کد خبر: 4094
1399/05/27 - 10:1


صدای زنجان وضعیت «روغن نباتی جهان» یک سال پس از دستور رئیس قوه قضائیه برای حل مشکلات کارگران آن را پیگیری می‌کند؛

سکوتِ «جهان»

کارگران: اگر حرف بزنیم، اخراج می‌شویم!/ نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس: فعالیت روغن نباتی جهان صوری است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جمعی از کارگران روغن نباتی جهان در تماس با دفتر روزنامه صدای زنجان خواستار پیگیری نتایج قول‌های داده شده مسئولان در حضور رئیس قوه قضائیه پس از سفر او به استان شدند. کارگران می‌گویند به جز تقلیل زمان پرداخت حقوق آن‌ها از 7 ماه به 2 ماه، هیچ گشایشی در حوزه کارگری و بخش تولید حاصل نشده است و مسئولان به جای تمرکز کردن بر مسائل پیش روی واحد، در پی شناسایی کارگرانی هستند که برای رسیدن به حق‌شان به رسانه‌ها مراجعه کرده‌اند!

نزدیک یک سال از سفر رئیس قوه قضائیه به زنجان و دستور او برای رسیدگی به وضعیت کارگران و تولید روغن نباتی جهان می‌گذرد، با وجود اینکه قول‌های بسیاری برای بهبود وضعیت کارخانه در دو حوزه کارگری و تولید از سوی مسئولان داده شد اما کارگران مدعی‌اند تا به امروز در این واحد آب از آب تکان نخورده است و در مقابل مسئولان دستگاه‌های اجرایی گفته‌های کارگران را قبول ندارند!

کارگران روغن نباتی جهان مدعی شدند که برخلاف اظهارات مدیران اجرایی استان، اوضاع کارخانه جهان خیلی خوب نیست و مدیر این واحد برخلاف ادعاهایش در نزد مسئولان، اراده‌ای برای بهبودی شرایط ندارد!

مصاحبه ممنوع؟

یکی از کارگران که از اخراج همکارانش به علت بازگوکردن وضعیت نیروهای کار شرکت روغن نباتی جهان به رسانه‌ها خبر می‌دهد، می‌گوید: تاکنون بیش از 500 نفر از همکاران‌مان اخراج شده‌اند، مسئولان به جای اینکه علت‌یابی کنند، هم‌وغم‌شان شده مصاحبه کارگران با خبرنگاران! استانداری 3 بار دستور اخراج 5 نفر از کارگران را کتبا به مدیران شرکت اعلام کرده است. این کارگران فقط به وضعیت کاری و حقوق‌شان و نبود تولید نزد رسانه‌ها اعتراض کرده بودند. مسئولان تمرکزشان را به جای اینکه در جستجوی کارگران مصاحبه‌شونده با رسانه‌ها می‌گذاشتند صرف بهبودی شرایط کارخانه می‌کردند الان چنین وضعیتی در شرکت حاکم نبود.

تکذیب

محمدرضا آبی‌پور، سرپرست معاونت اقتصادی استاندار زنجان ضمن رد اظهارات کارگران روغن نباتی جهان مبنی بر فشار مسئولان استانداری به کارگران برای عدم انعکاس مشکلات داخل واحد و اخراج تعدادی از آنان تاکید می‌کند: همان‌طور که جذب نیرو در اختیار استانداری نیست و این شرکت بر اساس برنامه فعالیت، می‌تواند جذب نیرو داشته باشد به هیچ عنوان در اخراج و تعدیل نیروها هم نقشی ندارد. قرارداد کاری یک تعهد قانونی بین کارگر و کارفرما است و هر یک از طرفین خارج از قرارداد فعالیت کند باید توسط مرجع رسیدگی کننده مستقر در اداره کار مورد بررسی قرار گیرد.

