کد خبر: 1449
1398/10/03 - 9:52


معاون آموزش سوادآموزی مدیرکل‌ آموزش و پرورش استان مطرح کرد:

راه ورود بی‌سوادی بسته شد

فتحی با اشاره به اینکه نرخ باسوادی در استان زنجان ۹۵.۱ درصد است، خاطرنشان کرد: ابهر و خرم‌دره با ۹۷.۴ و خرم‌دره با ۹۷ درصد بالاترین نرخ باسوادی استان و ماهنشان با ۸۷.۵ درصد پایین‌ترین نرخ باسوادی را به خود اختصاص داده است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- فرحناز فتحی، معاون آموزش سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در 7 دی سال 58 با فرمان تاریخی خود قدم در راهی گذاشتن که ما امروز پیام آور صلح، علم و دانش در جهان هستیم، گفت: یک تا هفت دی به عنوان هفته «سواد‌آموزی» نامگذاری شده است تا جلوه‌ای از حسنات پیام تاریخی امام خمینی را به منصه ظهور برسانیم.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده سواد تاثیرات مستقیمی بر روی زندگی افراد دارد و یکی از مهم ترین گام‌هایی که به نظر می‌رسد انقلاب اسلامی برای تمام مردم ایران برداشته است و به فرمان حضرت امام (ره) تجلی پیدا کرده است حوزه سواد است طبق آخرین اطلاعاتی که ثبت شده است بزرگسالانی که سواد را می‌آموزند بسیاری از شاخصه‌های زندگی‌شان تغییر می‌کند و امید به زندگی و بهداشت و عزت نفس و اعتماد به نفس افزایش می‌یابد و بهداشت بیشتر و آسیب اجتماعی کمتر می‌شود‌ و طی تحقیقی که توسط یونسکو انجام گرفته است تمام این موارد اثبات می‌شود.

فتحی خاطرنشان کرد:‌ پیش از سال ۹۰ دروس به صورت مقدماتی و تکمیلی به متقاضیان ارائه می‌شد که پس از سال 90 و با تغییر سیاست‌گذاری‌ها در سطح کلان، دوروس در سه سطح شامل دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم دوره‌های سه‌گانه سوادآموزی است. در دوره سواد آموزی سعی در تلاش جذب افراد بی‌سواد است و در دوره انتقال افرادی که مدرک سوم ابتدایی را دارند و یا دوره‌های تکمیلی نهضت را خوانده‌اند آموزش داده می‌شود. همچنین در طی دوره تحکیم افرادی که سوم ابتدایی خوانده‌اند اما تمایلی برای ادامه تحصیل ندارند. یکی از وظایف ما در سوادآموزی این است که افرادی که تحصیل کردند تا مقطعی اجازه بازگشت به بی‌سوادی را ندهیم و ما برای آنها دوره‌هایی را تعریف می‌کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در دوره تحکیم دوره‌های کتابخوانی برگزار می‌شود که باعث می‌شود این سواد آموزی تثبیت شود و بازگشت به بی سوادی نداشته باشیم. ضمن اینکه مجموع این دوره‌ها است که باعث می شود تا به مرور بی‌سوادی در جامعه کاهش پیدا کند.

فتحی تصریح کرد: در سال‌جاری در استان برای دوره‌های سوادآموزی در زنجان ۵۳۱۲ نفر ظرفیت در نظر گرفته شده که از این تعداد ۲۲۰۰ نفر در دوره سوادآموزی، ۱۸۱۲ نفر در دوره تحکیم سواد و ۱۳۰۵ نفر در دوره انتقال در نظر گرفته شده است که ما برش استانی می‌دهیم و بر حسب ظرفیت‌ها مشخص می‌کنیم که هر شهرستان چه میزاناز این افراد را در بر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند که سوادآموزی به یک جریان‌سازی فرهنگی تبدیل شود و در کنار سوادآموزی سایر مهارت‌ها هم آموزش داده شود، گفت: سازمان یک تدبیری در این جهت سنجیده و مراکز محلی یادگیری را در استان‌ها تعریف کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: گسترش مراکز یادگیری یکی از اهداف معاونت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان و مهارت‌آموزی اولویت این مراکز است. در حال حاضر چهار مرکز یادگیری در استان زنجان وجود دارد که دو مرکز در زنجان، یک مرکز در ابهر و یک مرکز در خدابنده دایر است.

