کد خبر: 4456
1399/07/07 - 11:17


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد:

تولید زیاد پارسال، دلیل وضعیت امروز گوجه‌فرنگی

سال گذشته گوجه‌کاران در حجم وسیع اقدام به کشت گوجه کرده بودند که نه تنها سال گذشته بلکه تتمه آن امسال نیز گریبان‌گیر کشاورزان شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با وجود این‌که بسیاری از گوجه‌کاران از قیمت پایین گوجه‌فرنگی در بازار ناراضی بوده و مجبور به رها کردن مزارع خود شدند، جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان معتقد است در حال حاضر وضعیت قیمت گوجه‌فرنگی روند افزایشی داشته و نسبت به چند روز گذشته بهتر شده است و طبق هماهنگی‌های انجام شده با دیگر کارخانه‌های تولید رب، گوجه‌کاران حتماً به مراکز خدمات کشاورزی حوزه خود برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر مراجعه کنند.

به گفته این مسئول نه تنها گوجه‌فرنگی بلکه تمامی محصولات کشاورزی با وضعیتی مواجه شدند که هزینه و درآمد به هیچ عنوان با هم‌دیگر هم‌خوانی ندارد که این وضعیت برای گوجه‌کاران به مشکل مضاعفی تبدیل شده است. دلیل آن این است که سال گذشته گوجه‌کاران در حجم وسیع اقدام به کشت گوجه کرده بودند که نه تنها سال گذشته بلکه تتمه آن امسال نیز گریبان‌گیر کشاورزان شده است.

وی صادرات نشدن رب به کشورهای دیگر را یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت محصول گوجه یاد کرده و بر این باور است که نبود صادرات رب سبب شد تا کارخانجاتی که سال گذشته گوجه خریداری کرده و تولید رب داشتند روی دست‌شان مانده و نتوانستند محصول تولیدی خود را صادر کنند از همین رو الان نمی‌توان انتظار داشت تا ورودی جدی به این موضوع داشته باشند.

قیمت خرید گوجه‌فرنگی از کشاورزان رو به بهبود است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به بهتر شدن وضعیت قیمت گوجه‌فرنگی و خرید آن توسط کارخانجات رب اشاره داشته و بر این موضوع متذکر شد که طبق هماهنگی‌های انجام شده در داخل و خارج از استان روزانه فروش گوجه‌فرنگی با بیش از هزار تومان توسط تولیدکنندگان در حال انجام است، این حداقل کاری بود که می‌شد برای خارج کردن گوجه‌کاران از وضعیت بحران انجام داد ولی در وضعیت فعلی حداکثر کاری بود که توانستیم انجام دهیم. از طرفی کنترل بازار نیز در دست وزارت جهاد نبوده و از شهریور ماه سال گذشته در اختیار وزارت صمت قرار گرفته است.

پایین بودن قیمت گوجه‌فرنگی فقط در کوتاه مدت به نفع کارخانجات رب است

منتقدان بر وضعیت فعلی گوجه‌کاران و قیمت پایین این محصول معتقدند در طول چند سال گذشته وضعیت نابسامان فروش گوجه‌فرنگی به نفع کارخانه‌های رب شده به طوری که مواد اولیه خود را با قیمت‌های خیلی پایین از کشاورز می‌خرند و در عوض رب تولیدی خود را به قیمت‌های چندین برابری به بازار عرضه می‌کنند در عوض گوجه‌کارانی که محصول‌شان تولیدیشان روی دستشان مانده حاضر می‌شوند به هر قیمتی که کارخانه‌دار خرید می‌کند محصول خود را به فروش برسانند عده دیگری از کشاورزان نیز ترجیح می‌دهند مزارع گوجه‌فرنگی خود را رها کنند چون معتقدند نه تنها سودی برای آن‌ها ندارد بلکه باید از جیب‌شان نیز مبلغی پرداخت کنند.

