کد خبر: 4246
1399/06/22 - 9:8


در گفتگو با مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان پیرامون مشکلات حوزه مدارس در ایام کرونا؛

آموزش اختیاری

بر اساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش اولویت تشکیل کلاس‌ها به شکل حضوری است مگر اینکه ستاد مدیریت و کنترل کرونا حضور دانش‌آموزان را ممنوع کرده باشد یا به تعبیری شرایط را پرخطر تلقی و اعلام تعطیلی کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تنها ۲ روز بعد از آخرین نشست خبری مجازی وزیر آموزش و پرورش که در آن وی بسیار مطمئن و قاطع اعلام کرد که کلاس‌های درس در مناطق قرمز از جمله تهران به صورت مجازی برگزار خواهد شد، در جلسه هیات دولت و در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای به یکباره رسما اعلام کرد که در فرآیند بازگشایی مدارس، همه دانش‌آموزان باید در روز شنبه ۱۵ شهریور سر کلاس‌های درس حاضر شوند و سال تحصیلی ۹۹ را به صورت حضوری آغاز کنند.

حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، روز پنجشنبه هفته گذشته و در جریان رونمایی از  نسخه جدید شبکه شاد درباره بازگشایی مدارس از روز شنبه گفت: روز شنبه ۱۵ شهریور همه مدارس با حضور دانش‌آموزان بازگشایی خواهد شد اما در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان بیشتر از پروتکل است ناگزیر هستیم تا دانش‌آموزان را گروه‌بندی کنیم و برخی در روزهای زوج و برخی روزهای فرد بروند.

با گذشت یک هفته از شروع مدارس، برخی از والدین از فرستادن فرزندان خود به مدارس در این شرایط خودداری کردند به طوری که در برخی موارد از 18 دانش‌آموز یک کلاس تنها سه دانش‌آموز در کلاس حضور دداشتند.برای پیگیری وضعیت روند آموزش در هفته‌های آینده با مدیر کل آموزش و پرورش گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

حضور دانش‌آموزان اختیاری است

در این خصوص مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، ابراهیم رفیعی در پاسخ به سوال اینکه «سرانجام وضعیت مدرسه‌ها چگونه خواهد بود، آیا مدارس به صورت حضوری برگزار خواهند شد یا غیر‌حضوری یا تلفیقی از آن؟»، گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش اولویت تشکیل کلاس‌ها به شکل حضوری است مگر اینکه ستاد مدیریت و کنترل کرونا حضور دانش‌آموزان را ممنوع کرده باشد یا به تعبیری شرایط را پرخطر تلقی و اعلام تعطیلی کند. در حال حاضر نیز حضور دانش‌آموزان اختیاری است و مدارس به دو صورت حضوری و غیر‌حضوری خدمات آموزشی خود را ارائه می‌دهند.

وضعیت استان و نحوه و شکل و تعداد حضور دانش‌آموزان را به وزارتخانه اطلاع خواهیم داد

وی در ادامه در پاسخ به سوال اینکه «در این تجربه یک هفته‌ای آموزش حضوری چه نتیجه‌ای از وضعیت داشتید؟ آیا دانش‌آموزان به صورت حضوری در مدارس حضور خواهند داشت یا خیر؟ و روند فعالیت مدارس را بر اساس این تجربه چگونه تغییر خواهید داد؟» اظهار کرد: فعالیت ما به عنوان یک سازمان متمرکز بر اساس دستورالعمل وزارتی خواهد بود. البته که ما وضعیت استان و نحوه و شکل و تعداد حضور دانش‌آموزان را به اطلاع وزارتخانه برای تصمیم‌گیری بهتر خواهیم رساند اما در نهایت تصمیم در خصوص نحوه و شکل حضور دانش‌آموزان با وزارت آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورش برای شرایط عدم حضور دانش‌آموزان تمهیداتی اندیشیده است

