کد خبر: 1196
1398/05/20 - 10:59


رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان در جمع خبرنگاران:

تبدیل زنجان به قطب آی.تی، غیرممکن است

افشین آشوری: در هدف‌گذاری‌هایمان باید تجدیدنظر کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان با اشاره به مصوبه هیئت دولت در سفر ریاست جمهوری در سال 93 مبنی بر تبدیل زنجان به یکی از قطب های برق، الکترونیک و IT اظهار کرد: تا زمانی که منطقه ویژه اقتصادی پیام کرج وجود دارد تبدیل شدن زنجان به قطب IT کشور بی‌معنی است چرا که سرمایه‌گذار در فعالیت اقتصادی به منافع خود فکر می‌کند و برای او حضور در یک منطقه ویژه اقتصادی همچون پیام کرج از زنجان جذاب‌تر است.

افشین آشوری دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ضمن گرامیداشت روز خبرنگار با اشاره به رونمایی برنامه راهبردی این سازمان تحت عنوان «بیستون» با حضور وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی در زمستان 97 به تشریح برنامه‌هایی پرداخت كه مسیر سازمان نظام صنفی رایانه ای كشور (نصر) تا سال 1401 بر اساس آن طراحی شده است.

توسعه و رشد بازار با متمرکز شدن بر روی اقتصاد دیجیتال

آشوری با بیان اینکه اولویت‌های راهبردی پیش روی دنیا در سه محور تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی است، اضافه کرد: بر اساس گزارش آكسفورد اكونومیست 2017، سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد جهانی در سال 2016 چیزی حدود 15.5 درصد بوده كه پیش بینی‌ می‌شود در سال 2025 به 24.3 درصد برسد، رشد اقتصاد دیجیتال نسبت به اقتصاد سنتی 2.5برابر و از همه مهم‌تر نرخ بازگشت سرمایه در اقتصاد دیجیتال6.7 برابر اقتصاد سنتی اعلام شده است.

وی با عنوان اینکه اندازه اقتصاد در سال 2025، حدود 23تریلیون دلار برآورد شده و درآمد سالانه نیروی فعال در اقتصاد دیجیتال، درآمدش به طور متوسط 500 دلار بیشتر از نیروی سنتی است، تصریح کرد:براساس پیش بینی ها، تا سال 2025 مبلغ 100 تریلیون دلار حاصل بهره وری در تحول دیجیتال است و شاخص‌ها نشان می‌دهد كه تحول دیجیتال در هر كدام از این صنایع، تاثیرات شگفت‌انگیزی بر محیط زیست، اقتصاد و اجتماع دارد.

رئیس کمیسیون بلاک‌چین نصر کشور با اشاره به این كه كشورهای همسایه ما اهداف بسیار مهمی را پیش روی خود قرار داده‌اند و در حال پیش‌روی به سوی اهدافشان هستند، گفت: مثلا در تركیه مراكز تحول دیجیتال تاسیس شده و درباره چگونگی جذب صنایع در روند تحول دیجیتال، به متقاضیان آموزش می‌دهند.

آشوری به چشم اندازی كه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر )تا سال 1401 برای خود متصور شده است اشاره کرد و افزود: ساماندهی، توانمندسازی، توسعه، پیش‌رانی و در نهایت نوآوری و پیشتازی در تحول اقتصاد دیجیتال است و اگر بخش خصوصی در این مسیر توانمند شود، قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد.

این مسئول درباره سند راهبردی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به نام بیستون گفت: 20 محور راهبردی با عنوان بیستون در این سند راهبردی درنظر گرفته شده است كه شامل سه محور راهبردی در قالب بسترسازی و یكپارچگی در تحول دیجیتال برای سال 97، پیش‌بینی شش محور راهبردی تحت عنوان ساماندهی و توانمندسازی در تحول و اقتصاد دیجیتال برای سال 98، یازده محور راهبردی توسعه و پیشرانی در تحول اقتصاد برای سال 99 و با دو محور راهبردی شركت های نوپا و نوآوری برای سال 1400 است، نماد آن سنگ‌نوشته «بیستون» و مسیر و برنامه‌ا‌ی است كه برای رسیدن به آن نیازمند كمك بخش خصوصی هستیم.

آشوری پیر شدن سن جمعیت ایرانیان را یكی از اتفاقات تلخ کشور اعلام کرد و گفت: افراد بالای چهل سال، بخش عمده‌ای از جمعیت را تشكیل می‌دهند، به همین دلیل هوشمندسازی باید برای ما در درجه بالایی قرار بگیرد.

