کد خبر: 9703
1402/03/08 - 9:29


صدای زنجان امنیت امتحانات نهایی برگزار شده را بررسی می‌کند؛

امتحانات امنیتی!

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان: سوالات امتحانات نهایی به بیرون درزی نداشته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی خانی: مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در پاسخ به دلنگرانی برخی از والدین از امنیت امتحانات نهایی بر امنیت بالای امتحانات نهایی برگزار شده در استان خبر داد و گفت: اکنون سؤالات به‌صورت یک فایل رمزگذاری شده در قالب برنامه الکترونیکی به حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود و تکثیر سؤالات در لحظه، باعث می‌شود که سؤالات بیرون از جلسه درزی نداشته باشد.

تابستان سال گذشته بود که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نحوه تأثیر معدل امتحانات نهایی دوره متوسطه (سابقه تحصیلی) در فرآیند سنجش برای پذیرش و ورود به دانشگاه‌ها و نسبت میان سوابق تحصیلی و آزمون سراسری (کنکور) برای ورود به دانشگاه‌ها را اعلام کرد و بر این اساس نمره کل سابقه تحصیلی (معدل امتحانات نهایی) برای هر داوطلب (با تأثیر ۴۰ و ۵۰ درصدی به ترتیب در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و ۶۰ درصدی برای سال ۱۴۰۴ و بعدازآن) میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی قرار گرفت.

این امر موجب جابه‌جایی حجم توجهات داوطلبین و والدین آن‌ها از مسئله «کنکور» به مسئله «امتحانات نهایی» شد. به‌طوری‌که مسئله «امنیت امتحانات نهایی» به یک دغدغه برای والدین تبدیل شد. استان زنجان نیز از این قاعده مستثنا نبود و حاشیه‌های مطرح‌شده از امتحانات نهایی در برخی از شبکه‌ها و فضاهای مجازی به دغدغه‌ای برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها تبدیل‌شد.

در این زمینه «محمد» که دانش‌آموز پایه دوازدهم است، می‌گوید: اگر تا پیش‌ازاین «کنکور» مسئله اصلی دانش‌آموزان بود، امروز امتحانات نهایی جای کنکور را گرفته است، چرا که امتحانات نهایی تا 50 درصد بر روی کنکور تأثیرگذار شده و همین موضوع باعث شده است که بخشی از استرس به سمت امتحانات نهایی کشیده شود.

وی ادامه داد: همان‌طور که در مسئله کنکور «امنیت جلسه» مسئله جدی است، در امتحانات نهایی نیز امنیت سؤالات اهمیت پیدا می‌کند؛ یعنی تا زمانی که رقابت بر سر صندلی‌های دانشگاه وجود دارد، مسئله امنیت جلسات کنکور و امتحانات نهایی ادامه دارد. پیش‌ازاین اگر از لو رفتن سؤالات کنکور و یا تقلب بر سر کنکور صحبت می‌شد اکنون مسئله لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی نیز مطرح است.

وی با بیان اینکه در گوشه و کنار، برخی از دیر شروع شدن یکی از امتحانات نهایی در استان و یا لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی حرف می‌زنند، اظهار کرد: همین مسائل تا میزانی بر بار روانی امتحانات می‌افزاید و باعث می‌شود تا دانش‌آموز به‌جای تمرکز بر روی امتحانات درگیر حواشی شوند.

** 12هزار نفر امسال در امتحانات نهایی استان شرکت داشتند

 در این زمینه اما «علی اسماعیلی»، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ مسئله‌ای که در امنیت امتحانات نهایی تأثیرگذار باشد، در استان زنجان رخ نداده است، اظهار کرد: 12 هزار نفر امسال در امتحانات نهایی استان شرکت داشتند که ترکیب جنسیتی این آمار شامل 7 هزار نفر دختر و 5 هزار و 135 نفر پسر است.

وی ادامه داد: بخشی از این شرکت‌کنندگان در قالب «ترمیم معدل» و «سنوات تحصیلی» و بخشی دیگر مربوط به دانش‌آموزان «پایه دوازدهم» است که قاعدتاً برای اخذ دیپلم باید در آزمون شرکت داشته باشند، هستند.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت 72 حوزه امتحانی در 14 منطقه استان، اظهار کرد: 9 حوزه تصحیح برگه امتحانی نیز در استان وجود دارد که پس از جمع‌آوری برگه‌ها به تصحیح آن‌ها می‌پردازد.