مدیر کل آموزش و پرورش در جواب به سوال اینکه «بسیاری از والدین حاضر نیستند که فرزندان خود را در این شرایط به مدارس بفرستند، همچنین برخی از خانواده‌ها نیز در شهر‌ها و روستاها و مناطق دور افتاده امکان خرید گوشی همراه و یا دسترسی به اینترنت را ندارند. آیا دانش‌آموزی داریم که به این دلایل برای مدتی ترک تحصیل کرده باشد؟» گفت: آموزش و پرورش برای شرایط عدم حضور دانش‌آموزان تمهیداتی اندیشیده تا انشالله دانش آموزان ضمن حفظ سلامت خود به فرآیند تحصیل خود بدون دغدغه ادامه دهند. بستر شاد به عنوان یک نرم‌افزار صرفا تحصیلی که با حضور دانش‌آموزان و معلم و مدیر فعال می‌شود و دارای قابلیت‌هایی چون ارتباط زنده، امکان بارگذاری مطالب درسی و غیره بهترین ابزار برای ادامه فرآیند تحصیلی دانش‌آموز است. از طرفی برای دانش‌آموزانی که امکان دسترسی به شاد را ندارند برنامه‌های تلویزیونی بر اساس برنامه منظم که به صورت روزانه اعلام می‌شود برای دانش آموزان برنامه‌های درسی ارائه می‌دهد. همچنین آموزش و پرورش استان نیز برای دانش‌آموزانی که هیچکدام از امکانات فوق را نداشته باشند بسته‌های حاوی محتوای آموزشی را از طریق راهبران و سایر رابطین آموزشی ادارات مناطق و نواحی، بر اساس اطلسی که تهیه شده است در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

بازگشایی مدارس در این شرایط مسلما بسیاری از مشکلات آموزشی که در زمینه فراهم نبودن زیر ساخت های آموزش مجازی در کشور وجود دارد را برطرف خواهد کرد اما نکته قابل  توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس به چه شکل خواهد بود و آیا مدارس و وزارت بهداشت از پس این وظیفه مهم بر خواهند آمد؟ پرسشی که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در جلسه ویژه بازگشایی مدارس استان این گونه پاسخ می‌دهد: وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس از سوی فرمانداران، ستادهای کرونای شهرستان ها و کارشناسان بهداشتی باید مورد رصد قرار بگیرد  چرا که در صورت افزایش شمار مبتلایان در شهرستان ها مشکلات متعددی گریبانگیر شده و فرمانداری ها را با چالش مواجه خواهد کرد بر این اساس طبق تاکید استاندار کمیته ای به همین منظور در مناطق شهری و شهرستانها با محوریت فرمانداری ها تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان به ویژه در شهرستان ها با کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همکاری جدی داشته باشند، ادامه داد: متاسفانه این مساله که با هدف بررسی و ارتقای وضعیت بهداشتی مدارس انجام می شود در برخی شهرهای استان با موانعی از سوی مسئولان مدارس مواجه شده است.

اولویت اول برای آموزش و پرورش سلامتی دانش آموزان است

اما مدیر کل اموزش و پرورش استان زنجان در پاسخ به خبرنگار صدای زنجان در خصوص اینکه چه تضمینی درباره رعایت پروتکلهای بهداشتی در فضای مدرسه وجوددارد؟ آیا نظارتی در این زمینه می شود یا این وظیفه به خود مدارس سپرده شده است؟ گفت: پروتکل های بهداشتی در مدارس با ارسال شیوه نامه‌ها در حال اجرا هستند و اولویت اول برای آموزش و پرورش، سلامتی دانش آموزان است. لذا تیم های ارزیابی و نظارت شبکه بهداشت و سایر نهادهای قانونی و ذیربط،  مدارس استان را از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی مورد ارزیابی قرار می دهند.

ضدعفونی کردن سرویس‌های ایاب و ذهاب هم وظیفه راننده و مالک خودرو است

رفیعی در پاسخ به سوال اینکه «وضعیت بهداشتی سرویس مدارس و خوابگاه‌های دانش‌آموزی به چه شکل است؟ همچنین دانش‌آموزانی که سال گذشته هزینه سرویس مدارس را داده بودند آیا امسال بایستی هزینه پرداخت کنند؟ دانش‌آموزانی که یک روز در میان به مدرسه می‌روند هزینه سرویس مدارسشان چگونه حساب می‌شود آیا بایستی کل هزینه را حساب کند یا روزانه حساب می‌شود؟»گفت: مدارس خوابگاهی بر اساس دستور العمل ابلاغی (06) به مدارس تشکیل می‌شود که البته در آن همه‌ی شرایط لازم برای سلامت دانش آموزان پیش بینی شده است. با توجه به شرایط امسال، پرداخت‌ها به صورت نفر روز خواهد بود. بخشنامه آن بر اساس تصمیمات کارگروه ماده 18 تنظیم شده و در روزهای آتی به مدارس ابلاغ خواهد شد. ضدعفونی کردن سرویس‌های ایاب و ذهاب هم وظیفه راننده و مالک خودرو است.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین مشکلات در زمینه  ادامه روند تحصیل در این شرایط مربوط به اول دبستان است چرا که این دانش آموزان هیچ شناختی از روند آموزش و مدارس ندارند. از طرفی بسیاری از خانواده ها حاضر به حضور دانش آموز خود در کلاسهای درس نیستند و این مساله که آنها بتوانند از طریق آموزش مجازی روند آموزشی را دنبال کنند  را تحت شعاع قرار می‌دهد .

