کد خبر: 1695
1399/01/30 - 8:55


صدای زنجان از وضعیت بازار اقلام ضروری در ماه مبارک رمضان گزارش می‌دهد:

سیاه و سفیدِ بازار رمضان

رئیس اتحادیه قنادان زنجان: شکر نداریم!/ رئیس اتحادیه خواربارفروشان استان: پیش‌بینی افزایش 12 درصدی قیمت حبوبات در بازار/ رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ فروشان و ماهی فروشان زنجان: از شرایط راضی هستیم/ قصابی‌ها: با عرضه دام بازار گوشت قرمز دچار نوسان نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

ماه مبارک رمضان از آن دست مناسبت‌های ویژه‌ای است که بنابر تجارب کسب شده از شرایط اقتصادی حاکم بر استان و بازار، در روز‌ها و هفته‌های پایانی منتهی به حلول ماه مبارک رمضان، نوسانات قیمتی و افزایش نرخ برخی از اقلام و محصولات اساسی مورد نیاز مردم به اشکال گوناگون خود را نشان می‌دهد.

به گزارش روزنامه صدای زنجان چند روز پیش عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگویی اعلام کرد که طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان از ۳۰ فروردین تا سوم خرداد در سراسر کشور با مشارکت کلیه حوزه‌های مرتبط از جمله تعزیرات حکومتی، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و اتاق‌های اصناف، کنترل و نظارت بر بازار به صورت هماهنگ اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در حقیقت استمرار طرح نظارتی نوروز برای تهیه و تأمین کالاهای اساسی است، اظهار کرد: در این طرح کلیه کالاهای اساسی مایحتاج روزانه شهروندان مانند گوشت، تخم مرغ، برنج ، روغن، شکر و نظایر آن بیش از نیاز کشور تدارک و در انبار و سردخانه‌های استان‌ها ذخیره‌سازی شده است.

به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در کشور ۵۰ هزار تن برنج هندی با قیمت کیلویی حداکثر 8 هزار تومان، به همین میزان شکر با قیمت کیلویی حداکثر 5 هزار و 900  تومان، ۲۵ هزار تن مرغ منجمد با قیمت کیلویی حداکثر ۱۲ هزار تومان، بیش از ۱۵ هزار تن گوشت قرمز منجمد با قیمت مصوب کیلویی حداکثر ۴۲ هزار تومان، ۵۰ هزار تن روغن خام برای تولید انواع روغن نباتی در سقف قیمت مصوب و ۱۰۰ هزار تن انواع خرمای مضافتی و کبکاب که با توجه به نوع، کیفیت، وزن بسته‌بندی و سایر مشخصه‌های آن توسط کارگروه تنظیم بازار استان قیمت‌گذاری می‌شود، برای ماه رمضان عرضه می‌گردد.

بازار مرغ و تخم‌مرغ

 بررسی‌های میدانی از بازار اقلام اساسی حاکی از کاهش سرانه مصرف مرغ در زنجان به علت تعطیلی رستوران‌ها، لغو سفر و قرنطینه خانگی ناشی از شیوع کرونا است که طی یک هفته جاری بین قیمت 9 هزار و 500 تا 11 هزار و 700 تومان نوسان شدیدی را سپری کرد. البته فروشندگان مرغ گرم معتقدند اگر اقدامات دولت ظرف چند روز آینده به افزایش نرخ مرغ کمک ‌کند، مشکلی در حوزه عرضه و قیمت این کالای ضروری در ماه رمضان به وجود نمی‌آید.

سیدناصر رمضانلو، رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ فروشان و ماهی‌فروشان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه بازار مرغ طی ماه مبارک رمضان هیچ کمبودی احساس نمی‌شود، عنوان می‌کند: با توجه به وضعیت آرام بازار، تصور نمی‌کنیم قیمت هر کیلو گوشت مرغ گرم از 11 هزار و 500 تومان تجاوز کند.

رمضانلو با اشاره به کشش بالای بازار مرغ در آستانه ورود به ماه رمضان تاکید می‌کند: میزان مصرف در روزهای کرونایی تا حدودی کاهش یافت اما همچنان مصرف‌کننده برای تامین نیاز خود به فروشگاه‌های عرضه‌کننده این کالا مراجعه می‌کردند.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ فروشان و ماهی فروشان زنجان با اشاره به ذخیره‌سازی لاشه مرغ پاک شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان با هدف تنظیم بازار بعلاوه عرضه مرغ گرم تازه، وضعیت بازار تخم‌مرغ را هم مطلوب دانسته و می‌گوید: هم اکنون هر شانه تخم‌مرغ به قیمت حدود 21 تا 22 هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

گوشت قرمز

هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۱۰۰ هزار تا 110 هزار تومان به مغازه‌دار و با احتساب ۱۰ درصد سود معادل ۱۱۰ هزار تا 120 هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

یکی از قصابی‌های خیابان امام (ره) در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به قیمت 44 تا 46 هزار تومانی هر کیلو دام زنده که نسبت به هفته قبل تفاوت محسوسی نکرده است، پیش‌بینی می‌کند که با توجه به عرضه دام به بازار و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها به علت کرونا، بازار گوشت قرمز در آستانه ماه رمضان دچار نوسان نشود.

