کد خبر: 12743
1403/06/15 - 12:52


مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص دلیل اجرا نشدن دقیق الگوی کشت اعلام کرد؛

اقتصاد کشاورزی تضمین نشود؛ انتخاب با کشاورز می‌شود!

حسنی: چرا باید در قیمت‌گذاری رب گوجه‌فرنگی، نرخ جهانی در نظر گرفته شود اما قیمت گوجه‌فرنگی طبق قیمت محلی باشد؟

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به سود حاصل از تولید بین محصول گوجه‌فرنگی ( برای کشاورز) و رب گوجه فرنگی (برای کارخانه‌دار) و اختلاف قیمتی قابل توجه بین این دو گفت: متاسفانه کشاورز در بازار محصول به ناچار محصول تولیدی خود را به نرخ بسیار پائین عرضه می‌کند و مجبور است برای جلوگیری از تبدیل شدن محصول به ضایعات به تمامی عوامل فروش تخفیف دهد اما وقتی کارخانه‌دار بخواهد محصول فرآوری شدن گوجه فرنگی را در بازار عرضه کند با احتساب هزینه حمل و نقل، هزینه‌های جاری و کارگر و هزینه یک قوطی با توجه به نرخ جهانی، محصولش را به قیمت مدنظر راهی بازار می‌کند

با وجود اینکه رب گوجه فرنگی جزء کالاهای اساسی به حساب می آید و مسئولان ذیربط بایستی نظارت دقیقی بر روی بازار خرید و فروش این محصول داشته باشد، متاسفانه شاهد تغییرات ناگهانی قیمت این محصول در بازار هستیم که این موضوع دلایل مختلفی از جمله قرار نگرفتن قیمت دلار در یک کانال مشخص، افزایش هزینه های بسته بندی، کاهش حجم تولید گوجه، افزایش حجم صادرات می‌تواند داشته باشد.

روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاروزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص مشکلات هر ساله گوجه‌فرنگی‌کاران استان زنجان در بازار فروش محصول به قیمت پائین اظهار کرد: رب گوجه فرنگی به عنوان یکی از مهم ترین محصولات خوراکی در تهیه غذای خانوارها به حساب می آید. تقاضای بالا برای خرید این محصول باعث شده برندهای متعددی فعالیت خود را در زمینه تولید و بسته بندی رب گوجه فرنگی آغاز کنند. فاکتورهای متعددی از جمله همخوانی عرضه و تقاضا، حجم صادرات، نرخ روز ارز، کیفیت رب، نحوه تهیه محصول و غیره بر روی قیمت رب گوجه فرنگی تاثیر دارند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به سود حاصل از تولید بین محصول گوجه‌فرنگی ( برای کشاورز) و رب گوجه فرنگی (برای کارخانه‌دار) و اختلاف قیمتی قابل توجه بین این دو ادامه داد: متاسفانه کشاورز در بازار محصول به ناچار محصول تولیدی خود را به نرخ بسیار پائین عرضه می‌کند و مجبور است برای جلوگیری از تبدیل شدن محصول به ضایعات به تمامی عوامل فروش تخفیف دهد اما وقتی کارخانه‌دار بخواهد محصول فرآوری شدن گوجه فرنگی را در بازار عرضه کند با احتساب هزینه حمل و نقل، هزینه‌های جاری و کارگر و هزینه یک قوطی با توجه به نرخ جهانی، محصولش را به قیمت مدنظر راهی بازار می‌کند. چرا باید در قیمت‌گذاری رب گوجه‌فرنگی، نرخ جهانی در نظر گرفته شود اما قیمت گوجه‌فرنگی طبق قیمت محلی باشد؟

حسنی با بیان اینکه تا وقتی اقتصاد کشاورز تضمین نشده حتی نباید انتظار کشت محصول طبق الگوی کشت از کشاورزان را داشته باشیم، عنوان کرد: متاسفانه بخش کشاورزی در قیمت‌گذاری مظلوم واقع شده است اما مشکل فقط این نیست، در مصرف آب نیز این بخش را پرمصرف‌کننده‌ترین اعلام می‌کنند که این روند بدون رعایت اصول و الگوست! در حالی که معتقدم اندازه‌گیری‌های مربوط به میزان مصرف آب در بخش کشاورزی غلط است. تاکید می‌کنم الگوی کشت محصول با قیمت درست و منطقی برای محصول تولیدی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: هم آمار دقیق از سهم کشاورزی در مصرف آب تولیدی نیست و هم راهکاری برای مصرف بهینه آب از سوی مسئولان ملی ارائه نمی‌شود. مثلا وقتی مسئولان وزارتخانه نیرو می‌گویند مصرف آب تولیدات کشاورزی سالانه یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب است در حالی که باید این میزان یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب باشد، باید راهکار لازم را ارائه کنند تا مشخص شود که برای رفع این مسئله، برنامه‌های مدیریتی در بخش کشاورزی نظیر آبیاری تحت فشار و غیره با تامین اعتبار لازم با جدیت عملیاتی شود یا در مدیریت مصرف آب در سطح ملی بازنگری صورت گیرد؟

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکشاورزیمصرف آبگوجه‌فرنگی‌کاران
sedayezanjannews.ir/nx12743


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»