کد خبر: 1712
1399/02/02 - 11:15


گزارشی از احتمال معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در زنجان

جوجه‌های ناکام

جوجه‌کُشی به زنجان نرسید/ مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان: نهاده را احتکار کردند

پایگاه خبری صدای زنجان

چند روز پیش بود که خبر معدوم‌سازی جوجه‌های‌ یک روزه در فضای مجازی و رسانه‌ها تیتر شد، هر چند برخی این اقدام را موضوع درون سازمانی برای تنظیم بازار عنوان می‌کردند اما مرغداران ناتوانی در عدم تأمین غذای جوجه‌های یک روزه را دلیل نابودی تولیداتشان دانسته و از طرفی مدیرعامل اتحادیه مرغداران عامل نبود نهاده در بازار را احتکار می‌داند و تأکید بر ورود مستقیم نهادهای نظارتی دارد.

به گزارش روزنامه صدای زنجان هر چند فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی از معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه متعلق به زنجان نبوده و به گفته مسئولان هیچ جوجه یک روزه‌ای در استان معدوم‌سازی نشده است ولی از تبعات ناشی از این بحران خلاصی ندارد چرا که موج کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ به ویژه با نزدیک شدن به ماه رمضان سفره‌های زنجانی‌ها را نیز درگیر می‌کند.

در حالی کاهش قیمت جوجه و نبود نهاده و احتکار که در نتیجه آن معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه اتفاق افتاد که «حصاری» آن را نتیجه در خواب بودن نهادهای نظارتی می‌داند ولی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت بر این باور است که این ماجرا هیچ ارتباطی به صمت نداشته و تمام مسئولیت آن بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام و جهاد کشاورزی است.

جعفر حصاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان در واکنش به معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه بر این باور است که وقتی مرغدار توان تأمین غذای جوجه را نداشته باشد مجبور به معدوم‌سازی است، در کشور نهاده برای جوجه وجود ندارد اگر مسئولی جایی را سراغ دارد که نهاده عرضه می‌کنند بگوید برویم بخریم.

این مسئول در توضیح احتکار نهاده‌ها گفت: « در جواب مدیرعامل شرکت پشتیبانی کشور که همه جا اعلام می‌کند ما از نظر نهاده مشکلی نداریم باید گفت بله ولی در انبارها احتکار شده، در حال حاضر چند صد هزار تن نهاده در انبار وجود دارد. سوال اینجاست چه میزان نهاده در اختیار مرغداران قرار داده است؟ ما ماهیانه 30 هزار تن نهاده نیاز داریم. اگر می‌گویید مشکلی در تأمین غذای جوجه‌ها  نداریم بیایید 30 هزار تن را در اختیار مرغداران قرار دهید تا این مشکلات برطرف شود.»

پیگیری نه، فقط عمل

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان از اداره کل بازرسی، دادگستری و اطلاعات استان و استاندار خواست تا در این موضوع ورود کنند و خاطرنشان کرد: ما بارها مشکلات را به مسئولان ارائه دادیم ولی هر بار می‌گویند پیگیریم در حالی که این پیگیری به درد مرغدار نمی‌خورد و باید اقدام عملی انجام شود.

وی با اشاره به افت قیمت محسوس جوجه‌ها و کم‌کاری نهادهای نظارتی در این بخش خاطرنشان کرد: همان جوجه‌ای که دو ماه پیش 5 هزار تومان خریداری می‌شد در حال حاضر 500 تومان شده است، این نتیجه نظارت نهادهای ناظری است که ادعای رصد بازار را دارند.

روزهای وحشتناک مرغداران

 حصاری با تأکید بر این‌که مرغداران علاوه بر جوجه‌های یک روزه در تأمین غذای مرغ‌ها نیز با مشکل مواجهند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرغداری‌ها پس از تعطیلات عید وحشتناک‌ترین روزهای خود را به علت کمبود نهاده سپری می‌کنند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر به دلیل نبود خریدار و نهاده جوجه‌ریزی نیز انجام نمی‌شود، بیان کرد: در صورتی که نهاده تأمین نشود وضعیت بحرانی‌تر شده و ورشکستگی صنعت مرغداری استان را باید شاهد باشیم.

بازرس اتحادیه سراسری مرغداران کشور با بیان این مطلب که ما هشدارهای لازم را به مسئولان دادیم، گفت: در حال حاضر 250 واحد گوشتی درگیر معضل کمبود نهاده هستند و ادامه‌دار بودن وضعیت فعلی ورشکستگی‌ این واحدها را در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تبعات این وضعیت شامل حال مردم و تولیدکنندگان شده و تنها کسی که در وضعیت آسیب نمی‌بیند مسئولان هستند، در حال حاضر وزارتخانه‌های درگیر در این موضوع هیچ برنامه‌ای ندارند.