** امسال بالغ‌بر 40 درصد نمرات دروس نهایی بر کنکور تأثیر خواهد داشت

به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان، در خردادماه سال گذشته شرایط ویژه امتحانات نهایی اعلام‌شده است و بنا است تا امسال بالغ‌بر 40 درصد نمرات دروس نهایی بر کنکور تأثیر داشته باشد. در حقیقت؛ بخشی از کنکور در قالب امتحانات نهایی اتفاق می‌افتد و برای سال آینده این میزان 50 و برای سال 1404 به‌احتمال زیاد به 60 درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه این قانون مصوب شده و آموزش‌وپرورش مجبور به اجرا و پیاده‌سازی آن است، اظهار کرد: دوره‌های قبل کنکور کل کشور بسیج می‌شدند تا در طی دو سه روز کنکور را در گروه‌های آزمایشی برگزار کنند، امسال در قالب 15 تا 16 عنوان درسی، 25 روز کنکور برگزار می‌کنیم! یعنی بخشی از بار کنکور به دوش امتحانات نهایی افتاده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان با اشاره به اینکه پایه‌های دهم و یازدهم نیز به سمت نهایی شدن حرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: استانداردسازی در ارزیابی دروس باید اتفاق بیفتد، چراکه ارزیابی استاندارد برای تأثیر در کنکور لحاظ شود. به همین دلیل ما در سال‌های آینده بالای 25 هزار نفر را در آزمون‌های نهایی خودخواهیم داشت.

**روش الکترونیکی برای ارسال سؤالات امتحانات نهایی لحاظ شده است

اسماعیلی بابیان اینکه در کل کشور، روش الکترونیکی برای ارسال سؤالات امتحانات نهایی لحاظ شده است، ادامه داد: در ارسال سنتی سؤالات، یک مرکز قرنطینه طراحی سؤال مطرح می‌شد و توزیع سؤال به‌صورت فیزیکی از طریق اداره برای نواحی و مناطق صورت می‌گرفت که این روش منسوخ‌شده است. اکنون سؤالات به‌صورت یک فایل رمزگذاری شده در قالب برنامه الکترونیکی به حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود و طی پیامکی به مدیران و مسئولان اجرا جهت چاپ سؤالات و توزیع در محل امتحانی پیامک می‌گردد و در همان حوزه امتحانی سؤالات به‌صورت شخصی شده به چاپ می‌رسد.

وی بابیان اینکه تکثیر سؤالات در لحظه، باعث می‌شود که سؤالات بیرون از جلسه درزی نداشته باشد، افزود: بعضاً پیامک‌های ارسالی (که به‌صورت گروهی برای استان‌های مختلف ارسال می‌شود) با درصد ناچیزی اختلاف‌زمان ارسال می‌شود و مشکلاتی که در مسیر تکثیر سؤالات وجود دارد باعث بروز اختلاف زمانی ناچیزی در این زمینه می‌شود که با توجه به بارم و عنوان درسی که هست هر ساعتی که آزمون شروع می‌شود  این مقدار ساعتی که باید تخصیص داده شود برای جوابگویی در اختیار دانش‌آموز قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: نحوه ورود دانش‌آموزان و داوطلبان به آزمون بسیار مرتب و منظم است و مسئول حراست و امنیت امتحانات در مدارس حاضر است تا از ورود برخی از ابزار مثل تلفن همراه و سایر ابزارها جلوگیری کند. حتی سیگنال‌یاب‌هایی راداریم که در آزمون استفاده می‌کنیم که میزان امنیت و اعتماد را به آزمون بالا ببریم. خانواده‌ها حق‌دارند که در این زمینه نگران باشند، چون دانش‌آموزی که امتحان نهایی دارد از این ظرفیت به‌صورت یکسان همه استفاده کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: آیین‌نامه تخلفات گروهی آزمون‌های ملی کشور در استان ساری و جاری هست و شاید در امتحانات نهایی که در سال‌های قبل اجرایی می‌شد ما کمیسیونی داشتیم که خود بروی تخلفات مدیریت داشتند، اما اکنون تخلفات ثبت‌شده به تهران ابلاغ می‌شود.

