کد خبر: 10624
1402/08/02 - 11:45


واگذاری ترمیم یک جاده در زنجان به پیمانکاری که از سوءسابقه او باخبر بودند

ترمیم آسفالت یک جاده در استان زنجان به پیمانکاری سپرده شده که مدیرکل راهداری استان می‌گوید از ابتدا با سوابق بد او آشنا بوده و حتی اجرای طرح جدیدش از روز اول مشکل داشت و می‌دانسته دردسرآفرین خواهد بود.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ دهستان دولت‌آباد در بخش مرکزی شهرستان ابهر استان زنجان قرار دارد که شامل هشت روستا و حدود یک هزار خانوار نیز می‌شود. راه روستایی دولت‌آباد سال‌های سال بود که به حال خود رها شده بود و مورد اعتراض روستائیان قرار گرفته بود. از آنجایی که این راه، هشت روستا و همینطور مناطق اردلان - آبگرم و اردلان - قیدار و همینطورد چنگ الماس - ایوانک - چشین- امیر بستاق- عباس آباد سفلی و عباس آباد علیا را به هم متصل می‌کند از اهمیت بالایی برخودار است.

زمستان سال گذشته در سفر علی نیکزاد نایب رئیس وقت مجلس، اعتبار روکش آسفالت به میزان 10 کیلومتر در هر شهرستان استان زنجان تخصیص پیدا کرد و در همین راستا مسئولان راهداری و فرمانداری ابهر طبق تفاهم تصمیم گرفتند 10 کیلومتر سهمیه این شهرستان را در جاده دولت آباد استفاده کنند.

شهریور ماه امسال بود که آسفالت‌ریزی روستای دولت آباد به دستور فرماندار ابهر متوقف شد. موضوع از این قرار بود که پیمانکار پروژه بدون زیرسازی مناسب اقدام به آسفالت راه دولت آباد کرده بود که پس از گزارشات مردمی و بررسی موضوع، ادامه کار متوقف شد.

با اینکه 50 روز از دستور توقف ادامه پروژه از سوی فرمانداری ابهر گذشته است همچنان پروژه روکش آسفالت دهستان دولت آباد به حال خود رها شده و از آنجایی که به دلیل فرا رسیدن فصل سرما، فرصت عملیات عمرانی محدود است خبری از تکمیل این پروژه نیست.

جعفر قزوینیان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: روکش 10 کیلومتر از آسفالت جاده دولت آباد از همان محلی است که اعتبارش را سال گذشته نیکزاد نایب رئیس وقت مجلس تخصیص داد. پس از برگزاری مناقصه ، پیمانکاری برنده شد که سابقه خوبی در گذشته ندارد و بنده کاملاً با سوابق آن آشنا بودم.

این مسئول در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا پروژه به پیمانکاری داده شد که می دانستید از سابقه خوبی برخوردار نیست گفت: مناقصه به صورت متمرکز برگزار شده بود و این پیمانکار به طور قانونی برنده شده بود و ما نمی‌توانستیم اقدامی کنیم.

وی ادامه داد: از همان ابتدا به همکارانم در شهرستان ابهر اعلام کردم که کارکرد این پیمانکار با دقت رصد شود چرا که کار این پیمانکار کیفیت ندارد و بنده به یقین می‌دانستم مشکلی ایجاد خواهد کرد. بنده زمانی که در قزوین مشغول به کار بودم کاملاً با اقدامات این پیمانکار تاکستانی آشنا بودم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان تصریح کرد: از همان روز نخست، طرح پیمانکار برنده مشکل داشت ولی چون در مناقصه رسمی پیروز شده بود نمی‌توانستیم کاری کنیم و باید همین پیمانکار کار را اجرا می‌کرد؛ از همان ابتدا به پیمانکار مربوطه اعلام شد که طرح اصلاح شود چرا که بدون قیر پاشی، امکان روکش نیست.