صعود قیمت، خواب مسئولان

این مسئول به افزایش بیش از دو برابری قیمت نهاده‌ها در بازار اشاره داشته و تصریح کرد: ذرت هزار و 350 تومانی در حال حاضر کیلویی 2 هزار و 700 تومان عرضه می‌شود، سویا 2 هزار 400 تومان نیز 5 هزار تومان است.

وی با طرح این سوال که نهاده‌های موجود در بازار آزاد از کجا تأمین می‌شود؟ ادامه داد: نهادهای نظارتی خوابند که این وضعیت در بازار حاکم شده است.

حصاری با اشاره به این‌که در سه ماهه پایان سال گذشته که مرغداری‌ها 4 هزار تن به مردم با قیمت مصوب گوشت دادند الان انتظار حمایت دارند، بیان کرد: آن مسئولانی که آن زمان بالا سر مرغداری‌ها بودند الان کجا هستند؟

وی در پاسخ به این سوال که عنوان می‌شود معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه یک تصمیم درون سازمانی برای تنظیم بازار بوده است، افزود: بازار مصرف با توجه به آغاز ماه رمضان و نیز فصل تابستان هنوز اشباع نشده است و در صورت تأمین نهاده امکان تولید وجود دارد. مگر یک تولیدکننده در صورت وجود نهاده راضی می‌شود تولید خود را معدوم کند؟

خطر نابودی

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان وضعیت فعلی و اقدامات مسئولان را مغایر با شعار سال دانست و یادآور شد: در حال حاضر تولید در خطر نابودی قرار دارد تا چه رسد به این‌که جهش تولید داشته باشیم. ما تولیدکننده‌ایم و در بدترین وضعیت در تلاش برای رساندن تولیدات خود به مصرف‌کننده هستیم و کاری هم با سیاست نداریم ولی مگر چقدر می‌توانیم زیان بدهیم؟

از آنجایی که بخش قابل توجهی از نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها وارداتی بوده و مرغداران از نبود نهاده ناله می‌کنند که امیرعلی مسیبی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت مسئول پیگیری این موضوع را شرکت پشتیبانی امور دام دانسته و می‌گوید این موضوع هیچ ربطی به سازمان صمت ندارد.

ربطی به ما دارد

وی در پاسخ به این سوال که مرغداران بر این باورند به دلیل وجود مافیا نهاده‌هایی که از کشورهای دیگر وارد می‌شود به دست این تولیدکنندگان نمی‌رسد، آیا سازمان صمت وظیفه‌ای در ورود به این موضوع و بررسی و کنترل آن دارد یا خیر، افزود: سازمان صمت وظیفه‌ای در این زمینه ندارد و مجموع مباحث و مشکلات پیش آمده برای مرغداران مربوط به جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام است ولی ما در جلسه تنظیم بازار شرکت پشتیبانی را مکلف کردیم به هر طریقی کمک‌های لازم را به مرغداران ارائه کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت با تأکید بر این‌که دغدغه ما این است که مرغداران را به حال خود رها نکنیم، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام مکلف است به نمایندگی از مرغداران سهمیه نهاده‌ آن‌ها را با لابی‌گری و روش‌های مختلف تأمین کرده و در اختیار مرغداران قرار دهد چرا که مرغدار با دغدغه‌هایی که دارد نمی‌تواند برای تأمین نهاده تا بندرعباس برود.

وی با اشاره به مشکل تأمین نهاده به واردات دو سوم نهاده مورد نیاز اشاره کرد و یادآور شد: با بروز هرگونه مشکل برای واردات، مرغداران تمامی استان‌ها درگیر شده و با کمبود نهاده مواجه می‌شوند.

مسیبی به عادی جلوه دادن کشتار جوجه‌های یک روزه از سوی برخی مسئولان اشاره کرد و گفت: برخی فاجعه کشتار جوجه‌های یک روزه را عادی جلوه داده و این‌گونه عنوان می‌کنند که طبق روال هر ساله این معدوم‌سازی هم در زمان وفور و یا کمبود نهاده‌ها انجام می‌شد و دلیل آن هم خروس بودن این جوجه‌هاست.

این مسئول ادامه داد: فاجعه اینجاست که مرغداری‌ها در زمان جوجه‌ریزی بخش قابل توجهی از جوجه‌های خروس را معدوم می‌کنند در حالی که باید به سمت استفاده از تکنولوژی‌هایی حرکت کنند که در ابتدا قبل از جوجه‌کشی، خروس و یا مرغ بودن قابل تشخیص باشد تا مجبور نباشد پس از جوجه‌کشی میلیون‌ها جوجه خروس را معدوم کنند.

