کد خبر: 5169
1399/11/06 - 10:3


صدای زنجان موضوع مشکلات و آسیب‌های مدرسه «رفتن» و یا «نرفتن» دانش آموزان مقطع اول و دوم ابتدایی را بررسی می‌کند:

بر سر دوراهی

بازگشایی مدارس از اول بهمن ماه در مناطق آبی و زرد بسیاری از والدین را در دوراهی «رفتن» یا «نرفتن» فرزندانشان به مدرسه قرار داد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بازگشایی مدارس از اول بهمن ماه در مناطق آبی و زرد بسیاری از والدین را در دوراهی «رفتن» یا «نرفتن» فرزندانشان به مدرسه قرار داد. برخی کماکان به روش آموزش مجازی و حضور در شبکه «شاد» اکتفا کردند و دغدغه ابتلای فرزندانشان به کرونا، مانع از فرستادن فرزندان آن‌ها به مدرسه شد و برخی به هر دلیلی اعم از عدم دسترسی به شبکه شاد و اینترنت و یا اصرار دانش‌آموزان برای حضور در کلاس درس، فرزندان خود را به مدرسه فرستادند.

در حالی که رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از بازگشایی مدارس از اول بهمن ماه خبر داده  و می‌گوید: شیوه‌نامه نحوه گروه‌بندی، ورود و خروج و میزان حضور دانش‌آموزان به دلیل تفاوت در شرایط مدارس توسط شورای مدرسه تدوین می‌شود. به نظر می‌رسد «رفتن» یا «نرفتن» دانش‌آموزان موضوعی است که در آینده آنها هم می‌تواند تاثیر بگذارد.

برخلاف تصور برخی از افراد که مدرسه را تنها مکانی برای تعلیم و آموزش دروس می‌دانند، مدرسه با توجه به جریانی که در شکل‌گیری رفتاری دانش‌آموز دارد، در سال‌های ابتدایی می‌تواند اهمیت دوچندانی داشته باشد. مدرسه مکانی است که دانش‌آموز در آن نحوه ارتباط‌گیری با سایر همسالانش را یاد می‌گیرد و زمینه رشد روانی او  در این شرایط فراهم می‌شود. مساله این است که با رفتن دانش‌آموزان به مدرسه، بخشی از رشد روانی آنها در تعامل با دانش‌آموزان دیگر رشد پیدا می‌کند، هر چند خطر ابتلا به کرونا همچنان وجود خواهد داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این رابطه اظهارمی‌کند: با توجه به بررسی‌های انجام شده و ویژگی‌های دانش‌آموزان در سنین پایه‌های اول و دوم دبستان و اهمیت یادگیری‌های پایه که باعث موفقیت‌های تحصیلی بعدی برای این دسته از دانش‌آموزان است، لزوم آموزش حضوری پایه‌های اول و دوم بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

این مسئول ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان کلاس‌های اول و دوم دبستان یادگیرندگان خودراهبر نیستند و همچنین یادگیری حروف الفبا و مهارت‌های پایه سواد خواندن، نوشتن و حساب کردن در کودکان بدون ارتباط با معلم و بدون درک فضای مدرسه و کلاس بسیار دشوار است و در واقع امکان‌پذیر نیست. همچنین دانش‌آموزانی وجود دارند که امکان برخورداری از حمایت پدر و مادر برای کمک تحصیلی در خانواده‌های را ندارند، از این رو این دانش‌آموزان را می‌توان قربانیان اصلی آموزش غیرحضوری دانست.

وی می‌افزاید: با توجه به موارد گفته شده ستاد ملی مقابله با کرونا موافقت کرده تا دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم دبستان در مناطق زرد و آبی در گروه‌های کوچک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به شیوه‌نامه‌های تعیین شده برای مدارس، بتوانند از آموزش حضوری برخوردار شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین یادآور می‌شود: آموزش حضوری باعث می‌شود تا عقب‌ماندگی‌های تحصیلی دانش‌آموزان در آموزش مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا جبران شود.

حکیم‌زاده در این خصوص می‌افزاید: با توجه به اینکه یادگیری‌های موثر برای دانش‌آموزان اول و دوم ابتدایی، پایه‌ای برای موفقیت‌های بعدی است، میزان تسلط بر این پایه، خیلی مورد تاکید است. در شرایط فعلی، علاوه بر ایران سایر کشورها هم اولویت آموزش حضوری را به پایه‌های اول و دوم ابتدایی گذاشته‌اند.

