کد خبر: 9625
1402/02/13 - 11:23


صدای زنجان کمبود پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر در جادها را بررسی می‌کند؛

امداد طلایی از دست رفته

امدادگران: کمبود پایگاه‌های امدادی باعث از دست رفتن زمان طلایی نجات مصدومان می‌شود!/ سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان: برای ایجاد پایگاههای جدید مشکل «زمین» داریم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی - سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اذعان به کمبود «پایگاه‌های امدادی» در استان زنجان، می‌گوید جمعیت هلال احمر، زمینی برای ایجاد پایگاه امدادی ندارد!

کمبود «پایگاه‌های امدادی»، امروزه به یکی از دغدغه‌های مهم برای فعالان عرصه امداد و نجات تبدیل شده است. اگرچه مشکلات عدیده‌ای در زمینه امدادرسانی وجود دارد که کمبود نیروی‌انسانی و خودروهای امدادی از اهم این موضوعات است، اما کمبود پایگاه‌های امدادی با توجه به زمان طلایی نجات جان مصدومین، دغدغه جدی مسئولان و فعالان این عرصه است.

چرا که بار نبود این پایگاه‌ها اکنون بر دوش نجات‌گرانی است که در پایگاه‌های دورتر مشغول فعالیت هستند و برای رسیدن به محل حادثه زمان بیشتری را از دست می دهند.

**کمبود پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر استان زنجان

این موضوع بارها توسط مسئولین استانی هلال احمر در دوره‌های مختلف مطرح شده است به طوری که «سید‌قاسم موسوی»، مدیر عامل سابق جمعیت هلال احمر استان نیز در جلسه تودیع خود (فروردین‌ماه سال 1402) به این کمبود اشاره مجدد کرد و گفت که  باید به این موضوع ورود داشت.

مدیرعامل سابق جمعیت هلال احمر استان زنجان اظهارکرد که در این حوزه زنجان 4 پایگاه در محورهای زنجان-  بیجار، آزادراه زنجان - تبریز، زنجان- دندی و قیدار به کردستان کمبود دارد که پیگیری‌هایی برای ایجاد پایگاه در آنها انجام شده است.

به گفته او، برای دو محور قیدار به کردستان و زنجان به دندی مجوز موقت برای فعالیت در ایام نوروز اخذ شد، در صورت تامین ساختمان با شرایط اعلامی می‌توان پایگاه دائمی در این مسیرها ایجاد کرد.

موسوی به برگشت اعتبار جذب شده برای ایجاد پایگاه در مسیر زنجان به بیجار به دلیل عدم واگذاری زمین در موعد مقرر اشاره کرد و گفت: اگر زمین در سال جاری تامین شود می‌توان نسبت به جذب اعتبار هم اقدام کرد.

گفتنی است که؛ «مرتضی خاتمی»، نماینده ماهنشان و ایجرود در مجلس (فروردین‌ماه 1402) نیز در دیدار با سرپرست فعلی هلال‌احمر اظهار کرد: منطقه «پری و قره‌درق» شهرستان ماهنشان نیاز به پایگاه امداد‌ونجات جاده‌ای برای امدادرسانی در حوادث دارد. همچنین در شهرستان ایجرود نیازمند ایجاد پایگاه امدادو‌نجات جاده‌ای هستیم که با توجه به درخواست‌های انجام شده تاکنون این مهم محقق نشده که نیازمند است هلالاحمر استان زنجان پیگیری‌های لازم در این مورد را انجام دهد.

طبق گفته‌های مسئولان، با توجه به برگشت اعتبار جذب شده برای ایجاد پایگاه در مسیر زنجان به بیجار به دلیل عدم واگذاری زمین در موعد مقرر باید دغدغه بیشتری در این زمینه داشت، چرا که هرچه تعداد این پایگاه‌ها افزایش یابد، قطعا جان مصدومین بیشتری نجات پیدا می‌کند.

**کمبود پایگاه‌های امدادی باعث از دست رفتن زمان طلایی نجات مصدوم می‌شود

یکی از امدادگران فعال در پایگاه‌های امدادی جاده‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در مورد کمبود این پایگاه‌ها عنوان می‌کند: مناطق حادثه‌خیز بالایی در استان و به ویژه شهرستان زنجان وجود دارد، اما تعداد پایگاه‌های امدادی در استان کم است و وقتی گزارش حادثه‌ای در این زمینه داده می‌شود، تا نیروی امدادی از پایگاه‌ها به منطقه حادثه اعزام شود زمان طولانی سپری می‌شود و این امر باعث می‌شود که زمان طلایی که برای نجات مصدوم وجود دارد از بین برود و مصدومی که شاید بتوان نجات داد، دچار مرگ شود. اگر یک سری از این پایگاه‌ها در نقاط حادثه‌خیر ایجاد شود فاصله کمتری را امدادگران طی می‌کند و سرعت عمل بالاتر می‌رود.