افزایش قیمت مرغ گرم

افزایش قیمت مرغ به عنوان یکی از تبعات معدوم‌سازی جوجه‌ها و نیز نبود نهاده‌ مورد نیاز مرغداری‌ها یاد می‌شود موضوعی که محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به آن اشاره داشته و افزود: در صورت عدم برطرف شدن مشکلات، 1.5 ماه آینده باید شاهد افزایش تدریجی قیمت مرغ  باشیم. البته این مهم صرفاً مختص زنجان نبوده و میزان جوجه‌ریزی در واحدهای کل کشور به علت مشکل در تأمین نهاده‌های طیور کاهش یافته است.

کاهش جوجه‌ریزی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان به افت میزان جوجه‌ریزی در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل که ناشی از مشکلات در حوزه تأمین نهاده طیور از جمله سویا و ذرت است اشاره می‌کند و معتقد است: جوجه یک روزه که تا دی ماه سال 98 به 5 هزار تومان رسیده بود، در حال حاضر مرغدار آن را به قیمت 500 تومان هم نمی‌خرد زیرا نهاده‌ای برای تأمین نیاز غذایی آن ندارد.

براساس اظهارات معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی زنجان ، نیاز مصرفی ماهانه استان در زمینه نهاده‌های بخش دام و طیور نزدیک 32 هزار تن است که از این میزان 16 هزار تن مربوط به ذرت و حدود 8 هزار تن مربوط به کنجاله سویا است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با عنوان این‌که امور پشتیبانی دام در بحث ذخیره استراتژیک نهاده‌ها فعالیت می‌کند و مرغداران بخش اعظمی از نهاده‌های موردنیاز به میزان 70 تا 80 درصد خود را از طریق بخش خصوصی تهیه می‌کنند، می‌گوید: با توجه به مشکلات جدی مرغداران سراسر کشور، ضروری است نهاده‌های طیور در اسرع وقت به دست مرغداران برسد، البته در این زمینه معاونت امور تولیدات دامی و معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری‌های مربوطه را در دستور کار قرار داده‌اند.

صادقی میزان نیاز مصرفی روزانه استان به مرغ گرم را به طور متوسط را 50 تن اعلام کرده و اضافه می‌کند: نیاز مصرفی سالانه استان در حوزه گوشت سفید (مرغ و بوقلمون) 29 هزار تن است.

وی با اشاره به تولید سالانه 52 هزار تن گوشت مرغ و بوقلمون در استان ادامه می‌دهد: با این اوصاف 40 درصد تولیدات استان مازاد مصرف بوده و برای عرضه به بازار استان‌های تهران و البرز صادر می‌شود.

تأمین نهاده مورد اورژانسی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز تأمین نهاده‌های مورد نیاز واحدهای پرورش مرغ را یک نیاز اورژانسی اعلام کرده و ترخیص نهاده‌های وارداتی به کشور را مرهمی بر زخم‌های مرغداران می‌داند.

جواد تاراسی با اعلام این خبر که  موردی از معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه در استان اتفاق نیفتاده است، ادامه داد: شیوع کرونا سبب شد تا میزان مصرف گوشت مرغ به دلیل لغو شدن مهمانی‌ها و ممنوعیت کار رستوران‌ها به شدت کاهش یابد و این در حالی است که جوجه‌ریزی انجام شده در واحدهای تولیدی متناسب با سال گذشته و حتی بیشتر از آن انجام شد.

تاراسی ادامه داد: موضوع عمده دیگری که برای مرغداران مشکل ایجاد کرده افزایش قیمت نهاده‌ها است که هزینه تولید را در این شرایط بالاتر برده است.

وی با بیان این‌که اکنون تأمین نهاده‌های مورد نیاز واحدهای پرورش مرغ یک نیاز اورژانسی است، تصریح کرد: با تسریع در ترخیص نهاده‌های وارداتی به کشور در روزهای آینده، بخشی از مشکلات در این زمینه برطرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان ابراز کرد: طی یک ماه گذشته شرکت پشتیبانی امور دام این استان نزدیک به ۷۰۰ تن گوشت مرغ از تولیدکنندگان خریداری کرد که این اقدام حمایتی در شرایطی که مرغداران با چالش‌هایی مواجه هستند، نتایجی همچون جلوگیری از کاهش بیش از اندازه و تثبیت قیمت در بازار را در پی داشت.

حال در وضعیت کنونی و نزدیک شدن به آغاز ماه مبارک رمضان باید دید نهادهای نظارتی وارد کار شده و به صورت اورژانسی نهاده‌های احتکار شده‌ای که مدیرعامل مرغداران استان به آن تأکید داشت را وارد بازار می‌کنند یا این‌که پیش‌بینی معاون جهاد کشاورزی به واقعیت تبدیل شده و باید همچنان شاهد کاهش تولید مرغداری‌ها  و به تبع آن افزایش تدریجی قیمت مرغ  در وضعیتی که قدرت خریدی برای مردم نمانده، باشیم.


صدای زنجانجوجه کشیاتحادیه مرغدارانجعفر حصاری
sedayezanjannews.ir/nx1712


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»