تمامی دانش‌آموزان ثبت نام شده‌‍‌اند و در روند اجرای کلاس هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در این زمینه و در پاسخ به سوال اینکه آماری در خصوص اینکه «چه تعداد کلاس اولی به خاطر کرونا در کلاس‌های درس حضور نداشته‌اند؟» گفت: تمامی دانش‌آموزان ثبت نام شده‌‍‌اند و در روند اجرای کلاس هستند. این دانش آموزان عموما حضوی و تعدادی نیز به صورت غیرحضوری در این فرآیند فعالیت دارند.

با توجه به ماهیت مهارتی کلاس‌اولی‌ها شکل مطلوب آموزش در این پایه حضوری است

وی در پاسخ به سوال اینکه «آموزش کلاسهای اولی‌ها در این شرایط چگونه است و آیا آموزش حضوری دارید یا خیر؟ دانش آموزانی که خانواده آنها به آموزش حضوری رضایت نمی‌دهند چه می‌شوند؟» اظهار کرد: با توجه به ماهیت مهارتی کلاس‌اولی‌ها شکل مطلوب آموزش در این پایه حضوری است اما اگر بنا بر هر دلیلی دانش‌آموز امکان حضور در فضای آموزشگاه را ندارد می‌بایست اولیا همکاری و هماهنگی بیشتری را در خصوص آموزش با معلمین پایه‌های اول داشته باشند.

رفیعی همچنین در پاسخ به سوال اینکه «در مدارس پرجمیعت شیفت‌ها چگونه است و ساعات برگزاری کلاس‌ها در صبح و بعد از ظهر به چه شکل خواهد بود؟» تصریح کرد: حضور دانش‌آموزان در مدارس پر جمعیت بر اساس الگوبندی چرخشی و نوبتی است و از هفته‌ای سه تا دو جلسه بر حسب تعداد کلاس‌ها و فضای ممکن متغیر است.

ثبت نام دانش‌آموزان بر اساس محل سکونت افراد و نزدیکی آنها به آموزشگاه‌ها صورت می‌گیرد

پیش از بازگشایی مدارس نیز مشکلاتی در زمینه ثبت‌نام دانش‌آموزان وجود داشت که از جمله این مشکلات، دریافت کل مبلغ از جمله هزینه غذا در مدارس غیرانتفاعی با وجود مشخص نبودن وضعیت سال تحصیلی و عدم ثبت نام دانش‌آموزان در محله‌های خود افراد از سوی مدارس دولتی بود و  رفیعی در پاسخ به این سوالات که «برخی از مدارس دولتی از دانش‌آموزی که در آن منطقه زندگی می‌کنند، ثبت نام نمی‌کنند، روند ثبت‌نام چگونه است که دانش‌آموزی که در همان منطقه زندگی می‌کند باید مسافت طولانی را برای رفتن به مدرسه دیگر سپری کند؟» و «مدارس غیرانتفاعی با وجود مشخص نبودن وضعیت ادامه تحصیل کل مبلغ ثبت نام حتی هزینه غذا در مدرسه غیر انتفاعی و کلاس‌های تقویتی را می‌گیرند آیا این وضعیت قانونی است؟»، گفت: ثبت نام بر اساس محل سکونت افراد و نزدیکی آنها به آموزشگاه‌ها صورت می‌گیرد اما مواردی وجود دارد که ظرفیت کلاس‌ها کفاف تقاضای موجود در محل سکونت را نمی‌دهد و یا مثلا در متوسطه دوره دوم و فنی و حرفه‌ای، رشته مورد نظر دانش‌آموز در همسایگی موجود نمی‌باشد و مواردی از این دست، عواملی هستند که مانع از تحصیل دانش‌آموزان در منطقه محل سکونت خود می‌شود. همچنین در خصوص شهریه مدارس باید گفت که به هر حال وضعیت تحصیل در هر صورت مشخص است و شکل ادامه آن متفاوت است. مدارس غیرانتفاعی نیز شهریه مصوب خود را بر اساس الگوی مشخصی که با توجه به کیفیت ساختمان، فضا، امکانات آموزشی و غیره مشخص شده است؛ دریافت می‌کنند. مواردی هم اگر فراتر از نرخ مصوب دریافت می‌شود می‌بایست بر اساس مصوبه شورای مدرسه و مطابق با دستور العمل‌ها و ارائه خدمات باشد.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآموزش و پرورش زنجانابراهیم رفیعیبازگشایی مدارس در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4246


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»