کد خبر: 11245
1402/11/10 - 17:30


استاندار زنجان در نشست مطبوعاتی با تشريح اولويت های سرمايه گذاری در استان زنجان مطرح کرد؛

هدف‌گذاری برای«آب»و«راه»

اختصاص 20 ميليون‌متر مکعب آب از سد شهريار استان آذربايجان شرقی به طارم/ مشکلات مالی پتروشيمی زنجان حل شد/تا انتخابات؛ فرمانداران تغيير نمی کنند/ اجازه توسعه شهرک تخصصی روی را نداده‌ايم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ليلا محمدي: استاندار زنجان در نشست با اصحاب رسانه استان زنجان که با موضوع «تبيين دستاوردهاي سفر رياست جمهوري به استان زنجان» در محل سالن پيامبر اعظم(ص) استانداري برگزار شد از حل مشکلات مربوط به «پتروشيمي» زنجان خبر داد.پيش از این استاندار زنجان اعلام کرده بود که بخشي از اين پروژه سال آينده راه اندازي مي شود.

 محسن افشارچي، استاندار زنجان سهشنبه (10 بهمنماه 1402) در پاسخ به سؤال صداي زنجان در خصوص سهم بخش «کشاورزي» از مصوبات سفر رياست جمهوري به استان زنجان با توجه به نقش اين بخش در «امنيت غذايي» و «اشتغال» و در نهايت رونق اقتصادي که بنا بر گفته برخي از کارشناسان، دولت سيزدهم در مصوبات خود در سفر به زنجان به اين بخش توجه زيادي نکرده و بيشترين اعتبارات مربوط به دو حوزه «آب» و «راه» بوده است، عنوان کرد: «کشاورزي» مسئله «زيرساختي» نيست و بايد با ارتقاي بهرهوري و جذب سرمايهگذار و حمايت از بخش خصوصي و برنامهريزي باعث پيشرفت اين بخش شد. «آب» يکي از مسائل زيربنايي است، يعني اگر آب نباشد، حيات و در نهايت کشاورزي هم نداريم. اگر «راه» نباشد امکان دسترسي به «اراضي کشاورزي» هم وجود ندارد. آب و راه مسائل زيربنايي هستند که نه در ايران بلکه در دنيا، مسئوليت آن بر عهده دولتها است.

افشارچي «بهرهوري» و «جذب سرمايهگذار» را از برنامهها و وظايف اصلي استانداري زنجان به عنوان مجري دولت اعلام کرد و گفت: دومين گلخانه شيشهاي مدرن شمالغرب کشور که با حضور رئيسجمهور در هيدج افتتاح شد نمونه اين اقدامات بوده است. اين گلخانه شيشهاي با استفاده از آخرين فناوريهاي روز دنيا به صورت سازه مدرن شيشهاي با سيستم کشت هيدروپونيک احداث شده است. چنين نمونههايي در استان زنجان، متکثر خواهند شد.

استاندار زنجان «طرح انتقال آب با لوله»، «احداث جادههاي بين مزراع»، «تجهيز و توسعه نهالستان منابع طبيعي»، «ايجاد شهرک تخصصي صنايع تبديلي در خدابنده» را از جمله پروژهها و طرحهاي بخش کشاورزي اعلام کرد که اعتبارات لازم براي آنها در نظر گرفته شده است.

افشارچي در خصوص سهم «کشاورزي» از مصوبات سفر اخير رئيس جمهور به استان به صداي زنجان گفت: سهم بخش کشاورزي از مصوبات سفر رئيس جمهور مبلغي حدود 500 ميليارد تومان است که در مقايسه با يک سد که حجم مالي زيادي دارد، متفاوت است.

  اختصاص 20 ميليونمتر مکعب آب ازسد شهريار استان آذربايجان شرقي به طارم

استاندار زنجان همچنين به پيگيري مسايل زيربنايي در سفر رييس جمهور به استان اشاره کرد و افزود: تامين زيرساختها و نيازهاي زيربنايي از جمله راه و آب بر عهده دولت است و در اين راستا در سفر دوم استاني نيز طرح هاي آب و راه در اولويت اختصاص منابع قرار گرفت و حدود 50 درصد اعتبارات به اين حوزه ها اختصاص يافت.

افشارچي در خصوص تصميمات اعتباري دور دوم سفر رئيس جمهور به استان در حدود 54 هزار ميليارد تومان برآورد انجام شد اما در اين سفر برنامه محور پيش رفتيم به طوري که بيشترين مسئله مريوط به آب و راه بود.

