کد خبر: 17
1396/04/11 - 19:46


در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شد:

نیاز به برندسازی داریم

صدای زنجان- استاندار زنجان روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به سهم یک درصدی استان از شرکتهای دانش بنیان کشور، اظهارکرد: کارهای خوبی توسط دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در زمینه توسعه شرکت های دانش بینان انجام شده است، اما انتظارات از این دانشگاه بالاست

پایگاه خبری صدای زنجان

در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شد:

نیاز به برندسازی داریم

تلاش برای صادرات کالاهای استان به نام زنجان

صدای زنجان- استاندار زنجان روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به سهم یک درصدی استان از شرکتهای دانش بنیان کشور، اظهارکرد: کارهای خوبی توسط دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در زمینه توسعه شرکت های دانش بینان انجام شده است، اما انتظارات از این دانشگاه بالاست، چرا که هنوز استان زنجان به سهم خود از شرکت ها دانش بنیان دست پیدا نکرده، همچنین انتظار می رفت امروز گزارشی در رابطه با جزئیات و مشخصه های شرکت های دانش بنیان استان در این جلسه ارائه میشد  تا آشنایی بهتری از این شرکت ها به وجود می امد.

اسداله درویش امیری با تایید سخنان رئیس صنعت معدن و تجارت استان مبنی بر بکارگیری دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در واحدهای تولیدی و صنعتی، خاطرنشان کرد: یقیناٌ دستاوردهایی که در بخش دانش بنیان به وجود آمده است باید در جایی عملیاتی شود و از این دستاوردها، بهترین بهره برداری ها صورت بگیرد که بخش های صنعتی، معدنی و تولیدی و کشاورزی برای این مهم مناسب هستند.

نماینده عالی دولت در استان ساختمان پارک علم و فناوری زنجان را نامناسب دانست و تصریح کرد: تاٌسیس یک ساختمان مناسب می تواند کمک بیشتری به افزایش فعالیت های پارک علم و فناوری داشته باشد، در این راستا مجوزهای لازم صادر شده و انتظار می رود پیگیری های ضروری برای تاٌسیس ساختمان و استقرار پارک علم و فناوری با سرعت بیشتری انجام شود.

استاندار با تاٌکید بر اینکه در هیچ کدام از خوشه های استان برندسازی صورت نگرفته است، ادامه داد: سه خوشه فرش، چاقو و کفش در استان فعالیت دارد که هر کدام به طریقی کالاهای خود را به نام استان دیگری به عرضه می رسانند، هر کسی که در این مسیر سمتی دارد موظف است در راستای صادرات محصولات استان با نام و شناسنامه زنجان، تلاش کند. 

وی با اشاره به سابقه نیم قرنی صنعت کفش در هیدج، افزود: یقیناٌ دلایل و مشکلاتی وجود دارد که بعد از گذشت چند دهه، هنوز برندی در صنعت کفش هیدج وجود ندارد، می بایست مسئولین مربوطه با شناسایی این مشکلات، مسیر را برای برندسازی تولیدکنندگان هیدجی هموار سازند.

درویش امیری به تشکیل یک کارگروه ویژه جهت برندسازی و کار در زمینه صادرات محصولات با نام و شناسنامه زنجان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 90 درصد جهیزیه عروسان ایرانی با چاقو و ساتور آلمانی و چینی تکمیل می شوند در حالی که استان زنجان در زمینه چاقوسازی شهرت دارد، مطمعناٌ برخی از کالاهای استان توان رقابت با کالاهای دسته سه چینی را دارد و باید برای تحقق این مهم تلاش کرد.

وی با اشاره به سهم استان از ایجاد اشتغال در حوزه های مختلف، اظهار کرد:  ۳۵۴ هزار شغل در بخش صنعت و معدن، ۶۹ هزار شغل در حوزه کشاورزی، ۳۷ هزار شغل در بخش خدمات و ۹۰ هزار شغل در بخش فناوری اطلاعات کشور به عنوان سهم استان از بخش های مختلف پیش بینی شده است، لذا انتظار می رود سهم استان زنجان در هر بخش مشخص شده و به دستگاه های متولی ابلاغ شود و از این طریق در پایان سال، عملکرد هر حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد.

استاندار زنجان ادامه داد: از مجموع 833 مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در سال 95 ، 87 درصد مصوبه ها عملیاتی شده و 13 درصد دیگر نیز در حال اجرا هستند.

توجه به ظرفیت آی‌تی

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز در این نشست با تأکید بر دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های اقتصادی گفت: زنجان ظرفیت ایجاد شغل در حوزه آی‌تی را دارد.

شهرام طهماسبی اظهار کرد: برنامه اشتغال فراگیر سال 96 به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ و ایجاد 970 هزار شغل در دستگاه‌های اجرایی کشور در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: ایجاد 352 هزار شغل در بخش صنعت و معدن، 60 هزار شغل در بخش کشاورزی و 38 هزار و 500 شغل  در بخش ساختمان هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به هدف گذاری ایجاد 90 هزار شغل نیز در بخش فناوری اطلاعات  ابراز کرد: با شکل گرفتن زیر ساخت‌های این بخش که بخش جدیدی است و با بهره‌گیری از ابزارهای الکترونیکی قابلیت توسعه این بخش افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: حوزه فناوری اطلاعات بخش جدیدی در ایجاد اشتغال با توجه به ظرفیت‌های استان زنجان است و می‌تواند برای جوانان حوزه جذابی در اشتغالزایی باشد.

طهماسبی با بیان اینکه در طرح‌های حمایتی نیز ایجاد 97 هزار شغل هدف‌گذاری کرده‌اند, عنوان کرد: شغل‌های ایجاد شده در این بخش که شامل بنیاد شهید، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و سازمان بسیج می‌شود در راستای توانمندسازی نیروهایی است که از حوزه اشتغال خارج بوده‌اند.

وی با بیان اینکه واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی باید در راستای هدف‌های اقتصاد مقاومتی باشد، عنوان کرد: واگذاری 3 هزار پروژه عمرانی و ملی اعم از نیمه تمام و خاتمه یافته در دستو کار دولت قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با انتقاد از اینکه کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان تنها در راستای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان عمل کرده است، گفت: همه فعالیت‌های اقتصادی در استان باید دانش‌بنیان شوند.

توجه به مشکلات شرکت‌ها دانش‌بنیان

در ادامه این جلسه، رئیس اتاق بازرگانی زنجان نیز تصریح کرد: لازم است مشکلات شرکت‌‌های دانش‌بنیان، علل کمبود تعداد این شرکت‌ها در کشور و استان شناسایی و بر اساس قانون مصوب در این راستا به مشکلات این شرکت‌ها رسیدگی شود.

غلامحسین جمیلی خاطرنشان کرد: در دنیا ۹۰ درصد شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان با تعطیلی مواجه می‌شوند پس در این شرایط نباید در وهله نخست انتظار بالایی از این شرکت‌ها داشته باشیم، ولی باید به لحاظ عددی به تعداد این شرکت‌ها توجه لازم را داشته باشیم تا در ادامه حداقل 10 درصد از این شرکت‌ها بتوانند فعالیت اقتصادی خودشان را حفظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های موجود دانش‌بنیان در استان فعالیت خاص اقتصادی ندارند و تنها دارای مجوز هستند که با این مجوز از امتیازات خاص آن برخوردار می‌شوند و عملا عملکرد مناسبی ندارند.

روزنامه صدای زنجان، استانداری زنجان، ستاد اقتصاد مقاومتی، شرکت‌های دانش‌بنیان

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx17


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»