کد خبر: 9973
1402/04/28 - 8:59


رئیس خانه معدن استان زنجان مطرح کرد

عقب‌ماندگی زنجان در اکتشافات معدنی

آرمین سلسانی: ورود «ایمیدرو» به عملیات اکتشافات معدنی زنجان قطعا نویدبخش توسعه در بخش معدن است و بهتر است در کنار این مسئله، بحث جذب سرمایه‌گذارهای متعدد نیز در دستور کار باشد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: رئیس خانه معدن استان زنجان با استقبال از ورود ایمیدرو به مباحث مربوط به سرمایه‌گذاری در اکتشافات معدنی استان زنجان ابراز امیدواری کرد تا از بیش از پیش از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی استان زنجان بهره برده شود.

بخش معدن و صنایع معدنی پیشران اقتصاد است و با متحول‌شدن این بخش، سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی استان فعال می‌شود. نکته دیگری که نباید از آن غفلت کرد، «تاثیر معدن بر صنعت» است که زمینه رونق اقتصادی مناطق را ایجاد می‌کند.

آرمین سلسانی، رئیس خانه معدن استان زنجان معتقد است: اگر صنعت فولاد، سیمان، صنعت سنگ ، کارخانه‌های سرب و روی، گچ و نظایر آن در ایران سودآور هستند، به دلیل فعالیت معادن متعدد در کشور و استان است. چرا كه در غیر این صورت صنایع معدنی در ایران پا نمی‌گرفت و به دنبال آن اگر صنایع معدنی قدرتمند نبود، بسیاری از ارزش افزوده‌های بخش معدن ایجاد نمی‌شد.

به گفته «سلسانی» از ۳۶۷ فقره موجود، ۱۵۰ فقره پروانه مربوط به معادنی است که شاید حقوق دولتی هم واریز می‌کنند اما فعلا وارد فاز اجرا نشده‌اند و ضروری است در راستای فعال‌سازی معادن کوچک، افزایش سطح اشتغال، افزایش تولیدات معدنی، حل مشکلات معادن کوچک و در نهایت نیل به اهداف اقتصادی و به منظور استفاده بهینه و بکارگیری از پتانسیل و ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی ـ اجرایی موجود، منابع مالی، داده‌ها، اطلاعات و نیروی انسانی، طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در دستور کار باشد.

عقب‌ماندگی زنجان در اکتشافات معدنی

رئیس خانه معدن استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: هر كشوری كه بخش معدن فعال‌تری داشته باشد، توسعه صنعتی را با شتاب بيشتری دنبال می‌كند، در کشور ما نیز این روند پیگیری می‌شود اما متاسفانه، استان زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها در زمینه اکتشافات عقب مانده است.

سلسانی با بیان اینکه مشکلات نامبرده سبب شده تا پروانه‌های بهره‌برداری معدنی به تدریج کوچک‌تر شوند و این موضوع به کوچک شدن ذخایر ناشی از عدم انجام فعالیت‌های اکتشافی است، ادامه می‌دهد: این مهم منجر به عدم وجود نگاه سرمایه‌گذاری‌های کلان به معدن استان می‌شود. اگر نگاه کلان به معادن داشته باشیم طبیعتا باید اکتشافات اصولی با بهره‌گیری از تجهیزات نوین صورت گیرد. وقتی اکتشافات در معادن استان که بخش قابل توجهی از آن‌ها دارای ظرفیت‌های بالایی هستند، انجام شود طبیعتا سطح تخریب آن نسبت به معادنی که محدوده کوچکی دارند کمتر بوده و حتی مشکل معارض نیز بسیار کمرنگ می‌شود و نبود این موارد قطعا منجر به نبود استراتژی مناسب در خصوص معادن می‌شود.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته 98 درصد پروانه‌های اکتشافی با مخالفت مواجه شده است، اضافه می‌کند: در این مدت بیشتر پروانه‌های اکتشافی که برای اخذ پروانه بهره‌برداری به اداره منابع طبیعی می‌رفت صادر نمی‌شد که این آمار قابل توجه و تکان دهنده است.

سلسانی با اشاره به اینکه به همت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنحجان اخیرا روند صدور پروانه رشد خوبی داشته و نشان دهنده باز شدن فضا برای اکتشاف و سرمایه‌گذاری در استان است، بیان می‌کند: این موضوع زمینه پایه کشف ذخایر، صدور پروانه بهره‌برداری که به تامین بانک ذخیره‌ای در آینده کمک می‌کند.

