کد خبر: 15650
1404/04/21 - 8:58


صدای زنجان از تداوم رکود در بازار خودرو گزارش می‌دهد؛

دنده لج بازار خودرو با اقتصاد!

فعال بازار خودرو: عامل رکود بازار خودرو، جنگ 12 روزه نیست بلکه ناشی از عدم مدیریت کلان در اقتصاد است، بازار خودرو با برنامه‌های اقتصادی لج کرده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: بازار خودرو ایران در شرایط فعلی، درگیر رکودی سنگین است و مادامی که نرخ ارز تغییر نکند یا تحول مهمی در فضای سیاسی و مذاکراتی کشور رخ ندهد، نه افزایش قیمت کارخانه‌ای و نه تغییرات جزئی در تعرفه‌ها نمی‌توانند، موجب تحرک جدی در بازار شوند. اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت، برخی سوء‌استفاده‌های دلالی و نوسانات مقطعی دیده شود، اما چشم‌انداز کلی بازار همچنان ثبات نسبی همراه با رکود است.

بازار خودرو در ماه‌های گذشته روزهای پرابهامی را تجربه کرده است؛ بازاری که هم‌زمان با نوسانات ارزی، تغییرات در سیاست‌گذاری‌های دولتی، تحولات منطقه‌ای و رکود تقاضا، بعد از جنگ 12 روزه اسرائیل با ایران وارد مرحله‌ای تازه از بی‌ثباتی شده است هر چند اغلب فعالان بازار خودرو در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقدند اگر مدیریت کلان اقتصادی باشد تمامی بازارها از جمله اقلام خوراکی، پوشاک، مسکن و خودرو و غیره را اصولی هدایت می‌کند و حتی جنگ چند روزه نمی‌تواند باعث رکود یا گرانی خدمات و کالاها شود.

آن طور که بررسی‌های صدای زنجان نشان می‌دهد؛ درحالی‌که تورم عمومی، رشد نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید، قیمت واقعی خودرو را به‌شدت افزایش داده‌اند، اما قیمت‌گذاری دستوری، نبود شفافیت در زنجیره توزیع و تخصیص رانت در فروش کارخانه‌ای موجب شده که رکود همراه با آشفتگی در همه بخش‌های بازار به وضوح قابل مشاهده باشد.

در چنین شرایطی، نه‌تنها خریداران سردرگم هستند و منتظر کاهش احتمالی قیمت‌، بلکه خودروسازان نیز با زیان‌های سنگین، کاهش نقدینگی روبه‌رو هستند.

شاهد تداوم سیاست‌های نادرست در عرصه تولید و عرضه خودرو هستیم

البته احسان یکی از فعالان بازار خودرو به صدای زنجان می‌گوید: وجود صف خرید برای  برخی خودروهای داخلی و مونتاژی نشانه‌ای از تداوم سیاست‌های نادرست در عرصه تولید و عرضه است.

او معتقد است که حتی واردات خودرو نیز برخلاف برخی اظهارات و وعده‌ها، هنوز نتوانسته تعادل واقعی را در بازار ایجاد کند.

بازار خودرو در هفته‌های اخیر همچنان در شرایط رکود به سر می‌برد؛ رکودی که در پی ثبات نسبی قیمت ارز و بلاتکلیفی فضای اقتصادی ناشی از وضعیت مذاکرات به وجود آمده است. البته جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونی هم به‌دلایل این موضوع افزوده شد.

بازار بلاتکلیف خودرو

علی یکی از نمایشگاه‌داران ماشین به صدای زنجان می‌گوید:هر چند جنگ اسرائیل و ایران به نفع ما تمام شد، اما  هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل کرد. بازار خودرو را می‌توان به دو بخش بازار آزاد و بازار رسمی ( قیمت کارخانه‌ای) تقسیم کرد. روند خریدوفروش در بازار آزاد راکد است، قیمت دلار هم با جنگ، ناگهان به کانال ۹۰ هزار تومان وارد شد و با اعلام آتش بس سریع به کانال ۸۰ هزار تومانی بازگشت.

با صرف‌نظر کردن از وقایع دو هفته‌ای، می‌توان گفت قیمت دلار در کانال ۸۰ هزار تومان ثابت مانده و در دو ماه اخیر خبری از خریدوفروش جدی نیست و نخواهد بود. این سکون، ناشی از انتظار خریداران برای کاهش قیمت‌ها و هم‌زمان انتظار فروشندگان برای افزایش دوباره نرخ‌ها است؛ وضعیتی که به اصطلاح بلاتکلیفی نامیده می‌شود.

