کد خبر: 4577
1399/07/20 - 12:40


مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان با اشاره به خروج واحدها از چرخه تولید مرغ گرم اعلام کرد:

احتمال واردات مرغ با ادامه مشکل نهاده‌ها

تولید با تهدید سر پا نمی‌ماند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان با یادآوری نگرانی‌های خود از ابتدای سال جاری در مورد عواقب کمبود نهاده که از سوی مسئولان جدی گرفته نشد، قیمت مصوب 16 هزارتومانی مرغ گرم، با توجه به قیمت تمام شده تولید که به بیش از 15 هزار و 500 تومان می‌رسد را منطقی ندانست و گفت: وقتی تولیدکننده اطمینانی از اینکه نهاده را به قیمت منطقی دریافت می‌کند، ندارد، مسئولان چگونه از وی انتظار کارکردن در شرایط کنونی را دارند؟ طی 15 الی 20 روز گذشته یک حواله بیشتر دریافت نکرده‌ایم، مقداری که تحویل گرفتیم نیز محدود بوده است. سه روز قبل حواله جدید آمده که یک ماه طول می‌کشد از بندر بارگیری شود.

هم‌اکنون در بازار رسمی، کنجاله سویا به قیمت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود که با احتساب کرایه حمل به میزان ۳ هزار و ۵۰ تومان می‌رسد. این نهاده هم اکنون در بازار غیررسمی و آزاد به بیش از ۱۵ هزار تومان رسیده است.

محمدجعفر حصاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان می‌گوید: بخشی از نهاده‌ها را به دلیل مشکلاتی که وجود دارد به ناچار باید از بازار آزاد تهیه کنند اما با توجه به نرخ مصوب ۱۶ هزار تومانی ترجیح می‌دهند تولید نداشته باشند چرا که صرفه اقتصادی ندارد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد جریان توزیع نهاده در سطح کشور را سیستماتیک کند. بر این اساس هر واحد با ثبت کامل داده‌های درخواست‌شده در مورد واحد تولیدی، به‌صورت سیستماتیک نهاده دریافت می‌کند که باید میزان محصول نهایی انطباقی با میزان نهاده تحویلی داشته باشد.

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان و بازرس اتحادیه مرغداران کشور در این رابطه عنوان می‌کند: از وعده ‌وعید خسته شدیم. مگر چه نهاده‌ای داده‌اید که تولید می‌خواهید؟ مسئولان اطمینان دهند که 30 تا 50 درصد نهاده را تحویل تولیدکننده می‌دهند تا جوجه‌ریزی در واحدها اتفاق بیفتد. جوجه برای تبدیل شدن به مرغ نیازمند نهاده است اگر نهاده‌ای نباشد تولید اتفاق نمی‌افتد. ما امیدواریم برنامه‌ریزی وزارتخانه وضعیت بازار را بهبود و مشکلات تولیدکننده‌ها در حوزه تامین نهاده مرتفع کند. اما معتقدم با برنامه‌های کاغذی کارها پیش نمی‌روند. قرار بود از ابتدای مهرماه سامانه بازارگاه فعال شود، الان این سامانه کجاست؟ یک نفر بیاید و بگوید یک کیلو از بازارگاه نهاده خارج شده و به دست تولیدکننده رسیده است.

با تهدید نمی‌توان تولید را سرپا نگه داشت

حصاری با اشاره به فروش سویا و ذرت در بازار غیررسمی به میزان بیش از 15 هزار و 4 هزار تومان اعلام کرد: دولت با بی‌توجهی به وضعیت بازار نهاده‌ها و مشکلات تولیدکننده‌ها، فقط بر فروش مرغ به قیمت 16 هزار تومان تاکید کرده و می‌گوید اگر تولیدکننده‌ای این نرخ مصوب را در نظر نگرفت با آن برخورد قانونی شود. مگر می‌شود با تهدید تولید را سرپا نگه داشت؟ پارسال با اطمینان از یکم تا پانزدهم مهرماه میزان جوجه‌ریزی در واحدها به میزان 950 هزار قطعه انجام گرفت اما امسال با توجه به تصمیم‌گیری‌های خارج از سازمانی و نبود متولی تخصصی میزان امیدواری برای جوجه‌ریزی واحدها در استان به 30 درصد رسیده است.

وی هشدار داد اگر مسئولان اقدامی برای رفع مشکل نهاده واحدها نکنند تا 40 روز دیگر باید مرغ وارد استان شود.

حصاری با اشاره به سهم صنعت طیور در اشتغال، توسعه حمل‌ونقل و تولید کشور عنوان کرد: به دلیل نبود برنامه‌ریزی متناسب مسئولان، تولیدکننده بلاتکلیف است، نهاده به کشور وارد شده و به فور موجود است اما قیمت‌ها در بازار آزاد فراتر از حد انتدظار است و اختلاف قیمت دولتی و آزاد بسیار بالاست. مسئولان برای حفظ حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده و کنترل بازار مرغ باید کاری کنند. باور کنید دغدغه تولیدکنندگان تامین مواد اولیه و تولید است.

وقتی یک بام و دو هوا باشد، وضعیت همین می‌شود

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان که معتقد است از وقتی بازار نهاده به دست صمت افتاده وضعیت بدتر شده است، عنوان کرد: قبلا یک دستگاه (وزارت جهاد کشاروزی) با همکاری تشکل‌های مربوطه مسئولیت توزیع نهاده‌ها را بر عهده داشت. ما در سال‌های 97 و 98 مشکلی در رابطه با تامین نهاده‌ها نداشتیم اما امسال وزارت صمت مسئولیت تامین و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت نظارت را بر عهده داشت که وضعیت کنونی را رقم زد. وقتی یک بام و دو هوا داشته باشیم وضعیت همین می‌شود!

حصاری با بیان اینکه تولیدکننده قاچاقچی نیست و همواره از بودن در کنار مسئولان جهت خدمت به مردم و تامین پروتئین موردنیاز کشور استقبال کرده است، عنوان کرد: امسال سال جهش تولید است اما تا کنون هیچ جهش و حمایتی را شاهد نبوده‌ایم، به جای اینکه جهش 120 درصدی را در جوجه‌ریزی شاهد باشیم. میزان جوجه‌ریزی واحدها به 30 درصد رسیده است که به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتخادیه مرغداران زنجانمشکل نهاده هاتعطیلی مرغداری ها
sedayezanjannews.ir/nx4577


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»