کد خبر: 10873
1402/09/14 - 8:29


صدای زنجان از طولانی شدن زمان اعطای تسهیلات وام ازدواج و گلایه تعدادی از زوجین گزارش می‌دهد؛

انتظارِ تلخ

متقاضیان وام ازدواج: آیا روند اعطای تسهیلات وام ازدواج از سوی ارگان‌های نظارتی رصد می‌شود؟ /معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان: با بانک‌هایی که در بازه زمانی ۲ ماهه، تسهیلات ازدواج نپردازند، برخورد قضایی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: اعطای وام ازدواج از گذشته‌های دور تصمیمی منطقی از سوی دولت‌ها برای رفع نگرانی‌های جوانان و خانواده‌های آنان و تسهیل در تشکیل این اتحاد عاطفی است که نیاز به همراهی شبکه بانکی است اما ظاهرا برخی از شعب بانک‌های استان زنجان به ویژه بانک‌های خصوصی، تکلیف متقاضیان وام‌های ازدواج را با گذشت بیش از 2 ماه معطلی، هنوز مشخص نکرده‌اند.

یکی از مهمترین دغدغه‌های جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده، مشکلات مالی است که به اعتقاد بسیاری از خانواده‌ها دریافت وام به‌موقعِ ازدواج، می‌تواند برخی از این مشکلات را برطرف کند از این رو شتاب در پرداخت آن از سوی دولت نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

تاکیدها و تصمیم‌های متولیان در زمینه تسهیل در پرداخت وام کم بهره ازدواج اگر چه تا حدی مثمر بوده است اما با همه این احوال بسیاری از متقاضیان شاکی هستند؛ یکی از زوج‌ها که وام ازدواجش را دریافت نکرده با گله از شرایط دریافت به صدای زنجان می‌گوید: به دلیل آنچه مدیر بانک آن را عدم اعتبار می‌خواند مدت زیادی است که برای دریافت وام در نوبت هستم. شرایط پیدا کردن ضامن نیز بسیار دشوار بود اما به هر ترتیب این مشکل را برطرف کردیم و از سوی یکی از بانک‌ها اطلاع داده شد که اعتبار تازه اختصاص یافته و به زودی وام را دریافت می کنیم اما در نوبت ماندن و عدم اطلاع از تاریخ دقیق دریافت وام باعث می شود تا نتوانیم روی آن حساب باز کنیم.

او عنوان می‌کند: همسرم برای تکمیل جهیزیه خود روی وام ازدواج حساب باز کرده بود اما به دلیل عدم دریافت به ناچار مجبور شد برای تکمیل جهیزیه از یکی از بستگان قرض بگیرد تا نوبت وام برسد؛ من نیز هنوز برای اجاره خانه با مشکل مواجهم و به همین دلیل هم اینک در منزل پدر همسرم زندگی می‌کنیم!

دیگر متقاضی وام ازدواج نیز به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به اینکه اجاره خانه به شدت بالا رفته و موجران رقم‌های زیادی را برای ودیعه درخواست می‌کنند، هر روز شاهد افزایش اجاره بها هستیم، به طور حتم با دریافت وام ازدواج هم اینک نمی توانم مکان مناسبی را برای اجاره پیدا کنم شاید اگر این وام ماه چندماه گذشته به دستم می‌رسید، شرایط متفاوت بود!

او با بیان اینکه همسرم زودتر از من و در عرض 2 هفته توانست وام ازدواج را دریافت کند، عنوان می‌کند: با گذشت 2 ماه هنوز وام ازدواجم را دریافت نکرده‌ام. درست است که برای زندگی نباید فقط روی وام ازدواج تکیه کرد اما برای شروع زندگی نسبتا مطلوب، قطعا باید وام ازدواج را دریافت کرد وگرنه با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی و دستمزدهای پائین، چگونه می‌توان پس انداز آنچنانی داشت که بتوان یک زندگی را آغاز کرد؟

او ادامه می‌دهد: پدرم دارای شغل آزاد است و به سختی کسب درآمد می‌کند و به شخصه نمی‌توانم برای شروع زندگی‌ام، خانواده‌ام را تحت فشار بگذارم.

