کد خبر: 5306
1399/12/10 - 11:54


رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان از افزایش 60 درصدی قیمت چای خارجی با حذف ارز 4200 تومانی خبر داد

بازار چای، تلخ شد

جلیل علی‌محمدی: چای گران نشده، پول ما بی‌ارزش شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان معتقد است پس از حذف ارز 4200 تومانی از سال گذشته و امسال، واردکنندگان چای، این کالا را به ترتیب با ارز 12 هزار تومان و 17 هزار و 500 تومان وارد کردند. چای خارجی نسبت به ابتدای سال 98 با افزایش حدود 60 درصدی قیمت مواجه بوده و همین امر سبب شده تا مصرف‌کنندگان چای خارجی به سمت چای داخلی روی آورند!

گزارش‌های میدانی از بازار حکایت از افزایش بی‌مهابای قیمت چای در کنار برخی اقلام مصرفی مردم دارد. چای خارجی از ابتدای سال نزدیک به 60 درصد افزایش قیمت داشته است. بازاریان می‌گویند هزینه‌های تولید و واردات افزایش یافته اما تعدادی دیگر می‌گویند با احتساب تورم تولید و واردات هم قیمت چای 450 الی 500  گرمی خارجی نباید بیش از 100 هزار تومان باشد.

بر اساس مشاهدات میدانی چای خارجی درجه یک که باید کیلویی حدود 100 هزار تومان فروخته شود به بالای 230 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت جهانی چای بین 4 تا 5.2 دلار است که با احتساب چای کیلویی 4 دلار و هر دلار حدود 25 هزار تومان این کالا باید کیلویی 100هزارتومان به دست مصرف‌کننده برسد اما بسته‌های 500 گرمی چای خارجی 100 هزار تا نزدیک به 125 هزار تومان نرخ‌گذاری شده‌اند!

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به افزایش 60 درصدی قیمت چای خارجی نسبت به ابتدای سال 98 اظهار کرد: قیمت چای خارجی نظیر محمود، احمد، دوغزال به ترتیب به 124 هزار و 800، 99 هزار و حدود 124 هزار تومان رسیده است. می‌توانیم بگوییم در ایران چای محمود و دوغزال به علت ترکیب خاصی که دارند در ردیف بهترین چای‌های خارجی کشور قرار دارند. چای احمد نیز هفته قبل و هفته جاری به قیمت 99 هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود و از سال بعد نیز قیمت آن به 124 هزار تومان خواهد رسید.

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان حذف ارز 4200 تومان را علت اصلی افزایش قیمت چای خارجی اعلام کرد و افزود: از سال گذشته و به دنبال حذف ارز 4200 تومانی، چای سال قبل با ارز 11 و 12 هزار تومان و امسال نیز با ارز 17 هزار و 500 تومانی وارد کشور شده است. چای که در اوایل سال 98 کیلویی 60 هزار تومان بود به حدود 240 هزار تومان رسیده است.

علی‌محمدی ضمن تشریح قیمت‌گذاری چای توسط سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم قیمت چای مورد تائید دستگاه‌هی ذیربط نیست و غیرمنطقی است، وقتی این اقلام به صورت گسترده و با قیمت مذکور در سطح کشور توزیع شده، قطعا مورد تائید نیز هست. به نظرم چای گران نشده است، پول ما بی‌ارزش شده است.

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان با اشاره به گرایش شهروندان به مصرف چای داخلی که به دنبال افزایش قیمت چای خارجی رخ داده است، عنوان کرد: چای ایرانی تحت تاثیر افزایش قیمت چای خارجی افزایش یافته اما در مقایسه با چای خارجی نسبتا پائین بوده و در حدود 25 درصد است. چای داخلی به علت افزایش قیمت چای خارجی، مشتریان خود را در بازار پیدا کرده است، هر چند مزاج مصرف‌کنندگان چای خارجی که طعم خاصی دارد با چای داخلی سازگار نباشد اما به ناچار به مصرف چای ایرانی سوق یافته‌اند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگران شدن چایاتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5306


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»