کد خبر: 4265
1399/06/23 - 10:8


صدای زنجان وضعیت آموزش در دانشگاه‌های استان با شروع سال تحصیلی جدید راپیگیری می‌کند‌؛

همچنان مجازی

نیم‌سال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانشگاه‌ها در حالی آغاز می‌شود که به دلیل شرایط کرونایی در کشور قرار است آموزش‌ها به صورت حضوری، مجازی و ترکیبی باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نیم‌سال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانشگاه‌ها در حالی آغاز می‌شود که به دلیل شرایط کرونایی در کشور قرار است آموزش‌ها به صورت حضوری، مجازی و ترکیبی باشد.

در صورت امکان کلاس‌ها حضوری برگزار شود

به گفته رئیس جمهور در جلسه ستاد کرونا در تاریخ 15 شهریور دانشگاه‌ها در شرایطی که امکان دارند باید کلاس‌ها را حضوری برگزار کنند و در شرایطی که نمی‌توانند غیرحضوری کلاس‌ها را دایر کنند. روحانی این را هم گفته است  که دانشگاه‌ها مسأله‌ای در خصوص دانشجویانی که از شهرهای دیگر می‌آیند و باید در خوابگاه‌ها بمانند، دارند که باید در این زمینه‌های طراحی‌های لازم را انجام دهند.

مبنای شروع کار فعلاً به صورت آموزش مجازی است

وزیر علوم اما در تاریخ ۱۲ شهریور ماه اعلام کرده بود که با توجه به شرایطی که کشور ما از نظر شیوع ویروس کرونا دارد مبنای شروع کار فعلاً به صورت آموزش مجازی است. او البته این را هم گفته بود که در ترم جدید در بخش‌هایی، آموزش دانشگاه‌ها حضوری می‌شود و زمان‌بندی به گونه‌ای است که تراکم دانشجو در دانشگاه‌ها کم شود و دانشجویان خوابگاهی از ظرفیت خوابگاه‌ها استفاده کنند.

تفویض اختیار به دانشگاه‌ها برای پذیرش حضوری دانشجویان

پیش از این غلامی در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرده بود که اگر بیماری کرونا کنترل شود و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و وزارت بهداشت اجازه برگزاری کلاس‌های حضوری را بدهند، دانشگاه‌ها می‌توانند به سرعت به سیستم آموزش حضوری باز گردند. وزیر علوم این را هم در ادامه گفته بود که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ترم جدید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوره‌ای برای حضور این دانشجویان در دانشگاه‌ها به منظور انجام تحقیقات و گذراندن واحدهای عملی اختصاص داده خواهد شد که البته این تصمیم‌گیری‌ها به دانشگاه‌ها واگذار شده است.

وضعیت تحصیل نودانشجویان

با توجه به تعویق تاریخ برگزاری کنکور سراسری و به دنبال آن تأخیر در اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان به دانشگاه‌ها، بحث ثبت‌نام نودانشجویان و لزوم حضور کوتاه مدت آنها در دانشگاه‌ها مطرح است. در همین رابطه، خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم گفته بود که ترجیح بر این است که در صورت امکان، دانشجویان نو ورود مدت کوتاهی را حتی اگر دو یا سه هفته باشد برای آشنایی در محیط دانشگاه حضور داشته باشند، اما این هم در صورت فراهم بودن شرایط محقق خواهد شد.

ترم جدید به صورت مجازی شروع خواهد شد

در این خصوص معاون آموزشی دانشگاه زنجان، حبیب الله زلفخانی، با اشاره به اینکه شروع سال تحصیلی ما از 29 شهریور ماه به صورت مجازی برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای واحد درسی شروع خواهد شد که انتخاب‌ واحدها در این زمینه صورت گرفته است و حذف و اضافه در حال انجام است، گفت: همچنین باید اذعان کرد که دانشجویان ارشد و دکترایی که پایان‌نامه و رساله دکترای خود را شروع کرده‌اند و واحد پایان‌نامه دارند، می‌توانند در دانشگاه حضور داشته باشند و شایان ذکر است که خوابگاه نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ظرفیت‌های کم برای آنها در نظر گرفته شده است. همچنین آزمایشگاه‌های تحقیقی که ترم گذشته تعطیل شده بود، این ترم بازخواهند بود و دانشجویان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند در آنجا حضور داشته باشند و به فعالیت خود بپردازند.

