کد خبر: 4855
1399/09/03 - 14:1


گون یا معدن، مساله این است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان: کسانی که قانون حفاظت از گون را تصویب کردند تخصصی در رابطه با معدن نداشتند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- از نیمسال دوم سال 97 که دستورالعمل مربوط به حفظ و حراست از گونه گون از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اداره کل منابع طبیعی استان در راستای اجرای مصوبات مجلس، ابلاغ شده است، بخش اعظمی از فعالیت‌های معدنی در زنجان متوقف شده است.

رضا کشاورزی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به مشکل ادامه‌دار معدنکاران در رابطه با بخشنامه مربوط به «گون» اظهار کرد: 70 درصد معدنکاران استان زنجان یعنی حدود 120 نفر با ابلاغ دستورالعمل مربوط به حفظ و حراست از گونه گون از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اداره‌کل منابع طبیعی استان (در نیمسال دوم سال ۹۷) دچار مشکلات جدی شده‌اند.

گونه گون براساس ماده یک قانون حفظ و حمایت مصوب سال ۷۱ یکی از گونه‌های ممنوع‌القطع بوده که لزوم حراست از آن صراحتا در قانون قید شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان ضمن انتقاد از بزرگ‌نمایی تخریبی بودن فعالیت‌های معدنی از سوی برخی اشخاص عنوان کرد: به نظرم اراضی طبیعی را کشاورزانی در معرض تخریب قرار می‌دهند که زمین‌های ملی را شخم می‌زنند. مگر فعالیت معدنی چقدر خرابی به بار می‌اورد؟ از مسئولان ذیربط سؤال داریم اگر معادن فعالیت نکنند کارخانجات مواد معدنی خود را چگونه تامین کنند؟

پرداخت حقوق دولتی 300 میلیارد تومانی از محل فعالیت معادن

کشاورزی با بیان اینکه طبق قانون معادن کشور 12 درصد درآمد دولت از بهره مالکانه معدن باید به محل همان معدنکاری جهت ایجاد پوشش گیاهی و جبران خسارات ناشی از فعالیت معدنی اختصاص داده شود، تصریح کرد: معادن زنجان امسال با پرداخت حدود 300 میلیارد تومان سهم خود را با پرداخت حقوق دولتی ادا کردند که 12 درصد این میزان برای اجرای پروژه‌های حفاظتی به منابع طبیعی استان اختصاص یافت.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر اکتشافات معدنی به علت اصرار اداره کل منابع طبیعی برای اجرای دستورالعمل ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تعطیل شده است به تدوین سند چشم انداز ۱۴۰۴ توسط دولت اشاره کرد که این بخشنامه سازمان جنگل‌ها 100 درصد مخالف اهداف تبیین شده است.

بر اساس سند چشم‌انداز 1404، ما باید به ظرفیت ۷۰۰ میلیون تن ماده معدنی و ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم. در حقیقت با برآورده شدن این هدف در افق ۱۴۰۴ شعار همیشگی رهبری مبنی بر جایگزینی معدن با نفت امکان پذیر می‌شود. البته در حال حاضر با توجه به ظرفیت کنونی مواد معدنی با برنامه و اهداف یاد شده فاصله زیادی وجود دارد.

تخصص نداشتند که این قانون را تصویب کردند

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با بیان اینکه کسانی که قانون حفاظت و حراست از گون را در مجلس تصویب کرده‌اند تخصصی در رابطه با معدن نداشته‌اند، تصریح کرد: من این حرفم را به نمایندگان مجلس و مسئولان مربوطه نیز گفته‌ام. بهتر بود در کنار تصویب این قانون، تبصره یا ماده‌ای را هم لحاظ می‌کردند. مثلا معدن‌کار را ملزم می‌کردند که قبل از آغاز هرگونه فعالیت باید به میزان تعیین شده کارشناسان منابع طبیعی نسبت به کاشت تخم گون و توسعه این گونه در اطراف معدن اقدام کنند.

