کد خبر: 1162
1398/05/06 - 8:47


گزارش صدای زنجان از روزگار بلاتکلیف قیمت مرغ

دنیای سرگردان مرغ‌ها

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان: قیمت 12900 تومانی ابلاغ شده اما اجرا شدن آن منوط به هماهنگی با استان‌هاست/ رئیس اتحادیه مرغداران: نرخ‌های ستاد تنظیم بازار متناسب شرایط عادی است نه وضعیت اضطراری

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مسئولان ستاد تنظیم بازار استان حدود 10روز پیش بر روی قیمت 12 هزار و 900 تومانی مرغ به توافق رسیدند اما مرغ با قیمت 13 هزار و 500 تومان به مشتریان عرضه شد که نارضایتی مصرف‌کنندگان را در پی داشت. این در حالی است که مرغداران می‌گویند قیمت 13500 تومانی در اوضاع و احوال نامساعد اقتصادی مرغداری‌ها کاملا منطقی است.

در شرایطی که ستاد تنظیم بازار با استناد به یارانه پرداختی برای تامین نهاده‌های تولید مرغ و تخم مرغ، نرخ مصوب این محصول را تعیین و به مرغداران ابلاغ کرده است، مرغداران این نرخ‌ها را پایین‌تر از قیمت تمام شده و عامل زیان خود می‌دانند. به اعتقاد آنان قیمت تمام شده این محصول بالاتر از قیمت‌های مصوب پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی و در نهایت نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار بوده و ضروری است مسئولان برای رفع این مشکل تصمیم جدی گرفته و در نرخ‌گذاری‌ها بسته به شرایط اضطراری مرغداری‌ها اقدام کنند.

 حدود 10روز پیش نرخ مصوب مرغ گرم از سوی ستاد تنظیم بازار مربوط به سال 97 به میزان 11500 تومان بود اما این میزان هیچ‌گاه ثابت نماند و در برخی مواقع قیمت مرغ تا 13000 تومان پر کشید. این یعنی آنکه حتی برخوردهای نظارتی در بازار مرغ قادر نبود تا فروشندگان را ملزم به عرضه مرغ  به نرخ مصوب کند.

به گفته مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان حدود 10 روز قبل کارگروه تنظیم بازار استان قیمت مصوب 12900 تومانی مرغ را ابلاغ کرده است.

عبداله جعفری می‌گوید: بنا به تجربه اجرای نرخ 11500 تومانی سال قبل مقرر شد قبل از اعمال نرخ 12900 تومانی، هماهنگی‌های لازم با استان‌های هم‌جوار انجام شده و اقدامات لازم جهت تامین مرغ موردنیاز داخل استان انجام پذیرد تا بازار داخل استان با کمبود مواجه نشود.

جعفری اضافه می‌کند: از آنجایی که قیمت بالای مرغ در استان‌های همجوار در مقایسه با داخل استان، احتمال ایجاد مشکل در تامین این کالا را بالا می‌برد، استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی هم اکنون در حال هماهنگی‌اند تا نرخ 12900 تومانی همزمان با سایر استان‌های همجوار اجرا شود.

قیمت مرغ رها نشده است

وی در مورد قیمت 13500 تومانی مرغ در بازار زنجان عنوان می‌کند: برخلاف تصور، این قیمت رها نشده است. در حال حاضر قیمت فعلی 13500 تومانی ( روز شنبه 5 مرداد) در مقایسه با معدل قیمت مرغ استان‌های کشور بالا نبوده و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان بر این نرخ نظارت می‌کند.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان قیمت فعلی 13500 تومانی مرغ را منطقی نمی‌داند و می‌گوید: قیمت منطقی و قانونی همان قیمتی است که ستاد تنظیم بازار استان (12900 تومان) اعلام کرده است. قیمت 13500 تومانی مرغ زنجان با توجه به متوسط قیمت این کالا در سطح کشور قابل قبول است.

جعفری در پاسخ به اظهارات برخی مرغداران زنجانی مبنی بر اینکه نرخ‌گذاری ستاد تنظیم بازار استان مختص شرایط عادی است و شرایط اضطراری حاکم بر آن از جمله گرمی هوا و تلفات و غیره در نظر گرفته نشده است، تصریح می‌کند: تلفات در معدودی از این واحدها روی می‌دهد و در تمامی مرغداری‌ها اتفاق نمی‌افتد، از سویی دیگر تلفات جوجه‌ها نمی‌تواند تاثیر آن‌چنانی در تولید بگذارد. البته اگر وزارت جهاد کشاورزی به این جمع‌بندی برسد که قیمت تمام شده بالا رفته است پیشنهاد اصلاح قیمت را به ستاد تنظیم بازار کشور را ارائه می‌کند تا اقدامات مربوط به بازنگری و تجدیدنظر از سوی مسئولان ذیربط اعمال گردد.

