کد خبر: 11454
1402/12/14 - 9:59


صدای زنجان از مشکلات تعدادی از باغداران منطقه «نیک‌پی» و انتظار چندین ساله برای دریافت سهمیه گازوئیل جهت آبیاری هزاران اصله درخت گزارش می‌دهد؛

تولیدِ گازوئیلی!

یکی از باغداران منطقه «نیک‌پی»: با وجود داشتن پروانه؛ بیش از 5 سال است در تامین برق چاه آب با مشکل مواجهم، سهمیه گازوئیل هم نمی‌دهند!/مدیرکل جهاد کشاورزی استان: تخصیص سوخت به پروانه‌های آب تمدید شده است. باغداران متقاضی گازوئیل سهمیه‌ای باید مشکلات مورد تاکید قانون را با متولیان حل کنند/رئیس گروه حفاظت و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای زنجان: باغداران گلایه‌مند به عدم تخصیص سهمیه گازوئیل، به شرکت آب منطقه‌ای زنجان مراجعه کنند/مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان: اگر جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای تائید کنند؛ سوخت موردنیاز کشاورزان و باغداران را اختصاص می‌دهیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: تعدادی از باغداران شهر «نیک‌پی» مرکز بخش زنجانرود شهرستان زنجان با اشاره به پیگیری ناموفق چند ساله خود؛ جهت بهره‌مندی از «سهمیه» سوخت گازوئیل برای تولید برق از موتور ژنراتور دیزلی با هدف استحصال آب چاه؛ از مسئولان استانی می‌خواهند تا در حمایت از تولید، برای رفع مشکلات باغداران این منطقه کاری کنند.

بر پایه آخرین داده‌های استخراج شده که در دی‌ماه 1402 از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان اعلام شده است، ارزش افزوده بخش کشاورزی استان معادل ۸.۵ همت است و زنجان با دارا بودن ۱.۷۴ درصد ارزش افزوده‌ کشور در این بخش رتبه ۲۳ کشوری را دارد.

۲.۷ درصد از شاغلین بخش کشاورزی سال ۱۴۰۱ کل‌ کشور در استان‌ زنجان مشغول به کار هستند و این استان‌ با دارا بودن ۹۶ هزار نفر شاغل در بخش‌ کشاورزی، رتبه ۱۶ را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

آمارهای اعلامی گویای گذر کشاورزی زنجان از حالت سنتی به صنعتی است اما برخی از فعالان کشاورزی در شهر «نیک‌پی» مرکز بخش زنجانرود شهرستان زنجان مدعی هستند که با توجه به خشکسالی و محدودیت منابع آبی، با وجود داشتن مجوز بهره‌برداری از منابع نظیر چاه آب کشاورزی؛ هنوز مشمول گازوئیل سهمیه‌ای جهت تولید برق برای استحصال آب از چاه‌ کشاورزی نشده‌اند هر چند، مسئولان جهاد کشاورزی زنجان این دست از اظهارات را رد کرده و می‌گویند: اگر ضوابط و قوانین به ارگان‌ها و متولیان بررسی‌کننده درخواست‌های مربوط به تخصیص گازوئیل به بخش کشاورزی؛ نظیر جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اجازه دهد، مشکلی در تخصیص سهمیه سوخت به متقاضیان را ندارند.

 با وجود داشتن پروانه؛ بیش از 5 سال است در تامین برق چاه آب با مشکل مواجهم،

 سهمیه گازوئیل هم نمی‌دهند!

امامی، یکی از باغداران منطقه «نیک‌پی» زنجان که به گفته خود سال‌هاست با وجود داشتن پروانه، به او سهمیه گازوئیل جهت تولید برق با هدف استحصال آب از چاه تعلق نگرفته است به صدای زنجان می‌گوید: نگهداری و حفظ 6 هزار اصله درخت سیب حتی از حفاظت و پرورش فرزند هم سخت‌تر است. در این چند سال درختان سیب با ارقام مختلف نظیر فرانسوی، فوجی ژاپنی را با گازوئیل به نرخ آزاد روی پا نگه داشته‌ام، بارها مشکلاتم را به مسئولان زنجان بازگو کرده‌ام اما تا به امروز مشکلم حل نشده است! برخی از مسئولانی که در تریبون‌ها بر «حمایت از تولید» تاکید می‌کنند، در مکان عمومی به من گفته‌اند حتما به دفتر کارشان بروم و وعده پیگیری داده‌اند اما در مراجعه حضوری به دفترشان نه تنها مشکلم را پییگری نکرده‌اند بلکه چنان حرف‌هایی زده‌اند که اشکم را درآورده‌اند!

این باغدار مدعی است: بیش از 5 سال است در تامین برق چاه آب با مشکل مواجهم، سهمیه گازوئیل هم نمی‌دهند!

این باغدار با 15 سال سابقه عنوان می‌کند: گازوئیل به قیمت آزاد و سهمیه‌ای با یکدیگر تفاوت فاحشی دارد. مثلا هر گالن گازوئیلی که آزاد خریداری می‌کنم در حدود 60 الی 100 هزار تومان است در حالی که اگر سهمیه داشتم می‌توانستم هر گالن را در حدود 5 هزار تومان خریداری کنم.

امامی با بیان اینکه ما حدود 5 نفر از باغداران نیک پی برای دسترسی به باغات خود هزینه کرده و در عرصه تولید؛ رنج‌های بسیاری برای آبیاری محصولات کشیده‌ایم، با این وجود هیچ حمایتی از سوی متولیان ندیده‌ایم، مدعی است: برخی از مسئولان حتی حوصله شنیدن مشکلاتمان را نداشتند از این رو در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان، نامه‌ای تنظیم و ارائه کردم اما تا با امروز پاسخی دریافت نکرده‌ام. برخی از مسئولان به جای پیگیری مشکلم گفته‌اند برو درختان را قطع کن و خانه‌ات بنشین!