آبی‌پور اضافه می‌کند: استانداری به هیچ عنوان فشاری بابت عدم انعکاس مشکلات داخل کارخانه نیاورده‌ است، مگر فیلتر گذاشته‌ایم؟ مگر داخل کارخانه چه خبر است که نباید خبری به بیرون درز کند؟

دستمزد کارگران از حداقلی مصوب شورای عالی کار هم بالاتر است

علی کریمی، مدیر روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز با تاکید بر اینکه بر اساس وظیفه خود از کلیه واحدها بازرسی صورت می‌گیرد، می‌گوید: کارخانه روغن نباتی جهان هر 10 روز یکبار توسط نمایندگان اداره کار بازرسی می‌شود. تا جایی که من خبر دارم فقط یک ماه حقوق معوقه دارند. در رابطه با حق شیفت نیز چیزی به ما گزارش نشده است. کارگران با حجم کم کار می‌کنند اما بیشتر از حقوق پایه هم دریافت می‌کنند. در حال حاضر دستمزد کارگران از حداقلی مصوب شورای عالی کار بسیار بالاتر است.

کارگران برای اجرای حکم به مراجع ذیربط مراجعه کنند

مدیر روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه کارگرانی که حکم قانونی را دارند می‌توانند از طریق اجرای احکام دادگستری نسبت به پیگیری حقوق خود اقدام کنند، تاکید می‌کند: هر که از این طریق پیگیری کند مشکلی وجود در رسیدن به حق و حقوق قانونی خود ندارد.

اگر کارفرمای شرکت همکاری کند، مشکلی در پرداخت 36 ماه بیمه کارگران نداریم

مسعود علیاری، مدیرکل تامین اجتماعی استان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه کارگرانی که دارای حکم اداره کار هستند باید از طریق مراجع قانونی پیگیر حقوق‌شان باشند، می‌گوید: پس از طی شدن روال، قطعا پرونده به تامین اجتماعی ارسال می‌شود. ما نیز بر اساس وظیفه مراتب را به مدیر مربوطه کارخانه جهت واریز حق بیمه کارگران اعلام می‌کنیم. اگر کارفرما همکاری کند و حق بیمه را پرداخت کند هیچ مشکلی وجود ندارد.

دستگاه قضا به گزارشات مسئولان اجرایی استان و شرکت اعتماد نکند!

با این وجود یکی از کارگران با تاکید بر اینکه بعد از حضور رئیس قوه قضائیه در زنجان و دستورات ایشان برای بهبودی شرایط و تاکید مسئولان استان برای پیگیری مشکلات، هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است، می‌گوید: در سال جاری مسئولان قضایی در کارخانه حضور یافته‌اند و با تکیه به گزارش‌های دستگاه‌هایی نظیر سازمان صمت و اداره کار، تصور می‌کنند مشکل کارگران تمام و کمال حل شده است در حالی که این گونه نیست. قبلا حقوق ما هر 7 الی 8 ماه یک واریز می‌شد الان این تعویق به یک الی 2 ماه کاهش یافته است. اما هنوز 36 ماه بیمه ما واریز نشده است، هر کدام از کارگران حکم اداره کار به مبلغ حدود 50 میلیون تومان دارند که مربوط به بازه زمانی 92 تا 97 است اما هنوز اجرا نشده است. الان این پول به درد ما  نمی‌خورد، لطفا مسئولان هم نگویند همین که در شرایط دشوار اکنونی، حقوق‌تان را دریافت می‌کنید، کافی است! ما سود 50 الی 60 میلیون پول‌مان را که در گرو صاحب کارخانه است دریافت می‌کنیم، پس منت نگذارید!

این کارگر از مسئولان دستگاه قضا درخواست دارد وضعیت کارخانه را شخصا بررسی کنند تا به واقعیت حرف‌های کارگران در رابطه با حقوق جامعه کارگری و تولید واحد دست یابند.