کشاورزی با اشاره به جلسات متعدد برگزار شده با مسئولان منابع طبیعی استان برای بررسی و حل مشکلات معدن‌کاران در رابطه با بخشنامه گون عنوان کرد: این جلسات بی‌نتیجه بوده است. «متاسفانه دوستان اداره منابع طبیعی دوست ندارند کارها انجام شود! ما می‌گوییم چرا به شخم‌های غیراصولی صورت گرفته در منابع طبیعی حساسیت به خرج نمی‌دهند در عوض نگران فعالیت‌های معدنی هستند. در پاسخ به ما می‌گویند: اگر با کشاورزان متخلف برخورد کنند مسائل اجتماعی به وجود می‌آید. خب اگر مانع فعالیت‌های معدنی شوند دزدی، گرانی و فقر همه جا را فرا می‌گیرد. چرا نباید این موضوع جدی گرفته شود؟»

برنامه اشتغالزایی در معادن زنجان در انتظار اصلاح بخشنامه گون

وی به آبادی مناطق محروم، جاده‌کشی، راهداری، راه‌سازی و اشتغال‌زایی در پی آغاز به کار فعالیت‌های معدنی در مناطق محروم استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 3 هزار نفر به صورت مستقیم در معادن مشغول به کارند، اگر بخشنامه مربوط به گون اصلاح شود این میزان به 5 هزار نفر می‌رسد.

کشاورزی با اشاره به حضور پیمانکاران، رونق فعالیت‌های راهداری، خرید و فروش مواد معدنی با آغاز به کار معادن عنوان کرد: با فعالیت این بخش‌ها، زمینه برای اشتغال 25 هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم می‌شود که تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی مناطق دارد.

توقف اجرای بخشنامه غیرممکن است

گفتنی است؛ پیمان فقیه، معاون حفاظت و امور اراضی اداره كل منابع طبیعی استان زنجان نیز چندی پیش در گفت‌وگو با صدای زنجان رویکرد سازمان جنگل‌ها را حفاظت از این گونه‌ها اعلام کرده و گفته بود: در حال حاضر حساسیت بالا رفته و دستورالعمل مشخصی از هفتم آذرماه سال ۹۷ برای حفاظت و جلوگیری از قطع گون‌ صادر شده است. گون جزو گونه‌های ممنوع‌القطع است که در دستوارلعمل‌های سازمان وجود داشته اما در زمینه شناسایی مناطق ذخیره‌گاهی و روش اجرا به شیوه سخت‌گیرانه در سال‌های قبل دستورالعمل مشخصی ابلاغ نشده بود.

فقیه در این گفت‌وگو اداره کل منابع طبیعی استان زنجان را موظف به اجرای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری دانست و گفت: منابع طبیعی متولی معادن نیست و شعار اصلی آن در وهله نخست حفظ، احیا، توسعه و در نهایت بهره‌برداری از منابع طبیعی است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره كل منابع طبیعی استان ضمن تاکید بر لزوم بهره‌برداری پایدار از منابع ملی و طبیعی به عواقب بی‌توجهی به حفظ و حراست از عرصه‌ها از جمله افزایش ریزگرد‌ها، گسترش آلودگی و غیره اشاره کرد و افزود: اگر این موارد را جدی نگیریم دیر یا زود گرفتار ریزگرد و سایر مشکلات می‌شویم.

فقیه با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی طرفدار بهره‌برداری پایدار بدون تخریب منابع طبیعی است، اظهار کرد: واقعیت این است که ماهیت فعالیت‌های معدنی تخریب است اما ما می‌توانیم بدون صدمه جدی به طبیعت و به صورت اصولی میزان تخریب را کم کنیم. در مورد بخشنامه مربوط به گون و مشکلاتی که برای معدنکاران به وجود آمده باید بگویم این یک بخشنامه خوب کشوری است که سازمان جنگل‌ها آن را اعلام کرده و اداره کل منابع طبیعی نیز تا زمانی که دستورالعمل جدیدی در این مورد صادر نشده موظف به اجرای آن با هدف حفظ طبیعت برای مردم است.

این مسئول با بیان اینکه این بخشنامه به شدت با تخریب مقابله می‌کند، در پاسخ به منتقدان مصوبه مربوط به گون که معتقدند این مصوبه با رونق تولید و شعار سال ۹۸ در تناقض است، افزود: تولید به هر قیمتی قابل قبول نیست، ما طرفدار بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی هستیم نمی‌توانیم خود را مدیون نسل آینده کنیم. طبق سیاست ابلاغی از سوی سازمان مرکزی اقدام می‌کنیم و در این رابطه نیز برنامه‌ریزان قطعا همه جوانب از جمله مباحث مربوط به تولید را سنجیده‌ و سپس این بخشنامه را ابلاغ کرده‌اند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحفاظت از گونه گونتعطیلی معادننظام مهندسی معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4855


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»