کد خبر: 10722
1402/08/20 - 9:54


گزارش صدای زنجان از خفگی بیش از 27 هزار قطعه ماهی در استخرهای پرورشی ماهنشان به علت قطعی 4 ساعته برق؛

به خاطر یک پیامک!

تولیدکنندگان ماهی: قطعی برق 4 تا 5 ساعته آن هم «بدون اطلاع قبلی»، منجر به تلف شدن ماهیان مزارع بخش مرکزی ماهنشان شد، این بود حمایت از «تولید»؟/ مدیر جهاد کشاورزی ماهنشان: خفگی 27 هزار و 500 ماهی قزل‌آلا در اثر قطعی برق، خسارت 16 میلیارد ریالی برجا گذاشت. باید قطعی برق، از قبل اطلاع‌رسانی می‌شد/روابط عمومی توزیع نیروی برق استان: «تعمیرات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خاموشی برق» و «تلاش برای رفع عیب ثانویه» عامل تاخیر در اتصال خطوط برق‌رسانی ماهنشان بود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: قطعی برق بدون اطلاع قبلی در ساعت 24 تا 4 صبح یکشنبه 14 آبان‌ماه 1402 در بخش مرکزی ماهنشان، به 10 استخر و مزرعه آبزی‌پروری بیش از 27 هزار قطعه ماهی را تلف و خسارت 16 میلیارد ریالی را به تولیدکننده‌های این صنعت وارد کرد. البته شرکت توزیع نیروی برق زنجان می‌گوید با برنامه زمان‌بندی انجام شده مبادرت به انجام تعمیرات پیشگیرانه جهت پرهیز از بروز خاموشی ناخواسته گسترده می‌کند ولی در حین اجرای برنامه با عیب ثانویه‌ای مواجه می‌شوند و تلاش های رفع عیب ثانویه موجب تاخیر در اتصال خطوط برق شده است!

در استان زنجان عمده ماهیان پرورش مربوط به ماهیان سردآبی (مشخصا قزل‌آلا) بوده و نزدیک به 70 درصد ماهی نیز در شهرستان ماهنشان تولید می‌شود که ضروری است برای حفظ جایگاه زنجان در عرصه تولید این محصول و تامین نیازهای بازار داخل و خارج از کشور، بخش خصوصی را در طی کردن این مسیر همراهی کرد.

البته تولیدکنندگان و پرورش دهندگان ماهی که چند روز پیش به علت تلفات ماهی‌های پرورشی ناشی از قطعی 5 ساعته برق، از مسئولان ذی‌ربط گلایه‌مند هستند به صدای زنجان می‌گویند: قرار نیست مجریان و مسئولان، حمایت آنچنانی از تولیدکننده و پرورش ماهی داشته باشند، همین که قبل از قطعی برق یک پیامک یا اطلاعیه در سطح مناطق برای فعالان این عرصه ارسال کنند، جلوی ضرر و زیان‌های شدید را گرفته‌اند!


27 هزار قطعه ماهی که یک شبه تلف شدند

یکشنبه 14 آبان‌ماه 1402، قطعی برق 4 تا 5 ساعته آن هم بدون اطلاع قبلی، منجر به تلف شدن ماهیان استخرها و مزارع پرورش ماهی بخش مرکزی ماهنشان شد.

هم‌اکنون 906 مزرعه آبزی‌پروری در استان زنجان فعال هستند که بنا بر اظهارات منصور حقی‌راد، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، در سال گذشته، 14 هزار و 497 تن ماهی سردآبی در 842 مزرعه، یک هزار و 608 تن ماهی گرم‌آبی در 43 مزرعه، 110 هزار قطعه ماهی زینتی در 10 مزرعه، 13 میلیون و 570 هزار قطعه بچه ماهی در 11 مزرعه پرورش بچه ماهی (در مجموع 16 هزار و 105 تن) تولید شده است.

یکی از پرورش‌دهندگان ماهی در ماهنشان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه قطعی برق بدون اطلاع قبلی از سوی اداره مربوطه صورت گرفته است، از مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان و شهرستان ماهنشان می‌خواهد تا در راستای حمایت از تولیدکننده آستین‌های همت را بالا زده و از اداره‌ای که بدون توجه به شغل حساس پرورش‌دهندگان ماهی باعث و بانی تلفات سنگین به تعدادی از سرمایه‌داران شده است، توضیح بخواهند، هر چند که «توضیح» برای پرورش‌دهندگان «ماهی» نمی‌شود!

این فعال اقتصادی می‌گوید: در شرایط دشوار کنونی به سختی غذای موردنیاز ماهی‌ها را تامین می‌کنیم، کلی خون و دل می‌خوریم تا ماهی به وزن یک کیلوگرم برسد آن وقت آقایان با یک «دکمه» و «حرکت»؛ شبانه برق استخرهای پرورش ماهی را قطع می‌کنند و یک شبه زحمات ما را بر باد می‌دهند!