 تاخیر در رسیدن مواد اولیه؛ مشکل اصلی روغن نباتی جهان

اما محمدرضا آبی‌پور، سرپرست معاونت اقتصادی استاندار زنجان ضمن رد ادعاهای مطروحه در رابطه با مشکلات دستمزد و حقوق کارگران و بی‌توجهی مسئولان کارخانه به تولید می‌گوید: در وهله نخست باید بگویم به دلیل شرایط تحریم، مواد اولیه اغلب کارخانجات کشور و نه صرفا روغن نباتی جهان، با تاخیر تامین می‌شود در نتیجه این واحدها درآمدهای به‌روز ندارند. از این گذشته کرونا سبب کاهش میزان مصرف مردم شده و میزان فروش کارخانجات کاهش یافته است. این مشکلات دست به دست هم داده تا پرداخت دستمزد کارگران با تاخیر یک الی دو ماهه انجام گیرد. در نتیجه موضوع دیرکرد در حقوق کارگران، مختص کارخانه روغن نباتی جهان نیست. روغن نباتی جهان جزو واحدهایی است که با توجه به شرایطی که داشت با پیگیری قوه قضائیه، استانداری و دستگاه‌های اجرایی مجددا احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.

این مسئول تاکید می‌کند: مشکلات کارگری روغن نباتی جهان از طریق مدیرعامل و صاحب شرکت پیگیری شده است و در حال حاضر معوقات دستمزد کارگران که پیش از این 7 الی 8 ماه بود به یک الی دو ماه کاهش یافته است.

تلاش برای واردات 10 هزار تن ماده اولیه

سرپرست معاونت اقتصادی استاندار زنجان در رابطه با مشکلات کارخانه در حوزه تامین مواد اولیه تصریح می‌کند: در بررسی‌ها مشخص شد این کارخانه مشکلات 25 ساله‌ای در سیستم کوپنی داشت. پیگیری‌ها در حوزه تامین مواد اولیه توسط امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزیر معین و مسئول ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان و استاندار محترم و وزارتخانه متبوع منجر به نتیجه شده و مواد اولیه موردنیاز کارخانه در شرف ورود است که در صورت تامین آن مشکلی دیگری وجود ندارد.

آبی‌پور نیاز کارخانه به مواد اولیه را حداقل 10 هزار تن اعلام کرده و می‌گوید: در حال حاضر نیز 300 تن محصول روغن نباتی جهان آماده ورود به بازار زنجان است که بعد از سالیان سال می‌توانید شاهد برند جهان در فروشگاه‌ها باشید.

چالش روغن نباتی جهان و شرکت بازرگانی دولتی بر سر مواد اولیه

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صمت استان در این رابطه با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی در کارخانه روغن نباتی جهان وجود ندارد و بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه کارگری در زمینه دستمزد و مطالبات حل شده است، تامین مواد اولیه را مسئله اصلی شرکت می‌داند.

به گفته فغفوری در ابتدا سیاست وزارتخانه این بود که شرکت نسبت به واردات اقدام کند اما با پیگیری امیرسرتیپ حاتمی، فرمانده اقتصاد مقاومتی استان و استاندار موضوع واردات 10 هزار تن به صورت مرحله‌ای در دستور کار قرار گرفته است. در مرحله نخست یک هزار تن حواله کشیده شده و شرکت روغن نباتی جهان مبلغ 5 میلیارد تومان نقدا پرداخت کرده است اما با توجه به عدم تسویه توسط سرمایه‌گذار قبلی جهان در سیستم کوپنی که در گذشته وجود داشت، شرکت بازرگانی دولتی تاکید دارد به دلیل بدهی تسویه نشده مربوط به 25 سال پیش، 550 تن از یک هزار تن ماده اولیه در مرحله نخست را نگه داشته و قصد تحویل ان را ندارد. از سوی دیگر مسئولان کارخانه می‌گویند 3 میلیارد تومان از شرکت بازرگانی دولتی طلب دارند. مسئولان ارشد استان و متولیان نیز اقدام شرکت بازرگانی دولتی را اخلاقی نمی‌دانند. حتی از وزیر نامه گرفتیم و گفتیم این اختلاف ارتباطی به ورود فوری 10 هزار تن ماده اولیه شرکت روغن نباتی جهان ندارد و طرفین می‌توانند از طریق مراجع قضایی مسائل خود را پیگیری کنند. متاسفانه درشرایطی که همه تلاش می‌کنند تولید متوقف نشود و کارخونه تعطیل نگردد، شرکت بازرگانی دولتی همه‌چیز را مختل می‌کند.