آموزش برخی از نکات برای پایه اول و دوم ابتدایی اتفاق نیفتاده است

در این خصوص صیاد سلامی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز با اشاره به اینکه حضور دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی در مدرسه لازم و ضروری است، می‌گوید: در موقعیت فعلی آموزش برخی از نکات آموزشی و تربیتی برای پایه اول و دوم ابتدایی اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه بایستی دانش‌آموزان در مدارس حضور داشته باشند تا بتوانند به صورت حضوری و چهره به چهره با معلم ارتباط داشته باشند و برخی از مسائل را در کلاس درس آموزش ببینند، ادامه می‌دهد: بر این اساس است که تاکید بر حضور دانش‌آموزان اول و دوم ابتدایی در مدارس وجود دارد چرا که دانش‌آموزان با حضور در کلاس، آموزش‌های لازم را می‌بینند ولی معذوریت‌های موجود باعث شده است که اکنون این اتفاق به طور کامل نیفتد.

حضور کمتر از ده دانش‌آموز در یک کلاس درس

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان می‌افزاید: باید توجه داشت در صورت حضور دانش‌آموزان در مدارس، پروتکل‌های بهداشتی باید مدنظر قرار بگیرند و به صورت کامل رعایت شوند که این اتفاق در آموزشگاه‌های ما در حال اتفاق است و اعلام شده است که کمتر از ده دانش‌آموز در یک کلاس درس حضور داشته باشند.

حضور دانش‌آموزان در مدارس به صورت اختیاری است

این مسئول با اشاره به اینکه حضور دانش‌آموزان در مدارس به صورت اختیاری است، می‌افزاید: این موضوع که چه تعداد دانش‌آموز در کلاس حضور  داشته باشند، مساله‌ای است که  در این موقعیت اهمیت پیدا می‌کند و در این زمینه برنامه‌ریزی شده است تا دانش‌آموزان در ساعت‌های مشخص و معین و با تعداد کم در مدارس حضور داشته باشند.

به گفته سلامی، معلمان و همکاران آموزشی در آموزشگاه‌ها بر اساس دستورالعمل‌های موجود توجیه شده‌اند که ترکیب ساعت‌هایی که دانش‌آموزان در مدارس و در شبکه شاد آموزش می‌بینند بنابر قانون باشد تا آموزش در مدارس و شبکه شاد به صورت همزمانريال باری اضافه بر دوش همکاران نباشد.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان می‌افزاید: همکاران ما در مدارس با خانواده‌ها و مراکز درمانی در ارتباط هستند تا اگر خدایی‌ناکرده در خانواده‌ای فرد مبتلا به کرونا وجود داشته باشد از پذیرش این دانش‌آموزان در مدرسه برای مدتی جلوگیری شود و اجازه حضور دانش‌آموز در کلاس داده نخواهد شد و در این زمینه دانش‌آموزان خود را رصد می‌کنیم و پیش از اینکه این دانش‌آموز در مدرسه حضور پیدا کند، مدیر مدرسه و معلم موظف هستند نسبت به وضعیت سلامت دانش‌آموز اطلاع داشته باشند و اوضاع خانواده رصد شود و از همین منظر است که امکان حضور دانش‌آموز مبتلا به کرونا در مدرسه به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

عدم حضور در مدارس برای کودکان آسیب‌زا است

در این رابطه اما «محسن رضایی»، کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه هم اکنون با وجود کرونا، شرایط آموزشی دانش‌آموزان به صورت مجازی اتفاق می‌افتد و حضوری بودن‌ کلاس‌ها که پیش از این بسیار در مدارس موثر بود، کمرنگ شده است و مثل سابق نیست، می‌گوید: اکنون با غیرحضوری بودن کلاس‌ها نیز آسیب روانشناسی به دانش‌آموزان وارد می‌شود چرا که بر اساس نظریه دیکسون، رشد دانش‌آموزان در سنین مدرسه‌ رخ می‌دهد و عدم حضور در مدارس برای کودکان که نمی‌توانند همسالان خود را ببیند، آسیب‌زا است چرا که خیلی از اتفاقاتی که در مراحل رشد اتفاق می‌افتد، در ارتباط با همسالان شکل می‌گیرد و از همین رو است که از لحاظ عاطفی ممکن است مشکلاتی برای دانش‌آموزان رخ دهد.

وی ادامه می‌دهد: سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان در این دوره بسیار پایین می‌آید چرا که با همسالان خود ارتباط چندانی ندارد و آن ارتباطی هم که با خانواده دارند تاثیر این وجه از رشد روانی دانش‌آموزان را بر روی آن‌ها نمی‌گذارد.

