کد خبر: 5198
1399/11/11 - 15:17


در گفت‌وگو با مدال‌آور زنجانی المپیاد دانش‌آموزی فیزیک؛

مدارس نسبت به مسئله المپیاد آشنایی ندارند

«سپهر سلمانی یگانه» دانش‌آموز سال دوازدهم مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی زنجان است که سال گذشته در المپیاد فیزیک شرکت داشته و امسال با اعلام نتایج آن، مدال‌آور برنز این المپیاد دانش‌آموزی شده است. اتفاقی که شاید کمتر شاهد وقوع آن در استان زنجان هستیم و باید این فرصت را غنیمت شمرده و از استعداد این نوجوانان حمایت کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان در حال حاضر، المپیادهای دانش‌آموزی در کشور در ۹ رشته ادبی، ریاضی، فیزیک، زیست‌شناسی، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، شیمی، نانو تکنولوژی، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک و جغرافیا و تفکر و کارآفرینی برگزار می‌شود. نهاد برگزاری این رقابت علمی در ایران، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان است که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می‌شود.

«سپهر سلمانی یگانه» دانش‌آموز سال دوازدهم مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی زنجان است که سال گذشته در المپیاد فیزیک شرکت داشته و امسال با اعلام نتایج آن، مدال‌آور برنز این المپیاد دانش‌آموزی شده است. اتفاقی که شاید کمتر شاهد وقوع آن در استان زنجان هستیم و باید این فرصت را غنیمت شمرده و از استعداد این نوجوانان حمایت کنیم.

در ابتدا تصمیم بر این داشتم که در المیپاد ریاضی شرکت کنم

او در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: در ابتدا تصمیم بر این داشتم که در المیپاد ریاضی شرکت کنم اما به دلیل اینکه پس از مدتی علاقه‌ام به درس فیزیک بیشتر جلب شد، تصمیم گرفتم در المپیاد فیزیک شرکت کنم.

سلمانی یگانه ادامه می‌دهد: همزمان با تصمیمم برای شرکت در المپیاد فیزیک با آقای«داوود آبادی» که دو سه سال قبل در دبیرستان ما تحصیل می‌کرد و پس از مدتی به تهران رفته و در دبیرستان انرژی اتمی درس خوانده بود، برای مطالعه دروس المپیاد هماهنگی‌های انجام دادم. آقای داوود ابادی نیز در المپیاد فیزیک طلا گرفته بود و از این جهت با هماهنگی‌های صورت گرفته به زنجان آمد تا من با راهنمایی‌های او برای المپیاد فیزیک درس بخوانم.

گرایش من به فیزیک بیشتر به سبب علاقه شخصی است

این مدال‌آور المپیاد دانش‌آموزی با اشاره به اینکه برای شرکت در المپیاد از سال دهم شروع کرده است، اظهار می‌کند: گرایش من به فیزیک بیشتر به سبب علاقه شخصی است. فیزیک برای من موضوع جذابی است و زمانی که من کتاب‌های مربوط به المپیاد را می‌خواندم و با مباحث فیزیک آشنا می‌شدم، بسیار برایم لذت‌بخش بود و خواندن این مطالب و حل کردن آن برای من به شخصه جالب بود و یک جورهایی حس کنجکاوی من را اغنا می‌کرد.

در زنجان المپیادهای علمی چندان رایج نیست

او در پاسخ به اینکه «مدارس تا چه میزان به دانش‌آموزان در زمینه شرکت در المپیاد کمک می‌کنند؟» می‌گوید: در زنجان المپیادهای علمی چندان رایج نیست و هر از گاهی یک دانش‌آموز با تلاش‌های خود در المپیاد برگزیده می‌شود به طوری که من به طور دقیق نمی‌توانم بگویم که قبل از من چه کسی در المپیاد فیزیک و یا هر المپیاد دیگری در استان توانسته است مدال‌آور باشد، اگر چه امسال همراه من «آیدین قاسملو» نیز توانسته است مدال برنز زیست‌شناسی را به دست بیاورد، ولی در استان زنجان المپیاد چندان رواج ندارد و مدارس هم چندان با این موضوع آشنا نیستند و در اصل برنامه خاصی در این زمینه ندارند.

این دانش‌آموز با اشاره به اینکه سطح سوالات المپیاد خیلی بالاتر از مباحثی است که در دبیرستان مطرح می‌شود و سوالات در سطح دانشگاهی‌ است، می‌افزاید: مدرسه ما (شهید بهشتی) نیز تا جایی که در توانش بود به ما کمک می‌کرد اما بیشتر راهنمایی‌ها را استادم آقای داوود آبادی به من ارائه می‌کرد، به صورت پیش‌فرض مدارس برنامه خاصی برای المپیاد ندارند.

منتظرم ببینم کنکور را چه می‌کنم

«سلمانی یگانه» با اشاره به برنامه‌های آتی خود، می‌گوید: المپیاد را تنها می‌توان در سال‌های تحصیلی دهم و یازدهم شرکت کرد و پس از یازدهم دیگر نمی‌توان در آن شرکت داشت و من امسال وارد مقطع دوازدهم شده‌ام تنها می‌توانم کنکور را بدهم و پس از کنکور هم فعلا برنامه خاصی ندارم و منتظر هستم که ببینم در کنکور امسال چه اتفاقی می‌افتد.

