کد خبر: 4429
1399/07/05 - 10:58


مديرعامل اتحاديه مرغداران استان ضمن انتقاد از نرخ مصوب 16 هزار تومانی مرغ گرم در زنجان مطرح کرد:

آزاد بخریم که دولتی بفروشیم؟

محمدجعفر حصاری: با این شرایط، سرمایه‌گذاری در بورس و بازار خودرو به صرفه‌تر از ماندن در صنعت طیور است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «نرخ مصوب دولتی کنجاله ذرت یک هزار و 500 تومان و سویا 2 هزار و 450 تومان است اما این نهاده در بازار آزاد به ترتیب به قیمت 4 هزار تومان و 13 هزار و 500 تومان رسیده است! تولیدکننده با توجه به مشکلات یاد شده نمی‌تواند با اختلاف 10 تا 11 هزار تومانی نهاده خریده و طبق سیستم تعریف شده دولت که اعلام نرخ مصوب 16 هزار تومان برای مرغ گرم است، عمل کند. دولت بر روی کالایی که تولید نشده نمی‌تواند قیمت گذاری کند، وقتی با این وضعیت ضرر می‌کنیم برای چه تولید کنیم تا مورد قضاوت قرار گیریم؟ با این شرایط، برای تولیدکننده، سرمایه‌گذاری در بورس و بازار خودرو به صرفه‌تر از ماندن در صنعت طیور است.»

محمدجعفر حصاری، مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان با ذکر مواردی که در ابتدا به آن اشاره شد در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان اظهار کرد: با وجود انعکاس مشکلات تولیدکنندگان صنعت طیور در رابطه با تامین نهاده‌های موردنیاز طی ماه‌های اخیر نه تنها هیچ اقدامی از سوی دولتمردان صورت نگرفته است بلکه اوضاع بدتر شده و محدودیت‌ها افزایش یافته است. فرآیند جوجه‌ریزی‌ واحدها در خطر است، اگر قرار باشد وضعیت ادامه یابد، واحدها یکی پس از دیگری از مدار تولید خارج می‌شوند.

وی با اشاره به وعده‌های مسئولان در تامین نهاده‌ها و قول آن‌ها برای ترخیص کالاهای مربوطه تصریح کرد: مسئولان ادعای تامین نهاده موردنیاز تولیدکنندگان صنعت طیور را دارند و وعده ترخیص کالاها تا دو هفته آینده را می‌دهند اما تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. خودشان هم در اظهارات‌شان می‌گویند که 40 تا 50 درصد نهاده‌های موردنیاز را تامین نکرده‌اند.

کاهش 50 درصدی جوجه‌ریزی واحدهای زنجان

بر اساس اظهارات حصاری، میزان جوجه‌ریزی واحدهای زنجان با کاهش 50 درصدی، از 2 میلیون و 700 هزار قطعه به یک میلیون و 400 هزار رسیده است که قطعا سیستم ناسالم مدیریت و برخورد دوگانه و جزیره‌ای با تولید توسط مسئولان در کنار مشکلات مربوط به تامین نهاده‌ها در آن تاثیرگذار بوده است.

وی اعلام نرخ مصوب 16 هزار تومان مرغ گرم و اجرای آن در استان زنجان را نمونه بارز برخورد جزیره‌ای مسئولان با استان‌ها اعلام کرد و گفت: چرا این نرخ در تهران، پایتخت اقتصادی و سیاسی کشور اجرا نمی‌شود؟ از 25 تیرماه تا به امروز نرخ مصوب برای مرغ در استان زنجان 16 هزار تومان اجرایی شده است در حالی که هر کیلو مرغ گرم در تهران، البرز، قزوین و آذربایجان شرقی بیش از 18 هزار تومان است. چرا نرخ مصوب را زنجان که سهم 1.5 درصدی از تولید کشور را دارد باید اجرا کند؟

