کد خبر: 10557
1402/07/24 - 9:5


صدای زنجان از انتظار بیش از 2 ماه مرغداران استان برای دریافت نهاده گزارش می‌دهد

ارز محصور

مرغداران: درد مرغدار کم نیست که باید نگران نهاده‌ای که 2 ماه پیش پولش را پرداخت کرده هم باشد! مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان: دولت و مسئولان ملی به تعهدات خود در قبال مرغداران و تامین ارز پایبند باشند! معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان: امیدواریم دولت «ارز» تامین کند تا از حجم التهابات کاسته شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / لیلا محمدی: مرغداران استان زنجان نزدیک به 2 ماه است که در انتظار نهاده موردنیاز گله‌های خود هستند. آن‌ها می‌گویند به علت عدم تامین به موقع ارز و با وجود پرداخت مبالغ هنوز نتوانسته‌اند سفارش خود را تحویل بگیرند!

کمبود کنجاله سویا در زنجان سبب بروز مشکلات عدیده و نگرانی‌ها از احتمال خسارت سنگین به مرغداران شده است.

به بازمانده دانه‌های سویا، دانه کلزا،دانه آفتابگردان،کنجد،زیتون،انگور، کرچک و غیره که فشرده و آب یا روغن آن گرفته می شود کنجاله می‌گویند؛ این مواد ازنظر پروتئین و موادغذایی غنی بوده و برای خوراک دهی به ماکیان، ماهیان و دیگر حیوانات ارزشمند است.

کمبود کنجاله سویا در زنجان

یکی از فعالان حوزه صنعت مرغداری که علاقه‌ای به نشر نامش در رسانه ندارد به صدای زنجان می‌گوید: کنجاله سویا یکی ازمهم ترین منابع تغذیه دام و طیور و منبع اصلی تأمین پروتئین مورد نیاز  برای نهاده های تولید گوشت در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است، اهمیت این محصول دربازار محصولات کشاورزی کشور به حدی است که اختلال چند روزه واردات و توزیع آن در ابتدای دهه 90، منجر به وقوع نوسان بسیار زیادی در قیمت گوشت مرغ شد.

وی با اشاره به اینکه نرخ اعلامی هر کیلو کنجاله سویا در سامانه بازارگاه، حدود 20 هزار تومان است، ادامه می‌دهد: مرغداران بسیاری مبلغ را پرداخته کرده‌اند اما نزدیک به حدود 2 ماه است به علت مشکلات مربوط در ارز این محصول به دست مرغداران زنجان نرسیده است. گفته می‌شود با وجود پهلو گرفتن کشتی‌های حامل نهاده طیور هنوز امکان توزیع گسترده به سرتاسر کشور مهیا نشده است چرا که واردکنندگان منتظر تامین ارز هستند!

درد مرغدار کم نیست که باید نگران نهاده‌ای که پولش را پرداخت کرده هم باشد!

آماری از خسارت احتمالی مرغداران استان زنجان از سوی منابع رسمی اعلام نشده است اما مسئولان دولتی ذیربط در گفت‌وگو با صدای زنجان از کاهش جوجه‌ریزی‌ها به علت نبود نهاده از جمله کنجاله سویا تحت تاثیر عدم تامین به موقع ارز خبر می‌دهند.

یکی از مرغداران در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن ابراز گلایه مندی شدید از این موضوع می‌گوید: همه سرمایه و دارایی ام همین تعداد مرغی ست که درسالن گرسنه مانده اند و درحال تلف شدن اند. تا زمانی که دوره پرورش جوجه ها تمام می شود مرغدار هر روز با یک مشکل جدید دست و پنجه نرم می کند؛ اضطراب تنظیم دما و نور و تراکم جوجه ها  از یک طرف و کمبود نهاده، قطعی برق، شیوع بیماری نیز از طرفی موجب تحمیل خسارت به مرغدار می شود.

او عنوان می‌کند: اخیرا وضعیت کنجاله به شکلی شده که مرغدار جرأت نمی کند جوجه ریزی کند. مطمئنا تداوم این روند می تواند باعث افزایش قیمت مرغ و بر هم خوردن تعادل در بازار شود.

این تولیدکننده ادامه می‌دهد: شرکت‌های طرف قرارداد توزیع کننده نهاده های دام و طیور پاسخگو نیستند و علیرغم واریز پول، همکاری لازم را انجام نمی دهند؛ باری که باید ظرف یک هفته تا 10 روز به دست ما می رسید پس از گذشت بیش از 2 ماه، هنوز تحویل داده نشده است. پول منتقل شده اما جوجه درسالن گرسنه مانده و مرغدار دیگر پولی ندارند که نهاده خریداری کنند. درد مرغدار کم نیست که باید نگران نهاده‌ای که پولش را پرداخت کرده هم باشد!