فعالان بازار خودرو معتقدند: تنها در صورت کاهش معنادار قیمت ارز یا افزایش محسوس در درآمد عمومی خانوارها می‌توان انتظار تغییراتی جدی در بازار خودرو داشت.

عامل رکود بازار خودرو، جنگ 12 روزه نیست بلکه ناشی از عدم مدیریت کلان در اقتصاد است

البته سیدبهروز حسینی، فعال بازار خودرو نیز معتقد است: بخش عظیمی از فعالان بازار خودرو، فاقد سواد سیاسی‌اند و معاملاتشان تابع نیازهای بازار است، اینکه بازار در هر زمینه و بخشی در نظر بگیریک چون فاقد ثبات است، در حالت رکود قرار دارد. علت آن جنگ نیست و به نظرم ناشی از مدیریت اقتصادی است و اگر برنامه‌ریزان شرایط را در نظر می‌گرفتند و سرمایه‌های مردم را به بازار خودرو سوق می‌داد هیچ رکودی را در سایر بازارها از مسکن گرفته تا خودرو شاهد نمی‌شدیم.

این فعال بازار خودرو به صدای زنجان می‌گوید: معتقدم رکود یا عدم رکود در بازار مسکن و عدم توان خرید کالای اساسی و ضروری توسط مردم، افزایش اجاره بهای مغازه‌ها و سایر در وضعیت بازار خودرو تاثیر دارد به طور مثال اگر ساخت و ساز دارای رونق باشد، مصالح موجود است، نیروی کار شاغل در این بخش نیز وضعیت معیشت و اقتصادی مناسبی دارد و در وهله نخست نیاز ضروری خانواده (پوشاک و خوراک) را تامین کرده و سپس خرید خودرو یا ارتقای مدل خودرو را جزو برنامه‌هایش می‌داند و به این ترتیب بازار خودرو در تمامی زمینه‌ها از جمله تعمیر، خرید و فروش برای ارتقای مدل و نوع آن نیز فعال می‌شود.

گفتنی است که به علت وضعیت اقتصادی نامطلوب تعدادی از کارگران تعدیل‌شده واحدهای تولیدی بیکار شده و به سمت دلالی حوزه خرید و فروش خودرو می‌روند از این رو چرخه این بازار دچار اختلال می‌شود.

بهروز حسینی فعال بازار خودرو به صدای زنجان می‌گوید: برای بهبود بازار خودرو نیازمند مدیریت کلان اقتصادی در تمامی بازارها هستیم، متاسفانه خودرو به جای اینکه کالای مصرفی باشد به علت وضعیت اقتصادی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است، انگار که بازار خودرو نیز با اقتصاد سر ناسازگاری دارد و رفته است روی دنده لج! به نظرم وقتی مدیر اقتصادی داشته باشیم بازار خودرو نباید وضعیت رکود فعلی را تجربه کند. وقتی بازار کار رونق داشته باشد، هزینه‌ و درآمد شرکت‌ها در حد مطلوب باشد، قطعا در درآمد نیروهای شاغل تاثیرگذار است وقتی وضعیت اشتغال مناسب باشد قطعا دلالی در سایر بازارها به حداقل‌ترین میزان خود می‌رسد و به مراتب مشکلات این بازارها کاهش می‌یابد.

حسینی عنوان می‌کند: باید قبول کنیم که وضعیت نامتعارف بازار خودرو گاها به اقتصاد ارتباطی ندارد، بلکه تعدادی از افراد بیکارشده دلال عامل افزایش چند میلیونی خودرو شده‌اند، جالب اینجاست در این بازار کاذب مصرف‌کننده واقعی وجود ندارد! اگر مدیریت کلان اقتصادی وجود داشت نباید وضعیت اقتصادی به اینجا می‌رسید.

این فعال بازار خودرو می‌گوید: قطعه‌سازان متبحر و خوبی داریم که در خانه‌هایشان و زیرزمین‌ها قطعات لازم این بازار را مونتاژ می‌کنند که به علت شرایط بد اقتصادی بیکار می‌شوند و سربار اقتصاد می‌شوند. از این رو مسئولان باید به دنبال برنامه ریزی مدون برای هدایت اقتصاد باشند.

انتهای پیام/

اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجاناتو گالریگالری خودرولیلا محمدی
sedayezanjannews.ir/nx15650


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»