کد خبر: 12507
1403/05/16 - 14:48


در ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان بر حمایت از شرکت های کوچک دانش‌بنیان و تبدیل آن ها به بازوهای قدرتمند اقتصاد تاکید شد؛

سرمایه‌گذاری جسورانه

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری: اگر به دنبال اقتصاد مبتنی بر ارزش افزوده، حفظ نخبگان و مهاجرت معکوس نخبگان هستیم، فعالیت‌های دانش بنیان بهترین بستر است/مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان: سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیاز شرکت‌های نوپا است که ضروری است فضا برای تحقق این امر مهیا شود/استاندار زنجان: عملکرد زنجان در اشتغال فارغ‌التحصیلان رضایت‌بخش نیست؛ باید از علم دانش‌بنیان برای اشتغال بهره ببریم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: بنا بر اظهارات استاندار زنجان در حوزه تحقق برنامه های اشتغالزایی، زنجان عملکرد خوبی داشته ولی در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان وضعیت نه در استان و نه در کل کشور رضایت بخش نیست، از این رو حوزه های دانش بنیان فرصت خوبی برای اشتغال این قشر می‌تواند فراهم کند. با این اوصاف اهمیت سرمایه گذاری خطرپذیر یا همان سرمایه‌گذاری جسورانه را می توان در گسترش شرکت های کوچک و بکارگیری فارغ‌التحصیلان در ان‌ها و تبدیل واحدها به بازوهای قدرتمند اقتصاد دانست، موضوعی که در ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان زنجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان (16 مردادماه 1403) با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری زنجان برگزار شد.

سهم دانش بنیان‌ها در تولید ناخالص داخلی کشور 2.7 درصد است

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در این جلسه گفت: سهم واحدها و شرکت‌های دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی کشور 2.7 درصد بوده که در برنامه هفتم افزایش این رقم به هفت درصد هدف‌گذاری شده است. 

محمدصادق خیاطیان‌یزدی با بیان اینکه یک دهه پیش ادبیات اقتصاد دانش بنیان در کشور آنچنان جا نیفتاده بود، افزود: در یک دهه اخیر اقتصاد دانش بنیان به ادبیات غالب در کشور تبدیل شده است و جزو اولویت های کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان امروز دیگر انتخاب نیست بلکه ضرورت محسوب می شود چرا که فناوری یک رکن اقتدار در کشور هاست.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر دنبال اقتصاد مبتنی بر ارزش افزوده، توسعه اشتغالزایی، حفظ نخبگان و مهاجرت معکوس آنان هستیم، فعالیت‌های دانش بنیان بهترین بستر برای این امور است.

بهره‌مندی 62 درصد شرکت های دانش بنیان از تسهیلات صندوق نوآوری

 و شکوفایی

وی گفت: در یک دهه گذشته حمایت از فعالیت های دانش بنیان، عرضه محور بود و کمتر به سمت به موضوع تفضل و سرمایه گذاری توجه می شد ولی با تصویب و ابلاغ قانون حمایت از جهش تولید دانش بنیان، مسیر حمایت از سرمایه گذاری در این حوزه هم باز شده است.

خیاطیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تولید سنتی و صنعتی در کشور ما از سیستم تامین منابع مالی بهره مند است، افزود: در حوزه دانش بنیان و فناوری شرایط متفاوت است و اگر با نظام سنتی در تامین مالی جلو برویم با مشکلاتی مواجه می شویم، از این رو صندوق نوآوری و شکوفایی برای پر کردن این خلاء نقش آفرینی می کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: تا کنون ۶۲ درصد شرکت های دانش بنیان از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در کشور بهره مند شده اند.

عملکرد زنجان در اشتغال فارغ‌التحصیلان رضایت‌بخش نیست؛ باید از علم دانش‌بنیان برای اشتغال بهره ببریم

محسن افشارچی، استاندار زنجان هم با بیان اینکه با اقدامات اثربخش زیر ساخت های اقتصاد دانش بنیان این استان جانی دوباره گرفته است اما برای رسیدن به حد ایده آل فاصله زیادی وجود دارد که با افزایش سرمایه اتفاقات خوبی به وقوع خواهد پیوست، گفت: مسئله اصلی در این حوزه، تامین مالی فعالیت های دانش بنیان بود که با نقش آفرینی صندوق نوآوری و شکوفایی شاهد گره گشایی هایی در این زمینه نیز هستیم.

