کد خبر: 12701
1403/06/08 - 16:59


استاندار زنجان در آیین جشن اتمام رفع تداخلات اراضی کشاورزی که با حضور رییس سازمان امور اراضی کشور برگزار شد؛ درخواست کرد؛

ساخت و ساز در اراضی بایر

رییس سازمان امور اراضی کشور: «گندم» و «خانه» هر دو نیاز مردم است؛ مسکن باید در اراضی غیر کشاورزی ساخته شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  لیلا محمدی: استاندار زنجان از رییس سازمان امور اراضی کشور که در جشن اتمام رفع تداخلات ارضی استان زنجان حضور یافته بود، خواست تا در خصوص اراضی بایر در محدوده شهرها و مناطق مسکونی که سال‌هاست در آن کشاورزی صورت نمی‌گیرد با نگاه تسهیل‌گرایانه، همکاری لازم را جهت پیشبرد اهداف طرح مسکن و جلوگیری از افزایش قیمت زمین داشته باشد.  

جشن اتمام رفع تداخلات اراضی کشاورزی و افتتاح و بهره برداری همزمان ۱۲۵ پروژه عمرانی تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی در استان زنجان به مناسبت هفته دولت (6 شهریورماه 1403) با حضور افلاطونی رییس سازمان امور اراضی کشور در محل سالن جلسات اشراق سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان برگزار شد.

 زیاده‌خواهی در واگذاری زمین

محسن افشارچی، استاندار زنجان در این جلسه به وجود معارض در مباحث مربوط به اراضی کشاورزی اشاره و بر لزوم کنار آمدن و رفع مسائل مربوطه با این دست از افراد تاکید کرد و گفت: تا حدودی مشکلاتی از این قبیل در استان تا حدود زیادی حل شده است.

افشارچی همچنین از وجود برخی زیاده خواهی‌ها در واگذاری زمین خبر داد و از رییس سازمان امور اراضی کشور حاضر در جلسه خواست تا در خصوص اراضی بایر در محدوده شهرها و مناطق مسکونی که سال‌های سال است در آن کشاورزی صورت نمی‌گیرد با نگاه تسهیل‌گرایانه، همکاری لازم را جهت پیشبرد اهداف طرح مسکن و جلوگیری از افزایش قیمت زمین داشته باشد.   

 وظیفه خطیر و اصلی وزارت جهاد کشاورزی؛ حراست از اراضی کشاورزی است

البته رضا افلاطونی، رییس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به وظایف این سازمان در قبال مردم عنوان کرد: «تثبیت مالکیت» و «آمایش سرزمین» دو وظیفه اصلی و مهم سازمان اراضی کشور محسوب می‌شود که تمامی دولت‌ها باید به این مورد تاکید داشته باشند، موضوع آمایش سرزمین در اواخر دهه 40 مطرح شده اما نگاه قابل قبولی به این مسئله نشده است. تاکید ما حمایت از سرمایه‌گذار است در خصوص مسکن نیز دو مقوله «قانونی» و «مدیریتی» وجود دارد. مورد مربوط به مسائل «قانونی» به این موضوع تاکید دارد که؛ واگذاری اراضی درجه یک، 2، اراضی مختص کشت نهال، ایستگاه بذر و اراضی از این قبیل ممنوع است. اما در خصوص مقوله «مدیریتی» امکان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به زمین را حل کنیم، وجود دارد که لازمه آن بررسی وضعیت زمین مدنظر و انجام نمونه‌برداری و تحقیق کارشناسانه است.

افلاطونی تاکید کرد: تمدن در اراضی کشاورزی شکل گرفته است. معتقدیم نیازهای واقعی مردم را باید ببینیم. «گندم (تامین غذا)» و «خانه» نیاز مردم است. به هر حال موضوع تامین غذا و امنیت غذایی از اولویت‌های اساسی کشور و وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی است. تامین مسکن هم از نیازهای مردم است و باید این پروژه در اراضی غیرکشاورزی اجرایی شود. باید از اراضی کشاورزی بنا به دلایلی که گفته شد، حفظ و حراست کنیم.

 اجازه ساخت مسکن در زمین‌های بایر داده شود

استاندار زنجان در ادامه اظهارات خود نقش سازمان امور اراضی که نهادی حساس در تامین زمین برای پروژه های توسعه ای و تولیدی است را مهم دانست و با اشاره به قانون تعیین درجه خاک عنوان کرد: تعیین درجه خاک و الزام به آن در جانمایی طرح ها در مواردی مشکل بزرگی ایجاد کرده و این موضوع در برخی موارد موجب قفل شدن زمین‌های بدون استفاده در جوار شهرها شده است.

افشارچی توضیح داد: با حل شدن مشکل این نوع زمین‌ها (اراضی بایر و غیرقابل استفاده) می‌توان تقاضای مسکن در شهرها را پاسخ داد و این امر موجب تنظیم بازار مسکن هم می شود.

 جهاد کشاورزی متولی امنیت غذایی کشور است

رضا افلاطونی، رییس سازمان امور اراضی کشور هم  پایان طرح« رفع تداخلات در اراضی کشاورزی استان زنجان» را ثمره خدمت به مردم دانست و این مهم را در راستای کاهش هزینه‌ها و درگیر نشدن مردم با بروکراسی‌های اداری و صرفه‌جویی در وقت افراد دانست.

