کد خبر: 1398
1398/09/12 - 13:19


صدای زنجان تاثیر قطعی یک هفته‌ای اینترنت و خسارت وارده به کسب‌وکارهای مجازی را بررسی می‌کند

شوک میلیون دلاری

صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین: این تصمیم ثابت کرد که فضای امن اقتصادی در کشور وجود ندارد/ رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان: قطعی یکباره اینترنت قابل توجیه نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- صاحبان کسب‌وکارهای مجازی که از قطعی یک هفته‌ای اینترنت ناراضی هستند، با تاکید بر اینکه تصمیم مسئولان برای حفظ امنیت ملی کشور را محترم می‌شمارند، معتقدند: قطعی ناگهانی اینترنت ثابت کرد که صاحبان کسب و کار آنلاین در فضای امن اقتصادی فعالیت نمی‌کنند.

گسترش نفوذ اینترنت و فضای مجازی در اقتصاد ایران، فضای گسترده‌ای را برای راه‌اندازی و فعالیت کسب و کارهای خرد فراهم کرده، کسب‌وکارهایی که با سرمایه‌ای محدود در فضایی وسیع به فروش محصولات خود مشغول هستند و در سال‌های گذشته، سهم خود از اقتصاد ایران را بیشتر کرده‌اند. اتفاقاتی که در روزهای گذشته تعدادی از شهرهای ایران را فراگرفت، سبب تصمیم شورای عالی امنیت ملی در محدود کردن دسترسی به فضای مجازی شد که همین امر، فضای فعالیت بسیاری از کسب و کارهای مجازی را به خطر انداخت.

از نخستین دقایق بامداد روز جمعه ۲۴ آبان، دولت با ابلاغ مصوبه شورای همکاری‌های اقتصادی سه قوه، اعلام کرد که نرخ بنزین تغییر می‌کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قیمت بنزین سهمیه‌بندی شده در هر لیتر هزار و 500 تومان و قیمت بنزین آزاد 3 هزار تومان تعیین شد. حافظه تاریخی جامعه ایران که در پس هر بار افزایش قیمت بنزین با گرانی در سایر کالاها مواجه شده از یک‌سو و فشاری که اقشار مختلف جامعه از تحریم‌های امریکا تحمل کرده‌اند و مشکلات اقتصادی ناشی از آن از سوی دیگر، سبب شد این بار نیز مردم نسبت به آینده اقتصادی خود پس از تغییر در قیمت بنزین ابراز نگرانی کنند.

طرح شبکه ملی اطلاعات که از سال‌ها قبل بحث آن مطرح بود، به دنبال قطعی اینترنت بار دیگر به بحث اصلی در این حوزه بدل و برخی مردم نگران‌ شدند که نهایی شدن فعالیت این شبکه به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نت است، موضوعی که وزیر ارتباطات آن را با قاطعیت رد کرد.

به گزارش رسانه‌ها محمدجواد آذری‌جهرمی زیان قطعی اینترنت به مردم و کشور را رد نکرد اما گفت: اگر زیرساخت شبکه ملی اطلاعات نبود خدمات ابری داخلی نداشتیم و بسیاری از زیرساخت‌های مهم دیگر امروز، شاید 2 میلیون راننده تاکسی اینترنتی و مردم در عذابی بزرگ و مشکل بودند، بانک‌ها مختل بودند و بسیاری مباحث دیگر.

با وجود برنامه‌ریزی‌هایی که برای حفظ شبکه بانکی و خدمت‌رسانی در ایام قطعی اینترنت انجام گرفت بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند این تصمیم در وضعیت شغلی و حتی کارهای شخصی و روزمره آنان تاثیر منفی گذاشت.

فضای امن اقتصادی؛ تقاضای مردم

یکی از برنامه‌نویسان کامپیوتر در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به تعطیلی واحد خود و فرستادن دو کارمند به مرخصی اجباری تصریح کرد: روزانه 600  هزار تومان ضرر کردم و اگر تا 10 روز اینترنت وصل نمی‌شد باید از صفر شروع می‌کردم.

رضا با بیان اینکه قطعی ناگهانی اینترنت ثابت کرد که صاحبان کسب و کار آنلاین در فضای امن اقتصادی فعالیت نمی‌کنند، از مسئولان خواست تا در مواقع بحرانی و اضطراری برنامه‌ای تدوین کنند که هم بتوانند امنیت ملی را حفظ کنند هم با فضای امن اقتصادی را برای مردم فراهم کنند.

این شهروند اینترنت را جزو جدایی‌ناپذیر یک برنامه‌نویس دانست و عنوان کرد: جستجوی اینترنتی در کار برنامه‌نویسی از ملزومات است و فعالان این حوزه از بستر اینترنت برای حل مشکل خود اقدام می‌کنند. با زمان‌بر شدن این جریان و تداوم قطعی اینترنت در چند روز کاری، متاسفانه برای برنامه نویسان کل کشور از جمله من مشکلات عدیده‌ای پیش آورد و عملا برنامه‌نویسی را برای ما مختل و زندگی و شغل ما را در این شرایط حساس اقتصادی با تنش مواجه کرد.

تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های اینترنت ملی

مسئول یکی از کافی‌نت‌های شهر زنجان نیز با بیان اینکه سرور عمده سایت‌‌ها خارج از ایران بوده در نتیجه برای تمدید سرورها نیاز به اینترنت است، عنوان کرد: اگر قطعی اینترنت ادامه‌دار باشد، سرورها به علت عدم پرداخت هزینه قطع می‌شود در نتیجه تلاش چندین ساله صاحبان این کسب و کار به فنا می‌رود، این موضوع باید از این پس مورد توجه مسئولان کشور باشد.

احمدی قطع اینترنت بین‌الملل با وجود اینترانت را بلامانع و اتفاقا به نفع کشور دانست و گفت: در کشور ضروری است تا زیر ساخت‌های اینترنت ملی را بهبود بخشیم و بعد برای همیشه دسترسی به اینترنت بین الملل را محدود کنیم، متاسفانه در قطعی یک هفته‌ای اینترنت مشخص شد هنوز اینترنت ملی به معنای واقعی نداریم، در کل 15 تا 20 سایت که به صورت نصفه و نیمه کار می‌کنند اسمش اینترنت ملی نیست!

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) با بیان اینکه قطعی یکباره اینترنت قابل توجیه نیست و بهتر بود مسئولان با ارائه سازوکاری دقیق نسبت به کنترل اوضاع کشور اقدام کنند، گفت: از دیدگاه اقتصادی عرض می‌کنم، متاسفانه افراد شاغل در بورس‌های بین‌المللی و کسانی که می‌توانستند طی یک هفته قطعی اینترنت معاملات خود را با قیمت مطلوب انجام دهند دچار زیان‌های چندین میلیون دلاری شدند که جبران آن در سال‌های آتی به همین آسانی‌ها نیست.

افشین آشوری که معتقد است برای برآورد دقیق میزان خسارت وارده به پیکره اقتصاد کشور در پی قطعی یک هفته‌ای اینترنت باید منتظر نتایج بررسی‌های ارگان‌های مربوطه باشیم، عنوان کرد: با تصمیم امنیتی که اتخاذ شد کاری نداریم، در این مبحث نمی‌توان نظری داد شاید از دید مسئولان حوزه امنیت ملی، قطعی اینترنت بهترین تصمیم بود.

زیان میلیون دلاری

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) با بیان اینکه قطعی یکباره اینترنت قابل توجیه نیست و بهتر بود مسئولان با ارائه سازوکاری دقیق نسبت به کنترل اوضاع کشور اقدام کنند، گفت: از دیدگاه اقتصادی عرض می‌کنم، متاسفانه افراد شاغل در بورس‌های بین‌المللی و کسانی که می‌توانستند طی یک هفته قطعی اینترنت معاملات خود را با قیمت مطلوب انجام دهند دچار زیان‌های چندین ده میلیون دلاری شدند که جبران آن در سال‌های آتی به همین آسانی‌ها نیست.

آشوری ادامه داد: به نظر من زیانی که صاحبان کسب‌وکارها با قطعی یک هفته‌ای اینترنت متحمل شدند جبران‌ناپذیر است، رقم قطعی برای میزان خسارت‌ها نمی‌توان داد این آمار بسته به میزان سرمایه‌گذاری در هر یک از این کسب‌وکارها متفاوت است.

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان با بیان اینکه قطعی دیتای تلفن‌های همراه می‌توانست بهترین را باشد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسئولان در مواقع بحرانی سرویس اینترنتی ویژه برای صاحبان کسب و کار و فعالان اقتصادی در نظر گیرند.

نقص در تنها موتور جستجوگر کشور

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به تصمیم روسیه در راه‌اندازی اینترنت ملی و حمایت از صاحبان کسب و کار ابراز کرد: طی قطعی یک هفته‌ای اینترنت در کشور مشخص شد که کشور نیازمند موتور جستجوگر قوی به زبان فارسی است، در این مدت موتورجستجوگر«پارسی جو» بسیار ضعیف کار کرد.

آشوری اضافه کرد: البته به لحاظ فنی نمی‌توان گفت که ارتباط ایران با جهان خارج در این مدت قطع بود، افراد از داخل کشور با اپلیکیشن «بله» می‌توانستند با نفر دومی در خارج از کشور در ارتباط باشد.

صدای زنجان به منظور نشر تاثیرات منفی قطعی اینترنت بر فضای کسب و کارهای آنلاین و مجازی در روزنامه با اعضای هیئت علمی دانشگاه تماس برقرار کرد اما آنان ترجیح دادند هیچ اظهارنظری نکنند. البته یکی از مدرسان دانشگاه که نخواست نامش منتشر شود عنوان کرد: در هیچ شرایطی نباید دسترسی اعضای هیئت علمی در محل کار به اینترنت قطع شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقطعی اینترنتکسب و کارهای اینترنتیعضو هیئت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور
sedayezanjannews.ir/nx1398


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»