افشارچی اظهار کرد: در حوزه تحقق برنامه های اشتغالزایی، زنجان عملکرد خوبی داشته است ولی در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان وضعیت نه در استان و نه در کل کشور رضایت بخش نیست، از این رو حوزه های دانش بنیان فرصت خوبی برای اشتغال این قشر است.

استاندار زنجان گفت: با توجه به چرخشی که در حوزه اقتصاد رخ داده است، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان ضرورت دارد.

تاکید بر ایجاد فضا برای سرمایه‌گذاری جسورانه و خطرپذیر

بهزاد قاسمی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان زنجان در یکسال گذشته تنها ارگانی که صادقانه برای تامین مالی موردنیاز استان زنجان پای کار آمدند صندوق نوآوری بود که قابل تقدیر است. دلیل اینکه اسلاید ( از اقدامات صورت گرفته برای پیشبرد اهداف) آماده نکرده‌ام؛ اعداد و ارقام ما خلاصه در چند عدد است.

قاسمی با اشاره به تسهیلات اعطایی به شرکتهای نوپای دانش بنیان و تسهیل‌گری در این زمینه عنوان کرد: هیچ تسهیلات با ضمانتنامه سنگین اعطا نشد و و تمامی تسهیلات پرداختی با چک و سفته بوده است. همواره در تلاش بوده‌ایم زیر یک ماه منابع لازم را تامین کنیم. در یکسال گذشته تا کنون تمامی شرکتهایی که از این صندوق خدمات اخذ کرده بودند، که تعدادشان 100 مورد و اغلب شرکت‌های خرد بودند و سال‌های سال در دریافت تسهیلات با مشکل مواجه بودند، به لحاظ مالی و شاکله شرکت‌داری یک پله بالاتر از جایگاه قبلی‌شان هستند.

قاسمی با اشاره به ارائه 109 خدمت به شرکت‌ها عنوان کرد: در حدود یکسال گذشته 419 میلیارد تومان سرمنشا اتفاقات مالی در استان باشیم که این مورد به تسهیلات، سرمایه‌گذاری و غیره بوده است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان زنجان سرمایه‌گذاری خطرپذیر را نیاز شرکت‌ها دانست و گفت: سرمایه گذاری خطرپذیر به سرمایه گذاری گفته می شود که عموما بر روی شرکت ها و صنایع نوپا و تازه تاسیس انجام می شود. این نوع سرمایه گذاری با توجه به تازه تاسیس بودن شرکت و عدم وجود توان مالی بالا پر خطر یا پر رسیک محسوب می شود، اما مسئله ای که وجود دارد این است که این سرمایه‌ گذاری جسورانه  می تواند سودآوری غیر قابل تصوری برای سرمایه گذاران خود داشته باشد.

قاسمی بحث نقدینگی را شرکتهای غیردانش بنیان دانست و گفت: از صندوق درخواست داریم تا در راستای حمایت از این دسته از شرکتها نیز ما را یاری کند.

وی تامین مالی موردنیاز برای زمین 15 هکتاری برای واگذاری به شرکتهای دانش بنیان و غیردانش بنیان را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد تا برای یک الی 2 سال پیش رو اقدامات موثری در این زمینه صورت گیرد.

در پایان جلسه نیز توافق نامه همکاری استانداری زنجان با صندوق نوآوری کشور منعقد شد.

این توافق نامه در راستای تامین مالی شرکت های دانش بنیان و فناور استان زنجان به ارزش ۶۱۰۰ میلیارد ریال بین صندوق نوآوری و شکوفایی کشور و استانداری زنجان منعقد گردید.

به گزارش صدای زنجان؛ بازدید از واحدهای تولیدی دانش بنیان و حضور در نمایشگاه دانش بنیان در استان زنجان از برنامه های سفر یکروزه رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به زنجان بود.

محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از چند واحد دانش بنیان صنعتی در استان زنجان بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت.

همچنین رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست از یک شرکت استان در تولید سوییچ های فشار قوی و متوسط بازدید کرد.

این شرکت با بهره گیری از فناوری شرکت های طراز اول جهان در صنعت برق، تولید سوییچ های فشار قوی و متوسط را به عنوان یکی از حساسترین تجهیزات صنعت برق، در کشور آغاز کرده و پس از چند دهه تلاش مستمر با ارتقای توانمندی ها به شرکتی پیشتاز در این حوزه تبدیل شده است و تولید چند محصول دیگر دانش بنیان را نیز در دستور کار دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانتسهیلات صندوق نوآوریدانش بنیانسرمایه‌گذاری
sedayezanjannews.ir/nx12507


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»