کد خبر: 9782
1402/03/24 - 8:51


در جلسه مطالبه‌گری با رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان مطرح شد؛

سیستم بیمار!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با رد نارضایتی مردم از کیفیت خدمات در بیمارستان‌های زنجان: آمارهایمان رضایت‌بخش است! /موضوع برخورد با پزشکان متخلف زیرمیزی‌بگیر به حاشیه کشیده شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ جلسه مطالبه‌گری با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در محل کارخانه کبریت سابق زنجان برگزار شد اما به دنبال اصرار تعدادی از خبرنگاران بر لزوم برخورد جدی مسئولان ذی‌ربط با پزشکان متخلف زیرمیزی‌بگیر و اکتفا نکردن بر بررسی پرونده از سوی هیئت پزشکی با هدف حمایت از قشر پزشکان متعهد، وارد حاشیه شد.

نشست مطالبه‌گری بسیج رسانه استان زنجان با دعوت از حسن بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان سه‌شنبه (23 خردادماه 1402) در سالن جلسات کارخانه کبریت سابق زنجان با حواشی پررنگ‌تر از متن برگزار شد.

تعدادی از کادر درمان که در ابتدای این جلسه خواهان پاسخ به مطالباتشان بودند از سوی نیروهای حراستی این اداره کل، به خارج از سالن هدایت شدند.

**نباید از پرستاری که فشار کاری بالا دارد، انتظار اخلاق بهتری داشته باشیم!

حسن بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این نشست در پاسخ به سؤال صدای زنجان در خصوص گلایه‌ مردم نسبت به بدرفتاری برخی از کادر درمان و عدم انجام وظایف تکلیف شده از سوی پرستاران و پزشکان و گلایه شهروندان از تابلوهای مربوط به «توهین به کادر درمان پیگیرد قانونی دارد» که در برخی مواقع از سوی پرستاران به عنوان ابزاری برای فشار به بیمار و همراه او برای عدم اعتراض به نحوه خدمات تبدیل می‌شود، گفت: بی‌ا‌نصافی نکنیم! نباید از پرستاری که با فشار کاری بالا کار می‌کند، با گریه فرزندش از بیمارستان به خانه برمی‌گردد یا هنگام عزیمت به محل کار با نارضایتی همسرش مواجه می‌شود، انتظار اخلاق بهتر داشته باشیم.

بختیاری با بیان اینکه در بیمارستان‌ها جلوه‌هایی از رفتار پرستاران دیده‌ام که مثال زدنی است، به رفتار نامناسب برخی از نیروهای درمان به ویژه پرستاران و حتی دانشجوهای پرستاری با اذعان به این موضوع افزود: تعدادی از پرستاران هم اخلاق مطلوبی با مراجعه‌کنندگان ندارند که برای رفع این مشکل برنامه‌های داریم!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان که در این مدت سعی می‌کرد در خصوص پاسخ به گلایه شهروندان از رفتارهای نامناسب تعدادی از پرستاران و پزشکان بیمارستان‌های زنجان یکی به نعل و یکی به میخ بزند، ادامه داد: متوسط بیماران بستری در یکسال گذشته در مراکز بیمارستانی زنجان حدود 101 هزار و 244 نفر بوده است. تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها در یکسال گذشته نیز بیش از یک میلیون و 171 هزار بوده است. با این آماری که ارائه شد اگر مردم از خدمات ناراضی بودند پس چرا به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند! البته هرگز نمی‌گوییم 100 درصد مراجعه کنندگان از کادر درمان راضی هستند.

خبرنگار صدای زنجان هم که آمار مربوط به تعداد مراجعه‌کنندگان و بستری‌های بیمارستان‌های زنجان را مدرک و سند محکمی برای رضایت عمومی نمی‌دانست خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: آقای بختیاری! اگر این طور که شما می‌فرمائید باشد با توجه به میزان فوتی‌ها و دفن‌شدگان در آرامستان‌ها باید بگوییم میزان رضایت زنجانی‌‍ها از آرامستان جدید زنجان بالاتر است!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهارات تعدادی از خبرنگاران که معتقد بودند در تعطیلات آخر سال تقریبا مراکز بیمارستانی از پزشکان متخصص خالی می‌شود و یا این پزشکان تمایل چندانی برای خدمت‌رسانی به بیمارانی که نیاز اورژانسی به خدمات دارند، ندارند که اتفاقا منجر به گلایه شهروندان نیز شده است را در حد ادعا دانست و گفت: ما راستی‌آزمایی کرده‌ایم! خود من یکی از همین افرادی بودم که در تعطیلات عید در مراکز درمانی بوده‌ام، همکاران ما از وقت خودشان می‌زنند و زحمت می‌کشند، از تعطیلات خود می‌زنند و هر گونه اظهارات مبنی بر عدم خدمات در تعطیلات بی‌انصافی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه مسئولان بخش‌ها کارکرد و رفتار پرستاران و نیروها را به صورت نامحسوس رصد می‌کنند و به کمیته‌ها ارجاع می‌دهند، ابراز کرد: به همکارانی که کم‌کاری می‌کردند تذکر داده شده و کسانی که طبق وظیفه عمل کرده بودند، تشویق شدند، اما بنده به هیچ عنوان منکر داشتن اخلاق حرفه‌ای در خدمات‌رسانی که باید مدنظر پرستاران باشد، نیستم.

