کد خبر: 5433
1400/01/07 - 22:30


گزارش میدانی صدای زنجان از حال و هوای عید 1400 در شرایط دشوار اقتصادی و کرونایی؛

تحویل سال نو با گرانی

مردم: گرانی‌ها امان‌مان را بریده!/ عضو هیئت امنای بازار زنجان: نابسامانی اقتصادی این روزها را در دوران جنگ هم ندیده‌ام!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گزارش‌های میدانی از وضعیت بازار در آستانه عید نوروز 1400 حاکی از افزایش قیمت چندین برابری اقلام موردنیاز مردم است. خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از خرید اقلام غیرضروری و حتی کالاهای ویژه نوروز نظیر آجیل و خشکبار، شکلات و شیرینی چشم بپوشند تا بتوانند در شرایط دشوار اقتصادی دوام بیاورند.

بررسی‌های صدای زنجان نشان می‌دهد با وجود اینکه مسئولان اجرایی بارها در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که مشکلی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارند اما هنوز مشکلات اقتصادی، کمبودها، گرانی‌ها و صف‌های مردم برای دریافت کالاهای اساسی به نرخ مصوب، ادامه دارد.

بارها کارشناسان با اشاره به رها شدن اقتصاد، تاکید کرده‌اند که مسئولان انجام وظایف خود را به یکدیگر پاس می‌دهند و قیمت ارزاق عمومی مانند مرغ، گوشت و روغن سر به فلک گذاشته است.

گزارش‌های میدانی از وضعیت بازار و خرید و فروش‌های شب عید حاکی از نارضایتی مردم و کسبه دارد. شهروندان به علت پایین آمدن قدرت خریدشان ترجیح می‌دهند فقط اقلام ضروری‌شان را بخرند و تا حد امکان به سمت خریدهای عید و اقلام غیرضروری نروند!

باید کارد به استخوانمان برسد؟

احمد یکی از شهروندان زنجانی است که می‌گوید به خاطر فرزندان خردسالش در حد نیم کیلو آجیل و خشکبار و شیرینی خریده است. تا چند وقت پیش غصه کمبود روغن داشته و برای خرید آن کل شهر را زیر پا گذاشته: البته مدتی است روغن در مراکز خرید و فروشگاه‌ها موجود است، خب مسئولان عزیز شما که می‌توانید بازار را از مایحتاج مردم پر کنید چرا باید کارد به استخوانمان برسد بعد اقدام کنید؟

وی با بیان اینکه وضعیت قیمت در تمامی بازارها شرایط خوبی ندارد، عنوان می‌کند: در حالی که بازار خودرو، مسکن، ارز و غیره بدون مشتری است، همچنان روند افزایش قیمت‌ها ادامه دارد! واقعا مسئولان و برنامه‌ریزان کشور کجا هستند؟ باور کنید کرونا وضعیت خانواده‌ها را بدتر نکرده، این تصمیمات و بی‌خیالی مسئولان است که ما را به این وضع دچار کرده است!

جنس هست اما گران است!

به گفته مرتضی انتصار، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبارفروشان زنجان، جنس به حد کافی در بازار وجود دارد اما قیمت‌ها مقداری بالاست، البته این افزایش قیمت نسبت به سایر اقلام موجود در بازار چشمگیر نیست. در حال حاضر بسته به کیفیت، آجیل به قیمت ۱۸۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ تا ۳۵ درصد رشد داشته است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبارفروشان زنجان با بیان اینکه در بازار «پسته» به قیمت ۱۶۰ هزار تا ۲۸۰ هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود در مورد قیمت بالای خشکبار نظیر انجیر، توت و کشمش که هر یک در بازار به ترتیب به حدود ۱۴۰، ۱۰۰ و ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود به صدای زنجان می‌گوید: قیمت کشمش سبز در سال قبل ۳۸ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۷۰ هزار تومان رسیده است. صادرات، علت این افزایش قیمت می‌تواند باشد. با توجه به کاهش ارزش ریال در قبال ارزهای دولتی و مقرون به صرف بودن صادرات، انواع خشکبار به ویژه کشمش سبز توسط تجار پاکستانی و افغانستانی از کشور خارج می‌شود.

انتصار در مورد علت افزایش قیمت سایر خشکبار نظیر توت و انجیر نیز اعلام می‌کند: حرف قیمت انجیر و توت را اصلا نزنیم! با توجه به کاهش تولید این دو محصول و گرایش فعالان برای صادرات این محصولات به کشورهای عربی به علت نرخ دلار، عاملی مهم برای افزایش قیمت توت و انجیر خشک در بازار داخل بوده است.

زهرا یکی از دانشجویان زنجانی نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: در یکی از مزون‌های عروس شاغل بودم و با حقوق ماهانه‌ام شهریه دانشگاه و هزینه کتاب‌هایم را پرداخت می‌کردم اما پس از کروناویروس مزون‌ها بدون مشتری ماندند، کارفرمایم نیز به ناچار کار را تعطیل کرد. این گرانی و وضعیت اقتصادی امان‌مان را بریده، برای ما نوروز 1400، عید نیست عزاست!

