کد خبر: 4837
1399/08/29 - 9:14


معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

مشکل دانِ واحدهای مرغ گوشتی پابرجاست

سیدمحمدعلی صادقی: روند خرید نهاده از سامانه بازارگاه برای واحدهای مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر تقریبا مطلوب است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سیستم بازارگاه تا 40 روز نهاده موردنیاز واحدهای گوشتی را در نظر می‌گیرد که این فرصت کوتاه سبب شده تا واحدها به موقع خرید را انجام نداده و متضرر شوند. البته مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان در صدد اختصاص نهاده به صورت تنخواه برای رفع مشکل این واحدها از طریق مراجع مربوطه هستند.

سیدمحمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به وضعیت تامین نهاده‌های موردنیاز واحدهای تولیدی در بخش طیور اظهار کرد: این روند نسبت به قبل بهتر شده است. واحدهایی که مشکلات ثبتی در سامانه‌های مختلف از جمله جوجه‌ریزی، GIS دامپزشکی و غیره را رفع کرده باشند می‌توانند نهاده موردنیاز خود را از سامانه بازارگاه خریداری کنند.

صادقی با بیان اینکه هم‌اکنون واحدهای تولیدی استان حدود 80 الی 90 درصد ذرت، حداقل 50 درصد سویای موردنیاز یک دوره خود را از سامانه بازارگاه به نرخ دولتی تهیه کرده‌اند، اعلام کرد: واحدهایی که در این حوزه مشکل داشتند از طریق رابط وزارت‌خانه در زنجان، مشکلات پیگیری و رفع شد. هم‌اکنون به جرات می‌توان گفت که تقریبا واحدهای تخمگذار و مرغ مادر به صورت سیستمی نیاز دوره خود را به صورت کامل دریافت می‌کنند و مشکل جدی در این زمینه وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه مشکل واحدهای مرغ گوشتی همچنان پابرجاست، ابراز کرد: سیستم بازارگاه تا 40 روز نهاده موردنیاز واحدهای گوشتی را در نظر می‌گیرد که این فرصت کوتاه سبب شده تا واحدها به موقع خرید را انجام نداده و متضرر شوند. ما نیز موضوع اختصاص نهاده به صورت تنخواه برای استان زنجان را پیگیری کرده‌ایم تا از این طریق مشکل را رفع کنیم.

صادقی با بیان اینکه قبلا خرید نهاده‌های موردنیاز از طریق تعاونی‌ها صورت می‌گرفت اما از ماه جاری (آبان‌ماه) این امکان مهیا شده تا واحدها از طریق بازارگاه اقدام به خرید کنند، اضافه کرد: برخی از واحدهای مرغ گوشتی به دلیل آگاهی نداشتن از روال خرید، برخی نیز به علت عدم آشنایی با سامانه یا نداشتن وجه نقد دچار مشکل شده‌اند.

گفتنی است؛ سوم آبان ماه جاری بود که سعید سعادت، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مرغداران باید به میزان دانی که دریافت می‌کنند، مرغ تحویل کشتارگاه‌ها دهند، گفت: برای ۴۰ روز پرورش جوجه گوشتی نهاده در نظر گرفته شده و نهاده اضافی برای روزهای بعد از ۴۰ روز اختصاص داده نمی‌شود و مرغ باید در روز چهلم به کشتارگاه فرستاده شود.

 بر اساس آخرین آمارها، حدود 320 واحد طیور در استان زنجان به ثبت رسیده است. به اعتقاد تولیدکنندگان نبود برنامه‌ریزی برای تامین هدفمند نهاده‌ها، بی‌توجهی به دغدغه مرغداران نسبت به عدم نظارت بر شبکه توزیع نهاده‌ها از سوی مسئولان، تعطیلات نوروز و به دنبال آن ادامه تعطیلات به علت شیوع کروناویروس از جمله دلایل مطروحه برای مشکلات تاثیرگذار در تامین نهاده بود که منجر به افت جوجه‌ریزی و در نهایت مشکلات در بازار مرغ و حتی تخم مرغ شد که با ورود دولت به بازار برای کنترل بازار مصرف مرغ گرم و نهاده بخش طیور اوضاع تا حدودی کنترل شد. از ماه جاری با رفع مشکلات سامانه بازارگاه و خرید مستقیم مرغداران از این سیستم می‌توان گفت که تقریبا چرخه خرید در مسیر ساماندهی‌شدن است.

به گفته کارشناسان نیاز مصرفی هر مرغ ۵.۵ کیلو ذرت و سویا است. در ایران تولید این نهاده‌ها محدود است در نتیجه بخش اعظمی از نهاده‌های موردنیاز طیور از طریق واردات تامین می‌شود. ذرت از کشورهای روسیه، اوکراین، برزیل و سویا از کانادا، آرژانتین و برزیل وارد می‌شود.

هم‌اکنون قیمت هر کیلو کنجاله سویا به نرخ دولتی بسته به داخلی یا وارداتی بودن از 3 هزار و 100 تومان تا 3 هزار و 300 تومان و ذرت نیز یک هزار و 700 تومان است.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمشکل مرغداری هاسیدمحمدعلی صادقیجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4837


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»