کد خبر: 4154
1399/06/04 - 16:19


در نشست خبری رییس دانشگاه علمی و کاربردی استان زنجان مطرح شد؛

سال تحصیلی جدید با برگزاری کلاس‌های مجازی و حضوری

ظرفیت پذیرش دانشگاه علمی و کاربردی استان زنجان برای سال جدید بالغ بر 6هزار و 500 دانشجو است که پیش بینی می‌شود یک سوم این میزان محقق شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رییس دانشگاه علمی و کاربردی زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه از شروع سال تحصیلی جدید با برگزاری کلاس‌های مجازی و حضوری به صورت مشترک خبر داد.

مرتضی واحدپور، رییس دانشگاه علمی و کاربردی استان زنجان ضمن تسلیت ایام عزاداری سالار شهیدان و گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی استان زنجان دارای 8 مرکز فعال در استان است که از این تعداد 7 مرکز آن فعال هستند و مرکز «کالسمین»نیز با توجه به شروع سال تحصیلی جدید هنوز مشخص نیست که پذیرش دانشجو داشته باشد یا خیر.

ظرفیت پذیرش برای سال جدید بالغ بر 6هزار و 500 دانشجو است

وی ادامه داد: ظرفیت پذیرش دانشگاه علمی و کاربردی استان زنجان برای سال جدید بالغ بر 6هزار و 500 دانشجو است که پیش بینی می‌شود یک سوم این میزان محقق شود.

واحدپور با اشاره به اینکه دانشگاه علمی و کاربردی استان تنها در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می‌پذیرد، افزود: پذیرش دانشجویان جدید الورود در مقطع کاردانی از4 تا 11شهریورماه و زمان پذیرش دانشجویان جدید الورود در مقطع کارشناسی از  11تا 18شهریور ماه خواهد بود.

تعطیلی برخی از مراکز دانشگاه‌های علمی و کاربردی

وی با اشاره به تعطیلی برخی از مراکز دانشگاه علمی و کاربردی، افزود: تعطیلی‌ برخی از مراکز علمی و کاربردی بر اساس بخشنامه‌های دولتی صورت گرفته است و یکی از این مراکز دانشگاه علمی کاربردی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای واگذار شد و اکنون زیر 100 دانشجو دارد که باید فارغ‌التحصیل شوند و همچنین دانشگاه دادگستری نیز تعطیل شده است و در حال حاضر پذیرش دانشجو ندارد ولی هنوز تعدادی دانشجویان سابق آن دارند تحصیل می‌کنند تا فارغ التحصیل شوند و دیگر پذیرش نخواهند داشت.

2هزار و 707 دانشجو در حال حاضر در 88 رشته دانشگاه علمی

این مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون 2 هزار و 707 دانشجو در حال حاضر در 88 رشته دانشگاه علمی و کاربردی در 8 مرکز ما در حال تحصیل هستند و شایان ذکر است که امسال بالغ بر 14 کد رشته جدید را در این حوزه خواهیم داشت و در این رشته‌ها در سال جدید پذیرش خواهیم داشت.

شروع سال تحصیلی جدید با برگزاری کلاسهای حضوری و مجازی

واحدپور افزود: کلاس‌های تئوری را از ابتدای سال به صورت مجازی شروع کردیم و با توجه به اینکه زیر ساخت‌های لازم را نداشتیم، با این وجود تلاش کردیم و اولین کلاس مجازی خود را در اولین روز سال 99 شروع کردیم. پیش از این به صورت غیررسمی چند کلاس تشکیل شده بود ولی از فروردین ماه به صورت رسمی شروع به برگزاری کلاس‌های مجازی کردیم تا در تاریخ 17 خرداد ماه اجازه بازگشایی دانشگاه را به ما دادند و چون  تنها دو هفته تا پایان ترم فرصت داشتیم برنامه‌ریزی کردیم که از این فرصت برای برگزاری کلاس‌های دروس عملی خود بهره ببریم که کلاسهای عملی ما به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با ظرفیت کمتر دانشجویان برگزار شد و دو هفته این کلاس‌ها طول کشید و همه کلاس‌های دروس عملی بدون ایجاد مشکل خاصی و با نصف ظرفیت دو برابر بار کاری انجام دادیم.

وی در این خصوص ادامه داد: ترم گذشته ما ترکیبی از کلاس‌های حضوری و غیرحضوری را داشتیم و آزمون‌ها نیز به طور کلی به صورت مجازی برگزار شد. همین شیوه نیز تا به امروز ادامه یافته است ولی نظر براین است که دروس نظری و عملی به صورت حضوری برگزار شود.

