کد خبر: 4479
1399/07/08 - 23:27


رئیس دانشگاه زنجان عنوان کرد:

کم‌توجهی وزارت علوم به اقتصاد دانش‌بنیان

نجفیان مشکلات کشور را اشتغال و بی‌توجهی به اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: متاسفانه وزارت علوم به این موضوع توجهی نکرده و ضعف‌های فراوانی دارد چرا که این مهم در ساختار وزارتخانه دیده نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان تدوین راهبردها و تعریف پروژه‌ها با مجری خوشه، رئیس صنف و ذی‌نفعان خوشه‌های فرش، چاقو، کفش، ملیله، مس و حبوبات (لوبیا و غیره) را در ردیف راهبردهای ارتقای تاب‌آوری ملی و جهش تولید در خوشه‌های صنعتی اولویت‌دار اعلام کرد و تحقق اهداف تبیین شده را در مسیر توسعه استان دانست.

داود مرادخانی، عصر امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان که با محوریت اقتصاد دانش‌بنیان با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور برگزار شد، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، دانشگاه‌ها، دولت و قانون‌گذاران، مربیان، شرکت‌های بزرگ، خدمات‌دهندگان حقوقی، فناوری، مالی و امنیتی، شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌ها و شرکت‌های تامین مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و فضاهای کاری اشتراکی را بازیگران اکوسیستم استارتاپی دانست.

مرادخانی ارتقای تاب‌آوری و جهش تولید در خوشه‌های صنعتی اولویت‌دار، ارتقا فناوری‌های کلیدی در حوزه امنیت و سلامت غذیی، رفع نیازهای گلوگاهی شرکت‌های بزرگ، توسعه فناوری‌های راهبردی، دیجیتال و هوشمند، ارتقا توان داخلی در حوزه تولید ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، ارتقا صادرات محصولات و شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد محیط مناسب برای استقرار و فعالیت بازیگران کلیدی زیست بوم نوآوری در قالب کارخانه‌های نوآوری و رفع موانع فعالیت کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپ‌ها را از محورهای برنامه جهش تولید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نقشه راه پارک علم و فناوری استان زنجان اعلام کرد.

وی تدوین راهبردها و تعریف پروژه‌ها با مجری خوشه، رئیس صنف و ذی‌نفعان خوشه‌های فرش، چاقو، کفش، ملیله، مس و حبوبات (لوبیا و غیره) را در ردیف راهبردهای ارتقا تاب‌آوری ملی و جهش تولید در خوشه‌های صنعتی اولویت‌دار دانست.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان پروژه توسعه پایدار کشاورزی کشور(انتخاب سلطانیه به عنوان پایلوت)، راه‌اندازی مرکز نوآوری زیتون طارم، راه‌اندازی مرکز نوآوری شیلات ماهنشان، راه‌اندازی مرکز نوآوری چندقلوزایی گوسفند افشار و شال، توسعه اکوسیستم صنعت طیور، راه‌اندازی مرکز نوآوری اصلاح نژاد و تولید نظیر اسب، راه‌اندازی مرکز نوآوری گیاهان دارویی را از اقدامات و برنامه‌های مسئولان مربوطه در مسیر ارتقا فناوری‌های کلیدی در حوزه امنیت و سلامت غذایی عنوان کرد.

کسب‌وکارها باید از دانشگاه آغاز شوند

سیدمحسن نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان نیز در این نشست از تحقق 100 درصدی مصوبات سفر ستاری به زنجان در رابطه با این دانشگاه خبر داد و گفت: عدم وجود بروکراسی سنگین در معاونت علمی و فناوری از شاخصه‌های مهم این معاونت است که تحقق برنامه‌ها و توسعه استان را نوید می‌دهد.

نماینده دانشگاه‌های زنجان در این جلسه با اشاره به توجه ویژه مسئولان دانشگاه‌های کل کشور و استان به مبحث فناوری و ریل‌گذاری آن‌ها برای نیل به تجاری‌سازی تولیدات در کنار آموزش و پژوهش عنوان کرد: ما در تلاشیم تا دانشجویان در طی دوران تحصیل با مفاهیم کسب و کار و فناوری آشنایی پیدا کرده و با کسب تجربه موفق در حوزه و تاسیس و راه‌اندازی یک واحد فناورانه بتوانند در بازار کار جایگاه مناسبی پیدا کنند.

نجفیان مشکلات کشور را اشتغال و بی‌توجهی به اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: متاسفانه وزارت علوم به این موضوع توجهی نکرده و ضعف‌های فراوانی دارد چرا که این مهم در ساختار وزارتخانه دیده نشده است. ارتباط تنگاتنگ معاونت علمی و فناوری یا دانشگاه‌ها می‌تواند این نقص را تا حد قابل قبولی برطرف کند. البته ما امیدواریم وزارت علوم در مسیر کسب‌وکار و توجه به اشتغال و آغاز آن از دانشگاه‌ها ورود پیدا کند، ما تا زمان ورود این وزارتخانه نیازمند به همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم.

تحصیل بیش از 10 هزار دانشجو در دانشگاه زنجان

وی با اشاره به تحصیل 10 هزار و 400 دانشجو در دانشگاه زنجان اعلام کرد: 40 درصد از این دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

بنا به اظهارات رئیس دانشگاه زنجان، هم اکنون 91 رشته و گرایش در کارشناسی ارشد و43 رشته گرایش دکترای تخصصی در این مرکز وجود دارد که دانشجویان در آن تحصیل می‌کنند. علاوه بر آن 415 عضو هیئت علمی تمام وقت در دانشگاه زنجان مشغول خدمت هستند در نتیجه با توجه به ظرفیت‌های علمی گفته شده این دانشگاه توانایی ورود به برنامه‌های اشتغالزا حول محور ایجاد کسب و کار را دارد.

941

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانرئیس دانشگاه زنجانسیدمحسن نجفیانسورنا ستاری
sedayezanjannews.ir/nx4479


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»