کد خبر: 11567
1403/01/20 - 9:25


در شورای آموزش و پرورش استان زنجان مطرح شد؛

مدارس شبانه زنجان عقب مانده و به حال خود رها شده‌اند

امام جمعه زنجان: در سال تحصیلی جدید موارد و مشکلات مدارس؛ حل و فصل شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: امام جمعه زنجان بر لزوم رسیدگی به وضعیت آموزش و تربیت در مدارش شبانه تاکید کرد و گفت: متاسفانه مدارس شبانه استان زنجان عقب مانده و به حال خود رها شدهاند.

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش روز یکشنبه 19 فروردینماه 1403 در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه پیرو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش و سنجش مراکز آموزش عالی اتفاق افتاد، اظهار کرد: سالها این اشکال در نظام آموزشی وجود داشت که دانشآموز در نظام آموزش عمومی مشغول تحصیل بود و سنجش آنها توسط نظام دیگری انجام میشد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این موضوع باعث شده بود دانشآموزان دوره دوم متوسطه بهویژه پایه دوازدهم از کتاب فاصله میگرفتند و جذب کلاسهای کنکور میشدند و به جای مفاهیم آموزشی به دنبال مهارت تستزنی بودند، تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقویت نظام آموزش و پرورش رسمی تأثیر سوابق تحصیلی را تأیید کرد.

 ارتقای کیفیت نخستین گامی است که واقعیت موجود را به صورت واقعی نمایش میدهد

زارعی با بیان اینکه ارتقای کیفیت نخستین گامی است که واقعیت موجود را به صورت واقعی نمایش میدهد و آموزش و پرورش موظف شد که آزمونها را به شکل استاندارد برگزار کند و این اتفاق در آزمون سال 1402 افتاد، افزود: ارزشیابی براساس یادگیری مفاهیم و پرهیز از حافظهمحوری را رویکرد جدید آموزش و پرورش در برگزاری آزمون بوده و هر چند سال گذشته نمرات تحصیلی دانشآموزان پایین آمد اما باید جراحی صورت میگرفت.

وی با اشاره به اینکه عدالت آموزشی حکم میکند نحوه اجرا طوری باشد که دانشآموزی که درس میخواند نتیجه مطلوب بگیرد، خاطرنشان کرد: امنیت آزمون مسئه مهمی بود و در شورای امنیت دستورالعملی با عنوان حفاظت از آزمونها تصویب شد.

زارعی با اشاره به اینکه در پذیرش دانشجو 50 درصد سهم سابقه تحصیلی با آزمونها و 50 درصد سهم آزمون سراسری است، افزود: تصحیح اوراق به صورت الکترونیکی توسط استان دیگر انجام میشود تا حقی از دانشآموز تضییع نشود و تقویت حقالزحمهها نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه رهبر به تقویت مدارس دولتی تأکید کردند، افزود: یکی از اشکالات تنوع در مدارس است و در مناطقی که این تنوع وجود دارد فاصله عمیقتر است بنابراین یکی از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش به کاهش تنوع مدارس اختصاص دارد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بر توجه به مدارس مناطق محروم تأکید کرد و گفت: امیدواریم با توجه و اهتمام مسئولان به موارد مطرح شده شاهد ارتقای کیفیت نظام آموزشی باشیم.

  مدارس شبانه استان عقب مانده و به حال خود رها شده است

همچنین در این جلسه آیتالله علی خاتمی امام جمعه زنجان با بیان اینکه ذهنیت و برداشت برخی این است که بعد از 45 سال از انقلاب اسلامی هنوز عدالت آموزشی اجرا نشده است، اظهار کرد: این موضوع، جای اما و اگر دارد که اول از همه نقش سیاستگذاران و بعد مجریان در این حوزه مطرح میشود.

وی با بیان اینکه طبق گزارشهای مستند و غیر مستند مدارس شبانه استان عقب مانده و به حال خود رها شده است، تصریح کرد: این درحالی است که رسیدگی به وضعیت آموزش و تربیت در آنها اهمیت ویژهای دارد.

خاتمی ابراز امیدواری کرد: در سال تحصیلی جدید موارد و مشکلات حل و فصل شود. نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به پرداخت هزینه 200 تا 250 میلیون ریالی برخی برای تحصیل فرزندانشان، گفت: با این میزان رقم پرداختی، انتظار بر خروجی مطلوب است.

وی با بیان اینکه دانشآموزان امانت یک نسل به شمار میروند، خاطر نشان کرد: در صورت کوتاهی در مقابل یک نسل مسئول هستیم و روز قیامت باید پاسخگو باشیم.

   برگزاری کنکور عادلانه به ساز و کارهایی نیاز داشت

محسن افشارچی استاندار زنجان با بیان اینکه معضل کنکور، با خرد در حال کمرنگتر شدن است، گفت: به این سمت حرکت میکنیم که برای قبولی در رشتههای دانشگاهی تاثیر کنکور 40 درصد باشد.

وی با بیان اینکه در صورت موفقیتآمیز بودن تاثیر دادن سوابق تحصیلی در قبولی دانشگاهها میتوان تا 80 به 20 درصد نیز حرکت کرد، اضافه کرد: برگزاری کنکور عادلانه به ساز و کارهایی نیاز داشت که هم اکنون به آرامی در حال انجام است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه امتحانات دورههای دهم، یازدهم و دوازدهم طی خرداد با استانداردهایی در سطح کشور و این استان برگزار میشود، ادامه داد: ساز و کارهای پیچیده این هم نیز در حال شکلگیری است.

وی با بیان اینکه برگزاری امتحانات، خود سختیهایی دارد، اضافه کرد: در این مورد استان نیز نسبت به این متعهد بوده و بر این مبنا سازمان مدیریت برنامهریزی هم کمکهای لازم را انجام خواهد داد.

افشارچی با بیان اینکه طبق نمودارهای بین سطح دانش آموزان مدارس نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و عادی فاصله معناداری وجود دارد، افزود: نسبت به دانش آموزان عادی باید متعهد باشیم و به همان میزان نیز انرژی بیشتری را برای آنها صرف کنیم.

وی اظهار کرد: ارتقای کیفیت آموزشی در بین مدارس عادی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد و تا سالهای بعد پیشرفت هایی را در این مدارس شاهد باشیم.

  86 حوزه اجرا و تصحیح اوراق در آزمونهای نهایی خردادماه پیشبینی شد

علی اسماعیلی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز به آمار شرکتکنندگان در آزمونهای نهایی خرداد سالجاری اشاره کرد و گفت: طبق پیشبینیها 31 هزار و 793 دانشآموز در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم به اضافه ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی حضور خواهند داشت. مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: در آزمونهای پایه دوازدهم 15 هزار و 180 نفر به اضافه ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی لحاظ شده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در مجموع 86 حوزه اجرا و تصحیح اوراق در آزمونهای نهایی خردادماه برای پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم پیشبینی شده است، خاطر نشان کرد: درصد قبولی دانشآموزان استان در رشتههای علوم تجربی، ریاضی و فیزیک و شاخه کاردانش در سال 1400 به ترتیب 79.47، 73.15 ، 70.97 درصد بوده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمدارس شبانهآزمونمناطق محروم
sedayezanjannews.ir/nx11567


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»