خسارت 16 میلیاردی «قطعی برق» به تولیدکنندگان ماهی ماهنشان

جلال فضلی‌امیری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز می‌گوید: به محض دریافت گزارش تلفات مزارع و استخرهای پرورش ماهی بخش مرکزی ماهنشان واقع در حاشیه رودخانه قزل اوزن (حدفاصل روستای ایلی بلاغ تا روستای ینگجه) 3 اکیپ بازرسی و نظارتی متشکل از نیروهای جهاد کشاورزی و دامپزشکی به همراه رؤسای این دو اداره در محل حاضر شدند که متاسفانه مشاهدات میدانی حاکی از تلفات بخش قابل توجهی از ماهی‌های استخرهای پرورشی واقع در این مسیر بود.

فضلی‌امیری با اشاره به اینکه قطعی برق از ساعت صفر بامداد یکشنبه (14 آبان‌ماه 1402) تا حوالی ساعت 4:30 صبح، عامل تلفات ماهی‌های مزارع پرورش ماهی بوده است، اذعان می‌کند که «تولیدکنندگان با توجه به اطلاعیه و اعلام قبلی اداره برق، باید تمهیدات لازم در ساعات قطعی برق را در نظر بگیرند اما اداره ذی‌ربط در این خصوص به جهاد کشاورزی ماهنشان اطلاع نداده بود که البته گزارشات این اداره را خواهیم شنید.»

وی با بیان اینکه در این حادثه متاسفانه 10 واحد آبزی پروری و استخر ماهی واقع در روستاهای «بهستان»، «لیلاب»، «تک آغاج»، «پیرقشلاق» و «حومه ماهنشان» دچار خسارت شدند، میزان خسارت ریالی برآوردی را 16 میلیارد و 143 میلیون ریال اعلام کرده و می‌گوید: نوع آبزیان پرورشی که دچار خسارت شده‌اند، «قزل‌آلا» بوده که 27 هزار و 500 قطعه تلف شده‌اند که جهاد کشاورزی این موضوع را تا به نتیجه رسیدن نهایی پیگیری می‌کند.


بی‌توجهی به بیمه آبزیان پرورشی

بیمه آبزیان پرورشی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای مدیریت مخاطرات فعالیت‌های بخش آبزی پروری و افزایش ضریب امنیت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

جلال فضلی‌امیری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان معتقد است: بیمه کردن مزارع پرورش ماهی و رعایت موارد بهداشتی در راستای تولید موفق مورد تاکید می‌باشد.‌

این مسئول در خصوص بخشی از صاحبان سرمایه در این منطقه که هنوز اقدامی برای بیمه استخرهای پرورشی نکرده‌اند با تاکید بر اینکه به همه واحدهای پرورش ماهی ابلاغ شده تا واحد خود را مشمول بیمه کنند، بار دیگر از تولیدکنندگان می‌خواهد: برای حفظ سرمایه خود نسبت به بیمه مزارع تحت مدیریت خود اقدام کنند تا در حوادث و وقایع این چنینی، بخشی از خسارت توسط بیمه جبران شود.

او عنوان می‌کند: ضروری است ضمن تلاش در راستای فرهنگ‌سازی بیمه محصولات و نتایج استفاده آن در هنگام بروز بحران و خسارت، افزایش سطح پرداخت غرامت‌ها نیز مشوقی برای تولیدکنندگان باشد.


مشکل فعلی تولیدکننده‌های خسارت‌دیده، «بیمه محصولات» نیست، «قطعی برق» بدون اطلاع قبلی است

یکی از تولیدکنندگان در گفت‌وگو با صدای زنجان موضوع بیمه آبزیان را برای حفظ سرمایه بسیار مهم می‌داند البته در صورتی که این پشتیبانی دولت، همه‌جانبه باشد!

او ضمن درخواست از مسئولان ذی‌ربط استانی و شهرستانی برای پیگیری دلایل عدم اطلاع رسانی قطعی برق معتقد است: قبل از اینکه پیگیری کنیم که استخرهای پرورش دارای بیمه محصولات بوده‌اند یا نه؟ باید مسئولان محترم که معتقدند «پیشگیری بهتر از درمان است» اعلام کنند که چرا با یک پیامک که می‌توانستند از خسارت به تولیدکنندگان پیشگیری کنند این کار را نکردند؟


 کی بود-کی بود؛ من نبودم؟

زرگری، مسئول روابط عمومی توزیع نیروی برق زنجان (چهارشنبه 17 آبان‌ماه 1402) در خصوص گلایه‌ها نسبت به عدم اطلاع‌رسانی قطع برق منطقه بخش مرکزی ماهنشان عنوان می‌کند: منبع قطع برق، شرکت برق منطقه‌ای بوده که به علت مانوری که داشتند این حادثه رخ داده است.