وی که نسبت به روی پا ایستادن روغن نباتی جهان امیدوار است، به صدای زنجان می‌گوید: نمی‌دانم به دلیل برخوردهای مسئولان با وی بوده یا شاید آقای اسماعیلی (مدیر و صاحب شرکت) قصد حضوری جدی در این واحد را دارند، اما خودشان تاکید دارند اگر مواد اولیه برسد در روز بیش از 200 تن تولید انجام می‌دهد و در صورت نیاز نسبت به جذب نیرو اقدام می‌کند. او گفته حتی بعد از 12 سال حاضر می‌شود مقابل دوربین رسانه‌ها قرار بگیرد و از زحماتی که برای بهبود وضعیت کارخانه شده تشکر کند زیرا از وضعیت مطلوب کنونی کارخانه خجالت زده مسئولان و متولیان امر شده است!

اسماعیلی اصرار بر حفظ جهان دارد

رئیس سازمان صمت استان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تا چه میزان به آینده روغن نباتی جهان با مدیریت بیژن اسماعیلی خوش‌بین است، می‌گوید: به شخصه حس می‌کنم اگر مواد اولیه به موقع به دست این کارخانه برسد، کارهای مثبت و متفاوتی انجام خواهد شد. این کارخانه مستعد پیشرفت و تولید است. البته سرمایه‌گذاران خوبی برای خرید واحد هم وجود دارند اما آقای اسماعیلی اصرار به نگه داشتن شرکت دارد.

جهان با مالک فعلی روی پیشرفت را نمی‌بیند

دیگر کارگر روغن نباتی جهان در گفت‌وگو با صدای زنجان و در واکنش به اظهارات مسئولان با اشاره به ظرفیت 400 تن در روز تولید در شرکت روغن نباتی جهان تصریح می‌کند: اوضاع تولید اسفناک است چرا که چیزی به نام تولید در کارخانه روغن نباتی جهان وجود دارد. دولت در مدت زمان یاد شده روغن اولیه به میزان 2 هزار تن را تحویل داد، این روغن با توجه به ظرفیت 400تن در روز کارخانه تنها برای 5 روز کافی بود! اما ما از سال قبل تاکنون مشغول تولید هستیم هنوز هم روغن ته دیگ داریم.

وی که مدعی است مدیران کارخانه روغن‌های تولید شده را در انبار ذخیره کرده‌اند تا در زمان بازدید مسئولان و مدیران استان وانمود کنند که اوضاع کارخانه آرام است، می‌گوید: لازم به ذکر است 70 درصد تولیدات کارخانه به صورت فله‌ای به شرکت‌های تحت مدیریت بیژن اسماعیلی ارسال می‌شود. چندی پیش نیز مدیران کارخانه 30 درصد باقی مانده را به دستگاه‌های حمایتی دولتی جهت توزیع بین مددجویان تحت پوشش فروختند تا بگویند تولید داریم!

کارگران روغن نباتی جهان معتقدند با ادامه حضور مدیریت فعلی کارخانه مشکلی حل نمی‌شود. یکی از کارگران در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با تاکید بر اینکه اگر مسئولان استانی اراده کنند می‌توانند مدیر فعلی شرکت را کنار بگذارند، می‌گوید: بیژن اسماعیلی مگر مشکل سایر شرکت‌های تحت مدیریتش را حل کرده که بخواهد مشکل روغن نباتی جهان را حل کند؟ تا وقتی او در کارخانه است جهان وضعیتش تغییری نمی‌کند. آخرین تولید کارخانه در کارخانه مشخص است، اگر کسی واقعا به دنبال حل مشکل این کارخانه است، موضوع را پیگیری کند تا ببینیم چه کسی راست می‌گوید.

