کد خبر: 9619
1402/02/11 - 16:24


دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در همایش کارگران اعلام کرد؛

کارگران، قشری که نه صدقه می‎‌خواهند و نه ترحم!

دبیر اجرایی خانه کارگر استان: مطالبات ما صنفی است نه سیاسی، اعتراضات کارگری را با برچسب و انگ سیاسی ساکت نکنید

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: آئین گرامیداشت روز کارگر به همت خانه کارگر زنجان 11 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی برگزار شد.

عدم حضور مدیرکل کار استان زنجان در این همایش سبب شد تا  دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با طرح این سئوال که وی چه کار مهم‌تر از این مراسم داشت که در آن حضور نیافت، عنوان کند: مدیر کل تعاون به جای قهر کردن با جامعه کارگری، با این قشر باشد. عدم حضور مدیر کل کار در برنامه انحصاری قشر کارگری رویکرد وی نسبت به جامعه کارگری را نشان می‌دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با اشاره به اینکه عدم توجه به مطالبات اقشار کارگری و حل آنها می‌تواند بحران‌های اجتماعی و اعتراضات را به همراه داشته باشد، ادامه داد: ما کارگران نه صدقه می‌خواهیم و نه ترحم، فقط خواستار اجرای قانون هستیم، خط قرمز همه ما باید اجرای قانون باشد.

نجاری با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی کار در اواخر سال گذشته موجی از نارضایتی، استرس و نگرانی در بین قشر کارگر را ایجاد کرد، اظهار کرد: این مصوبه از نظر ما غیرقانونی است چرا که خلا قانونی توجه به سه جانبه گرایی در این مصوبه به وضوح مشاهده می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با اشاره به اینکه بی‌مهری برخی دولت‌مردان در این مصوبه به چشم می‌خورد، اضافه کرد: انتظار می‌رفت به پاس نجابت این قشر شریف بخشی از قانون کار در این مصوبه رعایت می‌شد.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری شاهد کم لطفی اعضای شورای عالی به کارگر بوده‌‌ایم، عنوان کرد: قدردان مصوبه سال گذشته شورای عالی کار هستیم چرا که هر کجا قانون رعایت شده و به آن اتکا شده باشد قدردان بوده و اگر نقدی هم صورت می‌گیرد تفصیر به مسائل سیاسی نشود چرا که ما معتقد به کار صنفی هستیم.

نجاری با اشاره به اینکه امید داریم اعتراض و گلایه از موضوعات صنفی موجب ناراحتی و دلخوری مسئولان و مدیران نشود، اضافه کرد: سخنان رهبر انقلاب در مورد قشر کارگر خیلی روشن و شفاف است و رویکرد نظام به جامعه کارگری را مشخص کرده است و اهمیت جایگاه کارگری، لزوم داشتن امنیت شغلی، توجه به معیشت و پذیرش اعتراضات صنفی به دور از برچسب‌زنی‌ها در سخنان ایشان دیده می‌شود و امید داریم دولتمردان نیز به این موضوع عنایت داشته باشند و امیدواریم هر جا صدایی از قشر کارگری بلند شد با برچسب و انگ سیاسی موجب سکوتش نشوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت تورم موجود در کشور دستمزد قشر کارگر پاسخگوی نیاز و رفع مشکل آنان نیست، ادامه داد: اگر چه شعار امسال رونق تولید و مهار تورم است و این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر با همراهی جامعه کارگری که اصلی‌ترین بخش مسؤولیت نیز بر عهده این قشر است.

وی با اشاره به اینکه توجه به جامعه کارگری محدود به یک هفته نباشد و حمایت از این قشر در طول سال باشد و شکل اجرایی به خود بگیرد، اضافه کرد: باید مشکلات کارگران ریشه‌ای و ساختاری بررسی و حل و فصل شود چرا که به دنبال مسکن نیستیم و انتظار می‌رود مشکل کارگران توسط دولتمردان جدی گرفته شود.

وی اضافه کرد: طبق قانون افزایش حقوق برای کارگران باید با توجه به وضعیت سبد معیشت و نرخ تورم انجام شود که در سال‌جاری نرخ افزایش حقوق کارگران نه از سبد معیشت پیروی دارد نه از نرخ تورم و به همین دلیل امروز شاهد هستیم! هیچ انگیزه و رغبتی از سوی جوانان برای حضور در کارگاه‌ها وجود ندارد.