حصاری با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید ابراز کرد: با توجه به افزایش هزینه بیمه، دستمزد، حامل‌های انرژی، پرداختی‌های مربوط به حوزه مالیات و غیره ادامه داد: واحدهای تولیدی همه ساله با این مشکلات زیان می‌کردند، مشکلات مربوط به بازار نهاده نیز وضعیت را تشدید کرد. واحد تولیدکننده 20 هزار قطعه که سال قبل برای سرمایه در گردش (تا پایان دوره) نیازمند 300 تا 400 میلیون تومان بود امسال نیازمند 2 میلیارد تومان است، این میزان مبلغ با توجه به مشکلات یاد شده باید از کجا تامین شود؟ در کل در کشور میزان جوجه‌ریزی از 144 میلیون قطعه به 90 تا 100 میلیون قطعه رسید. ما اخطارهایمان را بر مبنای آمارهایی که از وضعیت واحدهای فعال در بخش طیور داشتیم ارائه کردیم اما جدی گرفته نشد. در سه ماهه نخست سال جاری 30 تا 40 درصد واحدها در سطح کشور از مدار تولید خارج شده‌اند، الان نیز اتحادیه مرکزی تخمین می‌زند که این میزان به 50 درصد رسیده است. اظهارات متولیان این صنعت در استان‌ها ناامیدکننده است!

اختلاف 11 هزار تومانی در نرخ دولتی و آزاد سویا و ذرت

وی با بیان اینکه 70 درصد مواد موردنیاز واحدها از بازار آزاد تامین می‌شود، ابراز کرد: نرخ مصوب دولتی کنجاله ذرت یک هزار و 500 تومان و سویا 2 هزار و 450 تومان است اما این نهاده در بازار آزاد به ترتیب به قیمت 4 هزار تومان و 13 هزار و 500 تومان رسیده است! تولیدکننده با توجه به مشکلات یاد شده نمی‌تواند با اختلاف 10 تا 11 هزار تومانی نهاده خریده و طبق سیستم تعریف شده دولت که اعلام نرخ مصوب 16 هزار تومان برای مرغ گرم است، عمل کند. دولت بر روی کالایی که تولید نشده نمی‌تواند قیمت گذاری کند، وقتی با این وضعیت ضرر می‌کنیم برای چه تولید کنیم تا مورد قضاوت قرار گیریم؟ با این شرایط، برای تولیدکننده، سرمایه‌گذاری در بورس و بازار خودرو به صرفه‌تر از ماندن در صنعت طیور است.

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان که معتقد است با فشار غیرمنطقی هرگز نمی‌توان بازار مرغ و نه هر بازار دیگری را کنترل کرد، گفت: عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند. من نمی‌دانم مسئولان چرا  بر روی قیمت سایر اقلام از جمله خامه 2 هزار و 500 تومانی در سال 98 که هم اکنون در فروشگاه‌ها به قیمت 12 هزار تومان به فروش می‌رسد حساس نیستند؟ مرغ ارزان‌قیمت‌ترین پروتئین کشور است و 25 هزار بهره‌بردار و تولیدکننده در این صنعت فعالیت می‌کنند. چرا نباید نماینده صنعت طیور در جلسات قیمت‌گذاری مسئولان نباشد تا با آمار و ارقام بگوید قیمت‌ها ناعادلانه است؟ اگر وضعیت اینگونه ادامه یابد دولت برود مرغ را از خارج از کشور وارد کند. چرا باید تولیدکننده تحت فشار غیرمنطقی مسئولان باشد؟ آیا این است تفکر اقتصادی و نگاه مسئولان به تولید؟ دولت در این بخش هزینه‌های سنگینی به لحاظ تامین ارز و غیره متحمل شده است، چرا باید با یکسری از برنامه‌ها، به سرمایه‌های موجود ضربه بزند؟ هیچ کس به فکر تولید و پایداری تولید و مردم نیست. مسئولان دولتی فقط به فکر خودشان هستند.

حصاری ضمن تاکید بر لزوم شناسایی واسطه‌های فعال در کانال توزیع نهاده‌ها عنوان کرد: اگر سامانه بازارگاه به درستی تعریف می‌شد شاید شاهد چنین مشکلاتی در روند توزیع نبودیم. ضروری است تا نشتی‌ها در بازار توزیع که دلخواهانه از سوی برخی‌ها ایجاد شده را شناسایی کنیم. به نظرم باید از ظرفیت تشکیل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها بهره‌مند شویم، قانون‌گذار تاکید کرده که حضور صنوف، انجمن‌ها و تشکل‌ها در فعالیت‌های اقتصادی در راس امور قرار دارند. معتقدیم فرآیند توزیع نیز باید به تشکل‌های استانی واگذار شود. اما ظاهرا مافیا دوست ندارد این اتفاق بیفتد!

لیلا محمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت مرغقیمت نهاده های مرغاتحاديه مرغداران استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4429


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»