تاراسی در واکنش به این موضوع معتقد است وضعیت فعلی در کوتاه مدت به نفع کارخانه‌دار بوده ولی در دراز مدات کارخانه‌ها براساس بازار ایجاد شدند و لیستی از مشتری‌های گوجه‌کار خود را دارند.

وی به رعایت سهم الگوی کشت از سوی کشاورزان اشاره داشته و معتقد است در صورتی که سهم الگوی کشت رعایت شود گوجه‌کاران با معضل فعلی مواجه نمی‌شوند و حالت تعادل بین بازار و میزان تولید ایجاد می‌شود.

کارشناسان مدعی‌اند عدم رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان علی‌رغم تأکیدات جهاد کشاورزی ناشی از عدم اعتماد کشاورزان به این سازمان بوده و همانند گذشته نمی‌خواهند طبق برنامه‌های جهادکشاورزی اقدام به کاشت محصول کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در واکنش به این اظهارات خاطرنشان کرد: عدم اعتماد کشاورزان به جهاد کشاورزی تنها ادعاست. زمانی که سیاست آزادسازی در کشور انجام شد جهاد کشاورزی فقط به‌عنوان مشاور فنی در کنار کشاورزان بودند تا این‌که مجدداً نهاده‌ها با توجه به تغییر سیاست‌ها در اختیار جهادکشاورزی قرار گرفت و این فرایند مد نظر کارشناسان، دچار تحول شد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر برای الگوی کشت یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند به عنوان پشتوانه عمل کند، خرید تضمینی توسط دولت است که برای برخی از محصولات همانند گندم این حمایت اعمال شده است، افزود: در حال حاضر یکی از راهکارهای مد نظر برای جلوگیری از بروز این وضعیت و اجرایی شدن الگوی کشت، اجرای الگوی کشاورزی قراردادی است.

به گفته این مسئول در طرح الگوی کشاورزی قراردادی بین واحدهای تولیدی که به محصول نیاز دارند و کشاورزان به طور مستقیم ارتباط ایجاد می‌کنیم، در حال حاضر تکمیل زنجیره‌هایی مثل گوشت، گوشت و شیر، مرغ و تخم‌مرغ و غیره هستیم، سرمایه‌گذارهایی که آمدند و در این حوزه شروع به کار کردند برای مثال زنجیره گوشت پایداری که به طور کامل تکمیل شد قطعاً برای تأمین علوفه گوسفندان و گاوداری‌های شیری و غیره در الگوی کشت منطقه تأثیر می‌گذارد.

عملیاتی شدن الگوی کشت در گرو کشاورزی قراردادی است

تاراسی با بیان این‌که در حال حاضر در منطقه ایجرود در حدود 2 هزار و 300 هکتار از اراضی دیمی با استفاده از آب سد گلابر به آبی تبدیل شده است، بیان کرد: در صورتی که کشاورزی قراردادی در استان عملیاتی شود الگوی کشت به طور یقین انجام می‌شود.

این مسئول در پاسخ به سوالی در مورد زمان اجرایی شدن کشاورزی قراردادی در استان عنوان کرد: برنامه‌ریزی انجام شده در حوزه کشاورزی قراردادی دو سه ساله است چرا که کشت و صنعت پایداری اقدام عظیمی است که در حوزه گوشت در حال انجام بوده و شاید در خاورمیانه اول است و با توجه به جدیت سرمایه‌گذار در این حوزه امیدواریم در یکی دو سال آینده هم برای گاوداری‌های شیری و کشت و صنعت پایداری تکمیل شد کشاورزی قراردادی را هم به دنبال خود می‌کشاند.

به گفته این مسئول در استان‌های دیگر نیز اجرای طرح کشاورزی قراردادی همانند زنجان در ابتدای راه قرار داشته و در حال برنامه‌ریزی هستند هر چند در استان زنجان در حوزه گوشت در حال عملیاتی شدن است.

940

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتولید گوجه فرنگیجواد تاراسیالگوی کشت
sedayezanjannews.ir/nx4456


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»