نجاری با اشاره به نگرانی از بی‌توجهی به سرمایه‌های انسانی در محیط کارگری اضافه کرد: تولیدکنندگان معتقد به رشد تولید و پشتیبان نظام هم از تصویب نرخ دستمزد کارگران در سال‌جاری شوکه شدند و آمادگی اعلام این رقم را نداشتند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با تاکید بر اینکه افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران مربوط به آن دسته از کارگرانی است که به‌تازگی وارد بازار کارشده و سابقه کمی دارند، ابراز کرد: مابقی کارگران که بالای ۹۵ درصد قشر کارگر در واحدهای تولیدی و خدماتی امسال حدود ۲۱ درصد افزایش دستمزد داشته‌اند که درهرصورت افزایش ۲۱ درصدی و حتی ۲۷ درصدی دستمزدها به‌هیچ‌عنوان منصفانه نیست و این رقم چه مشکلی را حل خواهد کرد.

وی با اشاره به پیگیری اجرای مصوبه افزایش 5 درصدی حقوق بازنشستگان و تلاش برای پرداخت به موقع این مصوبه ادامه داد: باید این مصوبات در زمان خود اجرایی شود تا شاهد اعتراضات نباشیم و امیدواریم این مسئله مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

نجاری اضافه کرد: برخی نرخ تورم را به افزایش حقوق کارگران گره می‌زنند که طبق اعلام دستگاه‌های ذی‌ربط این تاثیر تنها 3 درصد است و نباید افزایش حقوق کارگران به این موضوعات گره زده شود. چرا که زندگی کارگران از موضوعات اقتصادی کشور از جمله افزایش نرخ تورم، کاهش ارزش پول کشور و عدم امضای برجام تاثیر گرفته‌اند.

صمد یوسفی‌اصل، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در دوران کرونا برخی فعالان در سایر بخش‌ها با دورکاری و یا مرخصی فعالیت خود را ادامه دادند، عنوان کرد: اما کارگران در این ایام نیز بدون دورکاری پای کار مانده و در محل کار خود حضور موثر و فعال داشتند.

** تقسیط بدهی 1000 شرکت در زنجان

محمود عزیزخانی، مدیر کل سازمان تامین اجتماعی استان زنجان نیز در این جلسه با گرامیداشت هفته کار و کارگر اظهار می‌کند: این قشر در معنای واقعی کلمه سنگرسازان بی سنگر هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز ما در جنگ اقتصادی قرار داریم، ادامه می‌دهد: زمانی جنگ در میدان مبارزه نظامی بود که امروز به مبارزه در میدان اقتصاد تغییر یافته است.

عزیزخانی با اشاره به اینکه میدان مبارزه اقتصادی عزم راسخ برای تولید می‌خواهد، عنوان می‌کند: کارگران در این میدان توان خود را می‌گذارند و از آبروی خود می‌گذرند و می‌دانیم که این قشر دغدغه‌مند هستند و دغدغه به حقی دارند.

مدیر کل تامین اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه خیلی از کارگران با توجه به شرایط موجود با سیلی صورت خود را سرخ نگه‌داشتند اما همچنان پشت نظام هستند، ادامه می‌دهد: همانند سال‌های گذشته امسال نیز شعار اقتصادی در نظر گرفته شده است و سال رونق تولید نام‌گذاری شده است که تحقق آن نیازمند عزم راسخ کارگران است.

وی با اشاره به اینکه سال 1401 در راستای حمایت از تولید بدهی یک هزار و 23 شرکت‌ها و کارگاه‌ها تقسیط شد، اضافه می‌کند: 129 میلیارد تومان، رقم این تقسیط بوده که بین 4 تا 36 ماهه قسط ‌بندی شده است چرا که در کنار صنعت هستیم تا شاهد رشد اشتغال باشیم.

عزیزخانی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی ماهانه 400 میلیارد تومان مستمری بازنشستگی پرداخت می‌کند؛ ادامه می‌دهد: این سازمان دومین تولیدکننده و ارائه کننده خدمات بهداشتی پس از وزارت بهداشت در کشور است.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاندبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9619


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»