افلاطونی با بیان اینکه زنجان در پروژه حدنگاری اراضی و طرح رفع تداخلات اراضی کشاورزی جزو استان‌های پیشرو است، به مسئولیتهای خطیر و سنگین وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: از ۱۶۵ میلیون هکتار زمین کشور، ۱۳۵ میلیون هکتار یعنی 83 درصد تحت مدیریت وزارت کشاورزی است، ۱۸ میلیون هکتار زمین (11 درصد از اراضی کشور) به اراضی کشاورزی اختصاص دارد. با احتساب اراضی کشاورزی و عرصه‌های ملی، ۹۴ درصد عرصه کشور تحت مالکیت و یا مدیریت وزارت جهادکشاورزی است.

رییس سازمان امور اراضی کشور  با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی متولی امنیت غذایی کشور است و علاوه بر ان مسئول تامین امنیت زیستی به لحاظ حفظ کاربری اراضی کشاورزی، تثبیت مالکیت و امنیت حقوقی با توجه به حدنگاری و رفع ارضی است، اضافه کرد: تاکنون رفع تداخلات در بیش از ۸۰ درصد اراضی کشاورزی کشور انجام شده است و امیدواریم تا ۲ سال آینده اجزای این طرح در سطح همه اراضی به سرانجام برسد. اکنون برای بیش از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی کشور سند مالکیت صادر شده و این روند همچنان در حال اجرا است.

رییس سازمان امور اراضی کشور با باین اینکه همه بخشنامه‌های این سازمان در اجرای طرح‌ها با رویکرد تسهیلگری و با لحاظ منافع مردم بوده است، ابراز امیدواری کرد تا در دولت وفاق ملی، این سازمان بتواند با همراهی و همکاری منشأ خیر برای مردم باشد.

 رفع تداخلات اراضی در ۹۷۶ پلاک استان زنجان

روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با ارائه گزارش عملکرد کمیسیون و کارگروه‌های رفع تداخلات استان زنجان تاکید کرد: مفتخریم این پروژه در استان 100 درصد به اتمام رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در استان ۹۷۶ پلاک مشمول رفع تداخلات اراضی می‌شد، گفت: شهرستان‌های زنجان، طارم، خدابنده بیشترین پلاک‌ها را داشته‌اند.

این مسئول به اتمام طرح رفع تداخلات اراضی در این استان اشاره کرد و گفت:  ۵۲ درصد اراضی مشمول رفع تداخلات جزو اراضی ملی، ۴۶ درصد مالکیت شخصی و ۲ درصد نیز مالکیت دولتی داشتند.

وی گفت: در فرآیند رفع تداخلات اراضی در سطح استان در بیش از ۱۱۴ هزار هکتار از اراضی، رای به نفع زارعان و در حدود ۶۵ هزار هکتار نیز رای به نفع منابع طبیعی صادر شده است.

وی «تعیین حقوق متقابل دولت و مردم»، «تثبیت مالکیت اشخاص بر مستثنیات»، «تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی»، «ماهیت دار شدن متر به متر اراضی استان»، «کاهش پرونده های قضایی حوزه زمین و صرفه جویی در هزینه رسیدگی به پرونده ها»، «تسهیل در صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و کاهش دغدغه کشاورزان و بهبود تولید کشاورزی»، «کاهش هزینه مردم و ملت جهت احقاق حقوق متقابل»، و «موزائیک شدن حدود ثبتی پلاگهای استان و رفع گپ و تداخل بین آنها» را از دستاوردهای اجرای پروژه رفع تداخلات اعلام کرد.

 125 طرح کشاورزی در استان زنجان به بهره برداری رسید

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین در ادامه در تشریح طرح های کشاورزی افتتاح شده در استان گفت: این طرح ها شامل پروژه های عمرانی، تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی است که با اعتباری بالغ بر هشت هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

حسنی افزود: افتتاح این طرح ها برای بیش از هزار و ۱۱۹ نفر به صورت مستقیم و 3 هزار و ۸۱ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است. حدود ۱۰۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی استان مشغول به کار هستند که سالانه ۳۰۶ هزار و ۵۸۹ تن محصول تولید می کنند.

دستور دادستان زنجان به دستگاه‌های ذیربط استان در خصوص 

« رفع تداخلات در اراضی کشاورزی استان زنجان»

بهروز عباسی، دادستان مرکز استان زنجان نیز در ادامه اقدامات صورت گرفته در خصوص رفع تداخل اراضی کشاورزی استان زنجان را قابل تقدیر دانست و از مسئولین ذیربط اجرایی خواست تا با آغوش گرم پذیرای معترضانی که به هر دلیلی با نتیجه این طرح در خصوص اراضی خود نیستند، بوده و مسیرهای ارتباطی جهت پیگیری مطالبه مردمی را در سطح عمومی اطلاع رسانی کنند.

دادستان زنجان همچنین بر لزوم تسریع در پروسه حدنگاری (نقشه‌ای که مرزها و مالکیت قطعات زمین را نشان می‌دهد) در استان زنجان تاکید کرد و از ارگان‌های ذیربط از جمله اداره کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان و اداره کل جهاد کشاورزی استان زنجان خواست تا در راستای خدمت به مردم، نسبت به تعیین تکلیف املاک مردم و صدور اسناد طبق قوانین و ضوابط تاکید کرد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناراضی بایرساخت مسکناراضی کشاورزی
sedayezanjannews.ir/nx12701


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»