در حال حاضر بیش از 230 واحد مرغداری گوشتی در سطح استان به ثبت رسیده است که قابلیت جوجه‌ریزی حدود 7 میلیون قطعه در دوره را دارند. متوسط جوجه‌ریزی در هر ماه 1700 هزار قطعه اعلام شده که علاوه بر تامین نیاز داخل، نیاز سایر استان‌ها را تامین می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان می‌گوید: در سه ماه نخست سال جاری میزان جوجه‌ریزی انجام شده 6 میلیون قطعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.63 درصد افزایش داشته است. در تیرماه هم 3217 هزار قطعه جوجه‌ریزی به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد با این وجود تاثیر آنچنانی که سبب کاهش قیمت مرغ شود، نداشته است.

محمدعلی صادقی با بیان اینکه قیمت مرغ در زنجان تحت تاثیر استان‌های اطراف اعم از گیلان، قزوین، تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان و کردستان قرار دارد، تاکید می‌کند: در جلسه ستاد تنظیم بازار استان تصمیم گرفته شد که قیمت‌گذاری با هماهنگی سایر استان‌های کشور انجام گیرد تا مشکلات شب عید برای بازار مرغ به وجود نیاید.

علت افزایش قیمت مرغ در بازار

صادقی در مورد قیمت 13500تومانی مرغ در بازار زنجان که نارضایتی مصرف‌کننده را به همراه داشته است، عنوان می‌کند: کاهش جوجه‌ریزی در خردادماه امسال نسبت به ماه‌های قبل ناشی از عرضه محدود نهاده‌های دامی بود، از سویی با توجه به قرار گرفتن در فصل گرم سال در مرغداری‌های استان‌های جنوبی کشور جوجه‌ریزی انجام نشده در نتیجه تمامی فشار کار بر متوجه استان‌های مرکزی و شمالی است که سبب بهم خوردن میزان تقاضا و عرضه شده و افزایش قیمت مرغ را رقم می‌زند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه می‌دهد: تلفات مرغ در برخی از واحدهای مرغ گوشتی کشور این افزایش قیمت را تشدید کرده است.

صادقی قیمت منطقی با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی که به نفع مرغدار و مصرف‌کننده باشد را 13500 تومان یعنی همان قیمت فعلی بازار (5 مرداد) اعلام می‌کند و می‌گوید: ستاد تنظیم بازار کشور 12900 تومان اعلام کرده اما هزینه تمام شده در استان به دلیل بعد مسافت و افزایش هزینه‌های حمل و نقل و سوخت قطعا باید بیشتر از این میزان باشد که قیمت 13500 تومان قیمت معقولی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان می‌افزاید: ستاد تنظیم بازار استان قیمت مرغ را 12900 تومان اعلام کرده است اما به صورت ضمنی پس از اظهارات کارشناسی یاد شده درباره افزایش هزینه‌های سربار نه به صورت رسمی ولی به صورت ضمنی قیمت 13500 تومان را پذیرفته است.

او می‌گوید: درست است که به لحاظ میزان تولید و مصرف مرغ در داخل استان مازاد داریم و سرریز این تولیدات به استان‌های همجوار از جمله تهران می‌رود اما با توجه به ماهیت بازار، افزایش قیمت مرغ در داخل استان نیز طبیعی است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان نیز همانند معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی معتقد است، قیمت 13500 تومانی مرغ مسیر منطقی خود را طی می‌کند.

مسئولان در نرخ‌گذاری‌ها، مشکلات مرغداران را هم لحاظ کنند

جعفر حصاری معتقد است شدت گرمای هوا، مشکلات مربوط به تهیه واکسن و تلفات در مرغداری‌ها هزینه‌های بالایی را به تولید تحمیل کرده است.

به گفته حصاری تاکنون 20 درصد از مجموع مرغداری‌های استان دچار تلفات شده‌اند و حدود 400 هزار قطعه در یک ماه از بین رفته‌اند.

رئیس اتحادیه مرغداران استان که میزان قیمت 12900تومانی ابلاغ شده از سوی ستاد تنظیم بازار استان را مربوط به شرایط عادی می‌داند نه شرایط فعلی و می‌گوید: مسئولان هر 6 ماه یکبار جلسه تشکیل می‌دهند. بازار نمی‌تواند منتظر نتایج جلسات تنظیم بازار باشد. هر ساله مرداد ماه نوسانات قیمتی و مشکلات مربوط به تلفات و وضعیت بد در بازار را شاهدیم ضروری است تا مسئولان نرخ‌گذاری‌های مرغ را بسته به شرایط سخت مرغداران در تهیه نهاده‌های دامی و سیستم حمل‌ونقل و هزینه‌های سرباری که این صنف متحمل می‌شود انجام دهند.

او با اشاره به کمبود واکسن خارجی، بالا بودن قیمت آن و پائین بودن یا عدم کیفیت واکسن‌های داخلی عنوان می‌کند: قیمت 12900 تومانی ابلاغ شده از سوی ستاد تنظیم بازار استان مناسب ماه‌های خرداد و تیر بود اما با توجه به مشکلات یاد شده این نرخ به هیچ عنوان به روز نبوده و متناسب با اوضاع نابسامان مرغداری‌ها نیست.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار مرغ زنجانرئیس اتحادیه مرغداران زنجانمدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1162


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»