وی با بیان اینکه این پیمانکار در حال حاضر با ما لج بازی می‌کند و حاضر به ادامه کار طبق اصول و قوانین نیست، گفت: اگر روال همین طور پیش رود قطعاً پیمانکار مربوطه را ماده 46 می‌کنیم و قرارداد را فسخ می‌کنیم. از آنجایی به دلیل فرا رسیدن ایام سرد سال، دیگر شرایط برگزاری مناقصه به دلیل طولانی بودن روند کارها نیست، سعی می‌کنیم که با این پیمانکار ادامه دهیم ولی اگر این پیمانکار راضی نباشد طبق اصول قانونی اقدام به آسفالت ریزی کند قطعاً قرارداد را فسخ می‌کنیم.

قزوینیان در ادامه با اشاره به ماده 46 گفت: اگر کارفرما از پیمانکار راضی نباشد می‌تواند قراداد را فسخ کند و ضمانت‌نامه‌های بانکی وی را اجرا کند‌‌. همینطور سابقه فسخ قرارداد و علل قطع همکاری در سابقه پیمانکار باقی می‌ماند و به عبارتی وی به لیست سیاه می‌رود.

وی با بیان اینکه در سیستم متمرکز کشوری در مناقصات دستگاه‌های دولتی، شرایط شرکت در مناقصه توسط سیستم بررسی می‌شود و این پیمانکار به طور قانونی برنده این مناقصه شد و در این صورت کاری از دست ما برنمی‌آمد، گفت: در قراردادی که منعقد شد به طور شفاف انتظار و خواسته‌های خود را از پیمانکار بیان کردیم ولی این پیمانکار عادت دارد که کار با کیفیتی ارائه ندهد. در آن منطقه تعداد پیمانکار آسفالت اندک است و بنده تا حد توان با این پیمانکار مدارا می‌کنم که کار به ماده 46 نرسد.

این مسئول در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا وقتی پیمانکاری سابقه خوبی ندارد در سامانه می‌تواند ثبت نام کند و آیا سیستم نظارتی برای کنار گذاشتن پیمانکاران بد سابقه وجود ندارد، گفت: صلاحیت بر اساس رتبه‌ای است که توسط سازمان مدیریت صادر می‌کند و ادارات موظف به تبعیت هستند و متأسفانه این مشکل در سراسر کشور وجود دارد.

احمد ذوالقدر فرماندار شهرستان ابهر در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: راه دهستان دولت آباد بیش از 10 تا 15 سال بود که از وضعیت خوبی برخوردار نبود و حتی راه خاکی بهتر از وضعیت این راه بود.

فرماندار شهرستان ابهر گفت: بعد از برگزاری مناقصه، پیمانکار پروژه برای اجرای کار مستقر شد. از همان روزهای نخست بسیاری از اهالی در گزارش های خود به فرمانداری اعلام کردند که آسفالت در حال اجرا کیفیت ندارد. ما این موضوع را بررسی کردیم و از اداره راهداری درخواست کردیم که از این پروژه بازدید کنند و بعد از بازدید گزارش‌های مردمی درست از آب درآمد.

وی گفت: راهداری دستور توقف پروژه را داد و به پیمانکار اعلام کرد باید شیوه روکش آسفالت را تغییر دهد. بعد از وقفه کوتاهی که پیش آمد، در همیت فاصله موضوع تخصیص قیر رایگان هم لغو شد و کلا پروژه به حالت غیرفعال درآمد. بعد از پیگیری‌های فراوانی که اداره راهداری انجام داد موفق شد که قیر رایگان از چند محل به صورت امانی دریافت کند که بعد از آن پیمانکار اعلام کرد ماشین آلاتش دچار مشکل شده است.

با تمام این تفاسیر، همانجور که از صحبت‌های مدیرکل راهداری متوجه شدیم این است که به خاطر نقص قوانین همچنان، پیمانکاران بد سابقه می‌توانند در مناقصات شرکت کنند و عملیات عمرانی دستگاه‌های اجرایی را با چالش و مشکل مواجه کنند. امیدواریم این قانون اصلاح شود تا دیگر پیمانکارانی که در لیست سیاه هستند نتوانند در مناقصات پیروز شوند./تسنیم

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجادهراهداری و حمل و نقل جاده‌ای
sedayezanjannews.ir/nx10624


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»