مرغ‌های گرسنه

مرغداران زنجانی شرکت‌های توزیع‌کننده نهاده‌های دام و طیور را عامل اصلی مشکلات موجود مرغداری‌ها دراین خصوص دانسته و معتقدند: مطمئنا در صورتی که معاونت پشتیبانی جهاد کشاورزی مسئولیت توزیع نهاده ها را به دست بگیرد،دیگر شاهد بروز مشکلاتی این چنین نخواهیم بود.

به عقیده تولیدکنندگان، وجود ذخایراستراتژیک مناسب پشتیبانی سبب می شود تا مرغدار دغدغه تامین خوراک را نداشته باشد. این شیوه توزیع باعث ارائه به موقع نهاده به مرغدار و ضامن سلامت،کیفیت و تثبیت قیمت ها دربازار می شود.

**امیدواریم دولت «ارز» را تامین کند تا از حجم التهابات کاسته شود

محمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص انتظار 2 ماهه مرغداران استان زنجان به صدای زنجان از پیگیری‌های لحظه به لحظه این مجموعه از طریق وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و استانداری زنجان خبر داده و می‌گوید: مشکل مربوط به تامین نهاده موردنیاز مرغداری‌های سطح کشور از جمله استان زنجان به وزارتخانه جهاد کشاورزی و هیئت دولت برمی‌گردد و باید «ارز» تامین شود تا با اختصاص آن، واردکننده بتواند اقدام به تامین و توزیع نهاده کند.

البته به گفته «صادقی» بخشی از نهاده‌های استراتژیک از محل ذخائر، در سطح کشور توزیع شده که با توجه به گستردگی نیاز مرغداران، این میزان به قدری نبوده است که جوابگو باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اظهارات مسئولان وزارتخانه متبوع مبنی بر تخلیه بارهای 2 الی 3 کشتی در بندر امام(ره) می‌گوید: در صورت توزیع این نهاده‌ها قطعا از التهاب‌های موجود کاسته خواهد شد.

کاهش تدریجی جوجه‌ریزی‌ در سالن‌های مرغداری با تداوم نبود یا کمبود نهاده در بازار

شهریورماه 1402، دو میلیون و 727 هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان صورت گرفته که بنا بر اظهارات «صادقی» نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی بیشتر شده است اما اگر وضعیت فعلی ادامه‌دار باشد قطعا آمار جوجه‌ریزی‌ها نسبت به برنامه، کاهش خواهد یافت.

در مهرماه جاری میزان جوجه‌ریزی در سطح استان زنجان یک میلیون و 632 هزار قطعه بوده که به گفته محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان این آمار نامطلوب هم نیست اما انتظارات کارشناسان (یک میلیون و 900 هزار قطعه) مجموعه محقق نشده است.

دولت و مسئولان ملی به تعهدات خود در قبال مرغداران پایبند باشند

جعفر حصاری، مديرعامل اتحاديه مرغداران استان و بازرس اتحادیه مرغداران کشور نیز با اشاره به مشکلات دولت در تامین ارز که منجر به عدم تامین به موقع نهاده موردنیاز مرغداران شده است، می‌گوید با وجود اینکه قیمت سویا، به لحاظ نرخ جهانی در پائین‌ترین سطح قرار دارد اما هنوز ارز مربوطه تامین نشده است. طبق اظهارات واردکننده‌ها، هم اکنون کشتی‌ها در بنادر پهلو گرفته‌اند اما به علت عدم تامین ارز، اقدامات مربوط به تحویل و توزیع نهاده صورت نمی‌گیرد.

حصاری تولید را از وظایف مرغداران و تعهد برای تحویل این کالا برای تداوم تولید در صنعت مرغداری را از بدیهیات دانسته که باید دولت و مسئولان ملی به آن پایبند باشد.

به گفته مدیرعامل تعاونی مرغداران استان زنجان تا به امروز دولت به 30 درصد تعهدات خود پایبند بوده و هنوز مرغداران منتظر عملی شدن 70 درصد مطالبات خود از مسئولان ملی هستند.

بازرسِ زنجانیِ اتحادیه مرغداران کشور با اشاره به اینکه پیگیری‌ها برای تامین نهاده به قیمت آزاد از طریق دلال‌های بین‌المللی را هم بی‌نتیجه دانسته و می‌گوید: ما راضی شدیم که سویا به نرخ 38 هزار تومان (هر کیلو) را خریداری کنیم اما هنوز دستمان به این نهاده نرسیده است. تصور کنید نهاده به نرخ آزاد آن هم از دست دلال، قطعا کیفیت مطلوب را ندارد. سویا که باید 44 درصدش پروتئین باشد، در بازار سیاه دلالی 30 درصد است که 20 درصد آن قابلیت جذب دارد! مرغداران حتی دستشان به سویای درجه 3 به قیمت آزاد و گران هم نمی‌رسد!

حصاری با اشاره به پیگیری‌ها از طریق وزارتخانه متبوع جهت بازرسی ویژه از روند ورود نهاده‌ها به نرخ آزاد می‌گوید: اگر این موضوع از سوی مسئولان جدی گرفته نشود قطعا باید منتظر خسارت سنگین به مرغدار به علت مصرف نهاده که کیفیت مطلوب را ندارد باشیم!