وي اذعان کرد: احداث سد مشمپا تاکنون در حدود 400 ميليارد تومان هزينه برده است اما به دليلي نامشخص ادامه روند احداث، متوقف شده اما مقرر شد تا سد مشمپا براي تامين آب زنجان و بخشي از خدابنده که مورد نياز است دوباره وارد روند ادامه احداث شود.

استاندار زنجان با اشاره به محدوديت منابع آبي و اقدامات صورت گرفته براي تکميل پروژههاي سدسازي اعلام کرد: با توجه به نياز آبي بخش کشاورزي شهرستان طارم در سالهاي گذشته از محل سد آيدوغموش شهرستان ميانه استان آذربايجان شرقي تامين شد که با توجه به محدوديت منابع آبي اعلام شد که امکان تخصيص آب از اين سد براي طارم وجود ندارد.

به گزارش صداي زنجان؛ نگرانيها از احتمال نابودي درختان بارور زيتون در سال 1403 افزايش يافته است. برخي از کشاورزان و حتي مسئولان و صاحبنظران ميگويند: با توجه به شرايط نامساعد آب و هوايي، احتمالا سال بعد نتوانيم از محل سد «آيدوغموش» شهرستان ميانه استان آذربايجان شرقي، آب براي اراضي کشاورزي طارم خريداري کنيم در نتيجه تکليف «سد شهريار» استان مذکور که هنوز آبگيري نشده است بايد مشخص شود. سد بتني دو قوسي «شهريار» که عمليات ساخت آن در سال 1389 پايان يافته است، با گذشت حدود 12 سال همچنان منتظر آبگيري است.

سال 1380 بود که عمليات احداث سد شهريار ميانه استان آذربايجان شرقي بهعنوان يکي از بزرگترين سدهاي بتني کشور آغاز شد و 9 سال پس از آن عمليات اجرايياش تمام شد.

سد شهريار در 35 کيلومتري شهرستان ميانه و بر روي رودخانه قزلاوزن، علاوه بر تأمين نياز آب کشاورزي و صنعتي استانهاي آذربايجانشرقي، آذربايجانغربي و گيلان با هدف توليد نيرو احداث شده است. حوضه آبريز سد شهريار از هفت زيرحوضه به نامهاي رودخانه قزلاوزن، زنجانرود، آجيچاي، گرميچاي، شهرچاي، قرنقو و آيدوغموش تشکيل شده است.

استاندار زنجان در نشست روز سهشنبه خود با اشاره به پيگيريهاي مجموعه استان زنجان براي تخصيص آب از محل سد شهريار استان آذربايجان شرقي براي بخش کشاورزي طارم عنوان کرد: با توجه به پيگيري هاي صورت گرفته؛ از محل سد شهريار استان آذربايجان شرقي 20 ميليون مترمکعب براي سال آينده(براي شهرستان طارم استان زنجان) درنظر گرفته شد.

  مشکلات مالي پتروشيمي زنجان حل شد

استاندار زنجان همچنين با اشاره به ظرفيتهاي معدني استان زنجان گفت: استان زنجان در حوزه معدن ثروت زيادي دارد بنابراين نبايد امکان توليد ثروت با بيتدبيري از بين برود.

افشارچي در ادامه با اشاره به پيگيريهاي صورت گرفته از طريق مقامات ملي در يک هفته گذشته گفت: تصميمات خوبي براي پتروشيمي گرفته شد، مشکلات مالي پتروشيمي زنجان حل شد. تاکيد ميکنم پتروشيمي، مشکل حادي ندارد.

وي خاطرنشان کرد: سفرهاي استاني رييس جمهور موجب برکات زيادي در استان ها مي شود و براي استان زنجان هم آورده هاي خوبي داشت.

استاندار زنجان اظهار کرد: طي 2 سال گذشته اعتبار عمراني استان يک و نيم همت بود در حاليکه از محل سفر استاني رييس جمهور حدود 2 برابر اين رقم براي استان تامين شد.

  درخواستهاي کتبي و تلفني زنجانيها از رئيس جمهور

استاندار زنجان در خصوص برخي گلايهها نسبت به ثبت اشتباهي درخواستهاي صورت گرفته مردمي در دومين سفر رياست جمهوري از طريق سامانه 111 نيز که از سوي صداي زنجان مطرح شد؛ گفت که مصاديق اين چنيني را قطعا پيگيري مي‌‌کند.