منزوی بودن و درون‌گرایی دانش‌آموزان از آسیب‌های پساکرونایی

این روانشناس با اشاره به برخی از مشکلات روانشناختی برای دانش‌آموزانی که در کلاس‌های حضوری مدارس شرکت نداشته‌اند، خاطرنشان می‌کند: مشاهده می‌کنیم که دانش‌آموزانی که همگرا هستند (افرادی که زیاد با همسالان خود ارتباط نداشتند و یا پدر و مادرها اجازه بازی با همسالان را به او را ندادند) وقتی به سنین نوجوانی می‌رسند منزوی بودن و درون‌گرایی در آنها نهادینه می‌شود و نمی‌تواند به درستی با همسالان خود ارتباط برقرار کنند، حتی به سنین دانشگاه هم می‌رسند همچنان این عدم ارتباط‌گیری در آنها وجود دارد و به سختی وارد جمع می‌شوند و کمتر صحبت می‌کنند و اکنون هم با شیوع کرونا و مجازی شدن مدارس این اتفاق برای دانش‌آموزان ما رخ می‌دهد و دانش‌آموزانی که هیچ یک از همکلاسی‌های خود را نمی‌بیند و نمی‌تواند ارتباط برقرار کند، نمی‌تواند سازگاری اجتماعی خود را رشد دهد و با جامعه ارتباط بگیرد.

به گفته رضایی، افزایش ارتباطات مجازی برای رشدعاطفی و ایجاد سازگاری اجتماعی می‌تواند اختلال ایجاد کند. چنانچه وزیر آموزش و پرورش نسبت به این مساله هشدار می‌دهد و از این موضوع به عنوان آسیب عاطفی- اجتماعی یاد می‌کند.

فضای مجازی باعث بروز بلوغ زودرس در بین دانش‌آموزان شده است

این روانشناس با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد درونگرایی و منزوی شدن در چند سال آینده تاثیر خود را بر روی جامعه دانش‌آموزی بگذارد، می‌گوید: فضای مجازی باعث بروز بلوغ زودرس در بین دانش‌آموزان شده است یعنی دانش‌آموزی که مدام در فضای مجازی است به واسطه اینکه این فضا محدودیتی ندارد با مسائلی رو به رو می‌گردد که موجب بلوغ زودرس او می‌شود.

رضایی در این رابطه تاکید می‌کند: ما طی سال‌های تحصیلی گذشته اجازه استفاده از تلفن همراه را به دانش‌آموزان نمی‌دادیم و پدر و مادرها را توجیه می‌کردیم که در سنین بالاتر برای کودکان خود تلفن همراه تهیه کنند اما متاسفانه شاهد هستیم که اکنون حتی در مقطع ابتدایی تلفن همراه در اختیار دانش‌آموز ابتدایی قرار می‌گیرد و این دانش‌آموز با انواع و اقسام نرم‌افزارهای فضای مجازی آشنا می‌شود و اگر نظارتی بر روی او نباشد فیلم‌ها و عکس‌های نامناسبی را خواهد دید که بلوغ زودرس و بحران هویت و همچنین تحلیل رفتن استعدادهایش را در پی خواهد داشت.

اگر مراقب نباشیم در دوران پساکرونا دانش‌آموزانی افسرده و گوشه‌گیر خواهیم داشت

وی می‌افزاید: باید هشیار باشیم که اگر مراقب فرزندانمان نباشیم و به روابط اجتماعی آنها بها داده نشود، دانش‌آموزانی که در دوران پساکرونا به جامعه تحویل داده خواهند شد، دانش‌آموزانی افسرده و گوشه‌گیر خواهند بود و این موضوع از لحاظ روانی در بین دانش‌آموزان اخلال ایجاد خواهد کرد و از لحاظ جسمانی نیز متاسفانه شاهد ضعف بینایی و اختلالات اسکلتی خواهیم بود.

تنها راه جلوگیری از ابتلا به کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است

این در حالی است که به نظر می‌رسد تنها راه جلوگیری از ابتلا به کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. ضمن اینکه پیش از این محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان  در تاریخ 16 شهریور ماه همزمان با بازگشایی مدارس در این دوران با اشاره به اینکه ۸۰ درصد زنجانی‌ها دارای فرزند دانش‌آموز هستند، عنوان کرده بود که با برگزاری کلاس حضوری، اگر دانش‌آموزی به کرونا مبتلا شود، این ویروس در خانواده‌های زنجانی گردش پیدا کرده و فاجعه انسانی رخ خواهد داد. حال با توجه به شرایط آبی و زرد پیش‌آمده در استان‌ها باید دید که والدین کدام مسیر را برای تعلیم فرزندان خود انتخاب خواهند کرد، رفتن یا نرفتن به مدرارس؟


زهره میرعیسی خانی

انتهای پیام/

  

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازگشایی مجدد مدارسشیوع کروناحضور دانش اموزان ابتدایی در مدارس
sedayezanjannews.ir/nx5169


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»