وی همچنین در مورد کمبود نیروهای انسانی در هلال احمر افزود: کمبود نیرو در بدنه هلال‌احمر دیده می‌شود، ضمن اینکه از نیروهای متخصص نیز در این زمینه به کارگرفته نمی‌شود. آموزش باید در این زمینه تخصصی‌تر شود و باید از این نیروها در پایگاه‌های امدادی استفاده شود. متاسفانه تعدادی از امدادگرانی که تازه ورود کردند از آنها در این پایگاه‌ها استفاده می‌شود که تا این افراد تجربه کسب کنند، زمان می‌برد.

این نیروی امدادگر با بیان اینکه به نیروهای امدادی چنان که باید و شاید توجه نمی‌شود، اظهار کرد: نگاه رییس جمعیت هلال احمر اکنون نگاه خوبی است و امدادگران پایگاه‌های جاده‌ای بیمه شده‌اند اما باید تلاش کرد که به دغدغه این امدادگران توجه شود.

وی با بیان اینکه مشکل دیگری که وجود دارد، عدم استفاده از امدادگران بانوان در پایگاه‌های جاده‌ای است، اظهار کرد: لزوم بیشتری دارد که زنان نیز در این پایگاه‌ها حضور داشته باشند.

** شناسایی ۱۰ نقطه حادثه‌خیز برای توسعه پایگاه‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر در استان زنجان

اما «حکمت‌اله هاشمی»،سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان‌زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ، اظهار کرد: پایگاه‌های جاده‌ای، ابزارهای آمادگی برای حوادث بزرگ است و باید مهم پنداشته شوند، ما در جمعیت هلال‌احمر این آمادگی را داریم که توسعه پایگاه‌ها بر اساس آمایش سرزمین به‌صورت کشوری و شهرستانی انجام شود.

وی با بیان اینکه فقط این آمادگی لازم نیست و باید بسترها و زیرساخت‌های نیز مهیا شود، افزود: در حال حاضر می‌توانیم در محورهای اصلی هر ۳۵ کیلومتر یک پایگاه امدادی احداث کنیم‌ ولی ظرفیت‌های لازم در این خصوص را نداریم و دولت حمایت لازم را در این زمینه ندارند که باید به این موضوع ورود کرد!

سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با بیان اینکه اولین موضوعی که در بحث پایگاه‌ها به وجود می‌آید، بحث زمین است، اظهار کرد: باید این زمین به صورت رایگان در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار گیرد تا بر اساس آن با ارگان‌های متولی امدادی برای جانمایی زمین در بهترین و حادثه‌خیزترین منطقه برای احداث پایگاه امدادی ورود کرد.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ نقطه حادثه‌خیز برای توسعه پایگاه‌های امدادی در جمعیت هلال‌احمر استان زنجان شناسایی و انتخاب شده است، گفت: از این تعداد ۵ پایگاه در اولویت اصلی هستند که دو پایگاه در هفته هلال‌احمر کلنگ‌زنی می‌شود که این زمین‌ها توسط خیرین به هلال احمر استان اهدا شده است.

وی با بیان اینکه شناسنامه پایگاه‌های امدادی در استان در حال تکمیل است، اظهار کرد: انتظار داریم خیرین و مسئولین در حوزه زیرساخت و زمین‌ برای احداث پایگاه‌ها ورود کنند و کمک‌حال جمعیت هلال احمر استان باشند که اگر این ظرفیت به‌وجود بیاید قطع به یقین قدم‌های بعدی تسریع می‌یابد. در حقیقت تلاش خواهیم کرد با هماهنگی مسئولین و خیرین تا پایان سال جاری استارت ۵ پایگاه امدادی را در استان بزنیم.

**حادثه‌خیزترین محور در شهرستان ماهنشان محور «دندی» است

هاشمی با اشاره به اینکه حادثه‌خیزترین محور در شهرستان ماهنشان محور «دندی» است، افزود: در آن منطقه ساختمانی از بهداشت در اختیار ما قرار گرفته است، منتهی باید این ساختمان در تملک هلال‌احمر باشد، چرا که اگر در تملک نباشد از نظر قانون هزینه‌های بعدی را نمی‌توانیم تامین کنیم. همچنین منطقه کرسف نیز جز اولویت‌های اصلی احداث پایگاه امدادی است و خوشبختانه زمین ۳۰۰ مترمربعی این منطقه آماده است و در هفته هلال احمر افتتاح می‌شود.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با بیان اینکه یکی از ابزار‌های سرعت عمل ما پایگاه‌های جاده‌ای است، افزود: هرچقدر پایگاه‌های جاده‌ای افزایش یابد، سرعت عمل و رسیدن به محل حادثه افزایش پیدا می‌کند، که اگر این چنین شود نجات جان انسان‌ها کاملا ملموس و علمی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این راستا در تلاش هستیم از ظرفیت جوانان و ارگان‌ها استفاده کنیم، افزود: با این امر در تلاش هستیم تا پایگاه‌های امدادی را به معنای واقعی توسعه دهیم.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانکمبود پایگاه‌های امدادی هلال‌احمردر جادها
sedayezanjannews.ir/nx9625


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»