این مسئول ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها، بازار شهر هوشمند طی 5 سال آینده بین 10 تا 25 میلیارد دلار خواهد بود، یعنی سالی حدود 2 تا 5 میلیارد دلار كه می‌تواند بازار ما را به سمت رشد واقعی سوق دهد.

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان ضمن تاکید بر لزوم گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال ابراز کرد: برش‌های استانی این برنامه‌ریزی سازمان از خردادماه آغاز شده و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان طبق اهداف سازمان مرکزی نظام صنفی رایانه‌ای کشور با همکاری استانداری، اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان صنعت، معدن و تجارت و فعالان صنایع ذیربط نسبت به اجرای برنامه‌ها و اهداف مربوط به اقتصاد دیجیتال اقدام می‌کند.

پتانسیل‌های زنجان برای تبدیل شدن به قطب استخراج رمزارز کشور

آشوری در بخش دیگری از اظهارات خود به تحولاتی که بلاک‌چین در مسائل پولی، مالی و حقوقی ایجاد کرده است اشاره داشت و افزود: اگر خواهان حرکت در مسیر اهداف تبیین شده برای دولت الکترونیک هستیم باید ساماندهی بلاک‌چین را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس کمیسیون بلاک‌چین نصر کشور با اشاره به مزیت‌های بلاک‌چین تصریح کرد: بلاک‌چین یک شبکه یا بلوک‌های زنجیره‌ای غیرمتمرکز است که در اختیار همه است و مختص یک نفر نیست.

وی با بیان اینکه دولت در شهریور 97 استخراج رمزارزها را به رسمیت شناخت، اضافه کرد: خرداد و تیرماه امسال وزارت نیرو متاسفانه با نشر اخبار مربوط به استخراج بیت‌کوین مشکلات جدی برای این فعالیت ایجاد کردند.

آشوری با اشاره به موقعیت جغرافیایی زنجان و وجود زیرساخت‌ها و متخصصان زبده در حوزه برق، الکترونیک و IT اعلام کرد: زنجان قابلیت تبدیل شدن به قطب ماینینگ ( استخراج رمز ارز) کشور را دارد.

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان با بیان اینکه به سخنان رهبری که فرمودند «من به همه‌ آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مذتبا میگویم: هرکدام کار کنید، مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار»، اضافه کرد: در شرایط کنونی که در جنگ نابرابر اقتصادی در مقابل آمریکا قرار گرفته‌ایم، استخراج رمز ارز بهترین تاکتیک است، حتی آمریکا نیز نمی‌تواند با آن مقابله کند.

آشوری با اشاره به ممنوع کردن هر گونه فروش ماینر (دستگاه استخراج‌کننده ارز دیجیتال) به ایران از سوی آمریکا که هزینه‌های تهیه آن از شخص سوم و واسطه‌ها جهت ورود به کشور را چندین برابر می‌کند، ابراز کرد: فشارهای آمریکا از یک سو و وجود ابهام در قیمت تعرفه برق استخراج رمزارز که از سوی دولت به میزان نرخ متوسط صادراتی اعلام گردیده است سبب شده فعالان این صنعت به اجبار به خارج از کشور بروند و در کشورهایی نظیر قزاقستان، ارمنستان و گرجستان ساکن شوند.

ترور صنعت ماینینگ کشور با مصوبات دولت

این مسئول با بیان اینکه این مصوبه دولت به معنای واقعی کلمه ترور صنعت ماینینگ کشور بوده است، ادامه داد: شرایطی که برای استخراج رمز ارز از سوی دولت اعلام شده به هیچ عنوان نمی‌تواند زمینه‌ای برای رشد و توسعه اقتصادی را فراهم کند و در نهایت منجر به دور زدن تحریم‌ها شود.

آشوری با عنوان اینکه صد در صد مخالف حضور خارجی‌ها در مسئله استحراج رمز ارز در کشور هستیم، عنوان کرد: هیچ مشکلی بابت تخصص و زیرساخت برای استخراج رمز ارز در کشور وجود ندارد و ما می‌توانیم با اتکا به توان داخلی، بخشی از گره اقتصادی را با استخراج رمز ارز باز کنیم.

قاچاقچیان انرژی دیروز، صنعت‌گران امروز

رئیس کمیسیون بلک‌چین نصر کشور در پاسخ به برخی از اظهارات مبنی بر غیرقانونی بودن استخراج رمز ارز از سوی فعالان این امر افزود: فعالان اقتصادی وقتی که این کار را شروع کردند قانونی بر غیرقانونی بودن عملیات ماینینگ نبود.

