کد خبر: 1272
1398/06/30 - 1:26


مدیرکل آموزش و پرورش استان در آستانه شروع سال تحصیلی جدید اعلام کرد:

پایان عصر مدارس سه‌شیفته

شعار سال‌تحصیلی جدید؛ مهر با نشاط و مهربانی

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- مدیرکل آموزش و پرورش استان در استانه شروع سال تحصیلی اظهار کرد: تشکیل شدن مدرسه سه نوبته در زنجان قطعا اتفاق نخواهد افتاد و همه تلاش و همکاری‌های ما برای این است که مدارس ما به سمت یک نوبته شدن حرکت کنند.

ابراهیم رفیعی، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، با اشاره به اینکه ‌همه فعالیت‌های مرتبط با بازگشایی مدارس تحت عنوان پروژه مهر شناخته می‌شود و این پروژه مجموعه اقدامات متنوع در بازه زمانی اول مهر تا ۳۱ شهریور است، گفت: در پروژه مهر، همواره مسائل مربوط به بازگشایی مدارس پررنگ‌تر است.

این مسئول با اشاره به تشکیل کمیته‌های دخیل در پروژه مهر، ادامه داد: کمیته تعمیر، تجهیز و زیباسازی، کمیته ساماندهی نیروی انسانی و کمیته اطلاع‌رسانی از مهم‌ترین کمیته‌های دخیل در پروژه مهر هستند و از آنجایی که بازگشایی مدارس همواره مقارن با هفته دفاع مقدس نیز است، امسال کمیته گرامیداشت دفاع‌مقدس نیز ایجاد شده و مقرر شده که در روز بازگشایی مدارس در همه مدارس استان، المان‌هایی از این هفته، قرار داده شود.

وی شعار سال‌تحصیلی جدید را «مهر با نشاط و مهربانی» اعلام کرد و افزود: به دنبال آن هستیم که بازگشایی مدارس توأم با نشاط و مهربانی باشد و اجرای این مهم در طول سال‌تحصیلی نیز پیگیری می‌شود که در راستای اجرای این شعار برنامه و راهبردهایی تدوین شده است.

رفیعی با اشاره به تدوین اطلاعات دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، تصریح کرد: استان در بحث آموزش ابتدایی وضعیت خوبی دارد و تقریبا جزو سه استان اول کشور با کمترین تعداد بازمانده از تحصیل است. ولی در بحث آموزش متوسطه به دلیل مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصاد و روستامحور بودن جمعیت استان، کمی نسبت به شاخص آموزش ابتدایی عقب‌تر است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۳ مدرسه از نوسازی و تجهیز مدارس استان تحویل گرفته می‌شود، اظهارکرد: امسال مدارس خشت و گلی استان از چرخه  آموزش استان خارج شده‌اند و ۷ مدرسه‌ای که فاقد سرویس‌بهداشتی بودند بنا بر مصوبه آخرین شورای آموزش و پرورش در دستور کار اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس قرار گرفته‌اند.

این مسئول با بیان اینکه همه کتب مقطع ابتدایی تحویل مدارس داده شده است، گفت: دانش‌آموزان دوره متوسطه اول کتب خود را از بازار تامین می‌کنند و این کتب در اختیار کتابفروش‌ها قرار داده شده است. همچنین کتب آموزشی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در اختیار مدارس قرار گرفته است.

رفیعی با اشاره به بازدید از مدارس در آستانه سال‌تحصیلی جدید، اظهار کرد: ساماندهی نیروهای انسانی نیز در سال‌جاری اتفاق افتاده است و بیش از ۹۰ درصد همکاران ابلاغ‌های خود را نیز تحویل گرفته‌اند و تلاش بر این است که هیچ کلاسی در روز اول مهر‌ماه بدون معلم نباشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در سال‌جاری جمعیت دانش‌آموزی استان سه درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: امسال ۱۹۹ هزار و ۱۵۰ دانش‌آموز سال‌تحصیلی را آغاز می‌کنند و این در حالی است که سال گذشته جمعیت دانش‌آموزی استان ۱۹۳ هزار و ۲۳۵ نفر بوده و امسال مدارس استان پذیرای ۱۸ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز کلاس‌اولی خواهد بود.

