کد خبر: 9991
1402/04/31 - 9:14


صدای زنجان امکانات شهر برای رونق گردشگری مذهبی را بررسی می‌کند؛

ظرفیت‌هایِ مغفول

شهروندان: کاری در حوزه معرفی ظرفیت‌های گردشگری مذهبی زنجان و اسکان طولانی‌مدت گردشگران صورت نگرفته است/ رئیس جامعه هتلداران استان زنجان: به خاطر چند روز کمبود فضای اقامتی، نمی‌توان به فکر افزایش اقامتگاه‌های گردشگری بود/ رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان: در زمینه گردشگری مذهبی زنجان کاری نکرده‌ایم/ مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان: پاسخ نداد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: شهروندان بر لزوم ایجاد اقامتگاه‌های گردشگری با توجه به میزبانی زنجان از برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی نظیر عزاداری ایام محرم تاکید داشته و معتقدند مسئولان ذیربط باید برای جذب گردشگر و ماندگاری بلندمدت آن‌ها در شهر که سبب رونق اقتصادی می‌شود، پیگیری‌های جهادی داشته باشند، کاری که تا به امروز نکرده‌اند.

با وجود پتانسیل بالای گردشگری مذهبی در استان زنجان، اما عدم توجه مسئولان به این موضوع محسوس است. موضوعی که کارشناسان حیطه گردشگری در مورد آن عنوان می‌کنند که متاسفانه در این زمینه متناسب با ظرفیت‌های استان به این موضوع ورود نداشته‌ایم و رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان در موردش اذعان دارد که باید زیرساخت‌های گردشگری مذهبی توسعه یابد.

گردشگری مذهبی به آن نوع گردشگری اطلاق می‌شود که مردم به صورت انفرادی یا جمعی و به منظور زیارت، تبلیغ مذهبی یا حتی گذران اوقات فراغت به اماکن و مناطق مذهبی سفر می‌کنند. ایام محرم بزرگترین شکل گردشگری مذهبی جمعی و انفرادی به صورت سالانه در زنجان صورت می‌گیرد چرا که دومین قربانگاه جهان اسلام  پس از منا، مربوط به دسته حسینیه اعظم زنجان است و از این حیث پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

کاری در حوزه معرفی ظرفیت‌های گردشگری مذهبی زنجان صورت نگرفته است

یکی از شهروندان به صدای زنجان گفت: در زنجان به جهت شناخته شدن این شهر به «دومین» قربانگاه جهان اسلام، ظرفیت‌های بالایی در زمینه گردشگری مذهبی دیده می‌شود. موضوعی که توجه بیشتر مسئولان و فعالان حوزه گردشگری را می‌طلبد. در واقع حضور گسترده گردشگران مذهبی از استانهای دیگر همچون رودخانههای مهار نشدهای میماند که ظرفیت آن مورد غفلت واقع شده است.

وی ادامه داد: در حالی که میتوان با یک برنامهریزی دقیق و هماهنگ با سایر نهادهای ذی‌ربط از این ظرفیت استفاده کرد و مدت اقامت و سکونت گردشگران  را در استان زنجان بالا برد، اما شاهد بی‌توجهی مسئولان به این موضوع هستیم چنان‌چه که گردشگر یه شهر زنجان آمده ولی فضای اقامتی مناسب پیدا نمی‌کند.

این شهروند اظهار کرد: از آنجا که استان فقط در ماه محرم میزبان عزاداران و گردشگران مذهبی است، میتوان برای حضور گستردهتر و اقامت بیشتر گردشگران، به سایر مراسمهای مذهبی استان زنجان که جایگاه بالایی نیز دارند، اشاره کرد و زمینه‌های معرفی مراسمهای دیگر را فراهم ساخت. از جمله این مراسم و آیینهای سنتی استان در ماه محرم، تعزیه شهر ارمغانخانه، مراسم عزاداری دسته حسینه اعظم و زینبیه اعظم مراسم کفن پوشان برخی از روستاهای استان است که خود جذابیتهای بسیار زیادی برای گردشگران خواهد داشت.

وی افزود: حتی معرفی مراسمهای مذهبی سایر شهرستان‌های استان و آیینهای سنتی همچون مراسم سنتی پخت حلیم در دیگها و کورههای گلی روستاها که در بسیاری از استانها وجود ندارد، میتواند در معرفی سنتهای مذهبی استان موثر افتد و از سویی سبب جذب گردشگران مذهبی شود.

در زمینه گردشگری مذهبی زنجان کاری نکرده‌ایم

موضوع عدم ورود «تورگردانان» به گردشگری مذهبی موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. «سهند سعیدی»، رئیس هیات مدیره انجمن حرفه ای راهنمایان گردشگری استان زنجان هم با وارد دانستن این دغدغه به صدای زنجان گفت: متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت بالایی که استان زنجان در زمینه گردشگری مذهبی دارد، بهره ببریم، از این رو به جرات می‌توانم بگویم که در مقایسه با شهرها و نقاط دیگر کاری در این زمینه نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: پتانسیل استان زنجان در این زمینه بسیار بالا است. وجود حسینیه اعظم و زینبیه اعظم در استان زنجان و تعزیه خوانی و آداب و رسومی که مختص خود استان است این منطقه را از سایر  نقاط جدا کرده است. به ویژه اینکه استان زنجان به عنوان شهر شور و شعور حسینی شناخته میشود و  هیچ شهری مثل استان زنجان ظرفیت پرداختن به این موضوع را ندارد.