تخلف برخی از بانک‌های استان زنجان در زمینه وام ازدواج

ترس از ازدواج یا بدلیل دگرگونی روزگار و افزایش دشواری‌های مالی رو به فزونی می‌رفت که وجود این بحران گوشزد شد و دولتمردان را برآن داشت که شرایط تسهیل این اتفاق در زندگی جوانان را بیش از پیش فراهم آورند و وام ازدواج یکی از گزینه‌های یاری‌گر است که متولیان استان‌ها نیز حسب دستور دولت بر تسهیل شرایط دریافت وام ازدواج تاکید دارند.

حسین محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان پیگیری مطالبات مردم در حوزه تسریع در اعطای وام‌های ازدواج از سوی شبکه بانکی را از دغدغه‌های اصلی استانداری زنجان اعلام کرده و می‌گوید: در وام‌های تکلیفی، میزان سهمیه‌ها مشخص است. بانک مرکزی اعلام می‌کند که هر کسی ثبت نام کرد این تسهیلات ظرف یک هفته از سوی شبکه بانکی مربوطه اتفاق بیفتد اما بانکهای استان اعلام می‌کنند که پرداخت این تسهیلات در عرض یک هفته عملا ممکن نیست که با بررسی‌های صورت گرفته بانک پس از دریافت تقاضای وام ازدواج باید ظرف یک ماه و نهایتا 2 ماه وام را پرداخت کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه بانک دولتی در کل کشور سهمیه به استان‌ها ارائه می‌کنند و بیش از آن امکان پرداخت تسهیلات وجود ندارد، اضافه می‌کند: در پیگیری‌هایی که جهت افزایش سهمیه و چند بانک عامل مربوط صورت گرفت، موفق به افزایش میزان سهمیه چند بانک شدیم که یکی از آن‌ها بانک سپه بود.

این مسئول تاکید می‌کند: سقف پرداخت تسهیلات ازدواج هر بانک‌ متفاوت است و کل ماندگاری پشت صف یک‌الی 2 ماه است. اما برخی از بانک‌ها تخلف کرده‌اند یعنی مرکز کشور سهمیه این بانکها را اعلام و مبالغ را نیز پرداخت کرده است اما بانکهای عامل مربوطه در استان زنجان (البته برخی شعبات) که تعدادی از آن‌ها خصوصی بوده‌اند؛ آن را به متقاضیان پرداخت نکرده‌اند.

با بانک‌هایی که در بازه زمانی ۲ ماهه، تسهیلات ازدواج نپردازند، برخورد قضایی می‌شود

محمدی با بیان اینکه مراجعینی که تصور می‌کنند صف انتظارشان بیش از ۲ ماه است، مراتب را به معاونت اقتصادی استانداری زنجان اعلام کنند، اضافه می‌کند: وقتی سؤال می‌کنیم؛ مسئولین شبکه بانکی میانگین پشت صفی‌ها برای اخذ وام ازدواج را ۱.۵ ماه اعلام می‌کنند، اما در بررسی‌ها به وضوح میبینیم که متقاضیانی داشتیم که ۳ تا ۵ ماه و برخی ۳ هفته منتظر دریافلت وام بوده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه انتظارهای نامتعارف برای دریافت تسهیلات ازدواج را نمی‌پذیریم و بلافاصله پیگیری می‌کنیم، برای چندمین بار مدت زمان انتظار برای اخذ تسهیلات را نهایتا ۲ ماه اعلام کرده و می‌گوید: بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات در مدت زمان اعلامی هستند. البته برخی نیز توجهی نکردند که موضوع را در کارگروه حقوق عامه قوه قضائیه مطرح کردیم.

وی با اشاره به پیگیری ‌های صورت گرفته از طریق دادستان زنجان عنوان می‌کند: از این پس بانک‌هایی که در اعطای تسهیلات به متقاضیان وام ازدواج در زنجان کوتاهی کرده و در مدت زمان یاد شده، به متقاضیان وام پرداخت نکنند قضایی می‌شوند.

معاونت اقتصادی استانداری و بازرسی استانداری زنجان همچنین تاکید می‌کند که این معاونت آمادگی دریافت شکایات متقاضیان وام ازدواج است که با گذشت بیش از ۲ ماه موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانوام ازدواجبانکامور اقتصادی
sedayezanjannews.ir/nx10873


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»