وی  در پاسخ به سوال اینکه صحبت‌هایی در خصوص سه شیفته شدن مدارس مطرح می‌شود، آیا امکان بروز این مسئله در استان نیز وجود دارد؟ افزود: در شهر‌های شلوغ نظیر تهران همواره مشکل فضای تحصیلی وجود دارد. معمولا شهرهای پرجمعیت نیز در شاخص فیزیکی تحصیلی یک مقدار تحت فشار هستند. زنجان یکی از شهرهایی است که به جهت فیزیکی مشکلاتش نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است و  براساس آمار بیش از 50 درصد جمعیت دانش‌آموز استان در شهر زنجان زندگی می‌کنند در حالی که به جهت فضای فیزیکی 50 درصد مدارس ما در شهر زنجان وجود ندارد و این بیانگر این موضوع است که خود شهر زنجان به لحاظ فضای فیزیکی کم برخوردار است و این یک مساله تاریخی است.

رفیعی با اشاره به اینکه موضوع انبوه‌سازی در فضای شهری معنا پیدا می‌کند، ادامه داد: وقتی پروژه‌های بزرگ در اطراف شهر زنجان ایجاد شد مشکلی که پدید آمد این بود که تمام شاخص‌های توسعه شهری نظیر مدرسه در این مکانها  لحاظ نشده بود و این خود مشکل افرین شد که همین امر موجب شده است اکثریت مدارس شهر زنجان دو نوبته باشند.

وی با بیان وجود مشکلاتی در هر منطقه آموزشی استان زنجان، خاطرنشان کرد: معمولا منطقه یک آموزش و پرورش در زمینه فرسودگی مدارس دچار مشکل هستند و منطقه دو در خصوص  کمبود مدارس در شهرک‌های اقماری که اداره کل نوسازی در این زمینه ورود پیدا کرده است و با استفاده از چند ظرفیت موجود  که بخشی مربوط به بودجه‌های دولتی و بخشی مربوط به خیرین مدرسه ساز است، در زمینه بهبود این وضعیت عمل می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه ساخت و ساز در اداره آموزش و پرورش به عهده آموزش و پرورش نیست، اظهار کرد: این وظیفه مهم به عهده اداره نوسازی و تجهیز مدارس است و ما بهره‌بردار و استفاده کننده از مدارس هستیم اما چون در زیرمجموعه یک اداره قرار داریم و فرقی هم نمی‌کند که کسری داشته باشیم. ولی تشکیل شدن مدرسه سه نوبته در زنجان قطعا اتفاق نخواهد افتاد و همه تلاش و همکاری‌های ما برای  این است که مدارس ما به سمت یک نوبته شدن حرکت کنند ولی با توجه به اینکه همه مدارس را نمی‌توانیم به صورت یک نوبته اداره کنیم به ناچار این مدارس به صورت دونوبته اداره می‌شوند.

رفیعی در خصوص مدارس هیئت امنایی خاطر‌نشان کرد: یک دوره‌ای در سنوات گذشته با یک شیب تندی مدارس به مدارس هیئت امنایی تبدیل شدند که در این تبدیل برخی از موضوعات خوب رعایت نشده است. یکی از این اقدامات این بوده است که وقتی شما می‌خواهید مدرسه‌ای را به صورت امنایی اداره کنید حتما بایستی در آن منطقه یک مدرسه معمولی وجود داشته باشد ولی برخی از محلات ما به این شکل شده است که همه مدارس موجود در این محل همگی هیئت امنایی شده است و ما در این زمینه وضعیت انقباضی داریم و می‌خواهیم که مدارس ما، وضعیت استانداردی داشته باشد چرا که  یکی از شرایط هیئت امنایی بودن  مدارس این است که حتما یک شیفته باشد در صورتی که این شرایط برای همه مدارس ما مهیا نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه تمام تلاش ما بر این است که هیچ مدرسه‌ای در آغاز سال تحصیلی جدید کمبود معلم نداشته باشد، افزود: با وجود اینکه همه تلاش ما این است که هیچ مدرسه‌ای در این زمینه دچار مشکل نشود ولی همواره می‌توان شاهد موارد استثنا و مشکلاتی که به صورت ناگهانی رخ می‌دهد باشیم چرا که گاها ممکن است برای معلمان مشکلات شخصی پیش بیاید  و با توجه به اینکه سیستم آموزشی انسان محور است، موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآموزش و پرورش زنجانابراهیم رفیعیبازگشایی مدارس
sedayezanjannews.ir/nx1272


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»