آشوری با بیان اینکه حدود 3 ماه از سال که اوج مصرف برق در کل کشور وجود دارد، اضافه کرد: در 9 ماه باقی مانده از سال میزان برق مصرفی در کشور از جمله زنجان مازاد بر نیاز است، آیا بهتر نیست برای جلوگیری از خروح ارز، دور زدن تحریم‌ها، رونق تولید، اشتغالزایی و جلوگیری از سفر نخبگان به قزاقستان و گرجستان و سایر کشورها به صنعت استخراج رمزارز بها دهیم؟

وی با بیان اینکه مجموعه دولت به جز سندیکای برق و وزارت نیرو با صنعت استخراج رمز ارز مشکلی ندارند بلکه با آن موافق نیز هستند، از مسئولان خواست تا در نرخ‌گذاری تعرفه صادراتی برای استخراج‌کنندگان رمز ارز نخفیفاتی را قائل شوند.

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان با اشاره به مصوبه هیات دولت در سفر ریاست جمهوری در سال 93 مبنی بر تبدیل زنجان به یکی از قطب های برق، الکترونیک و IT اظهار کرد: زنجان برای تبدیل شدن به قطب IT کشور نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگ و قابل توجه است، البته ناگفته نماند تا زمانی که منطقه ویژه اقتصادی پیام کرج وجود دارد تبدیل شدن زنجان به قطب IT کشور بی معنی است چرا که سرمایه‌گذار در فعالیت اقتصادی به منافع خود فکر می‌کند و برای او حضور در یک منطقه اقتصادی بین‌المللی همچون پیام کرج از زنجان جذاب‌تر است.

آشوری با بیان اینکه بهتر است به جای متمرکز شدن به این موضوع به فکر تبدیل زنجان به قطب ماینینگ کشور باشیم، اضافه کرد: استخراج رمز ارز با توجه به موضعیت جغرافیایی زنجان، وجود متخصصان و فارغ‌التحصیلان و زیرساخت‌های قوی می‌تواند در تحقق اهداف اقتصاد دیجیتال نیز مؤثر واقع شود.

همکاری نظام صنفی رایانه‌ای با مسئولان دستگاه قضایی و پلیس فتا

خزانه‌دار و عضو هیئت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان نیز در این نشست با اشاره به تاریخچه تشکیل این سازمان تصریح کرد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران از تیر ماه سال ۱۳۸۴ براساس قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار (مصوب دی 97 مجلس شورای اسلامی) و آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران (مصوب تیر 83) فعالیت خود را آغاز کرد.

حسین بازدار اضافه کرد: این سازمان به عنوان بزرگترین تشکل مردم نهاد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، با تلاش بی‌وقفه دست‌اندرکاران صنعتICT کشور، با هدف تنظیم مناسبات بخش خصوصی و دولت و همچنین مشارکت مؤثر در ساماندهی امور تجاری رایانه‌ای تحت عنوان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای فعالیت خود را در مقیاس وسیع تری ادامه می‌دهد.

بازدار با بیان اینکه رئیس‌جمهور یک نفر از سه نفر منتخب را که از سوی شورای مرکزی معرفی می‌شوند، به عنوان رئیس سازمان نظام صنفی کشور انتخاب می‌کند، ادامه داد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با توجه به تخصص‌ها، خدمات متنوعی به شهروندان ارائه می‌دهد که مهم‌ترین آن ارائه مجوزهای مهارتی به آنان است. بر این اساس افراد حقیقی و حقوقی که دارای سابقه در حوزه مربوطه بوده و دارای مهارت کافی و تحصیلات دانشگاهی هستند می‌توانند این مجوزها را دریافت نمایند.

خزانه‌دار و عضو هیئت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان با اشاره به اقدامات و پیگیری‌های مسئولان این سازمان برای ارتباط تنگاتنگ با ارگان‌ها و دستگاه‌ها عنوان کرد: طبق جلسات برگزار شده با مسئولان قضایی استان مقرر شد تا کارشناسان سازمان در هیئت حل اختلاف حضور داشته باشند. از سویی دیگر طی جلسات برگزار شده با مسئولان پلیس فتا مقرر شد تا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان در حوزه کشف جرائم رایانه‌ای در شهر و کاهش میزان این جرائم با پلیس همکاری داشته باشند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحسین بازدارنظام صنفی رایانه‌ای استان زنجانافشین آشوری
sedayezanjannews.ir/nx1196


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»