کد خبر: 9378
1401/10/19 - 9:52


صدای زنجان سهم زنجان از افزایش 2.5 درصدی اشتغال در حوزه تعاونی‌ها کشور را بررسی می‎کند،

سکوت مدیر یعنی هیچ

کارشناس حوزه تعاون: موارد مطرح‌شده غالباً فرصت شغلی هستند و فرصت شغلی دردی را در حوزه اشتغال‌زایی دوا نمی‌کند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: بر اساس قوانین بالادستی، بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور به شمار می‌رود، به‌نحوی‌که مطابق اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، بخش تعاونی است که با پویایی آن بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی از نظام توزیع تا بیکاری برطرف و گام مؤثری در جهت ایجاد اشتغال پایدار و حذف دلالی و واسطه‌گری برداشته می‌شود. فقرزدایی، توزیع عادلانه ثروت و درآمد، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار، توسعه کارآفرینی، تقویت تولید ملی و تجمیع سرمایه‌های خرد ازجمله مزیت‌های تشکیل بنگاه‌های تعاونی است. بر اساس گزارش‌ها هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست و با سرمایه اندک می‌توان در حوزه تعاون اشتغال‌زایی کرد.

سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد ملی، حدود ۱۰ درصد

در تاریخ 11 دی 1401، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد ملی، را حدود ۱۰ درصد دانسته و در گفتگو با رسانه‌ها اظهار می‌کند: باید به‌صورت سنواتی این سهم را افزایش بدهیم. اقتصاد تعاونی، اقتصاد بخش خصوصی است و باید بستر را برای توسعه آن فراهم کنیم. خوشبختانه از محل تسهیلات و تأمین منابع، واگذاری به تعاونی‌ها و کوتاه کردن فرایند تشکیل تعاونی‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و امیدواریم که در یک بازه زمانی مناسب سهم بخش تعاون در اقتصاد را افزایش بدهیم.

وزیر کار دولت سیزدهم همچنین به موضوع ایجاد اشتغال در کشور پرداخته و اظهار می‌کند: در حوزه اشتغال مأموریتی که دولت به دستگاه‌های اجرایی داده ایجاد بالغ‌بر یک‌میلیون شغل در کشور است. وزارت کار اساساً به‌طور مستقیم به حوزه اشتغال ورود پیدا نمی‌کند بلکه دستگاه‌های اجرایی متعدد در این فرآیند مشغول ایجاد اشتغال هستند.

مرتضوی کاهش زمان صدور مجوزهای کسب‌وکار را ازجمله اقدامات صورت گرفته در مدت ۷۳ روز تصدی در وزارتخانه متبوع خود نام برد و گفت: یکی از اقدامات اساسی در این مدت کاهش زمان صدور مجوزهای کسب‌وکار از ۴۵ روز به ۱۰ روز بوده است.

بالغ‌بر ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ !

وی افزود: بخشی از فرصت‌های شغلی ایجادشده در سامانه رصد اشتغال مربوط به بخش صنعت، معدن، کشاورزی و بخش دیگر مربوط به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام (ره)، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف است.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات سامانه ملی رصد اشتغال بالغ‌بر ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ و طی ماه‌های اخیر در کشور ثبت‌شده است.

طی یک سال گذشته اشتغال‌زایی در بخش تعاون ۲.۵ درصد افزایش‌یافته

در تاریخ سوم دی‌ماه 1401، همچنین مهدی مسکنی،معاون امور تعاون وزارت کار، از افزایش ۳.۵ درصدی ثبت تعاونی‌ها طی یک سال گذشته خبر داده و می‌گوید: در دولت سیزدهم و طی یک سال گذشته اشتغال‌زایی در بخش تعاون ۲.۵ درصد افزایش‌یافته و یک‌میلیون و ۸۴۷ هزار فرصت شغلی در بخش تعاون ایجادشده است.

وی ضمن اشاره به روند افزایش پرداخت تسهیلات در بخش تعاون از عدم تحقق سهم 25 درصدی بخش تعاون گلایه کرده و می‌گوید: تعاون طبق قانون اساسی کشور یکی از سه بخش اقتصادی است ولی تحقق سهم 25 درصدی بخش تعاون از تولید ناخالص داخلی هنوز محقق نشده و به گواه سرشماری سال 1395سهم تعاون در اقتصاد در حد ۶ درصد است.