 تخصیص سوخت به پروانه‌های آب تمدید شد؛ باغداران متقاضی گازوئیل سهمیه‌ای باید مشکلات مورد تاکید قانون را با متولیان حل کنند

روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با رد ادعای پیگیری این باغدار از این دستگاه برای حل مشکلات به صدای زنجان می‌گوید: متاسفانه این باغدار محترم، علیرغم توضیحات متعدد هنوز درخواستی در سامانه ثبت نکردند که احتمالا دلیل آن به مسائل مربوط به امور آب برمی‌گردد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین تاکید می‌کند: تخصیص سوخت به پروانه‌های آب تمدید شده است و در یک فرآیند سه مرحله ای انجام میشود که به ترتیب شامل؛

١- درخواست متقاضی در سامانه

٢- تایید اداره امور منابع آب بر اساس به تمدید به روز پروانه

٣- تایید جهادکشاورزی

و نهایتا تایید شرکت نفت و تحویل سوخت به متقاضی می‌شود.

اگر جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای تائید کنند؛ سوخت موردنیاز کشاورزان و باغداران را اختصاص می‌دهیم

به دنبال مشکلات برخی از شهروندان که در تهیه فرآورده های نفتی با آن ها مواجه شده اند، سامانه ای تحت عنوان سامانه سدف به آدرس اینترنتی newtejaratasan.niopdc.ir طراحی شد تا مسائل مربوطه مرتفع شوند. این سامانه با در نظر گرفتن بخش های متعدد، خدمات گوناگونی را به متقاضیان تمام فرآورده‌های نفتی حتی در دور افتاده ترین نقاط کشور را فراهم کرده و دست واسطه ها را کوتاه کرده است.

حمید حبیبی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: سامانه newtejaratasan.niopdc.ir، تاثیر بسزایی در نظم بخشیدن و تسهیل تامین فرآورده های نفتی دارد و مزایای بزرگی همچون کوتاه کردن دست قاچاقچیان، جلوگیری از عرضه خارج از شبکه، اصلاح روند اختصاص سوخت، شفافیت سازی و سرعت بخشیدن به پخش فرآورده های نفتی را به ارمغان آورده است.

به گفته حبیبی؛ متقاضیان دارای ماشین آلات کشاورزی و باغداری نظیر کمباین، تیلر، تراکتور و غیره با بارگذاری مدارک و مستندات خواسته شده در سامانه «سدف»؛ درخواست خود را ثبت می‌کنند و پس از تائید از سوی جهاد کشاورزی و میزان اعلامی؛ سوخت گازوئیل به متقاضیان از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تخصیص می‌یابد.

حبیبی با بیان اینکه در موضوع «برداشت آب از چاه‌های کشاورزی یا بستر رودخانه‌ها» باید تقاضاها از سوی شرکت آب منطقه‌ای مورد بررسی و تائید شود، اضافه می‌کند: با توجه به برداشت بیش از حد مجاز و غیرقانونی آب از چاه‌های کشاورزی و بستر رودخانه‌ها؛ شرکت آب منطقه‌ای فقط درخواست متقاضیان دارای پروانه چاه را تائید می‌کند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با اشاره به تائید درخواست متقاضیان سهمیه سوخت گازوئیل در شهر نیک پی که دارای پروانه چاه بودند، اضافه می‌کند: در استان زنجان تمامی افراد دارای پروانه چاه؛ سهمیه گازوئیل دریافت کرده‌اند و مشکلی از این بابت ندارند. هر گالن در کشور ما، مساوی با 20 لیتر و هر بشکه نیز برابر با 200 لیتر است. در عرف جهانی هر گالن مساوی با 4 لیتر و هر بشکه نیز مساوی با 159 لیتر است. نرخ سهمیه‌ای برای هر لیتر گازوئیل، حداکثر 300 تومان است که طبیعتا در بازار آزاد قیمت این سوخت بالاست. این سهمیه در بخش کشاورزی هر سه ماه یکبار به افراد تعلق می‌گیرد، در بخش صنعت، معدن و تجارت این میزان به صورت ماهانه و سهمیه در بخش حمل و نقل ماشین آلات سنگین نیز هر 2 هفته یکبار در نظر گرفته می‌شود.

باغداران گلایه‌مند به عدم تخصیص سهمیه گازوئیل، به شرکت آب منطقه‌ای زنجان مراجعه کنند

عبدالمجید نوری، رئیس گروه حفاظت و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه حدود 4 الی 5 سال است که هر گونه تخصیص سوخت به متقاضیان به صورت سیستمی است و دیگر ورود اطلاعات به صورت دستی انجام نمی‌شود، اضافه می‌کند: متقاضیان مشمول سهمیه سوخت گازوئیل نیز می‌توانند در ابتدا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، نسبت به تمدید پروانه آب از طریق سامانه آب منطقه‌ای، اقدام کنند. پس از تمدید پروانه و نبود اشکال، مورد به صورت خودکار به سامانه سدف شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارجاع می‌شود، این شرکت نیز بر اساس مجوز صادره؛ نسبت به تخصیص سوخت گازوئیل اقدام می‌کند.

رئیس گروه حفاظت و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای زنجان همچنین از باغدارانی که نسبت به عدم سهمیه گازوئیل جهت تولید برق و در نهایت آبیاری اراضی خود گلایه‌مند هستند، می‌خواهد تا در اسرع وقت به این شرکت مراجعه کنند و موارد توسط کارشناسان بررسی شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانباغدارسهمیه گازوئیلشهر «نیک‌پی»
sedayezanjannews.ir/nx11454


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»