اما یکی از خبرنگاران حاضر در نشست با اشاره به مشاهدات عینی خود از نحوه خدمات در یکی از بیمارستان‌های دولتی شهر زنجان و با استناد به مطالب ارسالی مخاطبان رسانه خود گفت: به هیچ عنوان خبری از رصد مسئولان مدنظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در بیمارستان‌ها نبوده و نیست چرا که اگر این گونه بود مردم از کادر شاکی نبودند. «بدون پارتی و داشتن آشنا در بین کادر درمان» نمی‌توان خدمات مطلوبی را دریافت کرد از طرفی ضروری است که در کنار آموزش و یادگیری اسامی تجهیزات پرستاری و درمانی به کادر، نحوه رفتار با ارباب رجوع و ادب در دستور کار مسئولان علوم پزشکی باشد.

**موضوع برخورد با پزشکان متخلف زیرمیزی‌بگیر به حاشیه کشیده شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان همچنین در خصوص گلایه برخی مراجعه‌کنندگان نسبت به اخذ زیرمیزی پزشکان که حتی در برخی بیمارستان‌های دولتی زنجان نیز به نوعی مرسوم شده که آخرین مورد مربوط به بیمار دارای معلولیت ساکن یکی از روستاهای شهرستان خدابنده که پدرش از سر ناچاری حاضر شده بود  10 میلیون تومان را به حساب شخصی، جراحی واریز کند، بود هم گفت: در برخورد با تخلفات، باید راهکار قانونی را در پیش بگیریم، طبق قانون، این پزشک به هیئت بدوی تخلفات نظام پزشکی معرفی شده است تا ببینیم نظر هیئت پزشکی چیست!

او ادامه داد: این فرد به هیچ عنوان از نحوه رفتار کادر درمان شاکی نبود و رضایت کافی هم داشت، شکایت او از زیرمیزی بود.

اما یکی از خبرنگاران حاضر در نشست که نحوه برخورد با پزشکان متخلف که برخی از مسئولان به راحتی از کنار آن می‌گذرند و آن را به همکاران پزشک خود در واحد رسیدگی به شکایت حواله می‌کنند و حتی خدمات پزشکان شریف را با این کار زیر سؤال می‌برند، را لازم اما کافی نمی‌دانست، خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: اگر قرار باشد هر یک از پزشکان در کنار خدمات درمانی که بابت آن دستمزدشان را از دولت و یا مرکز درمانی مربوطه اخذ می‌کنند، مبالغ میلیونی از بیماران اخذ کنند، بسیاری برای تجارت هم که شده شغل پزشکی را انتخاب می‌کنند! پس بهتر است که در حمایت از این شغل اقدام جدی صورت گیرد.

اما اسم‌خانی، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با قطع صحبت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، این خبرنگار را با بیان جملاتی نامتعارف خطاب قرار دارد که به این ترتیب موضوع مربوط به زیرمیزی پزشکان به حاشیه کشیده شد.

** پزشکان تاثیرگذار استان زنجان را معرفی کنید

یکی از خبرنگاران نیز در واکنش به این اظهارات آن را مصداق توهین به خبرنگار دانست و تصریح کرد: استفاده از کلمات غیرمتعارف و انگ زدن به خبرنگار از سوی مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان درست نیست، ما نمی‌دانیم ایشان چگونه عهده‌دار سمت شده‌اند، کاری به برخی که می‌گویند به علت هم‌حزبی بودن یا نزدیک بودن به شما، روی کار آمده‌اند هم ندارم اما واقعیت این است از زمان به روی کار آمدن ایشان، میزان انتشار خبر دانشگاه کاهش یافته و به نظرم این موارد باعث شده که حتی نکات مثبت و اقدامات مثبت این دانشگاه نیز محسوس نباشد.

او با بیان اینکه بر اساس مشاهدات عینی خود نحوه نامطلوب خدمات کادر درمان به بیماران و نظارت‌ها را قابل قبول نمی‌داند، پیشنهاد کرد تا 200 پزشک تاثیرگذار استان زنجان را به مردم معرفی کند!