احتمال افزایش قیمت برنج

در بازار هر کیلو لوبیا چیتی 11 هزار و 900 تا 12 هزار تومان، لوبیا قرمز 9 هزار تا 9 هزار و 900 تومان، لوبیا چیتی بسته‌بندی شده 900 گرمی به طور متوسط به قیمت 27 هزار و 900 تومان، لوبیا چشم بلبلی بسته بندی شده 900 گرمی 26 هزار و 600 تومان، لوبیا قرمز 900 گرمی 17 هزار و 900 تومان و برنج هاشمی معطر اعلاء 10 کیلویی به طور متوسط 270 هزار تا 274 هزار و 500 تومان، برنج هندی محسن 10 کیلویی دانه بلند 103 هزار تومان عرضه می‌شود.

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربارفروشان استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به برگزاری جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار و تمهیدات مسئولان جهت توزیع اقلام ضروری ماه رمضان نظیر گوشت قرمز، شکر، مرغ، روغن، برنج عنوان می‌کند: روغن حدود 200 تن، شکر حدود 600 تن، برنج بیش از 600 تن در انبارهای استان ذخیره شده و مشکلی در زمینه کالای اساسی مردم وجود ندارد. به احتمال قوی این اقلام طی هفته جاری توزیع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قیمت اقلام ضروری که توسط دولت در بازار توزیع می‌شود به هیچ عنوان متاثر از کروناویروس نبوده و افزایشی در آن وجود ندارد، می‌گوید: احتمال اینکه برنج دولتی تحت تاثیر برنج وادراتی قرار گیرد وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود در ماه رمضان بسته به نوع برنج در هر کیلو 200 تا یک هزار و 500 تومان افزایش داشته باشد.

افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت حبوبات

رئیس اتحادیه خواربارفروشان استان با اشاره به افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت حبوبات می‌گوید: احتمالا در اثر بازگشایی بازار و افزایش تقاضا، شاهد افزایش قیمت حبوبات در بازار باشیم. امیدواریم با مدیریت صحیح بازرسان مربوطه مردم نیز در تامین این اقلام دچار مشکل نشوند.

علی‌محمدی قیمت‌گذاری اقلام ضروری را وظیفه مسئولان ستاد تنظیم بازار اعلام کرده و می‌گوید: بازار زنجان در حوزه موادشوینده و بهداشتی و محصولات سلولزی قیمت ثابتی را دارد. عمده این محصولات در سال 98 تولید شده‌اند و اگر هم محصولی در سال جاری تولید شده باشد، فعلا قیمت آن افزایش آنچنانی نداشته است، ما معتقدیم هر گونه افزایش قیمت در حوزه موادشوینده و بهداشتی در سال جاری نیز در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده اتفاق می‌افتد.

افزایش 20 درصدی قیمت تن ماهی

وی با اشاره به احتمال افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت تن ماهی به علت وارداتی بودن محصول اولیه آن تصریح می‌کند: در حال حاضر محصول جدیدی از تن ماهی وارد بازار نشده است.

رئیس اتحادیه خواربارفروشان استان به کاهش مصرف خرما به علت کروناویروس اشاره می‌کند که به احتمال قوی قیمت آن چندان تفاوتی را تجربه نمی‌کند.

افت قیمت سیب‌زمینی و پیاز

در حال حاضر هر کیلو پیاز به قیمت 2 هزار تا 3 هزار و 500 تومان و سیب زمینی ۳ هزار تا 5 هزار تومان در میدان میوه و تره بار زنجان عرضه می‌شود که نشان از افت چشمگیر این اقلام دارد.

هر کیلو سیب زرد نیز به طور متوسط به قیمت 8 هزار تا 11 هزار تومان و پرتقال به قیمت 8 هزار و 500 تومان در بازار عرضه می‌شود.

