کد خبر: 1676
1399/01/25 - 9:50


صدای زنجان از وضعیت بازار مرغ در این روزها گزارش می‌دهد

قیمت مرغ در آستانه بال گشودن

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان: بازار مرغ آرام است، نگران عدم تامین به موقع نهاده‌ها و کاهش جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها هستیم/ مديرعامل اتحاديه مرغداران استان: اگر سویا و ذرت به موقع به دست مرغدار نرسد، تا 2 ماه دیگر مرغی برای عرضه وجود ندارد/ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان: با عدم تامین به موقع نهاده‌ها، طی روزهای آتی شاهد افزایش تدریجی قیمت مرغ می‌شویم

پایگاه خبری صدای زنجان

این روزها که بازار مرغ تقریبا آرام گزارش می‌شود. مرغداران به دلیل افزایش بیش از دو برابری سویا و ذرت دچار مشکلات جدی شده‌اند. مديرعامل اتحاديه مرغداران استان که معتقد است خسارت وارده به مرغداران ناشی از بی‌تدبیری دولت است و ربطی به شیوع کروناویروس در کشور ندارد، با اشاره به مشکلات مرغداران در خرید نهاده‌ها تاکید می‌کند: اگر امروز نهاده به دست تولیدکننده نرسد به قدرت می‌گویم تا 2 ماه دیگر مردم گوشت مرغ ندارند که مصرف کنند.

فروشندگان مرغ می‌گویند مردم به دلیل ویروس کرونا هر روز برای خرید از خانه خارج نمی‌شوند و همین موضوع باعث شده که یک روز بازار فروش خوبی داشته باشیم و شش روز دیگر تقاضا کاهش یابد، این در حالی است که عرضه و تولید مرغ نیز افزایش یافته است.

بازار آرام مرغ و تخم‌مرغ

قیمت مرغ طی روزهای گذشته، از 9 هزار و 500 شروع و تا مرز 11 هزار و 700 تومان رسیده است.

روز گذشته قیمت مرغ در کشتارگاه حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان، قیمت توزیع درب مغازه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت عرضه شده در خرده‌فروشی‌ها به طور متوسط ۱۱هزار و ۷۰۰ تومان بود.

قیمت هر شانه تخم مرغ در اسفند و ابتدای فروردین تا حدود ۲۲ هزارتومان هم پیش رفت، که صاحبنظران، صادرات را عامل این افزایش اعلام کردند ولی بر اساس مشاهدات میدانی در حال حاضر قیمت تخم مرغ کاهش یافته و هر شانه ۳۰ تایی حدودا ۲۰  تا ۲۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سیدناصر رمضانلو، رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه مرغ در این روزها بسته به وضعیت بازار و وجود مشتری و شرایط جوی دچار نوسانات شدیدی شده است، عنوان می‌کند: قیمت مرغ در 23 فروردین‌ماه به حدود 11 هزار تا 11 هزار و 500 تومان رسید، قیمت تخم‌مرغ نیز که طی روزهای گذشته افزایش یافته بود فروکش کرد و به قیمت حدود 10 هزار و 500 تومان رسید.

رمضانلو با اشاره به اقدامات خرید و ذخیره‌سازی لاشه مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام معتقد است: با اقدامات انجام گرفته، طی روزهای آتی هیچ نگرانی در بازار و تامین نیاز مصرف در رابطه با مرغ وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان با اشاره به افزایش چندین برابری نهاده‌های دام و طیور نظیر سویا و ذرت و جوجه یک‌روزه تصریح می‌کند: جوجه یک‌روزه که قیمت آن تا 5 هزار تومان بالا رفته بود به قیمت یک هزار تومان رسید اما مرغداران همچنان در تامین سویا و ذرت به قیمت منطقی مشکل جدی دارند که اگر به موقع این مشکل رفع نشود نتیجه آن کاهش میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها می‌شود.

مشکلات در تامین نهاده‌های طیور

بر اساس اظهارات مسئولان مربوطه، 230 واحد مرغ گوشتی با جوجه‌ریزی ماهانه 2 میلیون و 700 هزار قطعه، 25 واحد مرغ تخم‌گذار، 22 واحد مرغ مادر بعلاوه بوقلمون شمالغرب کشور در استان فعال هستند که به نهاده‌های دامی وابسته‌اند.

این نهاده‌ها از طریق بندر امام به دست مرغداران استان می‌رسد. هم‌اکنون قیمت هر کیلو سویا از 2 هزار و 700 تومان با احتساب هزینه حمل به حدود 3 هزار و 700 تا 4 هزار تومان و قیمت ذرت از یک هزار و 600 تومان به 2 هزار و 400 تا 2 هزار و 500 تومان رسیده است.

جای خالی نظارت

محمدجعفر حصاری، مديرعامل اتحاديه مرغداران استان با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های موردنیاز بخش طیور معتقد است اگر این بخش متولی داشت و سیستم نظارتی بیش‌تر از این‌ها تن به کار می‌داد، نهاده‌های دامی به قیمت منطقی و به شیوه اصولی دست تولیدکننده‌ها قرار می‌گرفت.

حصاری با اشاره به افزایش دو برابری قیمت نهاده‌ها برای تولیدکننده در آستانه عید نوروز ( 20 اسفند تا 25 فروردین‌ماه) تاکید می‌کند: این مشکل همه ساله وجود دارد، دولت نیز از آن اطلاع دارد اما تا به امروز کاری نکرده است.

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان با بیان اینکه تا حدود چهار روز پیش قیمت مرغ زنده در زنجان برای مصرف‌کننده 6 هزار تومان بود، اضافه کرد: قرار بود مرغ زنده به قیمت 8 هزار و 550 تومان از تولیدکننده خریداری شود اما روی حرف‌شان نماندند و قیمت 6 هزار تومان را برای آن اعلام کردند، هیچ‌کس هم مشکل ما را پیگیری نکرد.

