کد خبر: 11718
1403/02/18 - 9:10


دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان اعلام کرد؛

بحران نیروی کار در زنجان

اصغر نجاری: آمارهای اقتصادی مربوط به حوزه کار زمانی به واقعیت نزدیک می‌شود که نیروهای کار از شرایط معیشت و سطح دستمزدها راضی باشند!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: در حالی که مدیرکل کار استان زنجان معتقد است؛ متناسب با رشد اقتصادی استان، شمار بیمه شدگان اجباری در زنجان از ۱۱۲ هزار نفر به مرز ۱۳۴ هزار نفر رسیده است. دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با قابل قبول ندانستن آمارهای مربوط به حوزه کار از بحران نیروی کار در واحدهای تولیدی خبر داده و علت اصلی و مهم این عدم رغبت برخی از کارگران برای اشتغال در واحدها را «دستمزدهای پائین کارگران در سال 1403» که از سوی مسئولان رسمی اعلام شده است؛ می‌داند.

اخبار و آمار ارائه شده از سوی دولت در رابطه با افزایش ایجاد شغل و کاهش نرخ بیکاری، موج جدیدی از گمانه زنی‌ها را ایجاد کرده است.

داشتن کار و اشتغال نقش مهمی در عدم بازگشت افراد به چرخه مصرف مواد مخدر و پاک ماندن آن‌ها دارد. بخش گسترده‌ای از آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق و انواع بزهکاری‌ها نتیجه بیکاری و فراهم نبودن فرصت‌های شغلی مناسب برای افراد است و متاسفانه بسیاری از افراد با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی، نمی‌توانند شغلی مناسب داشته باشند و امروزه تعداد تحصیلکرده‌های با استعداد بیکار در جامعه ما کم نیست.

نهاد‌های متولی ایجاد شغل و حمایت از افراد بهبود یافته از اعتیاد که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند، باید ضمن به کارگیری این افراد در مشاغل مناسب به موضوع کسب درآمد آن‌ها نیز اهمیت بدهند و فراموش نکنند که بازگشت این افراد به اجتماع و بازیابی اعتماد به نفس بهبود یافتگان در گرو حمایت به جا و به موقع از این افراد است.

مسئولان باید در خصوص تصمیم مربوط به دستمزدهای سال 1403 صرفنظر کنند

بر اساس آمارهای مسئولان دولتی استان زنجان وضعیت اقتصادی استان مطلوب است اما برخی از کارگران و نمایندگان تشکل‌های کارگری می‌گویند؛ وضعیت اقتصادی مطلوب وقتی واقعی می‌شود که به اندازه کاری که می‌کنند و عرقی که می‌ریزند؛ حقوق دریافت کنند.

کارگران که از دستمزدهای لحاظ شده در قانون که مربوط به امسال است راضی نیستند؛ می‌گویند: حتی اگر این دستمزدها قانونی باشند؛ باید مسئولان نسبت به تورم کشور؛ در تصمیم خود صرف نظر کنند.

 اقتصاد استان زنجان پاسخگوی مشارکت اقتصادی افراد جویای کار است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: سهم زنجان با دارا بودن ۱.۳ درصد جمعیت کشور از تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک درصد بود ولی طی فعالیت دولت سیزدهم این رقم روند رو به رشدی پیدا کرد و در حال رسیدن به بالای یک درصد است. 

طیب جعفری به رتبه نخست زنجان در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: از جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری استان ۸۳۰ هزار نفر از جمعیت در سن کار هستند و نرخ مشارکت اقتصادی استان در فصول گذشته به طور میانگین بالاتر از ۵۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه اقتصاد استان پاسخگوی مشارکت اقتصادی افراد جویای کار است و متناسب با رشد اقتصادی استان، شمار بیمه شدگان اجباری در زنجان از ۱۱۲ هزار نفر به مرز ۱۳۴ هزار نفر رسیده است.

 بحران نیروی کار در زنجان

اما اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان این اظهارات را چندان قابل قبول ندانست و افزود: آمارهای اقتصادی مربوط به حوزه کار زمانی به واقعیت نزدیک می‌شود که نیروهای کار از شرایط معیشت و سطح دستمزدها راضی باشند! 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به درخواست‌های صورت گرفته برای جذب نیروی کار از سوی تعدادی از واحدهای تولیدی زنجان و میزان تقاضای ثبت شده برای فعالیت در واحدهای مذکور؛ از «بحران نیروی کار» خبر داد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان «پائین بودن میزان دستمزدهای کارگران» دانست و ادامه داد: طبق قانون؛ دستمزد کارگران مشمول قانون کار در سال 1403 با افزایش 35 درصدی مواجه بوده است. در حالی که کشور با تورم بالای 60 درصدی مواجه است؛ بارها تشکل‌های کارگری از مسئولان خواسته‌اند تا به قانون رجوع کرده و دستمزدها را بر اساس تورم کشور محاسبه کنند اما متاسفانه امسال نیز به این مهم توجهی نشده است.

اذعان استاندار زنجان به کمبود کارگر در واحدهای تولیدی

گفتنی است؛ استاندار زنجان در نشست با تشکل‌های کارگری شامل شوراهای اسلامی، نمایندگان کارگری در واحدهای تولیدی و انجمن ها و تشکل‌های صنفی کارگری بعلاوه تعدادی از تشکل‌های کارفرمایی (۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) صراحتا به کمبود کارگر اشاره و اعلام کرد: به نظر تنظیم عرضه و تقاضا به بهبود حقوق و دستمزد جامعه کارگری کمک خواهد کرد و بنده شخصا نسبت به امور کارگری حساس هستم و امور را از طریقی حتی به تلخی دنبال می‌کنم، چنانکه اشتغال کارگران واحدهای تعطیل هم دغدغه من و تیم همراه بوده است.

وی به وجود موارد خاص اشاره و تاکید کرد: باید متوجه بود که حل برخی از امور در دست خود ماست و باید برای هر کاری نقطه بگذاریم و طبقه بندی مشاغل یکی از این موارد است و این موضوع و سخت و زیانآور بودن باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

افشارچی توجه به جامعه کارگری را ضرورت دانست و گفت: باید متوجه بود که قشر کارگر غیر از خدا هیچ پناهی ندارد، لذا توجه به این قشر باید در دستور کار مدیران همراه من قرار گیرد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبحران کارشرایط معیشتشوراهای اسلامی
sedayezanjannews.ir/nx11718


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»