مسئول روابط عمومی توزیع نیروی برق زنجان در پاسخ به سئوال صدای زنجان مبنی بر اینکه «منبع قطعی برق مربوط به هر ارگانی بوده باشد، آیا نباید شرکت توزیع نیروی برق در جریان موضوع بوده و مشترکان خود را از احتمال قطعی برق مطلع کند»، عنوان می‌کند: در چنین مواقعی، دیسپاچینگ برق منطقه‌ای به شرکت دیسپاچینگ شرکت توزیع برق اطلاع مربوطه را ارائه می‌کند. شرکت برق منطقه‌ای نیز به ارگان‌های ذیربط و حساس اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهند. اگر قرار به قطعی برق طولانی‌مدت بود باید 100 درصد اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت.

زرگری در پاسخ به دیگر سئوال صدای زنجان مبنی بر «آیا قطعی برق 4 تا 5 ساعته برای استخرها و مزارع پرورش ماهی که باید برای حیات موجود زنده، اکسیژن آن را تامین کنند، زمان کمی است؟ چرا در این خصوص اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است تا کشاورز و تولیدکننده در جریان قطعی برق بوده و تمهیدات لازم را داشته باشد. آیا فعالیت این مشترکان برای شرکت توزیع نیروی برق اهمیت نداشته است؟»، می‌گوید: پرورش‌دهندگان ماهی قطعا مشترکان شرکت توزیع نیروی برق بوده و قطعا برای ما نیز اهمیت دارند. اجازه دهید استعلام‌های لازم را از شرکت برق منطقه‌ای انجام دهم نتیجه را (روز پنجشنبه 18 آبان‌ماه 1402) در اسرع وقت با صدای زنجان در میان می‌گذاریم. البته تاکید می‌کنم مدیریت شبکه‌های برق زیر 20 کیلوولت در اختیار شرکت توزیع نیروی برق بوده و بالاتر از آن بر عهده شرکت برق منطقه‌ای است.


«تعمیرات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خاموشی برق» و «تلاش برای رفع عیب ثانویه» کار دست تولیدکنندگان ماهنشان داد

به دنبال پیگیری‌های صدای زنجان در خصوص احتمال برخی کوتاهی‌ها از سوی شرکت توزیع نیروی برق زنجان، موضوع مربوطه برای تکمیل جزئیات روز پنجشنبه (18 آبان‌ماه 1402) از زرگری، مسئول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق زنجان پیگیری شد.

زرگری در این خصوص عنوان می‌کند: باتوجه به طولانی شدن برنامه تعمیرات پیشگیرانه پست فوق توزیع ماهنشان در تاریخ ۱۴ آبان ماه از حدود یک و نیم ساعت پیش‌بینی و برنامه ریزی شده به چهار ساعت (ساعت ۲۴ تا ۴صبح) ذکر موارد ذیل جهت اطلاع مشترکان عزیز لازم به نظر می‌رسد؛

«همکاران شرکت برق منطقه‌ای زنجان در موعد مقرر مطابق با برنامه زمان‌بندی انجام شده مبادرت به انجام تعمیرات پیشگیرانه جهت پرهیز از بروز خاموشی ناخواسته گسترده می‌نماید ولی در حین اجرای برنامه با عیب ثانویه‌ای مواجه می‌شوند و تلاش‌های رفع عیب ثانویه موجب شد تا برق‌دار شدن خطوط با دو نیم ساعت تاخیر به انجام‌ برسد.»

مسئول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق زنجان بدون اشاره به دلایل عدم اطلاع‌رسانی در خصوص احتمال قطعی برق به علت تعمیرات پیشگیرانه می‌گوید: مطابق با دستورالعمل ابلاغی سازمان پدافندغیرعامل همه مشترکان حساس و مهم می‌بایست مجهز به مولد برق اضطراری باشند تا در شرایط ناخواسته بتوانند از بروز خسارت و مشکلات احتمالی جلوگیری نمایند.

زرگری در اظهاراتی قابل تامل می‌گوید: مردم شریف استان زنجان میتوانند از برنامه زمان‌بندی خاموشی‌های بابرنامه تا ۲۴ساعت قبل از طریق درگاه های اداره برق در ایتا، وب سایت و اپلیکیشن برق من مطلع شوند.


موقع قطعی برق، ژنراتورها کجا بودند؟

قطعی برق با مشکلات بسیاری همراه است و منجر به ایجاد خسارت‌های مالی و جانی زیادی می‌شود. خسارت‌های مالی تا حدود زیادی قابل جبران می‌باشند، اما در صورت بروز خسارت‌های جانی، به هیچ عنوان قابل جبران نخواهند بود.