این فعال حوزه صنعت مرغداری معتقد است مشکلات فعالان این صنعت فقط معطوف به «کمبود یا نبود نهاده» نیست و مسئولان باید برای حمایت از مرغداران در حوزه نظارت بر روند تخصیص سهمیه نهاده‌ها، اشکالات سیستمی سامانه و پشتیبانی از آن، مباحث مربوط به کمیت و کیفیت نهاده توجه جدی داشته باشند. 

بازار تامین نهاده مرغ مطلوب نیست اما بابت بازار مصرف مرغ گرم نگران نیستیم

در حال حاضر از 250 مرغداری موجود در استان زنجان، تقریبا 245 واحد فعال هستند.

محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: آمارهای مربوط به جوجه‌ریزی در مرداد و شهریورماه 1402 استان زنجان در سطح کشور رکورد محسوب می‌شد اما با عدم تامین به موقع نهاده، آن دسته از مرغداری‌هایی که آماده جوجه‌ریزی در دوره پیش رو هستند، هنوز نهاده دوره قبل به دستشان نرسیده و قطعا جوجه‌ریزی دوره بعد آن‌ها متوقف خواهد شد.

در حال حاضر مرغ گرم برای مصرف‌کننده  در هر کیلو 77 هزار تومان عرضه می‌شود و برخلاف برخی که معتقدند عدم تامین به موقع نهاده موردنیاز مرغداری‌ها، دامن بازار مصرف را خواهد گرفت، معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان با اذعان به کاستی‌ها در بازار نهاده طیور تاکید می‌کند که هر نگرانی از کمبودها در بازار مصرف، بی‌مورد است و مسئولان و متولیان ذیربط اطمینان می‌دهند که آذرماه نیز این نگرانی رنگ و بوی واقعیت نخواهد گرفت.

در مورد «کیفیت» انواع نهاده‌هایی که به دست مرغدار می‌رسد، حرف داریم!

علاوه بر جوجه یکروزه و نهاده دام و طیور، تامین واکسن برای جلوگیری از انواع بیماری‌ها از الزامات است که ظاهرا تولیدکننده‌ها دست‌شان از این نهاده نیز تا حدودی کوتاه است!

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان در این رابطه می‌گوید: واکسن‌ها کارایی ندارند و بیشتر همانند آب مقطر عمل می‌کنند! یا اینکه به دلیل انباشت کالاها در گمرکات و انتظارشان برای ترخیص، تاریخ مصرف‌ واکسن طیور، گذشته یا چند روزی از پایان تاریخ انقضای‌شان نمانده است!

در کنار موارد یاد شده، گرمی هوا نیز عاملی بر افزایش میزان تلفات مرغداری و خسارت وارده به آنها بوده است. به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان در برخی از واحدها قطعی برق نیز شرایط را تشدید کرده و به جای ۱۰۰ مورد تلفات که تا حدودی عادی محسوب می‌شود این میزان به ۳۰۰ قطعه رسیده است!

حصاری با اشاره به سهم ۲ تا ۳ درصدی قطعی برق در افزایش تلفات می‌گوید: علاوه بر مسائلی که در حوزه تامین نهاده‌های اولیه داریم، با تلفات در واحدها به علت گرمی هوا مواجهیم. البته قطعی برق نیز عامل تشدید این وضعیت شده است. به شخصه معتقدم اگر برنامه‌ریزی باشد، واحدهای مرغداری به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور به لحاظ حجم تولید، عرضه و تامین پروتئین کشور نباید مشمول خاموشی‌ها شوند!

امیدواریم تبعات نبود نهاده به ویژه سویا به مصرف‌کنندگان نرسد!

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان با بیان اینکه هم اکنون قیمت کنجاله سویا که پیش از این 16 هزار تومان خریداری می‌شد به 20 هزار تومان رسیده است، ادامه می‌دهد: مرغداران به همین قیمت هم راضی هستند اما کو نهاده؟ در افزایش تولید نسبت به ظرفیت رتبه نخست کشوری را داریم و در حوزه جوجه‌ریزی عمللکرد مطلوبی داشته و در ایجاد امنیت غذایی به تعهدات خود عمل کرده‌ایم و برای ادامه آن نیز باید ابزارهای لازم را برای تولید داشته باشیم که قطعا نهاده از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن است.

حصاری قیمت مرغ گرم برای مصرف‌کننده را 77 هزار تومان و قیمت مرغ زنده پشت درب کشتارگاه را نیز در حدود 52 تا 54 هزار تومان دانسته و می‌گوید: قیمت‌های اعلامی به گونه‌ای بوده که مصرف‌کننده متضرر نشود. ما از مسئولان درخواست داریم تا به سیستم تولید توجه داشته باشند تا تبعات کمبود یا نبود نهاده به مردم نرسد.

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمرغداراننهاده دامیکمبود
sedayezanjannews.ir/nx10557


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»