کد خبر: 9620
1402/02/12 - 10:36


رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران مطرح کرد:

عوامل زمینه ساز اخذ زیرمیزیِ توسط برخی از پزشکان باید دیده شود!

حسن بختیاری: برای برخورد با پدیده زیرمیزی، بازرسی‌ها و نظارت‌ ها وجود دارد؛ منتهی تخلفات این بخش نیز مشابه تخلفات راهنمایی و رانندگی است! اگر چه پلیس راهنمایی و رانندگی نظارت دارد ولی همچنان تخلفات در جامعه مشاهده می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: نشست خبری رییس‌دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان 11 اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی «روزبه» برگزار شد.

در این جلسه سؤالاتی در خصوص «زیرمیزی در مراکز درمانی»، «مهاجرت پزشکان و پرستاران»، «مشکل کمبود دارو»، «روند پیگیری اتفاقات مربوط به حادثه بیمارستان شهید بهشتی و مرگ دو بیمار»، «کمبود پزشک در برخی از مراکز» و ... از سوی خبرنگاران مطرح شد.

**نمی‌توان پدیده زیرمیزی پزشکان را انکار کرد

«حسن بختیاری» در ابتدا در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر اینکه «امروزه در مراکز‌درمانی با پدیده اخذ زیرمیزی پزشکان مواجه هستیم، آیا آماری در این زمینه وجود دارد و بر صحت این موضوع اذعان می‌کنید؟»، اظهار کرد: نمی‌توان پدیده «زیرمیزی پزشکان» را انکار کرد و متاسفانه این قضیه در مراکزدرمانی ما دیده می‌شود. منتهی هیئت تخلفات بازرسی، با گزارشات قانونی که در این زمینه وجود دارد، برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید به دلایل «پدیده زیرمیزی پزشکان» نیز به صورت زیرساختی پرداخت، گفت: معتقدم باید در کنار اینکه با اصل قضیه برخورد می‌شود، بسترهایی که زمینه‌ساز این موضوع هست نیز مورد توجه قرار گیرد. بازرسی‌ها و نظارت‌ها وجود دارد؛ منتهی تخلفات این بخش نیز مشابه تخلفات راهنمایی و رانندگی است که اگر چه پلیس راهنمایی و رانندگی نظارت دارد، ولی همچنان تخلفات در جامعه مشاهده می‌شود. پیچیدگی‌هایی هم در برخورد با این مسائل وجود دارد که باید در سطح کشوری به آنها پرداخت. کمبودپزشک، کمبود متخصص در برخی از رشته‌های خاص و سایر عوامل باید دیده شود. در حقیقت ما باید در کنار برخورد با این مسئله، به فکر برطرف کردن مشکلاتی که زمینه‌ساز این موضوع هستند، باشیم. قطعا انحصاری بودن محیط کاری برخی از پزشکان و نبود رقیب کاری برای آنها موجب بروز این مشکلات تا میزان بالایی می‌شود.

**مهاجرت پزشکان و پرستاران وجود دارد ولی آن طور که عنوان می‌شود، نیست!

وی در پاسخ به سوال دیگر صدای زنجان در مورد «مهاجرت پزشکان و پرستاران و اینکه برخی معتقدند که این مهاجرت‌ها صورت نمی‌گیرد و تنها تبلیغاتی است. پزشکان درآمد نجومی در ایران دارند و در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند»، اظهار کرد: مهاجرت پزشکان و پرستاران وجود دارد ولی آن طور که عنوان می‌شود، نیست. این موضوع یک مشکل کشوری است، هرچند آمار مهاجرت پزشکان و پرستاران در استان‌های مختلف، متفاوت است.

بختیاری گفت: برخی از کشورها امکانات و جاذبه‌ها برای پزشکان و پرستاران دارند اما محدودیت‌هایی هم دارند و به آن طور هم که تصور می‌شود که هر پزشک و پرستاری که به کشورهای دیگر مهاجرت کنند امکات بسیاری در انتظار آنها است، نیست. ضمن اینکه این موضوع نیز با مدیریت درست قابل حل است که در وزارتخانه برای کنترل این مسئله یک سری از کارها شروع شده است.

**میانگین موفقیت ما در درمان ناباروری زوجین بالاتر از میانگین کشوری است

بختیاری در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر «درصد موفقیت مرکز ناباروری بیمارستان آیت‌الله موسوی» اظهار کرد: این مرکز از نظر موفقیت روش‌های درمان ناباروری عملکرد مطلوبی داشته است و میانگین موفقیت ما در درمان ناباروری زوجین بالاتر از میانگین کشوری است و این هم به جهت این است که مراحلی که در آنجا صورت میگیرد اعم از انتخاب تخمک و اسپرم و آزمایشات و لقاح و انتقال به صورت جدی صورت می‌گیرد. زمان در این مسئله بسیار مهم است و به جهت زحماتی که همکاران ما در این حوزه می‌کشند، این اتفاق افتاده است.

