کد خبر: 1761
1399/02/10 - 15:25


مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در نشست خبری مطرح کرد:

توزیع نامتقارن دانش‌آموزان در استان

70 درصد دانش‌آموزان در فضای شاد فعال هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه کرونا بیشترین تاثیر را بر آموزش و پرورش داشت، اظهار کرد: در این زمینه صداوسیما ۸۴۰ دقیقه محتوای آموزشی تولید و پخش کرد.

 ابراهیم رفیعی با اشاره به اینکه ۷ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت جلسه برای پشتیبانی آموزش انجام شده است، اظهار کرد: در این زمینه ۲ هزار و ۵۰۰ معلم با آموزش و پرورش همکاری داشتند.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد دانش‌آموزان در فضای شاد فعالیت دارند، ادامه داد: ۸۸ درصد کلاس‌های درس و ۱۰۰ درصد مدارس عضو شاد هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به تشکیل کمیته ویروس کرونا برای برنامه‌ریزی برای مقابله با این ویروس تصریح کرد: ۲۳ هزار نفر آموزش مقابله با ویروس کرونا دریافت کردند، ۳۰ هزار برگ آموزش توزیع و ۳۶ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی مدارس تهیه شده است.

گرامیداشت روز معلم مجازی برگزار می‌شود

این مسئول با گرامیداشت روز معلم، اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا برنامه‌های روز معلم به صورت مجازی و در بستر فضای مجازی برگزار خواهد شد.

 رفیعی با اشاره به اینکه 35 برنامه به مناسبت روز معلم در استان برگزار خواهد شد، گفت: روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه رئیس‌جمهور به صورت ویدئو کنفرانس با معلمان استان‌ها سخن خواهد گفت. همچنین پیام تبریک استاندار و امام جمعه زنجان به صورت ضبط شده در بستر مجازی منتشر خواهد شد.

وی از تقدیر معلمان نمونه ۱۴ منطقه استان خبر داد و اظهار کرد: تلاش معلمان در ایام شیوع ویروس کرونا به فیلم تبدیل می‌شود و دلنوشته دانش‌آموزان نیز به مناسبت روز معلم منتشر خواهد شد.

شهریه درسی مدارس غیرانتفاعی بایستی پرداخت شود

وی در خصوص میزان شهریه مدارس غیرانتفاعی در دوران کرونا اظهار کرد: مدارس غیرانتفاعی سه گونه شهریه دارند که به شهریه درسی، کمک درسی و فوق‌برنامه تقسیم می‌شوند که شهریه‌های درسی این مدارس به صورت کامل پرداخت می‌شود چرا که این دانش‌آموزان بایستی مثل سایر دانش‌آموزان توسط معلمان خود آموزش داده شوند و آموزش در این مدارس قطع نشده است و از همین رو این شهریه باید پرداخت شود. اما در خصوص فعالیت‌های کمک درسی بایستی اذعان کرد که هزینه آن بخش از این فعالیتها که تا اسفندماه برگزار شده است، بایستی پرداخت شود و هزینه این فعالیتها پس از اسفندماه به دلیل اینکه تمامی فوق برنامه‌ها تعطیل شده است پرداختش یا مطالبه از سوی مدارس غیردولتی غیر قانونی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: حق‌الزحمه کارکنانی که در این مدارس در حال فعالیت هستند نیز بایستی پرداخت شود و در این خصوص تابع قوانین کار هستیم.

پرداخت هزینه سرویس مدارس برای فروردین و اردیبهشت ممنوع است

وی در خصوص تعیین‌ تکلیف هزینه سرویس مدارس، افزود: هزینه سرویس مدارس نیز تکلیفش روشن است و تا اول اسفندماه خدمات ارائه شده است و بایستی هزینه آن پرداخت شود. همچنین بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه ماده 18 ایاب و ذهاب مدارس مصوب شده است تا 50درصد هزینه سرویس ماه اسفند پرداخت شود و ماه فرودین و اردیبهشت پرداختی ممنوع است و اگر تخلفی در این زمینه باشد دستگاه‌های نظارتی ما پیگیر این مورد خواهند بود.

وی افزود: در صورت باز شدن مجدد مدارس هزینه سال آینده سرویس مدارس درهمین کارگروه مجددا برآورد و به خانواده گفته خواهد شد تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

آموزش در مناطق دور افتاده به شکل دیگری دنبال می‌شود

 این مسئول خاطرنشان کرد: در خصوص وضعیت اینترنت در مدارس بایستی گفت که برخی از روستاهای ما در مراکز دور دست به اینترنت دسترسی ندارند. پیش از این به دلیل اینکه برخی از کارهای اداری ما نیز در بستر اینترنتی انجام می‌شود؛ پیگیر این مساله بودیم و چندین جلسه در این زمینه تشکیل شده است و پوشش اینترنت در برخی از این روستاها بهبود یافت اما همچنان در بخش وسیعی از روستاهای استان مشکلات اینترنتی داریم که امکان آموزش مجازی برای آنها وجود ندارد و از همین رو کمیته‌ای با عنوان «آموزشهای مکمل مناطق روستایی» بخشی از فعالیت‌ها را به عهده می‌گیرد و به صورت فیزیکی محتوای آموزشی ارسال می‌شود و همه مناطق ملزم به این کار هستند و هزینه ویژه‌ای در این زمینه اختصاص یافته است و چاره‌ای جز این نیست و باید به سمت آموزش به شکل محتوای فیزکی اقدام کرد.

