کد خبر: 1394
1398/09/11 - 12:32


گفت‌وگو با کارگردان نمایش«نقطه صفر مغزی»، برگزیده سی و یکمین جشنواره تئاتر استان

سخت‌افزار تئاتر استان؛ صفر

جشنواره تئاتر استان به پایان رسید و هیئت داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استان زنجان دو اثر برگزیده با عنوان‌های «عینهو شب که سیاس» از شهرستان خدابنده و «نقطه صفر مغزی» از شهرستان زنجان را به جشنواره فجر معرفی کردند.

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی خانی- جشنواره تئاتر استان به پایان رسید و هیئت داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استان زنجان دو اثر برگزیده با عنوان‌های «عینهو شب که سیاس» از شهرستان خدابنده و «نقطه صفر مغزی» از شهرستان زنجان را به جشنواره فجر معرفی کردند.

نقطه صفر مغزی در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان توانست رتبه اول کارگردانی و رتبه دوم در بخش های بازیگری زن و نمایشنامه را از آن خود کرد.

متین شفیعی مقدم، کارگردان نمایش «نقطه صفر مغزی» با اشاره به اینکه تیم اجرایی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان؛ نسبت به سالهای قبل بهتر عمل کرد، گفت: دبیر و دبیر اجرایی این جشنواره به جهت اینکه از اهالی تئاتر استان بودند به لحاظ کیفیت؛ جشنواره بهتری را رقم زدند چرا که نسبت به تئاتر استان آشنایی کامل داشتند و تجربه چند ساله‌ای در زمینه برگزاری این جشنواره داشتند و امسال مشکل چندانی در بخش اجرایی جشنواره وجود نداشت.

وی ادامه داد: کارهای شرکت داده شده در این جشنواره نیز به لحاظ کیفی روند رو به رشدی داشتند؛ هر چند که این وضعیت در تئاتر استان نامحسوس بوده است و شاید مخاطب عادی آن را حس نکند اما کارها رو به رشد است و این موضوع در کار خود من نیز این صدق می‌کند چرا که با وجود مشارکت من طی سال‌های گذشته در این جشنواره همه ساله هیچ توفیقی در این جشنواره نداشتم چرا که همواره از متنهایی که در سطح کشور کار شده بود، استفاده می‌کردم اما امسال برای اولین بار سعی کردم که نمایشنامه خودم را به روی صحنه ببرم که از این بابت بسیار خوشحالم.

این کارگردان با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره کارگردان‌های جوانی مشارکت داشتند که از آن‌ها می‌توان به «محمد حسین محمدی» اشاره کرد که تنها 17 سال سن دارد و اولین تجربه کارگردانی‌اش را برای ورود به جشنواره داشت. همچنین کار حامد محسنی با عنوان «عینهو شب که سیاس» همراه کار من «نقطه صفر مغزی» به جشنواره فجر معرفی شد.به نظر می رسد که حامد محسنی نیز مشابه من امسال با کار قوی‌تری در جشنواره حضور پیدا کرده است و این روند رو به رشد در مورد بسیاری از موضوعات فنی و محتوایی در تئاتر استان مشاهده می‌شود؛ که نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی دیده می‌شود تا این روند رو به رشد در تئاتر استان حفظ شود و سرعتش هم بیشتر شود.

وی در مورد مشکلات تئاتر استان افزود: اهالی تئاتر در تعداد اتاق محدودی که برای تئاتر وجود دارد مدام در حال تمرین هستند و می‌توان اذعان کرد که مشکل ما به لحاظ کارکردن و بازیگری و این جور مسائل نیست و عمده مشکلات موجود را می‌توان به مشکلات سخت افزاری تعمیم داد چرا که مشکل تعداد محدود اتاق تمرین گاهی اوقات به قدری اهمیت پیدا می‌کند که اهالی تئاتر نمی‌توانند تمرین کنند منتهی نکته‌ای که وجود دارد این است که برای شکل گیری یک تئاتر منسجم این زمان تمرین بسیار کم است.

شفیعی مقدم با اشاره به اینکه سالن تئاتر ما، سالن تخصصی تئاتر نیست، افزود: هیچ کدام از سالن‌های موجود در فرهنگسرای امام خمینی تخصصی نیستند و ما بیشتربا کمبود فضا مواجه هستیم.

وی افزود: ما در استان گیشه تئاتر نداریم و این مورد باعث می‌شود که مخاطبان خیلی با تئاتر استان آشنا نباشند. به جز برخی از هنرمندان که عمدتا کارهای کودک روی صحنه می‌برند عملا کارهای ما مخاطب چندانی ندارد و مشکل هممربوط به سخت افزار هست چرا که تبلیغات ما، تبلیغات خیلی ضعیفی است و در سطح شهر بنری نداریم که منحصرا در اختیار تئاتر استان باشد و همین مشکلات باعث می‌شود که تئاتر استان آن گونه که باید دیده نشود. وقتی کارهای ما تداوم نداشته باشد این اتفاق برای مردم شهرمان نمی‌افتد که به نوعی با کارمان آشنا شوند و حضور پیدا کنند و کارها را ببینند. مبلغی که معمولا برای کارها تعیین می‌شود عمدتا بالاتر از 20 هزار تومان نیست که در قیاس با این وضعیت اقتصادی مبلغ بالایی است