**تلاش کردیم اجازه ندهیم سهمیه‌ دارویی  استان از استان خارج شود

این مسئول در زمینه مشکلات مربوط به «کمبود دارو در استان» اظهار کرد: این مشکل، یک مشکل کشوری است و پس از طرح دارویارخود را نشان داد و حتی رییس غذاوداروی کل کشور سر این قضیه تعویض شد. در استان زنجان این کمبودها وجود دارد و در جلسات مختلفی که داشتیم، تلاش کردیم اجازه خروج سهمیه‌ دارویی که به استان اختصاص می‌یابد را ندهیم. همچنین در این زمینه یک سری خریدهای مازاد داشتیم. در حالی که یکی از دغدغه‌هایی که دانشگاه‌های مختلف در این زمینه دارند، این است که از بودجه‌های دارو و تجهیزات، در حوزه های دیگر استفاده می‌کنند. اما طبق گزارشات موجود، در دانشگاه زنجان نه تنها از بودجه غذا و دارو استفاده نشده بود بلکه از جاهای دیگر به این بخش کمک شده است.

وی ادامه داد: سابق بر این یک سال پس از تهیه سرم هزینه آن پرداخت می‌شد ولی اکنون خریدها به صورت نقدی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه ما در این حوزه دوبار پیش خرید سرم را داشتیم و این باعث می‌شد که وقتی سرم اختصاصی استان را تحویل می‌دادند آن را به بخش خصوصی تزریق می‌کردیم. ولی قطعا با وجود کمبودهایی که در کل کشور وجود داشت، مشکل حل نمی‌شد و تنها آن را تاحدودی تلطیف می‌کردیم.

**کمبود پزشک همچنان هست!

وی در مورد «کمبود پزشک و نبود پزشکان در برخی از رشته‌های تخصصی»، اذعان کرد: ما در برخی از رشته‌ها کمبودهایی در زمینه نیروی انسانی داریم. کمبود متخصص اطفال و بیماری‌های داخلی وجود دارد. در نیروی متخصص رادیولوژی ما دچار کمبود بودیم که چند مدت پیش این موضوع را بازآرایی کردیم و تلاش کردیم با به کارگیری ظرفیت شهرستان‌ها و ساماندهی شیفت‌ها این مشکل را حل کنیم.

این مسئول ادامه داد: در جهت تسهیل فعالیت بخش خصوصی که در برخی از شهرستان‌ها اعلام آمادگی کرده بودند، برآمدیم. در مورد متخصص زنان و بیهوشی نیز همین منوال رخ داده است. ضمن اینکه باید عنوان کرد که ما خارج از الگویی که وزارت بهداشت برای ما مشخص کرده بود، مشوق‌هایی را برای پزشکان تعیین می‌کنیم تا پزشکان را در شهرستان‌ها ماندگار کنیم.

**منتظر دستور دستگاه قضایی در خصوص حادثه  بیمارستان شهید بهشتی هستیم!

بختیاری در پاسخ به سوال «روند پیگیری حادثه بیمارستان شهید بهشتی و فوت دو بیمار» اظهار کرد: فرد متخلف به مراجع قضایی در همان روز حادثه توسط دانشگاه علوم‌پزشکی معرفی و با هماهنگی که با نیروی‌انتظامی و مراجع قضایی صورت گرفت فرد مذکور دستگیر شد. در کنار آن افرادی که در بیمارستان احتمال تخلفشان وجود داشت نیز به دستگاه قضایی معرفی شدند و ما در این زمینه منتظر نظر دستگاه قضایی هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه حوزه عمرانی دانشگاه در سه‌ ماهه ۱۴۰۰، ۴۰ پروژه عمرانی را در شهرستان‌های استان زنجان به بهره‌برداری رساند و در سال ۱۴۰۱, به ارزش دویست میلیارد تومان پروژه افتتاح شد، اظهار کرد: اکنون ارائه خدماتی که در دوران کرونا تعطیل شده بود در حال انجام است. فرسودگی امکانات در بخش‌ها تا حدودی جبران شده و در بخش اطفال ۶ دستگاه ونتیلاتور در اتاق‌های عمل خریداری و همچنین دستگاه سی‌تی‌ آنژیوگرافی نیز خریداری شده و امید است به‌زودی تحویل دهند.

این مسئول با بیان اینکه فرسودگی اساسی در دستگاه‌ها به‌خصوص پس از گذراندن بحران کرونا در استان رخ‌ داده که در صدد رفع آن هستیم، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرسوده شناسایی شده و برای رفع مشکلات تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است.

**کمبود پزشک ادامه‌دار است

در ادامه مشهود تقیلو، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان با اشاره به اینکه برای راحتی مردم و اجرای برنامه پزشک خانواده، از هر استان یک شهرستان به عنوان پایلوت انتخاب شده که در استان زنجان، خدابنده شهرستان‌ منتخب است، اظهار کرد: امیدواریم همه شهرهای استان تحت پوشش این طرح قرار بگیرند. در طرح پزشک خانواده باید هر شهروند یک مراقب سلامتی داشته باشد که او را بشناسد که در این باره سعی می‌کنیم دو مراقب سلامت در کنار پزشک خانواده هماهنگ شود تا با ورود و ثبت مشخصات بیمار خدمات را از سطح یک آغاز کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه فعالیت‌های طرح نفس در استان زنجان در کشور پیشرو است، گفت: تا پایان فروردین‌ماه امسال، ۲۳۱ مادر بارداری که جنین سالم داشته و با جدیت برای سقط مراجعه کرده بودند، تیم مداخله‌ای ما وارد عمل شدند و در نهایت تعداد زیادی به‌صورت قطعی از سقط منصرف شده‌اند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانرئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجانکمبود پزشک
sedayezanjannews.ir/nx9620


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»