کد خبر: 9723
1402/03/11 - 8:42


صدای زنجان از ادامه حواشی افزایش قیمت نان در زنجان گزارش می‌دهد؛

نانِ پرچالش

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده‌های استان: افزایش قیمت نان در زنجان مصوبه تنظیم بازار را ندارد، پس قانونی نیست!/ معاون اقتصادی استاندار زنجان: افزایش قیمت نان با مصوبه کارگروه آرد و نان استان زنجان بوده و قانونی است/ شهروندان: افزایش قیمت نان چه با مصوبه چه بی‌مصوبه، منطقی نبود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با انتقاد از عدم رعایت مراحل قانونی در افزایش نرخ نان می‌گوید که افزایش قیمت نان در زنجان مصوبه تنظیم بازار را ندارد، پس قانونی نیست! مسئولان دولتی نیز با رد این ادعا می‌گویند که افزایش قیمت نان با مصوبه کارگروه آرد و نان استان زنجان بوده و قانونی است. اما شهروندان که اغلب جزو اقشار متوسط به پائین هستند می‌گویند که افزایش قیمت نان چه با مصوبه چه بی‌مصوبه، در این شرایط نامطلوب اقتصادی به هیچ عنوان منطقی نبوده و نیست!

شامگاه یکشنبه 31 خردادماه سال 1402 رسانه‌های زنجان به نقل از مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان از افزایش نرخ نان خبر داده و اعلام کردند: بر این اساس قیمت نان لواش نوع یک ۴۵۰ تومان، نان لواش نوع ۲ به قیمت ۵۰۰ تومان، نان بربری نوع یک، هزار و ۵۰۰ تومان، نان بربری نوع ۲ به قیمت ۲ هزار تومان، نان سنگک نوع یک، هزار و ۷۵۰ تومان و نان سنگک نوع ۲ به قیمت ۲ هزار تومان تعیین شد.

اعلام شبانه این خبر موجب گله‌مندی مصرف‌کنندگان زنجانی شد چرا که آن‌ها معتقد بودند در شرایط اقتصادی کنونی که اغلب خانوارها گوشت و برنج و ماکارونی را حذف کرده و نان را جایگزین آن کرده‌ و اتفاقا مسئولان نیز از این وضعیت اطلاع کافی دارند چرا باید برخلاف اظهارات برخی مسئولان دولتی، نسبت به افزایش نان اقدام کنند؟

**افزایش قیمت نان در زنجان مصوبه تنظیم بازار را ندارد، پس قانونی نیست!

وزارت اقتصاد 23 اردیبهشت‌ماه 1402 اعلام کرد: دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد و در عین حال مقرر است اقتصاد واحدهای نانوایی با اتکا به ابزارهای غیرقیمتی تقویت شود.

همچنین این وزارتخانه تاکید کرد که «  برای سال جاری نیز در کنار یارانه‌ای که برای آرد و نان اختصاص یافته، مقرر است اقتصاد واحدهای نانوایی با اتکا به ابزارهای غیرقیمتی تقویت گردد و نیاز نباشد که جهت بهبود اقتصاد واحدهای نانوایی، الزاماً قیمت نان با افزایش مواجه شود.»

اما زهرا یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: مسئولان با افزایش نرخ نان نشان دادند که شرایط سخت خانوارها دغدغه‌شان نیست و به نظر می‌رسد تحت فشار نانوایی‌ها دست به افزایش نرخ زده باشند.

موضوعی که ولی‌الله زمانی، سخنگوی کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان آن را رد کرده و می‌گوید: این اقدام به هیچ وجه افزایش قیمت نیست؛ چراکه در حال حاضر قیمت نان در استان‌های اطراف بیشتر از قیمت اصلاح شده در زنجان است.

زمانی معتقد است: در ۲ سال گذشته قیمت نان در استان زنجان ثابت و بدون تغییر بود که با توجه به افزایش هزینه‌های مربوط به بیمه، حقوق کارگر، حامل های انرژی و برخی مواد اولیه از جمله خمیر مایه، درآمد و هزینه واحدهای نانوایی همخوانی نداشت که بر این اساس با برگزاری جلسات متعدد از سوی دستگاه های متولی و کارهای کارشناسی قیمت نان در استان همسان سازی شد.

اما مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در واکنش به این اظهارات از مسئولان می‌خواهد تا پاسخ دهند که چرا به صورت غیرقانونی و بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار دست به افزایش قیمت نان زده‌اند؟

یوسفی‌امیری بیان اینکه پس از پیشنهاد  کارگروه آرد و نان مبنی بر افزایش نرخ نان، موضوع برای بررسی و موافقت به ستاد تنظیم بازار استان ارسال می‌شود اما به اذعان برخی مسئولان، چنین جلسه‌ای برگزار نشده و طبق قانون بدون مصوبه تنظیم بازار نمیتوان نرخ نان را تغییر داد، تاکید می‌کند: این روند در سال‌های گذشته اجرایی می‌شد و ما انتظار داشتیم که مسئولان طبق قانون، نرخ نان را افزایش دهند. اما قیمت نان را افزایش و شبانه به مردم اعلام کردند! 

