کد خبر: 13000
1403/07/16 - 8:35


در حالی که صدای زنجان بنا بر درخواست برخی از اولیای دانش‌آموزان برای پیگیری توزیع نشدن کتب درسی در برخی مدارس استان شده بود، در کمال تعجب مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ترجیح داده پاسخی به تماس‌های صدای زنجان ندهد

آقای سکوت!

یکی از کارکنان آموزش و پرورش زنجان: تغییر در نحوه تحویل کتب درسی دست استان را بسته است و همه اختیارات در دست وزارتخانه است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مهرماه هر سال فصل پرکاری برای آموزش و پرورش است چرا که در این ایام حضور چند میلیونی دانش‌آموزان در مدارس و آغاز سال تحصیلی حجمی از خلاها و نقصان‌ها را به نمایش می‌گذارد، موضوع کم‌ها و کاستی‌ها و چالش‌ها در این ایام بیشتر به چشم می‌خورد.

ساماندهی دانش‌آموزان در مدارس، تامین سرویس و کتب درسی و همچنین حضور معلم در مدارس از جمله مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش در این ایام است، که امسال نیز در مدارس استان زنجان مشاهده می‌شود و موجب سردرگرمی اولیا و دانش‌آموزان و معلمان شده است.

در حالی که علی اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان پیش از آغاز سال تحصیلی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده بود آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی را دارند و برای بازگشایی مدارس برنامه‌ریزی لازم جهت تامین نیروی انسانی، تامین فضاهای آموزشی و تهیه و توزیع کتاب‌های درسی در استان انجام شده، اما گویا این وعده میسر نشده است و هم‌چنان برخی از دانش‌آموزان استان با چالش‌هایی چون تامین کتب و ساماندهی سرویس مدرسه مواجه هستند.

علی اسماعیلی در این گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه به طور میانگین حدود ۲ میلیون جلد کتاب درسی در بین دانش‌آموزان استان توزیع می شود که امسال آغاز توزیع کتاب در مدارس استان از ۱۸ شهریور بوده، تمهیدات لازم صورت گرفته تا کتاب‌ها در سریع‌ترین زمان به دست دانش‌آموزان برسد ولی با گذشت بیش از 15 روز از سال تحصیلی هنوز برخی دانش‌آموزان به ویژه در رشته فنی کتاب خود را تحویل نگرفتند.

 کتاب به دست دانش‌آموزان نرسیده و این موضوع موجب نگرانی است

یکی از اولیای دانش‌آموزان زنجانی با اشاره به اینکه مهرماه به نیمه رسیده است و هنوز برخی دانش‌آموزان کتاب خود را دریافت نکرده‌اند، به صدای زنجان می‌گوید: این شرایط موجب ایجاد نگرانی و استرس در دانش‌آموزان و ما می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در رشته فرزند من که فنی است شامل اکثر دانش‌آموزان می‌شود، ادامه می‌دهد: عملا با این شرایط دانش‌آموزان به هم نیز نمی‌توانند کمک کنند و سردرگمی جمعی روی داده است.

این ولی زنجانی با اشاره به اینکه گویا آموزش‌و‌پرورش هر ساله برای تامین کتب دانش‌آموزان این رشته با چالش مواجه است، بیان می‌کند: باید یک بار علت این موضوع ریشه‌یابی و رفع شود تا این شرایط برای دانش‌آموزان رشته خاص پایان پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در مراجعه خود به آموزش و پرورش به ما می‌گویند این موضوع در اختیار آنها نیست و مشکل کشوری است، تصریح می‌کند: اگر چنین است پس چرا اداره آموزش و پرورش در زنجان فعال است وقتی نمی‌تواند مشکل ما را حل کند، این یعنی برای حل مشکل خود به وزارتخانه مراجعه کنیم؟

 اختیار دریافت و تحویل کتب از دسترس آموزش و پرورش خارج شده است

یکی از کارکنان آموزش و پرورش زنجان که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، با اشاره به اینکه کتب درسی رشته فنی و حرفه‌ای همواره دیر به دست دانش‌آموزان می‌رسد، اظهار می‌کند: این مدارس باید ثبت گروهی و یا دانش‌آموزی داشته باشند که در برخی موارد خود اولیا و یا حتی مدرسه کم‌کاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پیش از تغییر سبک تحویل کتب تعداد بیشتری کتاب نسبت به آمار دانش‌آموزان به استان‌ها ارسال می‌شد، بیان می‌کند: این موضوع موجب می‌شد تا در صورت نیاز دانش‌آموزان، آموزش و پرورش بتواند از کتب مازاد به آنها اختصاص دهد.

این نیروی آموزش و پرورش زنجان با اشاره به اینکه این نوع تحویل کتب آن هم به تعداد دانش‌آموز و بدون پشتوانه دست آموزش و پرورش را کاملا بسته است، عنوان می‌کند: در حقیقت پیش‌بینی شده برای هر کد ملی کتاب در نظر گرفته شود و به هر دلیلی دانش‌آموزان این کتاب را از دست دهند عملا ادامه سال تحصیلی را باید بدون کتاب بمانند.

وی با اشاره به اینکه دست آموزش و پرورش زنجان هم بسته است و حتی نمی‌تواند یک جلد کتاب تامین و به دانش‌آموزان دهد، می‌گوید: این مشکل و کم‌کاری از سوی وزارت‌خانه است که باید رفع شود چرا که استان نیز هیچگونه دسترسی به سامانه ندارد.

در حالی که همچنان اولیا با چالش تامین کتاب برای دانش‌آموزان خود مواجه هستند و پیگیری این موضوع را حتی از طریق رسانه‌ها انجام می‌دهند اما به نظر می‌رسد مدیران آموزش و پرورش استان زنجان تمایلی برای اطلاع‌رسانی در مورد این مشکل ندارند و از هفته گذشته که صدای زنجان پیگیر این موضوع بوده است با وجود تماس با مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان و هماهنگی با روابط عمومی این مجموعه برای دریافت آخرین وضعیت تحویل کتب به دانش‌آموزان جامانده گفت‌و‌گو با هیچ یک از مسئولان این مجموعه میسر نشد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانآموزش و پرورشکتب درسیوزارتخانه
sedayezanjannews.ir/nx13000


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»