**موضوع خرابی دستگاه MRI زنجان چیست؟

این خبرنگار از رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان پرسید «چرا دستگاه‌های MRI مراکز خصوصی خراب نمی‌شود اما مراکز دولتی همواره با این مشکل مواجه‌اند»؟ چه ارتباطی بین فرد شاغل در بیمارستان دولتی و خرابی MRI وجود دارد؟ این درست است که این فرد هر  بار با خراب کردن دستگاه MRI به هدفش که سوق دادن بیماران به مرکز خصوصی است، می‌رسد؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز ادعاها در خصوص استخدام مسئول روابط عمومی در این دانشگاه صرف داشتن نسبت فامیلی را رد کرد و از برخورد با پزشکان متخلف مطب‌ها نیز خبر داد.

البته به علت عدم اطلاع‌رسانی روابط عمومی این دانشگاه، هیچ خبری به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نشده است و این مهم نیز از سوی خبرنگاران حاضر در نشست به عنوان یکی از ایرادات این ارگان اعلام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در خصوص خرابی دستگاه MRI و ادعاهای مطروحه ترجیح داد از خرابی‌های دستگاه‌های سی.تی اسکن بیمارستان موسوی و مستهلک شدن آن‌ها بگوید.

**شکایات از نحوه خدمات درمانی را در سامانه 190 ثبت کنید

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه با ارجاع بیماران از بیمارستان‌ها به مطب‌ها مخالف هستیم، اظهار کرد: در این خصوص تذکرات لازم داده شده و در برخی موارد هم افراد خاطی از خدمت انفصال یا به هیأت تخلفات کارکنان دولت معرفی شده‌اند.

بختیاری با بیان اینکه سیستم‌های مختلفی بر فعالیت‌ها و خدمات بیمارستان‌ها نظارت می‌کنند، افزود: موضوع فعال شدن بخش جراحی‌های خاص در استان نیازمند به کارگیری نیروی متخصص لازم است که در زمان حاضر در کشور کمبود داریم.

بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان که سعی می‌کرد اعلام کند روند خدمات به بیمار و همراه بیمار و مراجعه‌کنندگان از سوی کادر درمان کاملا رصد می‌شود، گفت: سامانه رسیدگی به شکایات مردمی 190 مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت شبانه روزی و با حضور تمام وقت کارشناسان، آماده دریافت و رسیدگی فوری به شکایات شهروندان در زمینه مشکلات بهداشتی و درمانی در نظر گرفته شده است و بهتر است تمامی گلایه‌ها در این سامانه ملی ثبت و ضبط شود تا روند رسیدگی به مسائل تسریع یابد.

** در روند رسیدگی به شکایت از کادر درمان، جانب انصاف رعایت می‌شود یا نه؟

اما یکی از خبرنگاران حاضر در نشست در پاسخ به این مسئول گفت: صرف ثبت شدن شکایت در سامانه مهم نیست، توضیح دهید که در روند رسیدگی به شکایت جانب انصاف رعایت می‌شود یا نه؟ مراجعه‌کننده از کجا بداند که طرف همکاران خود را نمی‌گیرید؟

بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در پاسخ گفت که ما در جریان رسیدگی فقط جانب «حق» را می‌گیریم!

به گزارش صدای زنجان در این نشست فردی که خود را نماینده پرستاران معرفی کرده بود خواست تا به عنوان یکی از حضار، در جلسه حاضر شده و دغدغه‌های پرستاران و کادر درمان را به رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ارائه کند اما نیروهای حراستی دانشگاه او را از جلسه اخراج کردند اما با میان‌جگری یکی از مسئولان بسیج رسانه، این نماینده اجازه حضور در جلسه را پیدا کرد.

نماینده پرستاران در جلسه مطالبه‌گری از رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: اسفندماه 1400 نامه‌ای با امضای 500 پرستار جهت پاسخگویی به مطالبات در خصوص پرداختی‌ها به مسئولان ذیربط ارسال کردیم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم!

محرم رمضانی تعرفه گذاری خدمات، شیفت‌های زیاد و همچنین ملاقات نداشتن با رئیس دانشگاه را از مشکلات این جامعه عنوان کرد.

در حالی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نسبت به پاسخگویی به سئوالات و مطالبات پرستاران اقدام کرد اما نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های دریافتی قانع نشد و مقرر شد بسیج رسانه استان زنجان با پیگیری لازم نسبت به برگزاری یک جلسه برای حضور حسن بختیاری در بین پرستاران معترض نسبت به شرایط خود اقدام کنند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانرئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9782


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»