**افزایش قیمت نان با مصوبه کارگروه آرد و نان استان زنجان بوده است

اما ولی‌الله زمانی، سخنگوی کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان با رد این اظهارات به صدای زنجان می‌گوید: کارگروه آرد و نان هر ساله بررسی و آنالیز قیمت نان را انجام داده و این مهم جزو مقررات و ضوابط حوزه آرد و نان است. پس از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان و در راستای هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولان ذیربط، مصوبه تنظیم بازار در خصوص افزایش نرخ نان، جزو الزامات قانونی نیست و کارگروه آرد و نان اختیار تام در حوزه افزایش و کاهش قیمت نان، اختصاص سهمیه و مباحث مربوط به حمل آرد و نان و غیره دارد.

حسین محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با رد هر گونه غیرقانونی بودن افزایش قیمت نان صراحتا اعلام می‌کند: «کل موارد مرتبط با نان در کارگروه آرد و نان استان انجام می‌شود».

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به جلسات تخصصی برگزار شده در زمینه بررسی نرخ نان می‌گوید که «مصوبه افزایش قیمت نان در کارگروه آرد و نان استان زنجان موجود می‌باشد.»

**افزایش قیمت نان چه با مصوبه چه بی‌مصوبه منطقی نبود!

علی یکی از شهروندان زنجانی هم در واکنش به این اظهارات می‌گوید: کاری به مصوبه داشتن یا نداشتن افزایش قیمت نان در زنجان نداریم، حرف حساب ما این است که چرا دولت در شرایط اقتصادی که مسببش خودش بوده است به جای اجرای برنامه‌های حمایتی، نان‌مان را می‌بُرد؟ من کارگر ساختمانی هستم و نگرانم که ماه‌های آتی وضعیت معیشتی خانواده‌ای که سرپرست آن من هستم، بدتر شود! مگر مسئولان وزارت اقتصاد نگفته بودند که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد؟

او با انتقاد از داوطلب شدن زنجان در طرح هوشمندسازی نان تصریح می‌کند: درست است که این طرح دیر یا زود در کل کشور اجرایی می‌شد اما چرا وقتی شهرهای بزرگ هستند باید زنجان در صف اول قرار گیرد؟ مسئولان دولتی این اظهاراتم را نمی‌خواهند بپذیرند اما من و اغلب مردم معتقدیم که وضعیت نان در استان بعد از اجرای این طرح زودتر از کل کشور بدتر شد زیرا در صف اول قرار گرفتیم و طعم تلخ آن را زودتر از سایر استان‌ها چشیدیم.

ولی‌الله زمانی، سخنگوی کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان هم در این زمینه می‌گوید: اجرای طرح هوشمند سازی گندم، آرد و نان که در سال گذشته با تولیت وزارت اقتصاد و دارایی در سطح کشور انجام شد، در حال حاضر این طرح بنا به دلایلی تا به امروز تکمیل نشده است و طی تصمیمات انجام شده طرح مذکور مرحله به مرحله در فازهای مختلف اجرا می‌شوند.

وی با بیان اینکه از زمان اتمام طرح هوشمند سازی گندم، آرد و نان فعلا اطلاعی نداریم، تصریح می‌کند: تا زمانی که طرح تکمیل نشود نتیجه مطلوب خود را نخواهد گرفت.

سخنگوی کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان با یادآوری این موضوع که تا به امروز در سومین مرحله اجرای طرح قرار داریم، می‌گوید: از ۱۵ اسفند 1401 در کل کشور شناور سازی طرح اجرا شد که با نصب دستگاه های هوشمند در نانوایی‌ها رصد و کنترلی از ساعات کار واحد نانوایی، تراکتش مالی، میزان پخت و غیره محاسبه و کنترل شود.

اما امیر یکی از شهروندان زنجانی در واکنش به این اظهارات می‌گوید: آن طور که شنیده‌ام فازهای این طرح هنوز تکمیل نشده است تا شاهد اجرای کامل طرح باشیم اما آن طور که من و همشهریانم به عینه دیده‌ایم، وضعیت نانوایی‌ها و صف‌های طولانی و فرصت‌طلبی برخی نانوایی‌ها در روزهای ابتدایی آغاز هر فاز آن بوده است!

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانافزایش قیمت نان در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9723


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»