سعیدی افزود: باید قبول کنیم که متناسب با ظرفیت‌هایی که استان دارد در این زمینه تلاش نکرده‌ایم و می‌شد که تورهای گسترده ای در این زمینه برنامهد ریزی شده بود که در این چند سال ( پس از دوره کووید 19 ) این تورگردانی‌ها به شدت کاهش یافته سات و برنامه ریزی در این زمینه کمتر شده است که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس با بیان اینکه توسعه گردشگری مذهبی و موضوعات نظیر آن نیازمند تبلیغ مدام است و باید محتوا و موضوعاتی که داریم، این موضوع وجود داشت ولی چند سال اخیر اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

کمبود اتاق و فضای اقامتی تنها از هشتم تا یازدهم محرم وجود دارد

در حالی که مناسب نبودن اقامتگاه‌های گردشگری برای گردشگران و لزوم رسیدگی به آن از مطالبات تعدادی از شهروندان است،  حتی برخی عنوان می‌کنند با وجود اینکه زنجان به عنوان میزبان مهربان شناخته میشود اما متاسفانه امکانات گردشگری آن محدود است اما ظاهرا «کامیار اسکندریون» ،دبیر هیات مدیره جامعه هتلداران ایران و رئیس جامعه هتلداران استان زنجان با آن موافق نیست.

او در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: کمبود اتاق و فضای اقامتی، مختص دهه محرم نیست و تنها مختص چهار روز مراسم عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم ( هشتم تا یازدهم محرم) است، اظهار کرد: به خاطر کمبود اتاق و اقامتگاه‌های گردشگری در چند روز، نمی‌توان به سمت ایجاد اقامتگاه جدید پیش رفت، در بقیه موارد باید این ظرفیت‌ها پر شود.

 وی ادامه داد: ستاد خدمات سفر در زمینه اسکان دهه محرم و برنامه حسینیه و زینبیه اعظم ورود کرده است و ظرفیت اقامتگاه‌ها اضافه کرده است. اقامتگاه‌ها نهادهای دولتی که در طول سال خالی هستند، مدارس، خانه مردمی که به جهت ثواب این کار مسافر پذیرش می‌کنند، از جمله ظرفیتهای اختصاص یافته در این زمینه است.ضمن اینکه تا این لحظه در این زمینه مشکلی نداشته‌‌ایم!

این مسئول با بیان اینکه ظرفیت استان‌مان در این زمینه پاسخگو بوده است، اظهارکرد: تنوع اقامتی بالایی در استان وجود دارد و هتل‌ها، اقامتگاه‌های گردشگری، مهمان‌پذیرها و هتل آپارتمان‌ها و نواحی 3 گانه آموزش و پرورش مشغول ارائه خدمات به مسافران در این ایام هستند.

وی با بیان اینکه اینکه گاها شاهد انفجار گردشگر در موعد خاصی هستیم و جای خالی در مراکز اقامتی ما وجود ندارد، گفت: این موضوع در استان زنجان تنها نیست و در سایر نقاط مختلف ممکن است پیش بیاید و دلیل این موضوع توزیع نامتوازن سفر در ایام مختلف سال است. افزودن اقامتگاه تنها برای یک ماه از سال، ممکن نیست و کسی در این خصوص سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

به اعتقاد اسکندریون، نیازی به افزایش ظرفیت‌های اقامتگاه‌های گردشگری در استان زنجان نیست. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران اگر توجیه اقتصادی وجود داشته باشد به این موضوع ورود می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان پاسخی نداد

پیگیری‌های صدای زنجان جهت گفت‌وگو با سیدسعید صفوی، مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان در خصوص اقدامات این مجموعه در حوزه گردشگری مذهبی میسر نشد اما «مهدی باقری»، رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان در این زمینه در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان اینکه باید زیر ساختهای گردشگری مذهبی در استان توسعه یابد بر این موضوع تاکید و اظهار کرده است: گردشگری یکی از سریع‌ترین صنایع درحال توسعه در اقتصاد جهانی است، اظهار کرده،  که گردشگری مذهبی نیز یکی از انواع گردشگری است که در زمره قدیمی‌ترین و پررونق‌ترین گونه‌های گردشگری به ویژه در ایران محسوب می‌شود.

وی ادامه داده که چند سال است که در ایران بحث گردشگری مذهبی باز و حضور گردشگران در مقاصد و جاذبه‌های مذهبی بیشتر شده است با این حال آیین‌های محرم یک بازه طولانی در ایران است که تا دو ماه فضای شهری کشور را درگیر می‌کند.زمانی که گردشگران خارجی در این بازه زمانی وارد ایران می‌شوند، علاقه دارند تا اطلاعاتی در این باره بدست آورند، چراکه واقعه عاشورا مختص شیعیان یا مسلمانان نیست، بلکه اتفاقی جهانی است و ترویج مضامینی چون آزادگی و اخلاق حسنه را دربر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز، توجه به سفر و گردشگری به اندازه‌ای زیاد شده است که می‌توان از تک‌تک پتانسیل‌های یک منطقه برای افزایش شمار گردشگر به آن، بهره برد، تصریح کرده است که اما پیش از آن باید شرایط زیرساختی و رفاهی گردشگران را مهیّا ساخت و افراد کاردان را برای ارتباط با گردشگران، آموزش داد. باید زیرساخت‌های گردشگری مذهبی توسعه یابد، با این حال با وجودی که زیر‌ساخت‌ها گاها فراهم نیست اما مراسم‌هایی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود هر ساله گردشگران را جذب می‌کند و دیدن مراسم عزاداری برای آن‌ها به نوعی جذاب است و برخی از آن‌ها در سفر به شهرهایی که آداب خاصی دارند می‌توانند برای توسعه گردشگری آن شهر تبلیغ کنند!

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانحسینیه اعظم زنجانزینبیه اعظم زنجانگردشگری مذهبی
sedayezanjannews.ir/nx9991


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»