این کارگردان خاطرنشان کرد: تئاتر استان به لحاظ محتوایی و هنری پتانسیل بالایی دارد  به طوری که تعدادی از دوستان در دانشگاه‌های خوب کشور در حال تحصیل در حوزه تئاتر هستند منتهی چون حمایتی از تئاتر استان صورت نمی‌گیرد عزیزان ترجیح می‌دهند در این زمینه کار نکنند. دوستان پس از به صحنه بردن چندین کار ترجیح می‌دهند که دیگر کار نکنند و بروند به تحقیق و کارهای دیگرشان بپردازند.

وی ادامه داد: زهرا خسروی که امسال داوری جشنواره را برعهده داشتند اصالتا زنجانی هستند و این اولین باری بود که در استان به عنوان یک تئاتری حضور پیدا کردند و داوری جشنواره را برعهده داشتند و ما می‌توانیم از نیروهای این چنینی بیشتر استفاده کنیم.

وی افزود: در زمینه نمایشنامه‌نویسی در استان زنجان کارگاهی نداریم در حالیکه خانم خسروی تخصصشان در این رابطه است و نیازی نیست ما تهران برویم و با هزینه‌های بالا از کارگاه‌های آنجا استفاده کنیم چرا که ظرفیتها و پتانسیلهای این چنینی داریم منتهی به این افراد بها داده نمی‌شود که من مشکل اصلی را در عدم حمایتها از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌بینم.

شفیعی مقدم «در پاسخ به اینکه آیا مخاطب تئاتر استان مخاطب حرفه‌ای است؟» خاطرنشان کرد: از آنجایی که نتوانستیم تعدد اجرایی در تئاتر استان ایجاد کنیم و منویی تئاتری برای مخاطب تئاتر زنجان فراهم کنیم؛ و عمدتا ماهی یک بار اجرای تئاتر را بر روی صحنه تئاتر داریم که اغلب هم کار کودک است و مخاطب ما با منویی سر وکار ندارد که از میان آن حق انتخاب داشته باشند که این امر نیز علت اصلی‌اش به مشکلات سخت افزاری برمی‌گردد؛ از همین رو است که نتوانستیم تماشاچیان خود را تربیت کنیم و عملا تماشاچیان حرفه‌ای و نیمه حرفی ما همان اهالی تئاتر هستند که دائما درگیر کار هستند و بخشی از این هم برمی‌گردد به خود هنرمندان که در این مورد موفق عمل نکرده‌اند.

وی افزود: جشنواره‌ها در واقع برای این هستند که هنرمند به واسطه آن جایگاه خود را بشناسد و تنها به گرفتن جایزه اکتفا نکند و مغرور نباشد و برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر بیشتر تلاش بکنند. اگر امروز کار ما و یا حامد محسنی برود و در تئاتر فجر انتخاب بشود در واقع این به پای تئاتر استان نوشته می‌شود و نشان دهنده پتانسیل استان است و نگاه مسئولان تئاتر کشور را به استان معطوف‌تر می‌کند تا حمایت‌های خود را نسبت به تئاتراستان بیشتر کنند و این وضعیت به نوعی به نفع تئاتر استان خواهد بود ولی متاسفانه گاها دیده می‌شود که تئاتر استان دچار جشنواره زدگی می‌شود و فقط جشنواره تا جشنواره متنی پیدا می‌کنیم و در زمان کم تمرین می‌کنیم و آن را ارائه می‌دهیم که باعث می‌شود کیفیت برخی از کارهای جشنواره آن طور که باید و شاید نیست در صورتی که ما بایستی در طول سال کار بکنیم و چند تئاتر را به روی صحنه ببریم و کار را به تماشاچی ارائه بدهیم و نقاط ضعف و قدرت کار خود را بشناسیم و سپس از بین این چند کار یک کار را انتخاب کنیم و آن را به جشنواره ارائه بدهیم و آن زمان است که می‌توان اذعان کرد که کارهای تئاتر ما قوت بیشتری دارند.

وی افزود: نقطه صفر مغزی پیش از این یک بار به روی صحنه رفته است اما اگر فرصتی باشد ما بار دیگر آن را به روی صحنه خواهیم برد  ضمن اینکه در اکران دفعه اول از برخی از دوستان ناملایمتی دیدیم ولی اکران دوم را امیدوارانه‌تر پیش می‌برم و خواهشی که دارم این است مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که تا این جای قضیه به ما لطف داشتند و حمایت می‌کردند منتهی درخواستی که دارم این است که نگاهشان را به تئاتر استان معطوف‌تر کنند و اگر جدی‌تر به مساله تئاتر استان نگاه کنند طی سال‌های آینده اتفاق‌های بهتری در تئاتر استان می‌افتد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره تئاتر زنجاننقطه صفر مغزیمتین شفیعی مقدم
sedayezanjannews.ir/nx1394


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»