هنوز برای دانشجویان جدید‌الورود تصمیم قطعی گرفته نشده است

این مسئول با اشاره به اینکه هنوز برای دانشجویان جدید‌الورود تصمیم قطعی گرفته نشده است، گفت: نتایج نهایی کنکور سراسری اواخر مهر و یا اوایل آبان اعلام خواهد شد و تا آن زمان در مورد نحوه آموزش این بخش از دانشجویان تصمیم‌گیری خواهد شد. با توجه به اینکه دانشجویان جدید کارشناسی ما با دانشگاه و فضا و قوانین آن چندان آشنایی ندارند، تلاش بر این است که کلاس‌ها در ابتدا به صورت حضوری برگزار شوند اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که اگر بخواهیم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم بایستی برای دانشجویان غیربومی دو تا سه هفته خوابگاه در نظر بگیریم که این امر به لحاظ عملی مشکلاتی را دارد که در صدد هستیم در وهله اول این مشکلات را برطرف کنیم. از طرفی دانشگاه نمی‌خواهد موجب مسافرت دانشجویان و تجمع دانشجویان در خوابگاه بشود به همین دلیل به دنبال این هستیم که در خصوص این مشکلات راهکاری ارائه بدهیم. بنابراین در این زمینه اکنون نمی‌توان نظر قطعی داد. ضمن اینکه تصمیمات ما برای این دسته از دانشجویان، وابسته به شرایط موجود در آن مقطع زمانی خواهد بود.

عمده جلسات دفاع پایان‌نامه به صورت حضوری است

زلفخانی در خصوص نحوه دفاع دانشجویان ارشد و دکترا اظهار کرد: عمده جلسات دفاع پایان‌نامه در این دانشگاه به صورت حضوری است و اساتید راهنما و مشاورین و دانشجویان بومی مشکلی در خصوص حضور در دانشگاه ندارند اما سعی کرده‌‌ایم با اساتید راهنما و داور و دانشجویان غیربومی که بایستی مسافت طولانی برای حضور در دانشگاه طی کنند، به صورت مجازی ارتباط بگیریم تا در این زمینه مشکلی برای اساتید و دانشجویان به وجود نیاوریم. ضمن اینکه در جلسه دفاع هم اجازه حضور به دانشجویان دیگر داده نمی‌شود و تنها اساتید و دانشجو با رعایت پروتکل بهداشتی حضور خواهند داشت.

نمی‌توان ادعا کرد که کیفیت تدریس در فضای مجازی حفظ شده است

زلفخانی در پاسخ به سوال اینکه «آیا تحقیقی در زمینه وضعیت آموزش در ترم گذشته دانشگاه صورت گرفته است که بیانگر این باشد وضعیت تحصیلی دانشجویان افت کرده است یا خیر؟» گفت: تحقیق منسجم و دقیقی در زمینه وضعیت تحصیلی دانشجویان  صورت نگرفته است اما بر اساس نمودی که ما در وضعیت تحصیلی دانشجویان دریافت کرده‌ایم، افت تحصیلی خاصی در وضعیت نمره‌های دانشجویان اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد که سختگیری‌هایی که ممکن بود اساتید در زمینه امتحانات داشته باشند در شرایط حاضر و به دلیل حساسیت و بار روانی که وجود داشت کمرنگ شده بود و سعی کرده بودیم که جدا شدن دانشجو از محیط اجتماعی لحاظ شود و اساتید متکی به امتحان نباشند و این موارد موجب شد تا مشکلی به این جهت رخ ندهد ولی به لحاظ محتوایی برخی از دروس به ویژه دروس محاسبه‌ای نظیر ریاضی کیفیت لازم را نداشت چرا که این دروس نیاز به ارتباط مستقیم اساتید و دانشجویان داشت و نمی‌توان ادعا کرد که کیفیت تدریس در فضای مجازی حفظ شده است ضمن اینکه ترم اول تدریس به این شیوه بود و مسلم است که در این شرایط اساتید و دانشجویان چندان آمادگی لازم را نداشتند و به نظر می‌رسد در ترم جدید برخی از مشکلات که در این زمینه وجود داشت را برطرف کرده یا بهبود ببخشیم.

