کد خبر: 1183
1398/05/15 - 9:2


مدیرکل راه و شهرسازی استان تأکید کرد:

محدوه شهر تغییر نمی‌کند

بیات‌منش: تعاونی‌های مسکن به جای تأمین مسکن دنبال بورس‌بازی در زمین هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

مهدی سهرابی- مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به این موضوع که فیش‌های مربوط به زمین‌های خارج از محدوه وسیله‌ای برای کسب درآمدهای بادآورده عده‌ای خاص شده‌اند، تأکید کرد که پروسه سوءاستفاده از این فیش‌ها باید جایی متوقف شود تا مردم بیش از این ضرر نکنند.

مسعود بیات‌منش ظهر دیروز در حضور خبرنگاران رسانه‌های استان گفت: بازار و اقتصاد در هر زمینه‌ای باید پتانسیل و شرایط لازم خود را داشته باشند و در این میان پتانسیل اقتصادی زنجان این کشش را ندارد که زمین‌های خارج از محدوده شهر به محدوده اضافه شوند.

بیات‌منش ادامه داد: جمعیت زنجان اکنون 430 هزار نفر است و با روند فعلی افزایش جمعیت و ظرفیت فعلی محدوده شهری به راحتی می‌توان گفت که تا 50 سال دیگر هم نیازی به افزایش محدوده شهری نیست گرچه شورای عالی معماری و شهرسازی این مدت را 20 سال اعلام کرده است.

وی تأکید کرد: این فیش‌ها به وسیله کسب درآمد بادآورده برای عده‌ای تبدیل شده‌اند که همیشه تعدادی را هم کنار خود دارند که با برخی حرکت‌ها مثل تحسن و فشار به برخی مدیران دولتی و گرفتن یک تأیید شفاهی نیم‌بند موجی را درست می‌کنند که قیمت این فیش‌ها را در بازار بالا می‌برد.

این مسئول افزود: اغلب این فیش‌ها در اختیار عده‌ای محدود قرار دارند حتی فیش‌سازی هم می‌کنند. این فیش‌ها را چند برابر قیمت خرید می‌فروشند و مدتی بعد همان فیش‌ها را با قیمتی به مراتب پایین‌تر می‌خرند و این پروسه بارها تکرار می‌شود.

بیات‌منش در پاسخ به این سؤال که ارتباط بین برخی مدیران دولتی با این فیش‌ها تا چه حد در ابهام وضعیت زمین‌های خارج از محدوده نقش دارد، تصریح کرد: پروسه سودجویی از فیش‌های زمین‌های خارج از محدوده باید متوقف شود و خوشبختانه امروز مسئولان مرتبط تصمیم به این کار گرفته‌اند. از ارتباط مدیران دولتی با این زمین‌ها خبر ندارم اما اگر مدیری وظیفه خود را به درستی در این زمینه انجام ندهد حتماً به تشدید وضعیت فعلی کمک کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه داد: موضوع زمین‌های خارج از محدوده تنها مختص استان زنجان نیست و در سایر استان هم به وفور دیده می‌شود. بورس‌بازی با این زمین‌ها قیمت مسکن را دچار حباب افزایش قیمت می‌کند. در استان زنجان هم در ادوار گذشته تعاونی‌هایی که از دید اداره کل راه و شهرسازی غیرقانونی هستند تشکیل شده‌اند به جای تأمین مسکن وارد بحث زمین شده‌اند و از نظر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز دارند.

وی گفت: تعاونی که خارج از محدوه زمینی را برای مسکن می‌گیرد از نظر اداره کل راه و شهرسازی کار غیر قانونی انجام داده است چون این کار تنها با تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی کشور امکان‌پذیر است. این تعاونی‌ها تعهدی را ایجاد کرده‌اند و با فروش فیش‌ها دولت را دچار مشکل می‌کنند.

بیات‌منش یادآور شد: از قبل این فیش‌ها تولید مسکنی انجام نمی‌شود و در این یان وظیفه تعاونی‌های مسکن تأمین مسکن است نه بورس‌بازی برای زمین. اگر کسی این فیش‌ها را با هدف خانه‌دار شدن تهیه کرده باشد ما حاضریم قیمت واقعی آن را بپردازیم و در قالب طرح‌هایی که اداره کل دارد در جهت خانه‌دار شدن افراد اقدام کنیم اما اگر برای سودجویی است، به هیچ اداره‌ای ارتباط ندارد و خود فرد مسئول است.

وی در زمینه تولید و کاهش قیمت مسکن در استان نیز اظهار کرد: دولت و وزارت راه و شهرسازی پس از چند سال وقفه، سیاست‌های کلی را در حوزه مسکن ابلاغ کرده و در استان نیز در سه بخش این سیاست‌ها پیگیری می‌شود که یکی از آن‌ها به تولید مسکن در قالب پروژه‌های مشارکتی مربوط می‌شود و فراخوان دو پروژه نیز منتشر شده است.

وی، هدف از اجرای پروژه‌های مشارکتی را ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن دانست و گفت: در سال‌های اخیر افزایش قیمت مسکن همان با رشد نرخ دلار بی‌نصیب نماند. به دنبال رکودی که از سال ۹۱ تا ۹۶ در تولید و عرضه مسکن حاکم شد، دولت وظیفه دارد تا برای اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین اقداماتی را انجام دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به بالا بودن تقاضای مسکن در زنجان، ابراز کرد: تا سه سال آینده 10 هزار واحد پروژه در قالب مسکن مشارکتی در کنار سایر خدمات ایجاد می‌شود که ظرف شش ماه آینده استارت همه پروژه‌ها می‌ خورد.

وی، تولید مسکن در قالب اقدام ملی را برنامه دوم حوزه مسکن عنوان کرد و افزود: در این طرح زمین رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌گیرد و بنیاد مسکن پس از ساخت واحدها آن را با قیمت تمام شده به واجدان شرایط واگذار می‌کند که سهمیه استان زنجان در این طرح 2700 واحد است.

این مسئول، تولید مسکن در بافت فرسوده را دیگر برنامه وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: شهرداری موظف است 50 درصد ساخت برای عوارض ساخت و ساز بافت فرسوده در نظر بگیرد. برای هر قطعه 200 متری تا سقف 40 میلیون تومان تسهیلات 9 درصدی و تا سقف 90 میلیون تومان تسهیلات 18 درصدی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به تأمین سرانه‌های خدماتی بافت‌های ناکارآمد شهری، بیان کرد: در مناطق هدف، 68 پروژه مشترک با شهرداری، نوسازی مدارس، ورزش و جوانان، آب و فاضلاب و برق منطقه‌ای داریم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسعود بیات منشزمینهای خارج از محدودهخرید و فروش فیش
sedayezanjannews.ir/nx1183


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»