افشارچي همچنين در مورد گلايهها نسبت به پيگيريهاي استان زنجان در خصوص نامههاي تنظيم شده براي رئيس جمهور که طبق اظهارات تعدادي از اين افراد؛ آنها پس از به نتيجه نرسيدن از ارگانهاي دولتي، براي رسيدگي به شخص رئيس جمهور نامه نوشتهاند، گفت: وقتي نامهاي به بالادستي ارسال ميشود، طبيعتا مرجع بالادست براي رسيدگي، مورد را به مرجع پائين دست ارجاع ميدهد تا به صورت «متفاوت» رسيدگي شود. البته اين موارد اگر خاص بود افراد ميتوانند از طريق استانداري پيگيري کنند.

استاندار زنجان اين را هم گفت که؛ در حدود 110 هزار نامه مکتوب همزمان با سفر رئيس جمهور به استان، از طرف مردم دريافت شد و بسياري از اين کارمندان در اين راستا کمک کننده بودند.

  تا انتخابات؛ فرمانداران تغيير نميکنند

استاندار زنجان همچنين در پاسخ به سؤال يکي از خبرنگاران مبني بر «اظهارات نامتعارف يکي از فرمانداران استان زنجان در مواجهه با برخي از ارباب رجوع که براي وجهه دولت سيزدهم مناسب نيست، آيا تصميمي براي تغيير اين دسته از فرمانداران نداريد؟» عنوان کرد: عملکرد فرمانداران را ارزيابي ميکنيم، تا انتخابات؛ فرمانداران تغيير نميکنند. البته من از فرمانداران ميخواهم تا اخلاقمدار باشند.

  دردسرهاي پيشگام بودن زنجان در پروژه مسکن ملي؟

استاندار زنجان در بخش ديگري از اظهارات خود در پاسخ به سؤالي مبني بر تاکيدات رئيس جمهور مبني بر تعيين تکليف واحدهاي مسکن ملي واگذار شده اعم از «مشخص شدن مباحث مربوط به تقسيط وامها» در خصوص تعداد واحدهايي تحويل شده به متقاضيان با شرايط و هدفگذاريهاي مدنظر رياست جمهوري عنوان کرد: کاهش نرخ سود بانکي از حدود 23 درصد به 18 درصد و پلکاني کردن اقساط مواردي بود که بارها رفت و آمد داشت و متأسفانه چون در سطح کشور معدود استانهايي به اين مرحله رسيده بودند، تفهيم و اجراي اين موارد راه درازي را طي کرد و باعث شد از برنامهريزي عقب بمانيم.

افشارچي عنوان کرد: ما در پيگيريهاي مکتوب اعلام کردهايم که «در 2 سال نخست بازپرداخت اقساط نيز اعلام شده است» و آخرين پيگيري که داشتيم موضوع توسط شبکه بانکي در حال پيگيري است و دستور نيز صادر شده اما هنوز به مرجع مربوطه جهت اجرا نرسيده است که به نظرم اگر قرار بود با شتر اين دستور اجرا به واحدهاي مربوطه تحويل شود، تا الان رسيده بود!

   برگزارکنندگان سي امين اجلاس سراسري نماز در زنجان عملکرد خوبي داشتند

استاندار زنجان در بخش ديگري از اظهارات خود در خصوص ابهامات در خصوص هزينههاي صورت گرفته در سي امين اجلاس سراسري نماز در زنجان و برخي حواشي عنوان کرد: اينکه استان زنجان در نسيم نماز قرار گرفته، کار بسيار خوبي است. حدود 2 ماه زحمات و انرژي براي برگزاري اين برنامه صرف شده است، در سي امين اجلاس سراسري نماز به ميزباني زنجان که با حضور رئيس جمهور برگزار شد، پذيراي ميهمانان زيادي بوديم که قطعا هماهنگي و برنامهريزي براي تسهيل در پذيرايي مطلوب از آنها، نتيجه تلاش شبانه روزي بود و به نظرم عملکرد موفقي هم داشتند.

افشارچي ادامه داد: اگر مسئلهاي هم بود قطعا بي ربط به برگزاري دو اتفاق بزرگ و مهم يعني «سفر رئيس جمهور به زنجان» و « سي امين اجلاس سراسري نماز در زنجان» نبود.