رئیس خانه معدن استان زنجان با قدردانی از افزایش همکاری منابع طبیعی با اداره کل صمت و تشکل‌ها بیان می‌کند: همکاری این مجموعه در یک سال اخیر افزایش بیشتری داشته است البته هنوز امکان افزایش تعاملات برای توسعه معدن وجود دارد.

رئیس خانه معدن زنجان با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها و امکان برای افزایش اکتشافات وجود دارد و این طرز فکر شکل گرفته است، عنوان می‌کند: این موضوع کمک خوبی است تا شاهد بهره‌گیری از ظرفیت منابع طبیعی استان زنجان برای افزایش ظرفیت اکتشاف و در اختیار قرار دادن اراضی منابع طبیعی برای راه‌اندازی معادن و ایجاد جاده‌های دسترسی به معادن باشیم.

ورود «ایمیدرو» به عملیات اکتشافات معدنی زنجان

رئیس خانه معدن استان زنجان در واکنش به خطر کاهش ذخایر معدنی در پی عدم اکتشافات معدنی در زنجان (امکان شناسایی و اکتشافات جدید کاهش می‌یابد) عنوان کرد: این اتفاق قطعا خواهد افتاد و در صورت نداشتن برنامه‌ریزی در بحث اکتشاف معادن به زودی با چالشی به نام ذخیره معدنی جایگزین مواجه خواهیم شد.

رئیس خانه معدن زنجان با اشاره به اینکه اخیرا استان زنجان نیز نسبت به موضوع افزایش اکتشافات ورود کرده است، بیان می‌کند: با حمایت مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان و اقدامات سازمان قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت ایمیدرو به عنوان متولی اکتشافات در کشور منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه طی بررسی‌های کارشناسی انجام شده حجم اکتشفات انجام شده توسط شرکت ایمیدرو در کل استان‌های کشور در مقایسه با استان بسیار بالاتر بوده است، اضافه می‌کند: به همین دلیل تلاش شد با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افزایش استفاده از ظرفیت این مجموعه اقدام شود.

سلسانی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی و انعقاد تفاهم‌نامه برای ورود شرکت ایمیدرو به استان و افزایش حجم اکتشافات انجام شده است، ادامه می‌دهد: این اتفاق هفته‌های اخیر همزمان با همایش روز معدن در زنجان انجام شد.

رئیس خانه معدن زنجان با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه با ارائه پروانه‌های اکتشافی ایمیدرو که پیشتر  در استان زنجان داشته و به دلایل مختلف صادر نشده انجام شد تا شرکت ایمیدرو کار خود را در این محدوده‌ها آغاز کند، بیان می‌کند: این موضوع یک فرصت خوب برای استان است تا از ظرفیت شرکت‌هایی که متولی اکتشاف هستند استفاده شود تا در استان زنجان انقلاب اکتشاف در معادن داشته باشیم.

لزوم جذب سرمایه‌گذار برای ادامه اکتشافات معدنی زنجان

سلسانی با تاکید بر اینکه امیدواریم معادن جدید در استان زنجان برای جایگزینی معادن این استان کشف شود، در خصوص معدن انگوران ادامه می‌دهد: اقتصاد استان زنجان به معادن روی گره خورده و ضروری است عملیات اکتشاف معادن جدید و مطمئن جهت جایگزینی معدن انگوران در دستور کار قرار گیرد. که ضروری است در کنار ایمیدرو، شرکت‌های بخش خصوصی نیز وارد میدان شوند.

رئیس خانه معدن زنجان با اشاره به اینکه از سازمان صمت درخواست داشتیم از ظرفیت تبصره 5 ماده 14 قانون معادن، برای جذب سرمایه‌گذار استفاده کند، بیان می‌کند: طبق این تبصره، بهره‌برداری که از ظرفیت دانش، تکنولوژی، زیرساخت و اکتشاف به دلیل ترویج این فرهنگ شامل بخشودگی تا 20 درصد حقوق دولتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این موضوع قبلا در اختیار مدیر کل صمت استان‌ها بود ولی الان به شورای عالی معادن تنفیذ شده است، اضافه می‌کند: درخواست داریم این اختیار به شورای معادن استان بازگردد تا از این ظرفیت استفاده کنیم تا انگیزه بخش خصوصی افزایش پیدا کند.

سلسانی با اشاره به اینکه با این مشوق‌ها عملیات اکتشاف به مراتب در استان بالاتر می‌رود، می‌افزاید: در این صورت می‌توان به کشف ذخایر جدید و جایگزین کردن ذخایر در حال اتمام در آینده امیدوار شد.

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانرئیس خانه معدن استان زنجانآرمین سلسانیاکتشافات معدنی
sedayezanjannews.ir/nx9973


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»