لیموترش 40 هزار تومانی

لیموترش نیز در خرده‌فروشی به قیمت 32 تا 40 هزار تومان به فروش می‌رسد البته رضا، یکی از فروشندگان این کالا در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است دلالان باعث و بانی افزایش قیمت این محصول هستند. او می‌گوید: قیمت تمام شده لیموترش به طور متوسط 7 تا 8 هزار تومان است اما دلالان با سوء استفاده از اوضاع کرونایی کشور و بهره بردن از انتشار مطالبی در فضاهای مجازی مبنی بر تاثیر مصرف لیموترش در تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از کروناویروس، سبب افزایش قیمت‌های غیرمنطقی شده‌اند.

بازرسی وارد شود

سیدمرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه و تره بار در گفت‌وگو با صدای زنجان اشاره به قیمت 10 هزار تومانی سیب زرد و قیمت 30 تا 35 هزار تومانی قیمت لیموترش در میدان میوه و تره بار زنجان تاکید می‌کند: قیمت انواع میوه در خرده فروشی‌ها بسیار بالاست که بازرسی استان باید این مراکز عرضه را کنترل کند.

هاشمی با اشاره به کاهش قیمت سیب زمینی و پیاز نیز می‌گوید: در حال حاضر هر کیلو پیاز به قیمت 2 هزار تا 3 هزار و 500 تومان و سیب زمینی ۳ هزار تا 5 هزار تومان در میدان میوه و تره بار زنجان عرضه می‌شود.

قنادی‌ها را دریابید!

در شرایط فعلی کشور و درگیری جامعه با ویروس کرونا محدویت‌هایی در فعالیت برخی از واحدهای صنفی وجود دارد که طبیعتاً به دلیل جلوگیری از گسترش این ویروس پیش‌بینی شده است. موضوع عرضه انواع مختلف مواد غذایی نیز متناسب با این محدودیت‌ها و در چهارچوب‌های مشخص شده در پروتکل های ابلاغی ستاد مبارزه با کرونا است. به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور، حداکثر قیمت این اقلام توسط کمیسیون نظارت هر استان تعیین شده و به زودی در سامانه قیمت بارگذاری می‌شود.

در بین کسب و کارها، صنف قنادی بیش‌ترین خسارت را پس از شیوع کروناویروس متحمل شده و حتی بسیاری از کارفرمایان تصمیم به تعدیل نیروهای خود دارند.

به گفته رئیس اتحادیه قنادان زنجان، 135 واحد در این شهر فعالیت می‌کنند که از دی‌ماه سال 98 تا کنون نتوانسته‌اند شکر موردنیاز صنف خود را که حواله آن توسط سازمان صمت استان صادر شده است را تهیه کنند.

رسول محمدی، رئیس اتحادیه قنادان در این باره به صدای زنجان می‌گوید: از دی‌ماه سال 98 تا کنون شکر موردنیاز واحدهای قنادی شهرستان زنجان تامین نشده است. البته در این زمینه مسئولان سازمان صمت استان نهایت همراهی با ما را داشته و شکر موردنیاز قنادی‌ها را تامین کرده‌اند. حواله شکر مورد نیاز صنف قنادی مربوط به دی‌ماه تا پایان اسفندماه سال 98 نیز از سوی سازمان صمت استان صادر شده است. ما برای تامین شکر مورد نیاز تا یک هفته در تهران ماندیم اما دست خالی برگشتیم، حتی علت عدم تامین شکر را هم مسئولان مرکز به ما نگفتند.

محمدی با اشاره به قرارگرفتن در آستانه ورود به ماه رمضان و تقاضای مردم برای مصرف زولبیا و بامیه تاکید می‌کند: هم‌اکنون موجودی شکر135 واحد قنادی شهر زنجان برای تهیه زولبیا و بامیه، صفر است. حتی شکر به قیمت هر کیلو 7 هزار تومان نیز در بازار پیدا نمی‌شود!

وی با بیان اینکه در بین کسب و کارها، صنف قنادی بیش‌ترین خسارت را پس از شیوع کروناویروس متحمل شده است به فعالیت حدود یک هزار و 350 نفر در واحدهای قنادی اشاره می‌کند که کارفرمایان آن‌ها به ناچار باید 600 نفر از آن‌ها را تعدیل کند.

رئیس اتحادیه قنادان زنجان با تاکید بر اینکه اگر شکر موردنیاز قنادی‌های در اسرع وقت تامین نشود، این واحدها در ماه رمضان دچار مشکل جدی می‌شوند ابراز امیدواری می‌کند تا مسئولان ذیربط کشوری نسبت به تامین شکر موردنیاز صنف قنادان زنجان اقدام کنند.


صدای زنجانبازار ماه رمضان زنجانبازار زنجانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1695


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»