خسارت میلیاردی به صنعت طیور استان

حصاری با بیان اینکه تولیدکننده یک روز باید به نفع مصرف‌کننده و روز دیگر به نفع دولت کوتاه می‌آید، عنوان می‌کند: مگر گناه تولیدکننده چیست که همه انتظار دارند فقط او کنار بیاید؟ طبق برآوردهای انجام گرفته میزان خسارت وارده به مرغداری‌های سطح کشور در بازه زمانی اسفندماه 98 تاکنون حدود چندین هزار میلیارد تومان بوده است. استان نیز 200 میلیون تومان در این دوره زیان کرده که این میزان در سایر واحدها با ظرفیت بالا تا 600 میلیون تومان هم برآورد می‌شود.

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان که معتقد است خسارت وارده به مرغداران ناشی از بی‌تدبیری دولت است و ربطی به شیوع کروناویروس در کشور ندارد، با اشاره به مشکلات مرغداران در خرید نهاده‌ها تاکید می‌کند: اگر امروز نهاده به دست تولیدکننده نرسد به قدرت می‌گویم تا 2 ماه دیگر مردم گوشت مرغ ندارند که بخواهند مصرف کنند.

حصاری با اشاره به غیبت دستگاه‌های نظارتی در چرخه تامین و توزیع نهاده‌های موردنیاز صنعت طیور عنوان می‌کند: ما نباید کرونا را بهانه کرده و با بی‌توجهی به این صنعت، تولید را متوقف کنیم.

وی با اشاره به دلسردی تولیدکنندگان فعال در صنعت پرورش طیور استان می‌گوید: برخی از این مرغداری‌ها به دلیل مشکلات موجود در این صنعت تمایلی برای ادامه کار نداشته و ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به بخش املاک هدایت کنند!

خرید و ذخیره سازی لاشه مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان

شرکت پشتیبانی از ابتدای سال تاکنون به منظور کنترل بازار، حدود 500 تن لاشه مرغ پاک شده را از مرغداران استان به قیمت 12 هزار و 700 تا 12 هزار و 900 تومان خریداری کرده است. مرغ زنده نیز طبق قرارداد منعقده با کشتارگاه و مرغدار، توسط اتحادیه مرغداران خریداری می‌شود.

مشکل در تامین سویا و کنجاله

از اواخر بهمن 98 عرضه کنجاله سویا و ذرت در سطح کشور با مشکل مواجه شده و با آغاز ایام تعطیلات نوروزی و مشکلات در حمل نقل، مشکلات مرغداران حادتر شد به طوری که تا به امروز وضعیت به روال عادی بازنگشته، حتی خریدهای قبلی مرغداران و دامداران نیز به دستشان نرسیده است.

شرکت پشتیبانی امور دام به منظور بهبود وضعیت نسبت به اختصاص سهمیه برای تامین نهاده‌های موردنیاز مرغداران اقدام کرده که سهمیه زنجان 2 هزار و 500 تن ذرت است. از دو روز پیش اقدامات مربوط به توزیع این نهاده به قیمت یک هزار و 500 تومان در دست اجرا قرار گرفته است که البته 30 درصد نیاز استان را هم تامین نمی‌کند.

بر اساس اظهارات محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان، نیاز مصرفی ماهانه استان در زمینه نهاده‌های بخش دام و طیور نزدیک 32 هزار تن است که از این میزان 16 هزار تن مربوط به ذرت و حدود 8 هزار تن مربوط به کنجاله سویا است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با عنوان اینکه امور پشتیبانی دام در بحث ذخیره استراتژیک نهاده‌ها فعالیت می‌کند و مرغداران بخش اعظمی از نهاده‌های موردنیاز به میزان 70 تا 80 درصد خود را از طریق بخش خصوصی تهیه می‌کنند، می‌گوید: با توجه به مشکلات جدی مرغداران سرتاسر کشور، ضروری است نهاده‌های طیور در اسرع وقت به دست مرغداران برسد، البته در این زمینه، معاونت امور تولیدات دامی و معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری‌های مربوطه را در دستور کار قرار داده‌اند.

صادقی میزان نیاز مصرفی روزانه استان به مرغ گرم را به طور متوسط 50 تن اعلام کرده و اضافه می‌کند: نیاز مصرفی سالانه استان در حوزه گوشت سفید (مرغ و بوقلمون) 29 هزار تن است.

وی با اشاره به تولید سالانه 52 هزار تن گوشت مرغ و بوقلمون در استان ادامه می‌دهد: با این اوصاف 40 درصد تولیدات استان مازاد مصرف بوده و برای عرضه به بازار استان‌های تهران و البرز صادر می‌شود.

افت جوجه‌ریزی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان به افت میزان جوجه‌ریزی در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل که ناشی از مشکلات در حوزه تامین نهاده طیور از جمله سویا و ذرت است اشاره می‌کند و معتقد است: جوجه یک روزه که تا دی ماه سال 98 به قیمت 5 هزار تومان رسیده بود، در حال حاضر مرغدار آن را به قیمت 500 تومان هم نمی‌خرد زیرا نهاده‌ای برای تامین نیاز غذایی آن ندارد.

خیز تدریجی قیمت مرغ گرم

صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان: اگر مشکلات مرغداران تا 1.5 ماه آتی حل نشود باید شاهد افزایش تدریجی قیمت مرغ باشیم. میزان جوجه‌ریزی در واحدهای کل کشور به علت مشکل در تامین نهاده‌های طیور کاهش یافته است.


صدای زنجانبازار مرغقیمت نهاده های مرغجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1676


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»