فیزیک یکی از گزینه‌های من برای انتخاب رشته دانشگاهی است

این دانش‌آموز با اشاره به اینکه ممکن است یکی از رشته‌های انتخابی‌اش در کنکور رشته فیزیک باشد، می‌گوید: همچنان به این موضوع( فیزیک) علاقه‌مند هستم و اما به طور قطعی نمی‌توانم در این زمینه نظر بدهم و فعلا یک نظری به این رشته دارم و جزو گزینه‌های خوبم است تا ببینیم در کنکور چه رتبه‌ای را کسب می‌کنم و شرایط به چه شکل پیش می‌رود و تا آن زمان فرصت وجود دارد که به این موضوع فکر کنم که چه رشته‌هایی را انتخاب کنم.

قبولی در المپیاد تنها برای سال یازدهمی‌ها است

او می‌گوید: من سال دهم هم در این المپیاد به صورت آزمایشی شرکت کردم. منتهی سال دهم به صورت آزمایشی است یعنی اجازه شرکت به دانش‌آموزان داده می‌شود اما از بین آنها رتبه‌های برتر را انتخاب نمی‌کنند و قبولی در المپیاد تنها برای سال یازدهمی‌ها است.

سلمانی یگانه می‌گوید: المپیاد فیزیک سه مرحله داشت که مرحله اول تستی بود و یک سری هم سوالات پاسخ کوتاه داشت که قبولی‌های مرحله اول حدود 800 نفر بود. مرحله دوم اما، سوالات تشریحی است که از این 800 نفر که امتحان دادند 80 نفر قبول شدند و برای مرحله سوم که یک امتحان آزمایشگاه بود (در یکی از آزمایشگاه‌های تهران امتحان گرفته شد) از آن 80 نفر 40 نفر انتخاب شدند و در این مرحله نهایی که مدال‌ها را اعطا کردند 40 نفر مشارکت داشتند.

نتایج المپیاد امسال با تاخیر اعلام شد

او با اشاره به اینکه امسال با توجه به وضعیت کرونا اعلام نتایج المپیاد با تاخیر رو به رو شد، اظهار می‌کند: برگزیدگان المپیاد دانش‌آموزی هر سال در شهریور ماه مشخص می‌شد اما امسال با وجود کرونا نتایج در آذرماه مشخص شد و این موضوع به کنکور المپیادی‌ها ضربه زد و وقتمان را تا میزانی از دست دادیم اما تلاشمان را خواهیم کرد که این فرصت از دست‌رفته را جبران کنیم.

دانش‌آموزان شهرستانی چندان در این المپیاد نتیجه نمی‌گیرند

این مدال‌آور المپیاد دانش‌آموزی می‌گوید: یکی از دلایلی که باعث می‌شود مدارس چندان به المپیاد توجه نداشته باشند این است که دانش‌آموزان شهرستانی چندان در این المپیاد نتیجه نمی‌گیرند و حتی افرادی که در شهرهای بزرگ‌تر از زنجان و با مدارس دارای رتبه علمی بهتری تحصیل می‌کنند نیز از این مقوله جدا نیستند. اگر چه مدرسه ما نیز در جای خود تلاشش را می‌کرد که در این زمینه به ما کمک کند اما موضوعی که وجود دارد این است که آشنایی مدارس نسبت به این مقوله بسیار کم است و مدارس نمی‌دانند که باید چه کاری انجام بدهند که بتوانند به دانشآموزان کمک کنند اما در تهران برای هر المپیادی یک سری اساتید مطرح و برجسته است و مدارس با المپیاد آشنا هستند و می‌دانند که یک دانش‌آموز المیپادی چه چیزی را باید بخوانند و چگونه به او کمک کنند.

مدارس نسبت به مساله المپیاد آشنایی ندارند

وی در این رابطه می‌افزاید: بحث این نیست که دانش‌آموزان شهرستانی به لحاظ درسی ضعیف هستند، بحث این است که مدارس نسبت به مساله المپیاد آشنایی ندارند و نمی‌دانند دقیقا باید چه کار کنند که بتوانند در این زمینه پیشرفت کنند. مدارس زنجان به جهت این ناآشنایی نمی‌توانند کمک چندانی به دانش‌آموزان بکنند و دانش‌آموزان هم چون با شرایط المپیاد آشنایی ندارند، نمی‌توانند در المپیادها رتبه بیاورند و شاید اگر مدارس، برخی از اساتیدی که برای المپیاد تدریس می‌کنند را در چند جلسه دعوت کنند تا ارتباطی بین دانش‌آموز و این اساتید شکل بگیرد، مسیر را به نوعی برای آنها هموار کند و بزرگترین کمک را به دانش‌آموزان المپیادی بکند.

 

زهره میرعیسی‌خانی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسپهر سلمانی یگانهمدرسه تیزهوشان شهید بهشتی زنجانالمپیاد دانش آموزی
sedayezanjannews.ir/nx5198


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»