رییس دانشگاه علمی و کابردی استان زنجان خاطرنشان کرد: در خصوص ترم جدید نیز مشابه ترم گذشته برگزار خواهیم کرد مگر اینکه از ستاد کرونا دستورالعمل جدیدی ارائه شود که تاکنون نیز در این زمینه مورد جدیدی ارائه نشده است.

کلاس‌های مجازی چه در ارائه دروس نظری و چه در دروس عملی کارایی لازم را ندارد

وی در پاسخ به سوال اینکه «آیا تحقیقی در زمینه نتیجه امتحانات این دانشگاه در ایام کرونا صورت گرفته است و اینکه در این دوران آموزش‌های مجازی باعث افت تحصیلی دانشجویان شده است یا خیر؟» اظهار کرد: تحقیق جامعی که در این زمینه نتایجی را به صورت رسمی ارائه بدهد صورت نگرفته است اما اساتید این دانشگاه می‌توانند اظهار کنند که قطعا کلاس‌های مجازی چه در ارائه دروس نظری و چه در دروس عملی کارایی لازم را ندارد. ضمن اینکه یک میزان از این مساله به انگیزه و علاقه دانشجویان به درس خواندن بستگی دارد ولی این ظرفیت وجود دارد که اگر دانشجویی بخواهد مطلبی یاد بگیرد از فضای مجازی بهره ببرد. ضمن اینکه این فضا ظرفیت این را هم برای بسیاری از دانشجویان ایجاد می‌کند که تقلب کنند و با مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته است که «سما لایو» تلاش دارد این موارد را تا میزان ممکن با ارائه سوالات به صورت تک تک و محدودیت جوابگویی به سوالات تا میزانی حل کند.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی در جامعه با یک هدف ورود کردند

رییس دانشگاه علمی و کاربردی استان زنجان با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی در جامعه با یک هدف ورود کردند و بعدها به دو قسمت مجزا تقسیم شدند، اظهار کرد: در حال حاضر هیئت امنای این دو دانشگاه در واقع یکی هستند منتهی در عمل این دو دانشگاه دو شکله شدند. یک سری ما آموزش‌های علمی و کاربردی داریم که به صورت عمومی هستند و همه با این مهارت‌ها سر و کار دارند که این بخش را به دانشگاه فنی و حرفه‌ای محول کرده‌اند و مهارت‌های اختصاصی که تنها بخشهای خاصی به آن نیاز دارند را به دانشگاه علمی و کاربردی محول کرده‌اند. مهارت‌های اختصاصی مثل صنایع «کالسمین» و «مینو» که تخصصی هستند به این دانشگاه محول شده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای تنها از این جهت با هم تفاوت دارند که دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنها مهارت‌های «عمومی» را در نظر دارد و دانشگاه‌های علمی و کاربردی در زمینه تخصصی ورود پیدا می‌کند، اظهار کرد: اگر در برخی موارد مشاهده شود که واحدی از دانشگاه‌های علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای هم مسیر حرکت می‌کنند احتمال ادغام آن وجود دارد همان طور که دانشگاه علمی و کاربردی واحد ابهر با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام شد.

افزایش 20 درصدی شهریه‌ها برای ترم جدید

واحدپور با اشاره به اینکه افزایش شهریه‌های سال جدید حداکثر 20 درصد خواهد بود، افزود:  در خصوص شهریه پایه هم با توجه به رشته، واحدها و اینکه دانشجو در کدام مرکز تحصیل می‌کند شهریه‌ها متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه در حال حاضر در حال مذاکره با بانکی در زمینه اعطای وام به دانشجویان برای پرداخت شهریه هستیم که هنوز نتیجه قطعی در این زمینه گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی یکی از بزرگترین مشکلات ما مربوط به کروناست و اینکه نمی‌توانیم کلاس‌های مورد نظر خود را با کیفیتی که مد نظر داریم برگزار کنیم، گفت: از سوی دیگر ناهماهنگی‌هایی برخی از مسئولان استانی در استان دارند یکی دیگر از دغدغه‌های ما است که این موضوع موجب بروز مشکلاتی نیز برای این دانشگاه شده که امید است شرایط بهبود یابد.

زهره میرعیسی‌خانی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلمی کاربردی زنجانرضا پیرایشدانشجویان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4154


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»