  پيگيريها براي تکميل ورزشگاه 15 هزار نفري زنجان

استاندار زنجان همچنين در خصوص پروژه ورزشگاه 15 هزار نفري زيتون زنجان نيز گفت: يکي از پروژهها که کار بسياري را ميطلبد ورزشگاه 15 هزار نفره زيتون زنجان است که در اين راستا براي اين پروژه مشاور گرفته خواهد شد.

به گزارش صداي زنجان؛ مقرر شده اين ورزشگاه به دستور رئيس جمهور حداکثر تا پايان شهريور سال آينده تکميل و آماده بهرهبرداري شود.

ورزشگاه 15 هزار نفري زنجان با 60 هزار و 606 متر مربع زيربنا يک پروژه ملي است که عمليات احداث آن در سال 84 آغاز و مسووليت ساخت آن به شرکت توسعه و نگهداري اماکن ورزشي کشور واگذار شد.

ابتدا قرار بود اين پروژه طي چهار سال در کنار مجتمع تفريحي گاوازنگ اين شهر به بهرهبرداري برسد اما روند اجراي آن از آنچه تصور مي رفت طولانيتر شد و پس از گذشت 17 سال شهروندان زنجاني به ويژه علاقهمندان به فوتبال همچنان در انتظار افتتاح اين پروژه بزرگ ورزشي هستند.

ابراهيم رئيسي رييس جمهور 16 دي ماه امسال در جريان سفر استاني خود به زنجان با بازديد از پروژه معطل مانده ورزشگاه 15 هزار نفري زنجان، سه دستور براي تسريع در اجراي آن را صادر کرد.

رئيس جمهور در اين بازديد، دستور داد ضمن واگذاري عمليات احداث از شرکت توسعه و نگهداري اماکن ورزشي کشور به استان و جذب و تامين اعتبار مورد نياز براي تکميل آن، اين پروژه حداکثر تا پايان شهريور ماه سال آينده تکميل و آماده بهرهبرداري شود.

به گفته رئيس گروه نظارت فني بر اماکن ورزشي اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان، اين پروژه هم اکنون 85 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

  اجازه توسعه شهرک روي زنجان را ندادهايم

استاندار زنجان همچنين در ادامه نشست خبري خود با اصحاب رسانه در خصوص اقدامات صورت گرفته براي برقراري مجدد پروازهاي فرودگاه زنجان گفت: در تلاش هستيم تا يک هواپيما را در استان مستقر کنيم با اين حال هم پرواز زنجان برقرار خواهد شد و هم اينکه پرواز ديگري براي يکي از استانها در نظر گرفته خواهد شد.

استاندار زنجان در خصوص تخصيص اعتبار به راههاي دندي نيز عنوان کرد: 320 ميليارد تومان به جاده زنجان_دندي اختصاص يافت. وي در بخشي ديگر در خصوص شهرک تخصصي روي اذعان کرد: در تلاش هستيم بسياري از دغدغههاي مردم را در نظر بگيريم با اين حال اجازه هيچگونه توسعهاي در شهرک روي ندادهايم.

  تبليغات انتخاباتي پيش از موعد؛ جُرم است

ابوالفضل رفيعي، رئيس ستاد انتخابات استان زنجان نيز در اين نشست تبليغات زودتر از موعد را تخلف و جرم آشکار دانست و گفت که متخلفان را به مراجع قضايي معرفي خواهيم کرد. 

رفيعي با بيان اينکه حتي تبليغات در موعد قانوني نيز بايد طبق ضوابط باشد، تاکيد کرد: موارد و مصداق تخلفات انتخاباتي به استانداري زنجان اعلام شود. همواره توجه داريم که توزيع امکانات عمومي و دولتي براي تبليغات کانديداها نيز طبق ضوابط صورت گيرد. 

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار زنجان همچنين بر لزوم پيگيري موضوع حذف خبرنگاران استان زنجان از ليست خانه مطبوعات که طبق اساسنامه وزارت فرهنگ انجام شده، تاکيد کرد.

رفيعي اضافه کرد: خبرنگاران واقعي همين الان در جلسه فعلي استانداري و جلسات ساير ادارات حضور دارند و از مديرکل جديد فرهنگ و ارشاد استان زنجان ميخواهيم تا موضوع حذف خبرنگاران را در اسرع وقت پيگيري کند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشهرک رویاستاندارمشکلات مالی
sedayezanjannews.ir/nx11245


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»