«شاد» یکی از بهترین برنامه‌هایی که آموزش و پرورش در زمینه آموزش مجازی دارد

وی در خصوص شبکه شاد افزود: در سطح کشور، رسانه‌ای وجود ندارد که 17 هزار میلیون نفر را در داخل کشور ساماندهی کند و همه این افزاد شناسنامه‌دار باشد و یک کار بسیار بزرگی در این زمینه در حال انجام است و وقتی یک معلم و دانش آموزی  از طریق شبکه شاد ورود پیدا می‌کنند کلیه اطلاعات او ثبت می‌شود. ضمن اینکه چاره‌ای جز فراهم کردن این بستر نداشتیم و بایستی آموزش‌ها را به سمت آموزش مجازی حرکت می‌دادیم هرچند این شبکه دارای ایرادهایی نیز هست.

وی با ذکر این نکته که «چه کاری در سطح کلان در کشور رخ داده است که در ابتدا ایراد نداشته باشد؟»، افزود: در ابتدا دسترسی‌ها به شبکه شاد محدود، احراز هویت‌ها با مشکل روبه‌رو بود ولی آرام آرام بخشی از این مشکلات برطرف شده است. ضمن اینکه پیش از این، آموزش مجازی در بستر نامطمئنی در حرکت بود و بسیاری از معلمان در تلگرام و واتساپ در حال فعالیت بودند که غیرقانونی بود. برنامه شاد کاملا شبیه بستر مدرسه است و مدیر و معلم بر روی محتوای ارسالی اشراف دارند و افراد در قالب این برنامه نمی‌توانند با هم چت کنند در حالی که این مساله در سایر شبکه‌ها وجود داشت و گاها باعث بی‌انظباطی‌هایی در زمان تدریس معلم انجام می‌گرفت و این جزو بهترین برنامه‌هایی است که اموزش و پرورش در این زمینه دارد.

مدیرکل آموزش و پروش استان افزود: چند نقص در زمینه بهره‌مندی از شبکه شاد وجود دارد که یکی نبود اینترنت در برخی از روستاها است که دسترسی به این شبکه را محدود می‌کند و بایستی این مشکلات را رفع کنیم و یا جایگزنی برای آن در نظر بگیریم و دیگری هزینه جانبی که به واسطه شبکه شاد به خانواده ها تحمیل می‌شود که خرید بسته‌های اینترنتی و یا برطرف کردن مشکلات سیستمی گوشی همراه که اگر این موراد برطرف شود کاملا آموزش مجازی امکان‌پذیر خواهد بود.

توزیع نامتوازن دانش آموزان در سطح استان مشکلاتی را ایجاد می‌کند

رفیعی با اشاره به اینکه توزیع جمعیت دانش آموزی در استان زنجان نامتقارن است، افزود: نزدیک به 70 درصد مدارس ما در روستاها و بالغ بر 30 درصد در شهرهاست در حالی که جمعیت دانش‌آموزی ما کاملا برعکس این موضوع است و 30 درصد جمعیت دانش‌آموزی استان در مدارس روستایی و 70 درصد آن در شهرها مشغول تحصیل هستند که این موضوع خود مشکلاتی را ایجاد می کند.

یک نوبته بودن مدارس گامی در جهت عدالت آموزشی

این مسئول با اشاره به اینکه 15 درصد به مدارس فعلی استان باید افزوده شود، که بتوانیم این مدارس را یک نوبته کنیم، گفت: البته دو نوبتی بودن مدارس لزوما عیب نیست اما اگر بخواهیم عدالت آموزشی را رعایت کنیم بایستی همه مدارس در یک نوبت و در یک زمان مشخص به دانش آموزان درس بدهند و این یک مشکل ما است.

هزینه بالای نگهداری و تجهیز مدارس روستایی

وی ادامه داد: یک مشکل دیگر ما این است که مدارس کوچک روستایی ما به طور مستمر به سرویس نگهداری نیازمند هستند. ضمن اینکه هزینه نگهداری مدارس شهری ما به مراتب کمتر از مدارس روستایی است چرا که مدارس شهری ما مدارس بزرگتری هستند و نگهداریشان کم هزینه‌تر است. در حالی که مدارس روستایی ما به دلیل کوچک بودن هزینه بیشتری را در جهت تجهیز این مدارس به آب و برق و گاز و غیره نیازمند هستند و از همین رو هزینه نگهداری آن نیز افزایش می‌یابد

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات آموزش و پرورش این است که در برخی از مدارس ما تنها 3 دانش‌آموز داریم و این موضوع اگر چه هزینه بر است اما در جهت ایجاد عدالت آموزشی بسیار لازم است.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجاناداره کل آموزش و پرورش استان زنجانشبکه اجتماعی دانش آموزیشاد
sedayezanjannews.ir/nx1761


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»