وی گفت: آموزش چندبعدی در مراکز یادگیری پیگیری شده و مراکز مورد استقبال سوادآموزان است. سوادآموزی یک موضوع فردی، بخشی و استانی و ملی نبوده بلکه یک موضوع بین‌المللی است‌ و میزان سوادآموزی در هر کشور، در روابط با سایر کشورها و جایگاه کشور در سطح بین‌المللی را مشخص می‌کند. نرخ با سوادی از نرخ آموزشی به نرخ سیاسی تبدیل می‌شود و در بعد جهانی اهمیت پیدا می‌کند.

این مسئول اظهار کرد: جامعه هدف سوادآموزی در ایران گروه ۱۰ تا ۴۹ سال است و با تلاش اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان مبادی ورودی بی‌سوادی در استان زنجان مسدود شده است که در این بین، اولویت سوادآموزی با آموزش اولیا بی‌سواد است و اولیای باسواد به لحاظ کارایی برای دانش‌آموزان توان آن‌ها را بالا می‌برد.

فتحی با اشاره به اینکه نرخ باسوادی در استان زنجان ۹۵.۱ درصد است، خاطرنشان کرد: ابهر و خرم‌دره با ۹۷.۴ و خرم‌دره با ۹۷ درصد بالاترین نرخ باسوادی استان و ماهنشان با ۸۷.۵ درصد پایین‌ترین نرخ باسوادی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری سال 95، افزود: تعداد 12 هزار و 655 نفر از بی‌سوادان بین سنین 45 تا 49 سال قرار داشتند که امروز این تعداد ازافراد از رنج سنی ما برای سوادآموزی خارج شده اند و باید از عدد بی سوادان استان کم شود.

فتحی در خصوص جشن ریشه‌کنی بی‌سوادی که بنا بود تا سال 1400 اتفاق بیفتد، افزود: وضعیت استان  در این زمینه تقریبا وضعیت قابل قبولی است و استان به ریشه‌کنی بی‌سوادی نزدیک شده است. اما باید قبول کنیم که در این مسیر مشکلاتی نظیر مهاجرت، مسائل فرهنگی و سیاسی داریم که گاها این‌ موضوع را به تعویق می‌اندازد که در خصوص جشن ریشه کنی بی‌سوادی نیز بی شک اگر جامعه مخاطب ما تنها 10 تا 49 سال باشند، قدم‌های خوبی را تا سال 1400 می‌توانیم برداریم. اما مهاجرت‌های موجود در استان و عوامل دیگری که دراین حوزه مشکل‌آفرین هستند باعث می‌شود که ما به طور متقن نتوانیم بگوییم که بی سوادی تا سال 1400ریشه‌کن خواهد شد؛ هرچند خود معتقدم که یک نفر بی‌سواد هم برازنده استان نیست و باید در این زمینه نهایت تلاش خود را بکنیم. ضمن اینکه اگر ما حتی یک نفر بی‌سواد هم در سطح کشور نداشته باشیم؛ باز هم این نهضت همچنان ادامه دارد  و مهارت آموزی را در رویه کاری خود قرار خواهد داد.

معاون آموزش سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش زنجان با اشاره به اینکه باید سواد را سوادآموزان در تثبیت کنیم که بازگشت به بی‌سوادی نداشته باشیم، گفتپ: همچنان که به سمت ریشه‌کنی بی‌سوادی حرکت می‌کنیم بایستی به سمت تعمیق سواد نیز حرکت و در این جهت گام برداریم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمعاون آموزش سوادآموزی آموزش و پرورش زنجانفرحناز فتحیسوادآموزی
sedayezanjannews.ir/nx1449


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»