کد خبر: 5244
1399/11/21 - 13:28


نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان:

نرخ‌‌های مصوب به مرغداران تحمیل شده است

علی پرویزی: قیمت تمام شده تولید تخم‌مرغ برای مرغدار بالای 16 هزار تومان است اما نرخ مصوب اعلامی برای تحویل، 14800 تومان!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان با اشاره به وضعیت دشوار مرغداران در شرایط دشوار اقتصادی می‌گوید: دولت فقط نسبت به تامین نهاده طیور مثل ذرت و سویا تاکید دارد در حالی که فاکتورهای دیگری برای تولید مرغ اعم از واکسن، ویتامین و غیره نیز باید مدنظر نرخ‌گذاران هم باشد!

از پائیز امسال با رفع مشکلات سامانه بازارگاه و خرید مستقیم مرغداران از این سیستم می‌توان گفت که تقریبا چرخه خرید در مسیر ساماندهی‌شدن است.

به گفته کارشناسان نیاز مصرفی هر مرغ ۵.۵ کیلو ذرت و سویا است. در ایران تولید این نهاده‌ها محدود است در نتیجه بخش اعظمی از نهاده‌های موردنیاز طیور از طریق واردات تامین می‌شود. ذرت از کشورهای روسیه، اوکراین، برزیل و سویا از کانادا، آرژانتین و برزیل وارد می‌شود. اما تولیدکنندگان معتقدند مشکلات مرغداران فقط به حوزه تامین مواد خوراکی طیور مثل سویا و ذرت برنمی‌گردد بلکه باید مسئولان فکری به حال کنترل بازار قیمت جوجه، واکسن و ویتامین‌های موردنیاز هم باشند تا تولیدکننده بتواند طبق قیمت اعلامی دولت محصول خود را روانه بازار مصرف کند.

علی پرویزی، نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به مشکلات واحدهای مرغداری در تامین نهاده‌های موردنیاز تولید اظهار کرد: دولت فقط به تامین نهاده دامی اعم از سویا و ذرت تاکید دارد و به نیازهای دیگر مرغداران توجهی ندارد. نسبت به ابتدای سال و سال قبل، نهاده‌های دیگر اعم از جوجه، واکسن(15 برابر) ویتامین (10 الی 15 برابر) و کنستانتره چندین برابر شده است.

به گزارش صدای زنجان، بر اساس آخرین آمارها، حدود ۳۲۰ واحد طیور در استان زنجان به ثبت رسیده است. به اعتقاد تولیدکنندگان نبود برنامه‌ریزی برای تامین هدفمند نهاده‌ها، بی‌توجهی به دغدغه مرغداران نسبت به عدم نظارت بر شبکه توزیع نهاده‌ها از سوی مسئولان، تعطیلات نوروز و به دنبال آن ادامه تعطیلات به علت شیوع کروناویروس از جمله دلایل مطروحه برای مشکلات تاثیرگذار در تامین نهاده بود که منجر به افت جوجه‌ریزی و در نهایت مشکلات در بازار مرغ و حتی تخم مرغ شد که با ورود دولت به بازار برای کنترل بازار مصرف مرغ گرم کنترل و بازار تخم‌مرغ تا حدودی کنترل شد.

خروج تدریجی مرغداران از چرخه تولید

نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان با تاکید بر اینکه با تشدید وضعیت گرانی در بازار تامین نهاده‌های موردنیاز برای تولید در حوزه گوشت مرغ و تخم مرغ، تعداد واحدهای مرغداری تعطیل به احتمال قوی افزایش می‌یابد، اضافه کرد: به طور مثال 22 واحد مرغ (مرغ تخم‌گذار) فقط 11 مورد تعطیل و 11 مورد دیگر با نصف ظرفیت فعال است، این تعطیلی‌ها از سال قبل کلید خورده است. طبیعی است در شرایط کنونی مرغدار چاره‌ای جز تعطیلی ندارد، با این وضعیت گرانی در بازار تامین مواد موردنیاز برای تولید دیگر برای مرغدار صرف اقتصادی وجود ندارد، همین که سرمایه نقدی‌اش را به بانک هدایت کرده و سودش را دریافت کند بهتر از ماندن در چرخه تولید است!

نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان با بیان اینکه دولت قیمت درب مرغداری اعلامی تخم‌مرغ به نرخ 14800 تومان (برای تخم مرغ‌های زرده طلایی) و نرخ 14 هزار تومان (برای تخم مرغ ساده) را به مرغدار تحمیل کرده است، گفت: در حال حاضر هزینه تمام شده تولید تخم مرغ برای مرغدار بالای 16 هزار تومان است اما دولت نرخ مصوب هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را حدود 14800 اعلام کرده است. نتیجه تداوم این مسائل، رکود در تولید و کمبود در بازار تخم‌مرغ است و مسئولان برای کنترل بازار این کالا را از بیرون از استان تهیه کنند که قیمت ان گران تمام می‌شود.

مشکلی در تامین نیاز بازار مصرف تخم‌مرغ نداریم

البته پرویزی این را هم گفت که خوشبختانه تخم مرغ به نرخ مصوب 17 هزار و 500 تومان برای مصرف‌کننده در تمامی واحدهای دارای جواز مرغ و تخم‌مرغ موجود بوده و مشکلی در تامین این کالا وجود ندارد.

نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان با اشاره به اینکه روزانه 15 تن تخم‌مرغ از داخل استان برای تامین نیاز هم‌استانی‌ها توزیع می‌شود، تاکید کرد: علاوه بر این روزانه 6 الی 7 تن تخم مرغ برای تامین نیاز استان از خارج از استان تامین می‌شود.

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننرخ مصوب مرغاتحادیه مرغداران استان زنجانعلی پرویزی
sedayezanjannews.ir/nx5244


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»