مصاحبه مجازی دانشجویان دکترا در دانشگاه زنجان

معاون آموزشی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه مصاحبه دانشجویان دکترا نیز در دانشگاه زنجان به صورت مجازی برگزار خواهد شد، گفت: تلاش ما این است که برای اینکه دانشجویان در این زمینه دچار مشکل نشود جلسات به صورت مجازی برگزار شود و دانشجو به صورت مجازی به سوالت هیئت داوری پاسخگو باشند تا نیازی به حضور فیزیکی دانشجویان نباشد.

تمام واحدها در دانشگاه‌های پیام نور به صورت مجازی خواهد بود

در این خصوص، رئیس دانشگاه پیام نور استان، علی محمدی نیز اظهار کرد: تمام واحدهای تئوریک و نظری دانشگاه پیام نور زنجان در نیم سال اول مثل ترم گذشته الکترونیکی خواهد بود و کلاس‌های ورودی‌های جدید نیز از اول آبان ماه به همین شکل برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: دفاع پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا هم در این دانشگاه برای حفظ سلامت اساتید و دانشجویان، به صورت الکترونیکی است.

ترکیبی از آموزش‌های مجازی و حضوری در ترم جدید دانشگاه آزاد

در این خصوص علیرضا فیروزفر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان، گفت:‌ برگزاری ترم تحصیلی جدید در این دانشگاه ترکیبی از آموزش‌های مجازی و حضوری خواهد بود.

وی افزود: از اسفند سال گذشته رویکرد آموزش در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان به سمت بهره‌گیری از فضای مجازی رفت.

وی ادامه داد: پس از شیوع ویروس کرونا بیش از ۹۷ درصد کلاس‌ها در واحدهای این دانشگاه به صورت برخط برگزار شد و میزان مشارکت دانشجویان در این کلاس‌ها نیز بسیار قابل توجه بود.

کلاس‌های حضوری و مجازی در دانشگاه علمی و کابردی

مرتضی واحدپور، رئیس دانشگاه علمی و کاربردی نیز در این خصوص با اشاره به اینکه ترم تحصیلی گذشته را به صورت رسمی از فروردین ماه به صورت مجازی شروع کردیم‌، گفت: ترم گذشته ما ترکیبی از کلاس‌های حضوری و غیرحضوری را داشتیم و آزمون‌ها نیز به طور کلی به صورت مجازی برگزار شد. همین شیوه نیز تا به امروز ادامه یافته است.

رئیس دانشگاه علمی و کابردی استان زنجان خاطرنشان کرد: در خصوص ترم جدید نیز مشابه ترم گذشته برگزار خواهیم کرد مگر اینکه از ستاد کرونا دستورالعمل جدیدی ارائه شود که تاکنون نیز در این زمینه مورد جدیدی ارائه نشده است.

واحدپور با اشاره به اینکه افزایش شهریه‌های سال جدید حداکثر ۲۰ درصد خواهد بود، افزود:  در خصوص شهریه پایه هم با توجه به رشته، واحدها و اینکه دانشجو در کدام مرکز تحصیل می‌کند شهریه‌ها متفاوت خواهد بود.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازگشایی دانشگاه هادانشگاه زنجاندانشگاه علمی کاربردی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4265


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»