کاهش تدریجی نیروهای جهان

با این وجود یکی از کارگران با اشاره به استقرار تجهیزات پیشرفته در شرکت روغن نباتی جهان که در صورت بهره‌گیری از آن که در حوزه تولید و اشتغال استان و حتی کشور نقش قابل توجهی ایجاد می‌کند، می‌گوید: مدیران کارخانه آنقدر به وضعیت نیروی کار و تولید بی‌توجه هستند که 80 نیروی فعلی نیز امیدی برای ادامه کار ندارند. حدود 2 تا 3 نفر از نیروها خسته شدند و برای همیشه کارشان را ترک کردند.

استخدام نزدیکان مسئولان و مدیران استان در کارخانه روغن نباتی جهان؟

وی با اشاره به استخدام نزدیکان مسئولان اجرایی استان در شرکت روغن نباتی جهان و شرکت‌های تحت مدیریت بیژن اسماعیلی می‌گوید: شاید یکی از دلایل اصلی که مسئولان استان با وجود داشتن قدرت، نمی‌توانند بیژن اسماعیلی را مجبور به اجرای قانون کنند همین باشد!

سرپرست معاونت اقتصادی استاندار زنجان در واکنش به این اظهارات، استخدام و بکارگیری نزدیکان و اقوام مسئولان استانداری و صمت در شرکت روغن نباتی جهان را رد نمی‌کند زیرا معتقد است اگر کسی از خویشاوندان مسئولان در این شرکت یا هر شرکتی فعالیت می‌کند، دلیل بر ارتباط نامتعارف مسئول با کارخانه نیست، آن فرد دارای شخصیت حقیقی مستقل است و حق دارد طبق توانمندی که دارد کار کند.

آبی‌پور ادامه می‌دهد: آیا در نظام اداری فعلی ما نوشته شده وقتی یک نفر مسئول باشد نباید اقوام وی در ادارات و کارخانه‌ها کار کنند؟ اکر این‌گونه است بگویید تا به خویشاوندان‌مان بگوییم از تمامی ادارات و کارخانجات دست از کار کشیده و خارج شوند. این مطالب به جز اینکه در افکار عمومی مشکلی پیش آمده و خلط مبحث ایجاد می‌کند هیچ مسئله‌ای را حل نمی‌کند.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صمت استان نیز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه افراد با این اظهارات خود باید در آخرت در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند، تاکید می‌کند: «هیچ سهمی در کارخانجات و معادن ندارم، نه من و نه نزدیکانم! اگر سرمایه‌ای هم داشته باشم وارد مقوله سهامداری در این بخش‌ها نمی‌شوم. اخلاق را سرلوحه قرار داده‌ام. هر کسی هم از نزدیکانم در کارخانجات فعالیت می‌کند به دلیل توانمندی و مدرک تحصیلی‌اش بوده و ربطی به من ندارد.»

مشکل جهان لاینحل نیست

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس می‌گوید چند وقت پیش به منظور بررسی مشکلات این کارخانه با جمعی از کارگران دیدار داشته است. او در گفت‌وگو با صدای زنجان، مدیریت را تنها مشکل کارخانه روغن نباتی جهان اعلام کرده و معتقد است: این مشکل، لاینحل نیست و با کمک مدیران استان حل‌شدنی است. بنده به این موضوع ورود کرده‌ام و پیگیری و رفع مسائل مربوط به حوزه کارگری و تولید روغن نباتی جهان در دستور کارم قرار دارد.