با توجه به اهمیت ژنراتور در زمان قطعی برق و به عنوان برق اضطراری، امروزه به صورت گسترده‌ای از آن در مکان‌ها و صنایع مختلف از جمله آبزی‌پروری استفاده می‌شود.

جلال فضلی‌امیری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان در این خصوص به صدای زنجان می‌گوید: واحدهای پرورش ماهی ملزم به استقرار ژنراتور در محل جهت استفاده از آن در مواقع ضروری هستند تا در ساعات قطعی برق، برای تامین اکسیژن موردنیاز ماهی‌ها که موجود زنده هستند، مشکلی نداشته باشند.


 باید از قطعی برق در بامداد مطلع می‌شدیم که ژنراتور یا موتورهای برق را راه‌اندازی می‌کردیم؟

اما یکی از تولیدکنندگان که کارایی موتورهای برق در مواقع اضطراری را بیش از 2 ساعت نمی‌داند، در صورت هماهنگی برای قطع برق، مزارعی که به موتور یا سیستم‌های برق اضطراری مجهز هستند، می‌توانند تا حداکثر دو ساعت قطع برق را مدیریت کنند ولی اگر زمان این قطعی بیشتر از دو ساعت به طول انجامد (نظیر قطعی برق یکشنبه هفته قبل) و حتی مشکلی در سیستم برق مزرعه به وجود آید، خسارت‌های وارده جدی خواهد بود و تبعات آن نیز متوجه تولید و آمارهای این حوزه و از همه مهم‌تر خسارت مالی به بخش خصوصی که می‌توانست با یک تماس تلفنی یا پیام کتبی اداره برق، رخ ندهد در عرض چند ساعت از دستش لیز بخورد، خواهد بود!

این فعال اقتصادی خطاب به مسئولان شرکت توزیع نیروی برق زنجان می‌گوید: آیا اطلاع‌رسانی عمومی مربوط به قطعی‌های برق و تعمیرات شبکه‌های برق‌رسانی آن قدر برای مسئولان ذی‌ربط شرکت سخت است که آن‌ها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که انجامش دهند؟ مگر هزینه اعلام قطعی برق بنا به هر دلیلی، چقدر بود؟ آیا هزینه‌اش بیشتر از خسارتی بود که بخش خصوصی متحملش شد؟


 احتمال بی‌برنامگی در قطعی‌های برق وجود دارد

جلال فضلی‌امیری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان نیز با تاکید بر اینکه اداره برق باید مدارک و مستندات خود مبنی بر اطلاع‌رسانی را ارائه دهد، اضافه می‌کند: شواهد و قراین نشان می‌دهد که احتمال بی‌برنامگی در آن وجود دارد و اینکه مقصر اصلی چه کسی بوده باید در ستاد مربوطه اعلام شود. ما در ستاد مربوطه برای مدیریت بحران و برای تامین سوخت گازوئیل واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری یا پروانه تاسیس معتبر در سال تا سقف 1200 لیتر در مواقع قطعی برق در نظر می‌گیریم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان با بیان اینکه منبع تغذیه موتور برق یا ژنراتور، سوخت بنزین یا گازوئیل است، می‌گوید: ژنراتورها قوی بوده و می‌توانند حتی تا بیش از 12 ساعت برق موردنیاز را تامین کنند. اما نکته اینجاست که تعداد ژنراتورها در شهرستان ماهنشان محدود است و اکثرا از موتور بنزین استفاده می‌کنند که نهایتا یک تا 2 ساعت برق را تامین کند!

این مسئول با پذیرش اظهارات تولیدکنندگان که می‌گویند « باید از قطعی برق در بامداد مطلع می‌شدیم که ژنراتور یا موتورهای برق را راه‌اندازی می‌کردیم؟» صراحتا اعلام می‌کند: باید قطعی برق قبلا اطلاع‌رسانی می‌شد. اصلا حتی قرار باشد برق منطقه یک ساعت قطع شود باید تولیدکننده مطلع شده و برای ساعاتی که برق نیست، اقداماتی را در نظر گیرد. باید قطعی برق از طریق سیستم پیامکی یا هر روش دیگری اطلاع‌رسانی می‌شد، ماهی یک موجود زنده است و تلف شدن آن مساوی با خسارت به تولید و تولیدکننده است. جهاد کشاورزی موضوع خسارت به تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان ماهی در بخش مرکزی ماهنشان را در سطح شهرستان و استان پیگیری می‌کند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخسارتمدیر جهاد کشاورزی ماهنشانقطعی برق
sedayezanjannews.ir/nx10722


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»