این دانشجو با اشاره به شرایط اقتصادی خانوارها تصریح می‌کند: پدر من راننده تاکسی است، به سختی می‌توانیم زندگی خود را بچرخانیم، وضعیت معیشت تمامی مردم هم این گونه است. چرا دوست داریم همه چیز را به آمریکا ربط دهیم؟ رب گوجه‌فرنگی، برنج، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت سفید، ماست و شیر، همین آجیل و خشکبار که امسال دست بسیاری از خانواده‌ها از آن کوتاه شد هم دست آمریکاست؟ این محصولات که در داخل کشور تولید می‌شود چرا مسئولان دوست دارند بگویند بهبود شرایط سخت است؟

کاهش قدرت خرید مردم

یکی از قصاب‌های خیابان امام(ره) زنجان نیز با اشاره به کاهش میزان خرید گوشت خانواده‌های زنجانی و افزایش قیمت غیرمنطقی این کالا عنوان می‌کند: امروز با کمبود گوشت در بازار مواجه نیستیم زیرا مردم قدرت خرید گوشت را ندارند و همین میزان موجود در بازار هم جوابگوی نیاز مردم است. ما امیدواریم که قیمت گوشت از این میزان بالاتر نرود چون روی همین قیمت هم مردم قادر به خرید گوشت نیستند.

به گفته این فعال صنفی به دنبال افزایش قیمت گوشت گوسفندی مردم به سمت خرید گوشت‌های جایگزین از جمله گاو و گوساله، بوقلمون و مرغ رفته‌اند.

سایه دلالان و کمبود نظارت‌‌ها

در میوه‌فروشی‌ها این روزها اگر کمی‌با دقت به اطرف نگاه کنید شاهد صحنه‌های دردآوری خواهیم بود که چشم‌های نگران مردمی‌که موز 40 تا 47 هزار تومانی و توت‌فرنگی 30 هزار تومانی را از سبد میوه حذف کردند و حالا می‌بینند توان خرید پرتقال 17هزار تومانی، سیب 15 هزار تومانی و خیار 12هزار تومانی را هم ندارند.

انتظار می‌رفت حداقل با تعطیلی رستوران‌ها و سالن‌های پذیرایی و مراسم‌ که به دنبال شیوع کرونا ایجاد شد، شاهد کاهش قیمت میوه‌ها باشیم اما گزارش‌های میدانی حاکی از افزایش قیمت میوه‌ها بدون هیچ قاعده و قانونی است!

محمود یکی از فعالان در صنف میوه‌فروشان معتقد است که دلالان در غیاب مسئولان نظارتی دست به افزایش غیرمنطقی میوه‌ها زده‌اند. او می‌گوید: زمانی که محصول کشاورز به صورت فله وارد بازار می‌شود شفافیتی در قیمت و کیفیت وجود ندارد که دلالان از این شکاف به خوبی استفاده می‌کنند و قیمت محصول را به بهانه‌های مختلف افزایش می‌دهند.

این فعال صنفی معتقد است: کرونا بهانه بوده و بی‌مدیریتی در اقتصاد، وضع مردم را زار کرده است!

نابسامانی اقتصادی این روزها را در دوران جنگ هم ندیده‌ام!

سیدمحمد علویون، عضو هیئت امنای بازار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه این روزها (ایام پایانی سال 1399) اصلا حال و هوای عید را شاهد نیستیم، می‌گوید: خانواده‌ها همین که کالاهای ضروری‌شان را بخرند هنر کرده‌اند! بسیاری از آن‌ها فقط آمده‌اند نیازهای ضروری خود را تهیه کنند و کاری به آجیل و شیرینی ندارند!

علویون با اشاره به کاهش 50 درصدی قدرت خرید مردم عنوان می‌کند: وضعیت بازار نسبت به سال‌های قبل اصلا خوب نیست. کشور بعد از انقلاب چنین شرایط و فشار اقتصادی را تجربه نکرده بود. کمی اوایل جنگ 8 ساله عراق علیه ایران و روزهای ابتدایی اواخر جنگ، شرایط اقتصادی کشور نامطلوب بود، آن هم به ثابت بودن درآمد مردم برمی‌گشت وگرنه وضعیت در سایر بازارها از جمله اقلام ضروری و مایحتاج و سایر بازارها خوب بود، گرچه تورم در بازه زمانی یاد شده بالا بود اما باز هم مثل حالا به این شدت نبود.

عضو هیئت امنای بازار زنجان ادامه می‌دهد: تورم کشور 6 برابر شده در حالی که درآمدها افزایش 2 برابری را شاهد بوده است. از سوی دیگر مردم از کالاها و حمایت‌های دولتی نیز محروم شده‌اند. در یک کلام بگویم وضعیت اقتصادی اصلا خوب نیست!

گرانی‌های شب عید، غصه بزرگ رهبری

در ایام پایانی سال 99، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نیز اقتصاد را موضوع اصلی کشور خواندند و افزودند: اینکه در سال‌های اخیر شعار هر سال، موضوعی اقتصادی انتخاب شده، به همین دلیل است. معیشت مردم حقاً دچار تنگی شده و در ماه‌های اخیر نیز کرونا، مشکلات را بیشتر کرده است. در آستانه شب عید غصه بزرگی را ایجاد کرده است.

ایشان با تأکید بر اینکه سود حاصل از گرانی‌ها به جیب دلالان می‌رود نه مردم، فرمودند: مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند. گرانی راه‌حل دارد و بارها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های مورد نظر کارشناسان را به مسئولان گفته‌ام.

پس از اظهارات رهبری انتظار می‌رود دولت و مجلس در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب در خصوص مقابله با گرانی‌های فزاینده اقلام در بازار، دست به اقدام عاجل بزنند، مشاهدات میدانی از وضعیت بازار و قیمت اقلام موردنیاز در ایام پایانی سال 99 که نشانه‌ای از کاهش قیمت‌ها را نداشت، باید ببینیم پیش از انتخابات ریاست جمهوری، مسئولان دولتی و مجلسی‌ها اقدام سازنده‌ای برای بهبود اقتصاد خانواده‌ها و سطح معیشت مردم انجام خواهند داد؟

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانوضعیت بازارمعیشت
sedayezanjannews.ir/nx5433


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»