البته بسیاری اعتقاد دارند ریشه بیشتر مشکلات کارخانه‌ها، خصوصی‌سازی‌ است و مشکلاتشان عمیق‌تر و فراتر از حقوق معوقه است. در سال‌های اخیر بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌ها به افرادی واگذار شدند که نه فقط مشکلات کارخانه‌ها را بهتر نکردند بلکه به ورشکستگی و گاه بیکاری کارگران آنها منجر شدند. برخی هم بیشتر مشکل را متوجه دولت می‌دانند به عقیده آن‌ها دولت با خصوصی‌سازی این کارخانجات خواسته از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. در حقیقت خصوصی‌سازی‌ به اشتباه تعبیر شد و نباید رهاسازی کامل شرکت‌ها از سوی دولت، بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در مدیریت این شرکت‌ها و بی‌خیالی در مورد کارگران اتفاق می‌افتاد. کارگران روغن نباتی جهان واگذاری دوباره کارخانه‌ها از بخش خصوصی به بخش دولتی را به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی خود بیان می‌کنند.

روغن نباتی جهان زیرمجموعه هلدینگ داروگر محسوب می‌شود که اواخر کار دولت دهم «به بهانه خصوصی‌سازی بنابر اصل ۴۴ قانون اساسی» از سوی سازمان اقتصادی کوثر (زیرمجموعه بنیاد مستضعفان) به بیژن اسماعیلی فروخته شد تا دور جدیدی از حیات خود را آغاز کند.

نماینده مردم زنجان و طارم هم که خصوصی‌سازی را در مشکلات فعلی کارخانه روغن نباتی جهان بی‌تاثیر نمی‌داند، می‌گوید: «موافق خصوصی‌سازی مثبت، منهای معایب آن هستم. 40 درصد خصوصی‌سازی‌ها ایراد داشته است. به بیانی دیگر طرح خوبی است اما این طرح در مرحله اجرا در دولت فعلی و قبلی دچار مشکلاتی شده است. عمده این خصوصی‌سازی‌ها یا با رانت همراه بوده و یا به افراد فاقد صلاحیت واگذار شده است. از این موارد یک یا دو مورد نیست، در تمام استان‌ها از جمله زنجان موجود است. تا زمانی که چارچوب‌ها اصلاح نشود نباید خصوصی‌سازی کلید بخورد.»

طاهری با اشاره به ظرفیت روغن نباتی جهان در اشتغالزایی تصریح می‌کند: این واحد در حال حاضر با ظرفیت پائین کار می‌کند و تقریبا تعطیل است و فعالیش هم صوری است.

نماینده مردم زنجان و طارم در رابطه با ادعای مطروحه در رابطه با عدم اراده مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برای رفع مشکلات کارخانه تاکید می‌کند: اطلاعاتم در رابطه با کارخانه و مشکلات مربوطه کامل نیست. بعید می‌دانم مسئولان نخواهند که مشکلات واحد برطرف شود.

نماینده مجلس اصلا نمی‌داند کارخانه‌ای به نام جهان در زنجان وجود دارد یا نه

با این وجود یکی از کارگران ضمن انتقاد از عدم پیگیری مشکلات کارخانه روغن نباتی جهان از سوی نماینده زنجان و طارم در مجلس می‌گوید: متاسفانه نمایندگان استان هیچ اطلاعی از کارخانه روغن نباتی جهان ندارند، حتی نمی‌دانند چنین واحدی در زنجان وجود دارد یا نه! ما انتظار داریم ایشان به صورت میدانی مشکلات را پیگیری کرده و برای بهبود وضعیت کارخانه تلاش کنند.

پیگیری‌های صدای زنجان برای روشن شدن هر چه بیشتر وضعیت روغن نباتی جهان ادامه دارد./ روزنامه صدای زنجان

 انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروغن نباتی جهانرئیس قوه قضائیهکارگران روغن جهان
sedayezanjannews.ir/nx4094


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»