سهم زنجان از افزایش 2.5 درصدی اشتغال در حوزه تعاونی‌ها چه قدر است؟

نکته‌‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که باید دید که چه میزان از این اشتغال سهم استان زنجان بوده است؟ و آیا صرف اینکه یک تعاونی ایجادشده است و چند نفر در هیئت‌مدیره آن حاضر شوند و هنوز فعالیت خاصی را شروع نکرده‌اند، می‌تواند جزو آمار مربوط با اشتغال حساب کرد یا خیر؟

آن‌هم در شرایطی که طبق آخرین آمار ارائه‌شده توسط طیب جعفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، تعداد کل تعاونی‌های استان در خردادماه 1401، 4 هزار و 721 تعاونی بوده که متأسفانه تعداد زیادی از تعاونی‌ها غیرفعال هستند.

 صدای زنجان برای پیگیری این موضوع با محمدحسن حسینی، مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تماس گرفت که علیرغم پیگیری‌ها، صدای زنجان در این زمینه نتوانست با مسئول مربوطه در خصوص این موضوع گفتگویی داشته باشد.

سؤالات صدای زنجان در این خصوص مبنی بر این بود که سهم استان از آمار ارائه‌شده معاون امور تعاون وزارت کار چه میزان بوده است و آیا بر اساس این آمار می‌توان اذعان کرد که در حوزه تعاون در استان زنجان اشتغال ایجادشده است؟

فرصت شغلی یا اشتغال‌زایی؟

در این زمینه اما حمید دنیایی، کارشناس حوزه تعاون با اشاره به اینکه برای ارائه اطلاعات دقیق و درست در این زمینه بایستی آمار وزارتخانه و استان را در دسترس داشت، اظهار می‌کند: منتهی بحثی که در این خصوص وجود دارد؛ این است که در اتاق تعاون و سایر بخش‌ها باید تعریف درستی از موضوعات «فرصت شغلی» و «اشتغال» وجود داشته باشد و این دو موضوع از هم تمیز داده شود.

اشتغال به معنای ورود فرد به حوزه کار و فعالیت است که می‌توان آن را از طریق بیمه تأمین اجتماعی احصا کرد

وی با اشاره به اینکه اشتغال به معنای ورود فرد به حوزه کار و فعالیت است که می‌توان آن را از طریق بیمه تأمین اجتماعی احصا کرد، می‌گوید: به‌هرحال کسی که در یک شغلی شروع به فعالیت می‌کند بیمه تأمین اجتماعی برایش اجباری است و اگر همچنین آماری را به دست بیاوریم، می‌توانیم بگوییم که تعاونی‌های موجب اشتغال شده‌اند.

به گفته دنیایی، متأسفانه آمارهایی که داده می‌شود، غالباً فرصت شغلی هستند و این بدین معناست که افرادی که تعاونی را تشکیل می‌دهند، قطعاً به‌عنوان شاغل به‌حساب نمی‌آیند چراکه  این افراد برای ایجاد تعاونی بایستی طرحی را ارائه ‌دهند و در این طرح پیش‌بینی لازم را برای افرادی که می‌توانند در این زمینه اشتغال داشته باشند ارائه دهند. احصای آمار بر اساسی این طرح‌ها چندان کارشناسی شده نیست چراکه این موضوع فرصت‌های شغلی را مطرح می‌کند.

این کارشناس با اشاره به اینکه موارد مطرح‌شده غالباً فرصت شغلی است، خاطرنشان می‌کند: این مفاهیم بایستی دقیق مطرح شود و هر کس که در این زمینه صحبت می‌کند باید عنوان کند که منظورش در این زمینه «فرصت شغلی» است یا «اشتغال»؟

فرصت شغلی دردی را در حوزه اشتغال‌زایی دوا نمی‌کند

وی ادامه می‌دهد: فرصت شغلی دردی را در حوزه اشتغال‌زایی دوا نمی‌کند چراکه ما در استان در حدود 5 هزار تعاونی ثبت‌شده داریم که تعاونی‌های فعال ما زیر 1000 تعاونی هستند.

کارشناس حوزه تعاون مدعی است که تعاونی که ثبت می‌شوند همه به بهره‌برداری نمی‌رسند که منجر به اشتغال شوند. به نظر می‌رسد که این آمار تنها پیش‌بینی‌هایی از فرصت شغلی باشد. ضمن اینکه اگر بتوانیم بیمه اجباری بخش شاغلین حوزه تعاون را احصا کنیم می‌توانیم عنوان کنیم که چه درصدی از این تعاونی‌ها منجر به تولید و ارائه خدمات شده‌اند! آمار مربوط به تعاونی‌ها نیز قابل‌دسترسی هست و آمار شرکت‌های تعاونی  مشغول به کار را می‌توان احصا کرد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعاون زنجاناشتغالطیب جعفری
sedayezanjannews.ir/nx9378


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»