کد خبر: 10174
1402/05/29 - 9:17


گفتگوی صدای زنجان با دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان درباره بکارگیری نظامیان بازنشسته در برخی کارخانجات بزرگ استان:

با «تبعیض» مخالفیم!

اصغر نجاری: آقای استاندار! برخی آمار مربوط به جامعه کارگریِ اعلامی به شما واقعی نیست!/ نظارت بر روند اجرای قانونِ مشاغل سخت و زیان‌آور کجاست؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با انتقاد از بکارگیری بازنشستگان نظامی در برخی کارخانجات بزرگ استان، خواستار ورود ارگان‌های نظارتی به این مسئله شد.

یکی از مشکلات کشور در زمینه اشتغال افراد جوان و به ویژه تحصیل کرده است،‌ در این زمینه لازم است فرصت‌‌های محدود شغلی با اولویت به جوانان فارغ‌التحصیل داده شود،‌ البته استفاده از تجربه افراد بازنشسته هم نباید مورد غفلت قرار گیرد.

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: فرصت شغلی پایدار در شرایطی پدیدار می‌شود که رشد سرمایه‌گذاری و تولید به شکل پایدار روی دهد و از محل افزایش تولید، فرصت‌های شغلی برای جوانان ایجاد شود.

بکارگیری نظامیان بازنشسته در برخی واحدهای تولیدی، قانونی است؟ ما در اجرای قانون، با تبعیض مخالفیم!

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با اشاره به بکارگیری برخی نیروهای بازنشسته نظامی در تعدادی از واحدهای بزرگ استان زنجان را مصداق «ناامن کردن» فضای واحدها دانسته و تاکید می‌کند: بسیاری از جوانان هنوز در یافتن فرصت شغل مناسب هستند اما با قرار گرفتن این نیروهای نظامی و مسئولان اجرایی «بازنشسته»، فرصت اشتغال از جوانان و افرادی که بازنشسته نیستند را گرفته‌اند که ضروری است در این خصوص ارگان‌های نظارتی ورود کنند، حتی نمایندگان مجلس نیز باید برای پیگیری این «تبعیض و بی‌عدالتی» وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه برخی از این واحدها فعال در حوزه «روی» هستند، از مسئولان خواست تا برای اجرای قانون، بدون تبعیض و با رعایت عدالت، این مهم را بررسی کنند.

تجمعات «صنفی» کارگری نباید برچسب «سیاسی» بخورد

او می‌گوید: چند روز پیش تعدادی از کارگران سرب و روی زنجان با حضور در مقابل استانداری زنجان، خواستار تعیین تکلیف وضعیت مطالبات صنفی خود شدند.

این نماینده تشکل کارگری تاکید می‌کند: خواسته اصلی کارگران سرب و روی، اجرای ماده ۵۲ قانون کار و بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل است.

در ماده ۵۲ قانون کار در خصوص کارهای سخت و زیان‌آور و زیرزمینی مقرر شده که «ساعات کار نباید از شش ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته تجاوز کند. بنابراین قانون کار ایران ۸ساعت کار در روز و ۴۴ ساعت کار در هفته را مقرر کرده که این مقدار برای مشاغل سخت و زیان‌آور با کاهش دوساعتی کار در روز همراه است.

برخی از تشکل‌های کارگری زنجان می‌گویند: قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل که از چند سال گذشته در این واحد تولیدی اجرا شده، باعث ایجاد شکاف درآمدی میان برخی کارگران شده است به گونه‌ای که همه کارگران قادر نیستند به صورت مساوی از مزایای این طرح برخودار شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در این خصوص صراحتا اعلام می‌کند: تجمع اخیر تعدادی از کارگران کارخانه سرب و روی زنجان صنفی و نه سیاسی بوده و خانه کارگر نیز به جهت وظیفه ذاتی که دارد از این تجمع حمایت و پیگیری‌های خود را در دستور کار قرار داده است.

آقای استاندار! برخی آمار مربوط به جامعه کارگریِ اعلامی به شما واقعی نیست!

وی با اشاره به اشتغال 435 کارگر در این کارخانه ضمن ابراز گلایه از  عملکرد مسئولان نظارتی ذیربط در خصوص نحوه اجرای ماده ۵۲ قانون کار و بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل از آن‌ها می‌خواهد تا به صورت شفاف اعلام کنند که چه تعداد از واحدهای تولیدی استان مشمول این قانون شده و نحوه نظارت‌های بازرسان مربوطه از چگونگی اجرای آن چگونه است. ما از مسئولان امر می‌خواهیم تا در خصوص این آمارها شفافیت را در دستور کار قرار داده و استاندار زنجان را از این آمارها مطلع کنند، متاسفانه انگیزه‌های سیاسی اجازه اجرای درست این قانون را نمی‌دهد. چرا اداره کار کارفرماها را ملزم به تمکین در مقابل قانون نمی‌کند؟ نقش اداره کار در این زمینه چیست؟

وی با تکرار ادعاهای خود می‌گوید: متاسفانه اخبار درست جامعه کارگری به استاندار زنجان منعکس نمی‌شود. نمونه‌اش قانون طبقه‌بندی مشاغل که نگرانی من این است چون اخبار درست به استاندار زنجان منعکس نمی‌شود تبدیل به بحران شود که ایجاد هزینه برای کارگران از تبعات آن خواهد بود در حالی که استاندار به راحتی می‌تواند با دریافت آمار درست، آن را حل و فصل کند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هر گونه بازنگری در قانون طبقه‌بندی مشاغل به موافقت کارفرما و بررسی‌ها بستگی دارد، در این بین نقش نماینده کارگران بسیار مهم است چرا که با گفت‌وگو هر گونه مجاب کردن کارفرما نیز دور از انتظار نیست. البته در برخی از کارخانه‌ها با همراهی کارفرمایان، این قانون به درستی در حال اجرا است.

مسائل و مشکلات کارگری نباید «امنیتی» شود

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به مسائل کارگری مربوط به مخابرات پرداخته و عنوان می‌کند: حمایت غلط نباید سبب ایجاد یکسری سوتفاهم‌ها شود. ما از اداره کار می‌خواهیم تا مسائل مربوط به کارگری را حل و فصل کند و موضوع را امنیتی نکند. حدودا 6 ماه است که این موضوع را پیگیری می‌کنیم و معتقدیم مسائل کارگری باید به شکل مسالمت‌آمیز حل شود و نباید تحت تاثیر برخی شیطنت‌ها قرار گیرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان «تجمع صنفی» را از حقوق کارگران دانسته و تاکید می‌کند: هیچ فردی حق ندارد، کارگران را از شرکت در تجمع صنفی منع کند.

نجاری ریشه برخی گلایه‌ کارگران را ناشی از بی‌توجهی یا کم‌توجهی به انتخابات شورای کارگری در واحدهای تولیدی اعلام کرده و خطاب به متولیان اداره کار می‌گوید که اگر آماری از تعداد انتخابات شورای کارگری استان و لیست واحدهایی که نسبت به برگزاری انتخابات مذکور اقدام کرده‌اند را اعلام کنند.

نجاری عنوان می‌کند: امیدواریم قانون از سوی مجریان، به درستی اجرا شود تا هیچ حقی از کارگران تضییع نشود چرا که هر گونه توسعه و رونق استان در گرو اجرای دقیق قانون است.

 

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاندبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجانچالش آمارکارگران
sedayezanjannews.ir/nx10174


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»