وی بابیان اینکه رأی‌های سنگینی برای افراد متخلف امتحانی صادر می‌شود، اظهار کرد: از یک سال محرومیت شرکت در کنکور، تا ده سال محرومیت از مجازات تخلفات در امتحانات نهایی است. این مسائل به خود فرد ابلاغ می‌شود. ضمن اینکه کلیات آیین‌نامه نیز در فضاهای مجازی منتشر و در مبادی ورودی حوزه‌های امتحانی قرارگرفته است و در کارت ورود به جلسه‌ نیز اشاره‌شده است تا دوستان ما با اطلاعات کافی آزمون را بدهند.

** لو رفتن سؤالات نداریم

اسماعیلی اظهار کرد: موضوعی تحت عنوان انتشار سؤالات پس از امتحان نهایی در سال‌های قبل مطرح بود، اما برای اینکه جلوی این قضیه گرفته شود، خود آموزش‌وپرورش بعد از نیم ساعت از آزمون آن را منتشر می‌کند؛ اما مسئله‌ای به اسم لو رفتن سؤالات نداریم. این قضیه هم امسال معنا نخواهد داشت.

این مسئول بابیان اینکه در سال‌های گذشته روال اجرایی کنکور یک فرصت طلایی را در اختیار برخی سودجویان قرار داده بود که از این موضوع استفاده‌های مالی خوبی می‌کردند، خاطرنشان کرد: این فرصت اکنون دچار چالش شده است. طبیعی است افرادی احساس می‌کنند ازلحاظ چرخه مالی دچار کم و کسری شدند و از همین رو در برابر این وضعیت بخواهند کارهایی بکنند. تمام تلاش تصمیم گیران در بحث کنکور مبنی بر این است که ما استرس را از جوان و نوجوان جدا کنیم و خانواده‌ها را چندان درگیر موضوع کنکور نکنیم! ضمن اینکه دانش‌آموزان تمام هم‌وغم خود را جمع می‌کردند که در یک روز جواب زحمات خود را بگیرد اما در حال حاضر این مهم در طی امتحانات نهایی اتفاق می‌افتد.

به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان، امسال دو نوبت کنکور برگزار خواهد شد و نوبت اول در دی‌ماه بوده و در تیرماه شاهد برگزاری نوبت دوم کنکور خواهیم بود. قطعاً تأثیرات مثبت امتحانات نهایی نیز در سر جای خود هست. از همین رو دانش‌آموز می‌تواند بالاترین رتبه و باکیفیت‌ترین رتبه‌ای که در طی دی‌ماه و تیرماه دارد را انتخاب کند و این فرصتی برای خانواده‌ها است که دنبال این موضوع بروند و از استرس خانواده‌ها کم شود.

وی بابیان اینکه کل امتحان در یک محوطه کاملاً قرنطینه برگزار می‌شود‌، اظهار کرد: کسی حق ورود و خروج به جلسه امتحان را ندارد! ممکن است برخی از حوزه‌ها چند دقیقه‌ای شروع آزمونشان متفاوت از هم باشد که دریکی از امتحانات رشته علوم تجربی یکی از فایل‌هایی که برای امتحان ارسال‌شده بود، دچار مشکل شد و فایل دیرتر باز شد که این مشکل در کل کشور اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: سال قبل سؤالات دسته‌بندی می‌شد و به‌صورت فیزیکی در اختیار تصحیح کنندگان امتحانات قرار می‌گرفت! تصحیح کننده برگه را تصحیح می‌کرد و اگر اشکالی وجود داشت، مجدداً برای تصحیح ارسال می‌شد! منتهی مراتب امسال از طریق اسکنرهای پرقدرتی که در حوزه‌های تصحیح فرستاده‌شده است، اسکن می‌شود و در فضای الکترونیکی قرار می‌گیرد و در اختیار تصحیح کنندگان در کل کشور قرار می‌گیرد؛ به‌تناسب ممکن است ورقه‌های استان ما را اصلاً تصحیح نکنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر اعتراضی هم باشد مصحح دوم، نوع تصحیح و بارم دادن مصحح اول را نمی‌بینند و فایل نمره جدا است و ذهنیتی در مورد نمره دهی ندارد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانامتحانات نهایی
sedayezanjannews.ir/nx9703


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»